Byta ut sshd mot ssd i laptop

Permalänk
Medlem

Byta ut sshd mot ssd i laptop

Hej. Jag har en laptop som är 2år gammal köpt hos https://www.komplett.se/product/817441

Just nu sitter det i en 1tb sshd, skulle det bli stor skillnad om jag slänger i en ssd crucial mx300 525gb?

I hårddisken som sitter i har jag använt runt 200gb endast så det räcker gott och väl med en 500gb disk.
Det tar runt 20sec att starta laptopen tills man är på skrivbordet idag. För övrigt så är det 2st 4gb ram minne i laptopen.

Tanken är sen att ta sshd från laptopen och sätta i ps4an jag har hemma. Som jag förstår så ska det fungera bra.

Mvh

Permalänk
Medlem

Skillnaden skulle vara mindre lagring men betydligt snabbare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@olympus:
Japp, skillnaden mellan SSHD och SSD är ganska stor, men det är ju upp till dig om det är värt den prislappen. Är man otålig/bortskämd som mig så är det absolut värt att köra SSD över hdd/sshd
En annan fördel med SSD är att du inte riskerar att ha sönder den lika mycket när du flyttar datorn, en mekanisk hårddisk i en laptop som flyttas runt är ingen vidare bra idé egentligen - detta gäller typ bara om datorn flyttas när den är igång, står den bara stilla eller enbart flyttas helt avstängd så gör det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingen info om vad det är för disk som sitter i men en SSHD är ju en snurrdisk i grunden så självklart kommer en ren SSD vara snabbare, jag tror du kommer märka en klar skillnad.

Mer info kan du säkert få om du kollar upp exakt vilken disk som sitter i och jämför specs mellan den och ssdn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furbel:

Jag hittar ingen info om vad det är för disk som sitter i men en SSHD är ju en snurrdisk i grunden så självklart kommer en ren SSD vara snabbare, jag tror du kommer märka en klar skillnad.

Mer info kan du säkert få om du kollar upp exakt vilken disk som sitter i och jämför specs mellan den och ssdn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för många o snabba svar 😀 just nu ligger crucial ssd på 1300kr med rabatt och fri frakt. Så det blir nog en sån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Seagate Laptop SSHD ST1000LM014
-------------------------------------------
Read
Avg. Sequential Read Speed 90.8 MB/s

Write
Avg. Sequential Write Speed 93 MB/s

4K Read
Avg. 4K Random Read Speed 0.59 MB/s

4K Write
Avg. 4K Random Write Speed 4.62 MB/s

Mixed
Avg. Sequential Mixed IO Speed 85 MB/s

4K Mixed
Avg. 4K Random Mixed IO Speed 0.53 MB/s

MX300 525G SSD
-------------------------------------------
Read
Avg. Sequential Read Speed 458 MB/s

Avg. Sequential Write Speed 314 MB/s

4K Read
Avg. 4K Random Read Speed 22.3 MB/s

4K Write
Avg. 4K Random Write Speed 58.8 MB/s

Mixed
Avg. Sequential Mixed IO Speed 322 MB/s

4K Mixed
Avg. 4K Random Mixed IO Speed 18.2 MB/s

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du ska göra med datorn. En SSD är ju genrellt alltid snabbare än en SSHD och eftersom SSD inte kostar så mycket är det svårt att motivera en SSHD framför en ren SSD.
SSHD kan vara fördelaktigt om du behöver mycket kapacitet och du bara bar möjlighet att ha en disk (som i en laptop exempelvis).

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Kan jag clona med denna kabel ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olympus:

Borde fungera.
Lite svårt att vara säker från bara en liten bild dock.

Tänk på att inte rensa den gamla SSHDn förrän du vet till 100% att det lyckats dock. Samt att ev recovery partition ofta inte fungerar korrekt efter en kloning (då den flyttas till en annan LBA adress och vissa sämre recovery-mjukvaror inte kan hantera det).

Bästa är om du behåller SSHDn i en ESD påse säkert hemma. Så kan du alltid återställa från den igen, om du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Borde fungera.
Lite svårt att vara säker från bara en liten bild dock.

Tänk på att inte rensa den gamla SSHDn förrän du vet till 100% att det lyckats dock. Samt att ev recovery partition ofta inte fungerar korrekt efter en kloning (då den flyttas till en annan LBA adress och vissa sämre recovery-mjukvaror inte kan hantera det).

Bästa är om du behåller SSHDn i en ESD påse säkert hemma. Så kan du alltid återställa från den igen, om du behöver.

