Kontinuerlig Image-backup av C?

Permalänk

Kontinuerlig Image-backup av C?

Tjenare!

Undrar vilket som är det smidigaste sättet att kontinuerligt göra en image backup av C/Windows-disken så man är förberedd för eventuell katastrof

Min tanke än så länge är att använda Windows inbyggda imagetool och göra en schemaaktivitet som varje dag gör en avbild till en SSD som enbart är till för att få en image på sig.

Kommer detta funka, och kommer det att fungera felfritt utan att något i windows blir korrupt?

Tack för svar.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem

Det enklaste måste väl ändå vara att köra en RAID 1 och därmed alltid ha en exakt kopia av din systemdisk.
Men visst kan du schemalägga att det görs en image av din disk hela tiden, men det kommer ta en bra stund så det är nog bra att köra det nattetid.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Sötast

Personligen så kör jag hellre en image av en nyinstallerad windows samt ett par uppdateringar och de applikationer som man vill ha på disken.

Då kan man alltid gå bak utan "förlust" och alltid ha tillgång till en färsk install.

Windows blir ju mer plottrigt för varje dag som går så skulle inte ens vilja ha en backup av "igår"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalve:

Det enklaste måste väl ändå vara att köra en RAID 1 och därmed alltid ha en exakt kopia av din systemdisk.
Men visst kan du schemalägga att det görs en image av din disk hela tiden, men det kommer ta en bra stund så det är nog bra att köra det nattetid.

Raid är INTE backup, det hjälper enbart mot om en disk kraschar, inte mot felaktigheter i filsystem, virus, ransomware etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Raid är INTE backup, det hjälper enbart mot om en disk kraschar, inte mot felaktigheter i filsystem, virus, ransomware etc.

Helt rätt. Men eftersom trådskaparen frågar efter en lösning där man kontinuerligt tar en hel disk image av C: så är det ju bara det skyddet som RAID 1, som han vill ha.
Jag hade nog gjort en image av en nyinstallerad och uppdaterad installation och sedan bara gjort backup av mina filer.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Skrivet av Tjalve:

Helt rätt. Men eftersom trådskaparen frågar efter en lösning där man kontinuerligt tar en hel disk image av C: så är det ju bara det skyddet som RAID 1, som han vill ha.
Jag hade nog gjort en image av en nyinstallerad och uppdaterad installation och sedan bara gjort backup av mina filer.

Problemet är att jag sitter på en hel hög med program som jag inte kommer kunna få tillbaka och en himla massa config som kommer försvinna i en krasch/ominstallation. Därav hela image-krånglet...

Kanske ska spana in en RAID då? Känns plottrigt bara, och dyrt.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem

Problemet med en RAID 1 är att felaktigheterna/ransomware-aktiviteten uppdateras samtidigt på båda diskarna medans det sker - medans schemalagd backup/image så är det bara ett tillfälle per dag under en kort period.

Skall man vara riktigt noga så skall man ha historia på sina backup/images så att man tex. kan ta en 4 dagar gammal image om ransomware har härjat över helgen och 3 nya images på de krypterade filerna har tagits under den tiden.

jo en sak till, backuppimagen som ditt verktyg har tagit - får inte vara synligt på någon filsystem/filhanterare i din dator - annars kommer ransomware ha krypterat dessa också. Med andra ord kan du som användare (både som vanlig luser och som administratör) komma åt filerna - så kommer ransomware åt dem också med samma rättigheter som du själv!!

Detta att gömma undan (backup)filerna så att windows själv inte ser denna på något sätt är den svåra biten att få till!!! och det finns än så länge knappt några verktyg alls för att kunna lösa problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Problemet är att jag sitter på en hel hög med program som jag inte kommer kunna få tillbaka och en himla massa config som kommer försvinna i en krasch/ominstallation. Därav hela image-krånglet...

Kanske ska spana in en RAID då? Känns plottrigt bara, och dyrt.

Har du provat Windows 10's inbyggda backup?
Det känns som att om det är en del program som du vill rädda funkar det väl bra att ta en backup av hela disken plus det som ändrar sig därifrån. Windows 10's backupprogram kan hjälpa dig med båda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Problemet är att jag sitter på en hel hög med program som jag inte kommer kunna få tillbaka och en himla massa config som kommer försvinna i en krasch/ominstallation. Därav hela image-krånglet...

Kanske ska spana in en RAID då? Känns plottrigt bara, och dyrt.

Skall du gömma undan dina imagefiler så att de blir osynliga för ditt OS vid en ransomware-angrepp så är det enda vägen idag att använda NAS.

dvs. du postar dina filer via en SSH-konto som lägger det på en filarea på NAS som inte är synlig över nätverksvolymer på något sätt.

backupprogrammet 'Duplicati' kan göra en sådan transfer mot SSH och tex. ta din SSD-disk med images - dessutom får du generationsbackup av dina images och det är bara skillnaderna som förs över per dag när man gjort första huvudbackuppen.

