Permalänk

Nytt ram-minne! Hjälp!

Hej!

Jag sitter nu med följande minne:

Minnesmängd: 8 GB
Max Minne: 32 GB
Minnestyp: DDR3
Minneshastighet: 1 600 MHz
Enligt hemsidan där datorn köptes.

G.Skill 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 679MHz (9-9-9-24)
Informationen är tagen av Speccy.

Jag har då funderingar på vad som kommer att passa med mitt moderkort.
Tänkte mig att jag ska uppgradera till 16gb då det känns lämpligast.
Tänkte också att man kanske ska köpa ram med lite mer hastighet. Kommer det fungera bra?

Är alla DDR3 minnen kompatibla med mitt moderkort?

Något annat jag ska tänka på?

Slutligen, har ni något tips på ram minne som passar för mig?`

Resten av mina specs:
Moderkort: Z87-A
GPU: GTX 650Ti SLI (Ska bli ett 1070)
CPU: i5 4570

Permalänk
Medlem

@BrilliantBaBeX
Försök hitta ett par likadant som du redan har då de kan vara känsligt med olika minnen, samt köper du snabbare minnen än 1600 MHz så kommer de clocka ner sig till de lägre.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:
Okej, då fortsätter jag med 1600mhz.
Men jag kör med G.Skill och är inte speciellt nöjd heller, plus att det är svårt att hitta någonstans.
Någon rekommendation av nya minnen?

Permalänk
Medlem

Moderkortstillverkarna brukar ha en lista över vilka ramminnen de har testat till moderkortet.
Beroende på hur gammalt moderkortet är, och hur aktiva tillverkaren är, kan listan dock vara inaktuell. Men för det mesta ska det inte vara några problem.

Till den listan, brukar det även finnas med olika hastigheter, så man kan se vad för hastigheter som fungerar.

Om moderkortet är av tillverkaren Asus. DVS Asus Z87-A, ska detta klara ganska bra klockade minnen. upp till DDR3 2933. Dock är inte hastigheten MHz allt, även timings spelar in.

Skulle rekommendera dessa:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/175852-corsai...

Corsair är ett etablerat och stort märke, således bör de fungera utan några problem.
Valde även "Low Profile" så du får plats med en bra processorkylare, så inte minnena är i vägen.

Att försöka hitta "exakt likadana minnen" för komplettering till nuvarande kan vara ett gissel. Rekommenderas inte av mig.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

@BrilliantBaBeX
Dessa borde funkar men kolla upp de på moderkorts tillverkarens kompatibilitet lista för att vara säker.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Den officiella rekommendationen är att ha fyra identiska stickor, men generellt fungerar det att blanda. Den officiella listan är bara en garanti och ingen tillverkare testar alla stickor som finns.

Permalänk

@grynnan:
Aha! Okej, tack!
Kommer jag märka någon betydande skillnad om jag kör med ett snabbare ram minne?
Har ju fått 2 rekommendationer, ett på 1600mhz och ett med 1866mhz.

Hittar ej någon compability list för mitt moderkort. Hittar du det?

Permalänk

@bärplockaren:
Har du länk till listan? Då jag inte hittar den.

Permalänk
Medlem

@BrilliantBaBeX:

1866 kommer märkas. (Gör rätt inställningar i bios, så det går i 1866 också)
Tyvärr vet jag inte exakt vad du har för moderkort. Men om det är detta
https://www.asus.com/Motherboards/Z87A/HelpDesk_QVL/

Så finns det att tanka ned. Men som nämnts. Corsair är ett väldigt stort och etablerat märke. Ska inte vara några problem.

Försök finna tillverkaren av moderkortet. Så blir det lättare.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

@grynnan:
Det var det kortet jag hade. Tack så mycket för hjälpen
Då blir det ett Corsair, 1866mhz low profile kort, eller ska jag ta ett ännu snabbare kort?

Permalänk
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@grynnan:
Det var det kortet jag hade. Tack så mycket för hjälpen
Då blir det ett Corsair, 1866mhz low profile kort, eller ska jag ta ett ännu snabbare kort?

Varför inte Corsair Vengeance 2400Mhz, CL 11 för under tusingen?

Permalänk

@Franzenmannen:
Ser otroligt bra ut!
Latensen stämmer med det jag har nu så det borde fungera bra.
Det kommer alltså inte vara några problem med det minne? T.ex. att det klockar ner till 1600mhz?

Permalänk
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@Franzenmannen:
Ser otroligt bra ut!
Latensen stämmer med det jag har nu så det borde fungera bra.
Det kommer alltså inte vara några problem med det minne? T.ex. att det klockar ner till 1600mhz?

Ställ bara in X.M.P. i BIOS så brukar (dvs. skall) minnet klocka sig själv. Ibland kan man behöva klocka processorn lite också för att få ut hela frekvensen hos minnet.

Permalänk

@Franzenmannen:
Okej, tack!
Får göra det när jag köper det. Men jag kommer dock inte kunna klocka processorn någonting. Då den är oklockbar :/

Permalänk

@BrilliantBaBeX:

Då får du bara aktivera X.M.P. i BIOS och vänta på bästa möjliga hastighet.