Tack. Kommer köra laptopen med nya hårddisken ett tag och se så allt fungerar. Funderar dock på att göra en helt ny installation av win10 istället. Försöka hämta hem den till usb o installera via bios? Gjorde ett test igår fast med win 8.1 då såg det ut så här.

Provar med win10 och ändrar boot till usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill slippa all bloatware

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olympus:

Sån har jag letat efter, vart kan man köpa en sådan?

Lånar tråden lite.

Jag har en router man kan koppla in lagringsenheter via USB på..tror ni man kan köra på den kabeln till det ändamålet? Tänkte ha min 1TB HDD inkopplad till routern så jag slipper ha surrandet i min dator.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Det är dock alltid att föredra att man ominstallerar när man byter till SSD. Det ger optimala förhållande för OSet. Ger även en prestandaboost bara att ominstallera.
Det kanske kommit verktyg som gör ett bra jobb nu mer?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Sån har jag letat efter, vart kan man köpa en sådan?

Lånar tråden lite.

Jag har en router man kan koppla in lagringsenheter via USB på..tror ni man kan köra på den kabeln till det ändamålet? Tänkte ha min 1TB HDD inkopplad till routern så jag slipper ha surrandet i min dator.

Har du konto på Aliexpress så kan du köpa den där. Tar dock 2-4 veckor att få hem. Finns dyrare i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är dock alltid att föredra att man ominstallerar när man byter till SSD. Det ger optimala förhållande för OSet. Ger även en prestandaboost bara att ominstallera.
Det kanske kommit verktyg som gör ett bra jobb nu mer?

Precis vad jag tänkte. Har hört att det kan vara lite krångligt att få till helt ny Windows, att laptopen hellre väljer den som finns lagrat på disken. Får se om jag lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olympus:

Tack. Kommer köra laptopen med nya hårddisken ett tag och se så allt fungerar. Funderar dock på att göra en helt ny installation av win10 istället. Försöka hämta hem den till usb o installera via bios? Gjorde ett test igår fast med win 8.1 då såg det ut så här.
http://forumbilder.se/FBUP4/20161205-224016.jpg

Provar med win10 och ändrar boot till usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill slippa all bloatware

Om du har försökt klona en disk med ett kloningsprogram som inte är UEFI kompatibelt, går det inte. Det är tyvärr mer komplicerat med nyare GPT och EFI systemet att klona diskar. Det går inte bara att flytta/kopiera som det gjorde förr, utan boot delen måste byggas om igen.

När du klonar, se till att ha den gamla disken i USBn och nya i datorn, så att kloningsprogrammet (om det klarar UEFI) kan registrera det rätt.

Vill du köra ominstall är det dock inget fel i det heller. Bara ladda ner Win 8/10 och installera på nytt igen. Se bara till att inte tömma SSHDn (gamla disken) förrän du vet att det nya fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olympus:

Har du konto på Aliexpress så kan du köpa den där. Tar dock 2-4 veckor att få hem. Finns dyrare i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag, brukar handla ifrån Aliexpress, jag har inget emot att vänta lite på mina saker.

Men, behöver man ingen strömadapter? Eller sköter USB-porten detta?

Tack!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du har försökt klona en disk med ett kloningsprogram som inte är UEFI kompatibelt, går det inte. Det är tyvärr mer komplicerat med nyare GPT och EFI systemet att klona diskar. Det går inte bara att flytta/kopiera som det gjorde förr, utan boot delen måste byggas om igen.

När du klonar, se till att ha den gamla disken i USBn och nya i datorn, så att kloningsprogrammet (om det klarar UEFI) kan registrera det rätt.

Vill du köra ominstall är det dock inget fel i det heller. Bara ladda ner Win 8/10 och installera på nytt igen. Se bara till att inte tömma SSHDn (gamla disken) förrän du vet att det nya fungerar.

Som sagt jag hoppar över cloningen på laptopen. Tar ur den gamla hårddisken och stoppar i nya ssd. Sen i med usb stickan men win 8 eller 10 och kör en helt ny installation tänkte jag om det funkar så. Har redan tagit fram produktnyckeln. Ändrade nyligen i bios att den ska boota från usb längst upp. Nu fick jag fram menyn med installation av Windows med (gamla disken i) gick inte vidare därifrån men så långt verkar det funka. Väntar nu på ssd ska komma på posten så får jag se om det går smidigt med allt sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Det har jag, brukar handla ifrån Aliexpress, jag har inget emot att vänta lite på mina saker.

Men, behöver man ingen strömadapter? Eller sköter USB-porten detta?

