Safe att disabla 1/3 fläktar på gtx 580?

Permalänk
Medlem

Safe att disabla 1/3 fläktar på gtx 580?

Tja, har gtx 580 där en fläkt låter helt horibelt på.

Funderar på om det är säkert om jag bara trycker fast den så den står still med lite eltejp. Är det mer säkert om jag försöker skruva loss fläkten helt, tänker om grafikkortet på något sätt får reda på det då?

Allra bäst hade ju vart om ja kunde disabla via mjukvara. Eller om jag för en relativt billig peng ( ~ 500kr) kan ta kortet någonstans där dem sätter in en ny fläkt åt mig. Känns onödigt o köpa nytt kort när det mest gpu intensiva ja kör är typ wow, men hade vart nice o få ett jättetyst kort.

Kort: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3984

Tack.

Permalänk

du kan få ett nytt gtx 580 för 500

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

@JacobsDator: Ok that settles it then. Då antar jag att ja borde kunna hitta ett nytt runt 1500 nivån som är ännu tystare? Ska kolla runt lite.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att klippa kabeln, eller tejpa fast fläkten. Går kortet sönder så kan du ju som nämnt ovan få ett 580 för 500 på begagnad marknaden

Funkar det kan du ju skriva här, så har vi andra lärt oss av det

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic: Kortet är tejpat o klart! Kör fint. Hör av mig om det börjar ryka. Blir dock ganska sugen på att även tejpa en till av dem tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Du kan ju testa att klippa kabeln, eller tejpa fast fläkten. Går kortet sönder så kan du ju som nämnt ovan få ett 580 för 500 på begagnad marknaden

Funkar det kan du ju skriva här, så har vi andra lärt oss av det

Presenterar stolt min första modd:

Permalänk
Inaktiv

Ta och damma kortet när du ändå är på gång

Permalänk
Medlem

Tejpa fast fläktar? Det ska du absolut inte göra, det blir ju sannolikt överhettning i fläktdrivaren.

Permalänk
Medlem

@teejee: Går det på bågot sätt att få "fläktdrivaren" att förstå att en av fläktarna inte är igång?

Permalänk
Medlem

Som niablo skrev, blås rent kortet. Dom där bilderna kommer ge mig mardrömmar.

Har du ett rent kort så finns det dessutom större chans att du klarar dig med 2 av 3 fläktar. Skulle inte rekommendera att du disablar ännu en fläkt. Då hade jag hellre försökt införskaffa ett nytt kort.

Edit: Blås rent kortet med tryckluft, dammsug inte.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dbfuck:

@teejee: Går det på bågot sätt att få "fläktdrivaren" att förstå att en av fläktarna inte är igång?

Inte utan att koppla bort fläkten. Kolla om fläkten kanske är kopplad via en kontakt någonstans och dra i så fall ur den. Är fläktkabeln fastlödd så får du löda bort den eller bara knipsa av den (och se till så att kablarna inte kortsluter varandra efter det).

En fläkt drar alltid mest ström vid start, när den väl kommit upp i varv så krävs det inte lika mycket kraft att hålla igång den. Det är lite som att cykla, man får ta i rejält för att få cykeln att börja rulla men efter några tramptag så går det lättare. När du tejpar fast fläkten så där så är den fast i startläget, vilket elektroniken som driver fläktarna kanske inte gillar i längden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dbfuck:

@teejee: Går det på bågot sätt att få "fläktdrivaren" att förstå att en av fläktarna inte är igång?

Demontera kylaren och gör rent. Applicera ny kylpasta efter du har tagit bort den gamla kylpastan med t-röd eller kemisk ren bensin eller liknande.

kommer att låta mycket mindre

spelar ingen i roll hur många fläktar än du stänger av, för att kortet blir allt varmare och fläktarna blir då tvungna att gå högre varv pga värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dbfuck:

@teejee: Går det på bågot sätt att få "fläktdrivaren" att förstå att en av fläktarna inte är igång?

vet inte, men förhoppningsvis är det nån form av skydd så att de inte blir överhettade. Jag var kanske lite väl kategorisk i mitt tidigare svar. Generellt när man stoppar en elmotor så drar elmotorn rejält mkt mer ström. Men det kan ju vara inbyggt skydd i drivkretsarna mot detta.
Klippa elkabeln till fläkten är ju en enkel lösning...

Permalänk
Medlem

@Dbfuck: fungerar det fortfarande?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.