Annan fläkt på graffikkortet än det skulle vara

Permalänk
Medlem

Annan fläkt på graffikkortet än det skulle vara

Min garanti gick ut imorgon och då tänkte jag att jag lika gärna kunde rengöra datorn. Men sen när jag öppnar den så ser jag att det sitter en Asus fläkt på grafikkortet vilket det inte skulle vara utan det skulle vara en Nvidia fläkt på den. Är ganska missnöjd för detta eftersom den har fläkten har låtit jätte mycket vid spel. Så får man verkligen göra så här? Skriva att det är orginal graffikkortet fast det är en annan fläkt på den?

Står i specifikationerna att det är ett Nvidia GTX 760:

Komplett Asus M51AD

Här är bilden på graffikkortet:

Asus GTX 760

Permalänk
Medlem

Men alltså det är ju asus egen fläkt det är ju inget konstigt ? alla tillverkare använder oftast sina egna fläktar på grafikkort så jag ser faktiskt inte problemet här även om dom kan köra på nvidas stock fläktar så brukar deras egna vara mycket bättre.

Permalänk
Avstängd

Din grafikprocessor (GPU) är en GTX 760 från nvidia. Asus har tillverkat grafikkortet med nvidia-chippet på. Innan 10 serien så tillverkade inte ens nvidia egna grafikkort och kylare utan det är just grafikchippet på kortet som avses. Ser inte att det skulle vara fel eller missledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draveox:

Min garanti gick ut imorgon och då tänkte jag att jag lika gärna kunde rengöra datorn. Men sen när jag öppnar den så ser jag att det sitter en Asus fläkt på grafikkortet vilket det inte skulle vara utan det skulle vara en Nvidia fläkt på den. Är ganska missnöjd för detta eftersom den har fläkten har låtit jätte mycket vid spel. Så får man verkligen göra så här? Skriva att det är orginal graffikkortet fast det är en annan fläkt på den?

Står i specifikationerna att det är ett Nvidia GTX 760:

Komplett Asus M51AD

Här är bilden på graffikkortet:

Asus GTX 760

Det är ju för att Asus har byggt grafikkortet med sina egna delar efter Nvidias ritning kan man säga mer eller mindre

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jo, men det borde stå att det är Asus egna och inte Nvidias. Dessutom låter den fruktansvärt förfärligt och presterar ganska dåligt.

Permalänk

Låter mer som du vill få ut något eftersom garantin går ut imorgon

Permalänk
Skrivet av Draveox:

Jo, men det borde stå att det är Asus egna och inte Nvidias. Dessutom låter den fruktansvärt förfärligt och presterar ganska dåligt.

Om du är så noga med detaljer så varför 1) Bygger du inte din egen dator så att den blir precis som du vill ha den 2) Köper du en dator aviserad med ingen tillverkare, mao kan de välja och vraka sålänge det är rätt GPU. Även om Asus har tillverkat just det kort du har i din dator är det fortfarande en GPU från Nvidia.
Om du inte vet så får andra veta åt dig.

För övrigt är hela datorn en produktion av Asus så att det är just ett grafikkort av märket Asus är föga förvånande..

Permalänk
Medlem

Det står inget om vilken fläkt kortet skulle ha i de tekniska specifikationerna.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Haidailai: Det var det jag sa till min mamma när jag skulle köpa dator men hon sa nä, blabla tänk om det inte passar blabla, saker kan gå söder. Samma sak sa min morbror :/

Permalänk
Medlem

Det är ju en märkesdator från Asus, inte helt oväntat att de plockat i deras variant av GTX 760.
Du har ju fortfarande en nvidia Geforce GTX 760 i datorn, svårt att kunna få till ett byte pga av annat märke på fläkten än vad du räknade med. Däremot så om fläkten låter mer än den borde göra så kan det vara orsak till ett reklamationsförsök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draveox:

Jo, men det borde stå att det är Asus egna och inte Nvidias. Dessutom låter den fruktansvärt förfärligt och presterar ganska dåligt.

Köp inte pre build.
Det du har fått är vad du köpt, ett nvidia geforce gtx (vad det nu va).
det står inte fel, det står egentligen inte för lite info heller.