Programmet i fråga använder rsync:s metoder att jämföra filer och bara skicka datat som skiljer mellan dessa och inte kör en fullbackup varenda gång.

Den här programmet och dess förebild (duplicity) har rsync som förebild där det handlar om att skicka så lite data över nätverket som möjligt - och också att hantera SSH-konton/rsync-demon på en NAS/server.

I stort sett alla lite bättre köpe-Nas kan erbjuda en användar SSH-konto och/eller rsync-server tjänst.

---

Andra alternativet är att köpa en lite bättre köpe-NAS som har btrfs (eller zfs) som filsystem - du lägger dina images på en nätverksvolym där och i NAS sedan kör en snapshot var dag på volymen i fråga - man kan göra snapshot i read-only mode vilket gör att man kan inte påverka innehållet även om man på något sätt skulle komma åt filerna över nätverket senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat Windows 10's inbyggda backup?
Det känns som att om det är en del program som du vill rädda funkar det väl bra att ta en backup av hela disken plus det som ändrar sig därifrån. Windows 10's backupprogram kan hjälpa dig med båda.

Utan att vara helt säker på funktionaliteten hos nya windows backup så låter det tveksamt att den kan ta spegelkopia på systemdiskar.
En metod som jag vet fungerar och som är snabb är att ta systemavbilder med Norton Ghost eller liknande. Man kan ju har några stycken liggande på en annan disk så man har lite spridd backup. Får man problem med systemdisken så sätter man i en fräsch ny disk och läser in från systemavbild, det är klart rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

@kvicksilverfred: Du laddar ner Veeam Endpoint Backup, gratis, grymt simpelt, du restorar genom att starta från deras boot verktyg som du då också kan lägga på backup disken.

Du kan välja att ta hela din disk eller baserat på volym, hur många gånger om dagen den ska ta backup eller om det bara är en gång, och om du kör detta även när du inte är hemma så kan du sätta igång email notifikationer.

Du kan även välja hur länge du ska hålla kopian (inkrementell backup) så att du kan välja antingen till vilket datum i tiden du vill restora till eller plocka ut filer från ett visst datum, likt time machine eller windows shadow copy

(veeam är grymma och detta är deras lilla godisprogram för arbetsstationer)

(Ännu trevligare är ju om du har en router(som du kan koppla en disk till som en nas) eller en riktig nas och köra backup till den)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Utan att vara helt säker på funktionaliteten hos nya windows backup så låter det tveksamt att den kan ta spegelkopia på systemdiskar.
En metod som jag vet fungerar och som är snabb är att ta systemavbilder med Norton Ghost eller liknande. Man kan ju har några stycken liggande på en annan disk så man har lite spridd backup. Får man problem med systemdisken så sätter man i en fräsch ny disk och läser in från systemavbild, det är klart rätt snabbt.

Jo, förutom den schemalagda backuppen så bör man göra en diskimage på hela disken minst en gång i halvåret så att man har en komplett image att börja på om det skulle skita sig på riktigt och man börja ta tillbaka backupper.

---

Hur kolla man sådan då! - man ta bort den gamla systemdisken och stoppar in en ny blank disk och sedan får man nyttja sina image/backupper och se om man får till det och om man har en fullt fungerande system när man är färdig - samt hur mycket jobb det är med detta - det är inte förrän man provat som man vet om sin backupstrategi fungerar eller inte, och jag skulle inte förlita på win10 backup/image hantering utan att minst ha en diskimage att ta till om win10-backupstrategi skulle visa sig att inte fungera...

man har ingen backup som man kan räkna med förrän backup-återhämtningen är provad och fungerar! - allt annat är lotteri!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@kvicksilverfred: Du laddar ner Veeam Endpoint Backup, gratis, grymt simpelt, du restorar genom att starta från deras boot verktyg som du då också kan lägga på backup disken.

Du kan välja att ta hela din disk eller baserat på volym, hur många gånger om dagen den ska ta backup eller om det bara är en gång, och om du kör detta även när du inte är hemma så kan du sätta igång email notifikationer.

Du kan även välja hur länge du ska hålla kopian (inkrementell backup) så att du kan välja antingen till vilket datum i tiden du vill restora till eller plocka ut filer från ett visst datum, likt time machine eller windows shadow copy

(veeam är grymma och detta är deras lilla godisprogram för arbetsstationer)

windows shadow copy är något som ransomware stänger av och tar bort alla återställningspunkter det första den gör innan den börja kryptera filer...

veeam såg inte så dumt ut, men kör på synliga filsystem när den lagrar mot, interndisk, externdisk eller via nätverksvolymer och därmed åtkommlig för ransomware om man inte köper molntjänster/utrymme via Veeam Backup & Replication (och villkoret att den inte mappar in filerna/arkiven som enhet/mapp på klientdatorn som filsystem, annars kommer ransomware åt dem där också...) som jag misstänker inte är gratis och troligen heller inte kan installeras som egen lite service/server i en liten hem-NAS...

