Permalänk
Medlem

CPU opt fan 6000rpm?

CPU : 3770K
MOBO : Asus Sabertooth Z77
CPU kylare : Cooler Master Nepton 120XL

Bilden talar väl mycket för sig själv, ena fläkten driver min sambo galen och jag tycks ej kunna lösa problemet på egen hand så jag vänder mig till er kunniga.

Fläkten går inte lägre än vad som visas på bild, detta är i idle, under load låter den mer men "grön" (cpu opt fan) rör sig ej, den orangea (assistant fan) hänger då på CPU Opt för att besvära med ett ännu värre oljud.

Har försökt ändra fläkt inställningarna i BIOS och Speedfan men just den där CPU Opt tycks jag ej hitta. Den finns aldrig med när jag någonstans försöker ändra.

Processorn är klockad till 4.2Ghz (tror jag) är ingen fena på det där, följde någon youtube guide men ljudnivån har ej ändrats till varken bättre eller sämre efter klocken.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Har du provat annan Fan-header för att se om du kan styra fläkten därifrån? Testa även att disablea fläktkontrollen på CPU-opt i BIOS för att låta Speedfan ta över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockey87:

Har du provat annan Fan-header för att se om du kan styra fläkten därifrån? Testa även att disablea fläktkontrollen på CPU-opt i BIOS för att låta Speedfan ta över.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan header? Är det där jag kopplar in fläkten i moderkortet? Isf nej, kablarna sitter bakom radiatorn och jag är väl lite feg och vågar ej pilla för mycket.

I BIOS finns ej CPU-opt med alls.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Fan header? Är det där jag kopplar in fläkten i moderkortet? Isf nej, kablarna sitter bakom radiatorn och jag är väl lite feg och vågar ej pilla för mycket.

I BIOS finns ej CPU-opt med alls.

Precis kontakten man kopplar fläkten till alltså (Fan header). Om möjligt, koppla fläkten till annan kontakt och prova därifrån. Vad har du för MB? Under Advanced och Monitor kan man hitta fläktar och andra sensorer och man kan där avaktivera olika sensorer tex CPU_OPT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockey87:

Precis kontakten man kopplar fläkten till alltså (Fan header). Om möjligt, koppla fläkten till annan kontakt och prova därifrån. Vad har du för MB? Under Advanced och Monitor kan man hitta fläktar och andra sensorer och man kan där avaktivera olika sensorer tex CPU_OPT.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Sabertooth Z77. Var precis in i BIOS å kika, både CPU-opt och assistant fan 1 fanns med under "monitor" men fanns inte med när jag scrollade ner för att ändra, provade stänga av allt jag kunde utan resultat.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Har inte samma mobo men du lär väl ha "fan-expert" på det du har med

Öppna AI-suit -> Tools -> Fan expert 2

Du borde kunna ställa in en fläktkurva där (givet att fläkten är kopplad till en header som tillåter att du styr RPM och att fläkten stödjer det)

Edit: Google säger att fläkten är på 800~2400 RPM (PWM) ± 10% så 6000RPM är antingen ett mätfel eller så har du nån annan fläkt som möjligen kan gå i 6000RPM (vilket är osannolikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Har inte samma mobo men du lär väl ha "fan-expert" på det du har med

Öppna AI-suit -> Tools -> Fan expert 2

Du borde kunna ställa in en fläktkurva där (givet att fläkten är kopplad till en header som tillåter att du styr RPM och att fläkten stödjer det)

Sensor recorder och Usb 3.0 boost är det som finns att välja på i AI suite 2, 3an är mitt moderkort för gammalt för, såg någon tråd på nätet om hur man kunde lägga in filer ifrån 3an till 2an och få 3an funktioner till 2an men fick det ej att fungera.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Sensor recorder och Usb 3.0 boost är det som finns att välja på i AI suite 2, 3an är mitt moderkort för gammalt för, såg någon tråd på nätet om hur man kunde lägga in filer ifrån 3an till 2an och få 3an funktioner till 2an men fick det ej att fungera.

