Utöka RAM med ytterligare 8 GB, men vad är kompatibelt?

Permalänk
Medlem

Utöka RAM med ytterligare 8 GB, men vad är kompatibelt?

Hej,

I dagsläget har jag dessa minnen https://s14.postimg.org/lxy2qp7vl/minnen.jpg på ett MSI Z77A-G45. Nu hade jag tänkte utöka mina 2x4 GB till 4x4 GB. Men när jag googlar vad som passar ihop med mina minnen så hittar jag allt från, "inget, du måste ha identiska" och "det spelar ingen roll, bara DDR3".

Så jag vänder mig till er som kan saker, vad egentligen är det jag ska leta efter? Till exempel så har jag tittat på dessa som finns till salu här på forumet.
http://www.sweclockers.com/marknad/134337-corsair-vengeance-l... (CL9 1600 mhz, som är jämt delbart med mina 800 mhz, så jag tycker det borde passa?)
http://www.sweclockers.com/marknad/134194-ram-minne-2x4gb-tot... (CL9 men 1333 mhz så kanske inte passar mina som är 800?)

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

@MrMacho: Dina nuvarande RAM går i 1600 MHz. DDR = Double Data Rate, 2x800=1600 MHz.

Det finns aldrig någon garanti för att olika RAM fungerar med varandra så länge de inte köps i ett "kit". Men genom att köpa RAM som är så lika de du redan har, beträffande latency, volt, hastighet och timings, så ökar du chanserna för att de ska fungera bra ihop.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Optimalt är att ha samma (identiska) minnen. Tänk dig att ha olika däck på en bil det funkar men inte bra att ha så.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Generellt fungerar det att blanda RAM, sätt bara samma par i samma färgade portar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Så då borde ett par 2x4 GB 1600 MHz minnen med CL9 och 1.65 V fungera om jag använder slot 2 och 4?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

@MrMacho: Med betoning på "borde", precis som du skriver, ja

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en god idé att uppdatera BIOS först, flera av uppdateringarna nämner specifikt "Improved memory compatibility".

Permalänk
Medlem

Då ska jag uppdatera BIOS och sedan ge mig ut på jakt, tack för alla svar.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

vill inte intels core Ix ha 1.5V minnen? 1.65V minnena är väl mest avsedda för cpuer med separat minnes kontroll?

visst troligen ingen fara med sån liten skillnad men har för mig jag läst det nånstans.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Lånar tråden lite grann.

Jag sitter i samma situation som TS gör.
Problemet för mig är att jag också vill utöka mitt RAM ifrån 8 till 16 men det som ställer till det hela ifrån att vara "enkelt" är att ramminnet som jag har säljs inte längre?! Det jag har är Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz och det är alltså detta RAM Minnen. Dom enda jag hittar som ser lika ut är alltså dom här. Jag vet inte om det bara är designen eller namnet dom bytt för att det skulle "passa in i dagens marknad bättre" fast det kanske är samma minnen som dom jag har.. Detta är väldigt frustrerande då jag inte vill köpa ett helt nytt paket på 16gb för runt 1.000kr när man kanske kan komma undan med halva priset.. Tack på förhand och hoppas det inte gör någonting att jag lånar tråden lite, men ni verkar vara utbildade så jag passar på!

Visa signatur

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram

Permalänk

@Crimsnmonkey:

Dina nuvarande minnen ser ut att vara testade med 1.65 V, medan de du länkar till är testade för 1.5 V. Så skiljer sig timings och latency något. Det är möjligt att både volt och timings/latency går att ställa in i BIOS så de matchar och fungerar bra ihop, men det är inget jag vågar skriva under på.

Det är alltid lite av ett "lotteri" när man mixar RAM, även om det är av samma märke och modell, såvida de inte köps i "kit" vilka är testade att fungera ihop. Det kan hända att det fungerar bra ihop, och du kommer undan med "halva priset", men risken finns ju även att de inte fungerar så bra ihop och du sitter där med två 8 GB kit som du inte kan använda tillsammans.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Crimsnmonkey:

Dina nuvarande minnen ser ut att vara testade med 1.65 V, medan de du länkar till är testade för 1.5 V. Så skiljer sig timings och latency något. Det är möjligt att både volt och timings/latency går att ställa in i BIOS så de matchar och fungerar bra ihop, men det är inget jag vågar skriva under på.

Det är alltid lite av ett "lotteri" när man mixar RAM, även om det är av samma märke och modell, såvida de inte köps i "kit" vilka är testade att fungera ihop. Det kan hända att det fungerar bra ihop, och du kommer undan med "halva priset", men risken finns ju även att de inte fungerar så bra ihop och du sitter där med två 8 GB kit som du inte kan använda tillsammans.

Vad är det du menar att dom "inte kommer att fungera bra ihop"? Vad är det som händer mer specifikt? Är det stora problem som typ stutters i spel eller liknande du pratar om?

MVH

Visa signatur

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram

Permalänk
Skrivet av Crimsnmonkey:

Vad är det du menar att dom "inte kommer att fungera bra ihop"? Vad är det som händer mer specifikt? Är det stora problem som typ stutters i spel eller liknande du pratar om?

MVH

Jag har personligen aldrig mixat olika typer av RAM, men han läst om personer som upplever allt från lite försämrad prestanda och "micro stuttering", till att spel/program kraschar och "bluescreens".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill inte intels core Ix ha 1.5V minnen? 1.65V minnena är väl mest avsedda för cpuer med separat minnes kontroll?

visst troligen ingen fara med sån liten skillnad men har för mig jag läst det nånstans.

Jag tror du har rätt. Det är mer "säkert" med 1.5v minne. jag själv hade 1.5v som krav när jag köpte mina, just för att inte "bränna" minnes kontrollern i CPU:n. Den blir rätt belastad med 2133 som det redan är (4790k).

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Jag har personligen aldrig mixat olika typer av RAM, men han läst om personer som upplever allt från lite försämrad prestanda och "micro stuttering", till att spel/program kraschar och "bluescreens".

Jag slängde in ett par G.skill Ripjaws 1866mhz 16gb som jag fick låna av en polare bara för att testa med mina Kingstonminnen.. Inte märkt någonting ännu. Sitter på 24gb ram och allt fungerar prima. Men får se när jag startar upp lite mer krävande spel så får vi se vad som händer. Han säger själv att han mixat minnen bara det är i sina channels så äre chill. Så om man har kingstonminnen i channel 1 och 2 och sedan ripjaws i 3 o 4, samma färgkodning osv.. litade på honom och det ser ut att fungera bra! Men tyvärr har jag bara sandy bridge så jag kan inte ha mer än 1333mhz heller.. Men kommer byta till Ivy snart.

Visa signatur

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram

Permalänk
Medlem

tanka memtest86 och kör några rundor så ser du svart på vitt om det skrivs fel, istället för att sitta och leta efter saker som microstutter.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+