Tack!

2,5" diskar drivs på 5V endast, så USBn räcker.
Om du dock försöker använda 3,5" disk, måste du ha en separat strömmatning med båda 5V och 12V, vilket inte alltid är så enkelt om inte adaptern är gjord för det.

Själv har jag flera av dessa (köpte på olika affärer, beroende på vem som säljer billigast, då det är samma vara.)

Då får du en USB3 till Sata adapter som du kan direkt via USB hantera 2,5" enheter, eller om mer ström behövs (törstig gammal 2,5"), eller 3,5" disk, så matar du in extra strömadaptern i den, som förser den med 12V, som den sen transformerar ner och boostar 5V med också.
Den tar alla moderna SATA diskar, från SSD till HDD, oavsett typ, även 5,25" DVD-enheter och har SMART stöd med tex Crystal Disk Info så du kan se status på diskens skick.

Skrivet av olympus:

Som sagt jag hoppar över cloningen på laptopen. Tar ur den gamla hårddisken och stoppar i nya ssd. Sen i med usb stickan men win 8 eller 10 och kör en helt ny installation tänkte jag om det funkar så. Har redan tagit fram produktnyckeln.

Det fungerar fint, så länge du har rätt version matchande nyckel.
Om datorn kom med Windows 8 eller senare så finns även denna Windows nyckel i datorns BIOS.

Skrivet av olympus:

Ändrade nyligen i bios att den ska boota från usb längst upp. Nu fick jag fram menyn med installation av Windows med (gamla disken i) gick inte vidare därifrån men så långt verkar det funka. Väntar nu på ssd ska komma på posten så får jag se om det går smidigt med allt sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kommit så långt så är det enda troliga problemet om du får fel version som gör att ev nyckel inte passar.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16536841" userid="242041" name="Paddanx"]
2,5" diskar drivs på 5V endast, så USBn räcker.
Om du dock försöker använda 3,5" disk, måste du ha en separat strömmatning med båda 5V och 12V, vilket inte alltid är så enkelt om inte adaptern är gjord för det.

Själv har jag flera av dessa (köpte på olika affärer, beroende på vem som säljer billigast, då det är samma vara.)
https://www.itsajten.se/uploads/thumbnails/14-7431_4.jpg_400x400.jpg

Då får du en USB3 till Sata adapter som du kan direkt via USB hantera 2,5" enheter, eller om mer ström behövs (törstig gammal 2,5"), eller 3,5" disk, så matar du in extra strömadaptern i den, som förser den med 12V, som den sen transformerar ner och boostar 5V med också.
Den tar alla moderna SATA diskar, från SSD till HDD, oavsett typ, även 5,25" DVD-enheter och har SMART stöd med tex Crystal Disk Info så du kan se status på diskens skick.

Denna blev det eftersom jag ska koppla in den gamla ps4 disken i routern senare. 72kr ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det fungerar fint, så länge du har rätt version matchande nyckel.
Om datorn kom med Windows 8 eller senare så finns även denna Windows nyckel i datorns BIOS.

Har du kommit så långt så är det enda troliga problemet om du får fel version som gör att ev nyckel inte passar.
[/quote]

Jag var inne på bios men kunde inte hitta nyckel. Däremot hittade jag den med magical bean?
Datorn kom med win 8.1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olympus:

Jag var inne på bios men kunde inte hitta nyckel. Däremot hittade jag den med magical bean?
Datorn kom med win 8.1

Skickades från m.sweclockers.com

Du ser den inte öppet, utan den ligger kodad. Mjukvara samt Windows installationsprogram ska dock kunna få fram den.

Kom den med 8.1 (Svenska, 64-bit?), så är de den versionen du behöver ha nu när du installerar om. Microsoft har blivit lite lindrigare på detta på senare år dock, där de tillåter OEM/64-32-bit ändringar, men det är bättre att börja med rätt version, så du är på säkra sidan om något blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du ser den inte öppet, utan den ligger kodad. Mjukvara samt Windows installationsprogram ska dock kunna få fram den.

Kom den med 8.1 (Svenska, 64-bit?), så är de den versionen du behöver ha nu när du installerar om. Microsoft har blivit lite lindrigare på detta på senare år dock, där de tillåter OEM/64-32-bit ändringar, men det är bättre att börja med rätt version, så du är på säkra sidan om något blir fel.

Okay då vet jag det nästa gång , det är 64-bit. Jaha då hämtar jag hem 8.1 till usb, tack!

Skickades från m.sweclockers.com