Jag har också 3770K och ett asus mobo (fast "sämre än ditt), och jag har AI suite 2 med fan expert 2. Google säger mig dock att ditt moderkort eventuellt har sämre stöd än det jag har (fast mitt borde vara sämre).

Oavsett, har du de fläktarna du länkade ovan är de speccade till 800~2400 RPM (PWM) ± 10%.

120mm fläktar som går i 6000RPM är väl inte direkt så vanliga (om det inte är Delta möjligen) så det låter mer som ett mätfel än att den verkligen går i 6000RPM alternativ att du har nån annan fläkt som verkligen går i 6000RPM.

Men du måste nog kolla exakt hur det är kopplat, låter som att fläkten går på max hela tiden.

Edit:

http://www.overclock.net/t/1246595/official-asus-sabertooth-z...

Quick question. Am I missing something or is there no way to control the CPU optional fan? In Thermal Monitor, you get a rpm readout, but no control.

You can in "Thermal Radar" (i think), click the Fan tab, then click on one of the fans, then "settings

Permalänk
Medlem

6000rpm låter ju lite konstigt.
Har du tagit reda på vilken fläkt det är som låter i burken?
Istället för att förlita sig på vad programmen säger.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Yrch: Hängde inte med där på slutet, är det ett nytt program eller fortfarande AI suite? Kunde ej högerklicka någonting i AI.

@Elghinnarisa: Det tycks vara den bakre av radiatorfläktarna, ena fläkten suger in luft till radiatorn och den andra ut och ut fläkten surrar på rätt bra.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

@Yrch: Hängde inte med där på slutet, är det ett nytt program eller fortfarande AI suite? Kunde ej högerklicka någonting i AI.

@Elghinnarisa: Det tycks vara den bakre av radiatorfläktarna, ena fläkten suger in luft till radiatorn och den andra ut och ut fläkten surrar på rätt bra.

Jo så som @Yrch nämnde så kan man i Asus Suite II gå in i Thermal Radar och därifrån styra samtliga fläktar individuellt. Vet du om du använder PWM fläktar (4pin PWM) eller 3pin fläktar? 3pin fläktar är lite svårare att styra då det inte finns någon monitor för dess RPM utan enbart för volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem

Prepare for liftoff!

Speccs för fläkten från : http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-liquid-cooler/nepton-...
är: 800~2400 RPM (PWM) ± 10%

det enda som möjligtvis visar 6000 Rpm är en moderkorts fläkt(chipfan typ sydbrygga), men dem har blivit ersatta av en större kylfläns senaste 10åren?

så tror att det bara buggar för dig att något går i 6000rpm, 6000 rpm btw låter som att ha en damsugare brevid dig hela tiden, tror inte det låter så högt.

du kan googla på deltafan de låter riktigt högt.

kolla genom Aida64Extreme https://www.aida64.com/downloads så får du en bättre bild hur snabbt din cpu fläkt går samma hur varm cpun är vid tillfället.

om cpun är riktigt varm kolla följande

Sitter kylaren bra? - nej? byt kylpasta, ta bort den gamla, rengör, på med nytt.
när bytte du senast kylpastan? - är den äldre än 3-5år se ovanför
var det bra när datorn var monterad första gången? - om ej se ovanför
Har du bra ventilation i chassit?
har du chassit öppet i ett rum(alltså är chassit vanligt på ett bord eller golv)
eller är den placerad inne i ett skåp?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

@Jockey87: Thermal Radar finns ej i AI suite, finns inget liknande heller när jag kollar. Vet ej vilken typ utav fläktar det är tyvärr.

@hurrai ? aida64 säger CPU OPT 6390, assistant #1 4000.
Saker och ting går svalt förutom eventuellt GPU som ligger tun 80C i load, CPU går blir som mest runt 60C.
Om det på riktigt är 6000rpm eller ej kan jag ej säga men det jag vet säkert är att det sägs CPU OPT 6k samt Asisstant #1 4k i alla program och även BIOS som har har hittat dem i.

Googlade delta fan och hittade denna https://www.youtube.com/watch?v=oN4e_2r8fo4 ljudet @0.50 påminner om hur min dator låter ifall det hjälper.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

@Yrch: Hängde inte med där på slutet, är det ett nytt program eller fortfarande AI suite? Kunde ej högerklicka någonting i AI.