Permalänk
Medlem

men va?

du köpte en dator. och spelat på den i 2, 3 år (!?)

Dagen INNAN garantin går ut klagar du på ljudet (!?) och att det inte står Nvidia på fläkten (!?)

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

kortet är Nvida gtx 760 med asus fläkt ganska rimligt iom att asus tillverkar sina egna nvidia kort.

tippar att de nog inte skulle sätta in en konkurents kort i sina datorer...

sen vad kommer till prestanda så är det ju borderline budgetkort även processorn är det.

processorn är ju en billigare modell med låg TDP avsedd för att gå svalt framför snabbt i en dator med inte så hög belastning som t.ex en kontorsdator eller htpc.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

men va?

du köpte en dator. och spelat på den i 2, 3 år (!?)

Dagen INNAN garantin går ut klagar du på ljudet (!?) och att det inte står Nvidia på fläkten (!?)

Dessutom dagen innan rengöra den i hopp om att den ska gå sönder, dammsugare eller högtryckstvätt?

Permalänk
Medlem

Dammsög du datorn när du rengjorde den?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Don't feed it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draveox:

Min garanti gick ut imorgon och då tänkte jag att jag lika gärna kunde rengöra datorn. Men sen när jag öppnar den så ser jag att det sitter en Asus fläkt på grafikkortet vilket det inte skulle vara utan det skulle vara en Nvidia fläkt på den. Är ganska missnöjd för detta eftersom den har fläkten har låtit jätte mycket vid spel. Så får man verkligen göra så här? Skriva att det är orginal graffikkortet fast det är en annan fläkt på den?

Står i specifikationerna att det är ett Nvidia GTX 760:

Komplett Asus M51AD

Här är bilden på graffikkortet:

Asus GTX 760

Du kommer inte komma någonstans med ditt klagomål då tillverkaren inte har gjort något fel. Allt stämmer och om du skulle klaga på oljudet så hade du haft en begränsad tid att göra detta på (någon vecka som mest då det inte är produktionsfel).

Nvidia och AMD är utvecklare av Grafikkort och säljer rättigheterna för 3'e partstillverkare att slänga på nya kylare och att ändra en del saker hos just det kortet. Asus är en av dem tillverkarna.

Några tips:
1: Lyssna inte på någon som inte vet vad dem pratar om. Föräldrar vet ofta inte vad som gäller när det kommer till datorer om dem inte har specialintresset (detta gäller alla människor förövrigt).

2: Om du ska klaga på något som inte är trasigt så ska du göra detta så snabbt som möjligt. Där finns något som kallas för Ångerrätt och reklamationsrätt, och där finns en hel uppsjö av regler runt dessa.

3: Färdigbyggda system från företag är oftast sämre än egenbyggda system då dem tar ut avgifter för att bygga ihop datorn och för att gå med vinst. Vill du ha en riktigt bra dator för så lite pengar som möjligt så kan du alltid fråga oss här på Swec om vad du kan få för en viss summa pengar (skriv också vad du vill få ut av datorn).

4: Om du söker hjälp här så får du lita på vad vi säger, där finns givetvis troll men jag vågar säga att den större delen av människorna här på Swec vet vad dem snackar om.

5: ... Sov regelbundet... och... frukost är dagens viktigaste mål?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draveox:

Jo, men det borde stå att det är Asus egna och inte Nvidias. Dessutom låter den fruktansvärt förfärligt och presterar ganska dåligt.

Det är val ganska uppenbart, för det första så är kortet ganska gammalt och dom hade inte hittat på alla nya fläktar som bara låter 20db på den tiden, sen så undrar jag vad du förväntar dig för prestation från ett sånt budgetkort, det låter nästan som att du tror att det ska kunna köra 1440p på högsta inställningarna, man ska nog vara glad om det kan köra dagens spel på medium/low

Mvh

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Sitter ett GTX560TI från Zotac i min maskin. Det är 5 år gammalt nu och har börjat låta illa vid belastning, naturligtvis vet Zotac att en modern dator förväntas hålla minst 7 år men de vet att fläktarna i deras grafikkort troligtvis inte håller så länge. Därför är det självklart att de borde ersätta mig med ett helt nytt kort för mitt besvär med deras 5 år gamla Zotac skräp!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version