D: går inte att öppna

Permalänk

D: går inte att öppna

När jag försöker dubbelklicka mig in på (D:) så ser det ut såhär. Ingenting laddar alltså, samma sak händer också om jag öppnar Foobar och försöker spela upp någon musik som ligger på D: disken.

Jag skannade hela datorn med Malwarebytes igår och den visade ingenting alls, samt att jag kunde fortfarade använda filer och spel från D:.

Vet någon vad som kan ha hänt, eller vad jag måste göra?

MvH

Permalänk
Medlem

Öppna en komandopropt och kör "chkdsk d:" Finns en risk att du har problem med din HDD/SSD

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Skrivet av Tjalve:

Öppna en komandopropt och kör "chkdsk d:" Finns en risk att du har problem med din HDD/SSD

Försökte öppna Chkdsk flera gånger men den stängdes bara ner direkt. Nu har jag inte kunnat starta datorn på ett tag så får testa igen senare när den vill starta igen. Tack!

Edit: Det var länge sedan jag höll på med datorer, kom på att man måste öppna cmd innan man kör chkdsk :facepalm:

Edit 2: Körde chkdsk d:, den hittade problem, körde därefter chkdsk d: /scan och sedan sa den att det löste problemet. Tänk att det var så enkelt! Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Decalibration:
Bra att det löste sig!
Se till att ha en bvackup av viktiga saker som du inte kan ersätta, ifall det skulle hända nått allavarligare.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

@Tjalve: Problemet verkar återkommit. Jag skannade och reparerade disken genom properties när man högerklickar på disken. Det gjorde så att jag igen kunde spela lite WoW på, men det slutade svara varje gång det var tvunget att ladda något. Chkdsk /r eller /f funkar inte alls, och kraschar ofta datorn helt.

MvH

Permalänk
Medlem

@Decalibration: Med andra ord håller hårddisken på att dö. Har du en annan hårddisk så börja kopiera det viktigaste först och minst viktiga sist. Har du ingen annan hårddisk. Stäng ner datorn och använd inte hårddisken förrens du har köpt en ny som du kan kopiera över till. Den kommer att dö och det snart.

Permalänk
Skrivet av dennisnp:

@Decalibration: Med andra ord håller hårddisken på att dö. Har du en annan hårddisk så börja kopiera det viktigaste först och minst viktiga sist. Har du ingen annan hårddisk. Stäng ner datorn och använd inte hårddisken förrens du har köpt en ny som du kan kopiera över till. Den kommer att dö och det snart.

Okej, förstår dock inte om det är D: eller C: som är korrupt, fick in datorn där man kan slå igång safe mode och körde chkdsk igen, den hittade endast errors på C: denna gång.

C: är för övrigt en typ 2-3 år gammal SSD.

Edit: Går det att installera windows på D: ifall C: är den som knasar och spara alla filer som redan ligger där eller måste jag ta bort allt innan jag installerar windows?

Permalänk
Medlem

Prova "sfc /scannow". CHKDSK /r på en SSD är helt onödigt eftersom SSDns mjukvara gör det jobbet hela tiden (och CHKDSK kan inte göra det jobbet), dock kan /f lösa vissa problem med filsystem osv.

Är du säker på att du kör CMD som administratör? Fältet ska heta "C:/WINDOWS/system32" och inte user/användarnamn, annars har du inte behörighet. Har du något program som kan läsa S.M.A.R.T värdena på diskarna? Har du senaste mjukvaran installerad och TRIM aktiverat("fsutil behavior query DisableDeleteNotify", en nolla betyder att TRIM är aktiverat, 1a betyder att det inte är det)?

Permalänk
Medlem

Alltså, om han börjar få fel på olika diskar samtidigt, kan orsaken vara något annat. Tex defekt RAM som korrupterar filsystemet när det skrivs.

Kolla det innan ni börjar byta delar, och helst innan han ens försöker laga mer, för är minnet defekt kan et SFC kommando förstörs enormt mycket mer om kontrollsummorna inte stämmer.

Memtest86 är gratis och laddas innan Windows, så det kan testat RAM utan att riskera skada något. Ladda ner och initiera ett USB minne med mjukvaran och starta från det. Även ett enda RAM fel är ett för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Okej, förstår dock inte om det är D: eller C: som är korrupt, fick in datorn där man kan slå igång safe mode och körde chkdsk igen, den hittade endast errors på C: denna gång.

C: är för övrigt en typ 2-3 år gammal SSD.

Edit: Går det att installera windows på D: ifall C: är den som knasar och spara alla filer som redan ligger där eller måste jag ta bort allt innan jag installerar windows?

Ladda ned crystaldiskinfo som och kolla hälsa på disken där. Låter som att den är på väg att haverera tyvärr =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Om du inte har nån 3:e disk för backup så är det hög tid att skaffa det. Det viktigaste är att kopiera de personliga filer du inte kan få tillbaka.

Det har hänt att program sagt att disken varit ok några dagar innan disken dog (mins inte vilka program). För mig har det hänt 2-3 gånger att diskar jag misstänkt gått sönder mitt i (längre) tester. Som tur var hade jag backup.

Om disken blivit korrupt osv men fysiks är ok så bör du ta bort alla partitioner på disken. Vissa behövde göra det för att fixa fel där det INTE räckte att bara formatera (och installera om när felet varit på Windows disken).

SATA kablar, strömkablar och SATA portar på moderkortet har också orsakat fel så testa ned andra om du inte hittar felet.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Om du inte har nån 3:e disk för backup så är det hög tid att skaffa det. Det viktigaste är att kopiera de personliga filer du inte kan få tillbaka.

Tack för omtanken! Jag har dock väldigt lite som är personliga filer, kanske är några gig med abletonprojekt men det funkar på en USB-pinne. Resten är bara ladda ner igen, även om det är jobbigt som fan.

Nu funkar det som det "ska". Ska köra allas tips ifall det börjar knasa igen!

MvH