@Elghinnarisa: Det tycks vara den bakre av radiatorfläktarna, ena fläkten suger in luft till radiatorn och den andra ut och ut fläkten surrar på rätt bra.

Har som sagt var inte samma moderkort som du, men som jag fattar det har jag "fan expert" i AI Suit medan du har nåt som de döpt till "thermal expert" som också borde vara tillgängligt från AI Suite (rimligen i nån undermeny).

Kolla denna videon https://www.youtube.com/watch?v=Dl4hO3q3Q-w

eller denna https://www.youtube.com/watch?v=DNdmX0Cu5Lw

(eller bara sök på youtube så du hittar exakt den versionen du har).

Men det låter som att fläkten du har går på full speed hela tiden, antingen för att den är inkopplad i en header som inte stödjer fläktstyrning eller för att den är inställd på att gå på full speed hela tiden (i bios eller thermal radar). Alternativt att kylaren av endera anledning inte kyler så bra och att fläkten därför går upp mot maxfart.

Permalänk
Medlem

@Yrch: Mitt AI suite ser ut som på bilden i mitt första inlägg, i alla menyer där under finns inget liknande, testat gå in på allt utan att kunna ändra något.
Det verkar som sista alternativet är att riva ner skiten å kika.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

@Bananus:

Vad jag kan se är du inne på "monitor" och där bör du inte heller kunna styra fläktarna, finns det inget under "tool"?

Permalänk
Medlem

@Yrch: Som jag sa tidigare, Sensor recorder och Usb 3.0 boost är det som finns att välja på under "tools". Har provat höger och vänsterklicka över hela programmet utan att hitta något.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

@Yrch: Som jag sa tidigare, Sensor recorder och Usb 3.0 boost är det som finns att välja på under "tools". Har provat höger och vänsterklicka över hela programmet utan att hitta något.

Ok, då gissar jag att du inte har thermal radar installerat och måste installera det först (från Asus hemsida).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ok, då gissar jag att du inte har thermal radar installerat och måste installera det först (från Asus hemsida).

Prova denna link till ditt moderkort. https://www.asus.com/se/Motherboards/SABERTOOTH_Z77/HelpDesk_...

välj OS och ladda ner program eller bois update om sådan finns.

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem

@Yrch:
@Jockey87:
Thermal radar fanns ej att ladda ner, men efter som ni står på er så pass tänkte jag att de måste finnas.
Efter några om och men kom jag på idén att kika äldre OS, pang där fanns de så laddade ner thermal radar för win7 (har 8.1).

Kan nu få upp fläktkurvan på olika fläktar (hittar dock ej cpu opt vag jag vet) men assistant fan1 börjar på 60% när CPU är i rumstemperatur, antingen fungerar detta ej eller så är jag extremt oteknisk men jag kan ej röra "bollarna" i fläktkurvan. Kan egentligen inte röra nånting där.
Är ni klokare än mig på denna punk också mån tro?

Edit: Var tvungen att ändra till "user" på profilen, ska pilla lite nu, återkommer med resultat.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Nu så, helt fantastiskt va tyst det blev. Kunde ej få fläktarna att snurra lägre än 40% men allt under 35C så rör inte en enda fläkt sig nu. Så när ja surfar hör jag INGENTING. helt knäpptyst.

Extremt stort tack till alla som hjälp till, speciellt @Jockey87 & @Yrch som hittade den egentligen lätta lösningen.
Bugar och bockar med ett stort leende på läpparna!

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Nu så, helt fantastiskt va tyst det blev. Kunde ej få fläktarna att snurra lägre än 40% men allt under 35C så rör inte en enda fläkt sig nu. Så när ja surfar hör jag INGENTING. helt knäpptyst.

Extremt stort tack till alla som hjälp till, speciellt @Jockey87 & @Yrch som hittade den egentligen lätta lösningen.
Bugar och bockar med ett stort leende på läpparna!

Va härligt! Skönt som sjutton med tyst dator! Kul att man kan få vara till nytta ibland.

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.