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du menar med kontinuerlig backup. Flera gånger i timmen eller en gång om dagen/veckan.

RAID 1 skall du inte använda. Det skyddar inte mot mänskliga fel eller Ransomware mfl.

Använd Symantec System Recovery (den är lik Acronis True Image) en mjukvara som tar en total backup-image av en/flera volymer där du kan köra inkrementella backuper (för att spara utrymme). Du kan schemalägga hur ofta den ska köra och den kan ställa in att den äldsta backuppen slängs efter dina behov. Du får med en Restore DVD som du kan boota din dator ifrån om den har totalhavererat.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

windows shadow copy är något som ransoware stänger av och tar bort alla återställningspunkter det första den gör innan den börja kryptera filer

veeam såg inte så dumt ut, men kör på synliga filsystem när den lagrar mot, interndisk, externdisk eller via nätverksvolymer och därmed åtkommlig för ransomware om man inte köper molntjänster/utrymme via Veeam Backup & Replication, som jag misstänker inte är gratis och troligen heller inte kan installeras som egen lite service/server i en liten hem-NAS...

Veeam Endpoint är gratis

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Det är som är trevligt med Veeam är ju att om du har en nätverksenhet behöver du inte mappa upp den utan du kan rikta den mot ett share med inloggningsuppgifter och även kryptera. Så länge du inte mappar upp nätverksdisken eller förvarar nyckeln synligt så är det relativt säkert mot ransomware.

En backup som ligger på samma hårdvara som det man vill skydda är knappast en backup

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalve:

Det enklaste måste väl ändå vara att köra en RAID 1 och därmed alltid ha en exakt kopia av din systemdisk.

RAID 1 är inte en backup. Om någonting händer, och filerna skrivs över, skrivs de över på båda/alla diskarna. För bättre RAID-system med inbyggd scrubbing, kan rent av smådefekter spridas till den andra disken, och förstöra data utan anledning.

Skrivet av Tjalve:

Helt rätt. Men eftersom trådskaparen frågar efter en lösning där man kontinuerligt tar en hel disk image av C: så är det ju bara det skyddet som RAID 1, som han vill ha.

Inkrementell backup. Nattlig, varannan timma, eller var timma, det spelar ingen roll. Man tar med viss regelbundenhet en fullständig backup, och sen gör man bara backup på förändringarna fram tills man gör en ny större backup. Det gör att man kan återställa bakåt i tid till vilken som helst av alla backup-punkterna, helt, eller delvis.

Lagringsplatsen för en "backup" ska vara nedkopplad, när den inte används. Det är det enda sättet att skydda den.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Får nog kika på det men är du helt säker på att när den ansluter mot en nätverksshare med passord - att den inte internt på datorn ändå blir inmappad som skrivbar filsystem någonstans och kan kommas åt av annan program än endast och bara av veeam??

Det är dom här potentiella hålen man måste titta efter och är det minsta lilla spricka (som när ransomware har tagit sig rättighet som administratör på systemet) så slinker ransomware ut och man får filerna på nätvolymen krypterade... - ransomware kan göra allt som användaren på datorn kan göra - och gör det när det gäller att försöka hitta och kryptera filer och förstöra tänkbara backuper....

Förvisso kanske inte med dagens version men med stor sannolikhet med morrondagens...

Själv skulle jag nog undvika all koppling mha. SMB-protokollet när man flyttar filer och undvika varje tänkbar risk att anslutna nätvolymen/kontot blir monterad som skrivbar mapp eller enhet i filsystemet i windows oavsett rättighetsnivå och ransomware har fritt fram...

jag kanske uppfattas ha lite paraoia i det avseende men om försiktigheten gör att man hindrar att få sin eller företags dator infekterad och filerna krypterad och utan fungerande backup som resultat en enda gång så är det värt det...

Personligen så ser jag ransomware-risken vara den absolut värsta hotet av alla idag - mer än diskhaverier, stöld brand...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Det kan jag hålla med om, jag ska åtminstone säga att hittills kommer man väldigt långt med ett bra antivirus och Veeam (eller vilken värdig backup som helst). Stäng av SMB mot det share som du backup:ar till. Ska kolla vidare på hur det beter sig, då jag har flera backuper har jag inte riktigt brytt mig om HUR jobbet sköts då jag räknar med att någon av dom kommer att "brinna" för eller senare och då får man gå efter nästa lösning. Samma mindset som den som försöker ta sig in helt enkelt. (eld mot eld).

Nu var denna lösningen främst menad mot hemmabruk och är man fler som ska köra så bör man alla ha personliga inloggningar mot olika shares, en annan grej är ju om det inte är hela världen för personen som är rädd om sina licensierade program kan man köra mot en usb disk och köra med inställningen att köra jobbet så fort enheten är ansluten sedan kommer den att automatiskt mata ut disken när den är klar. Hållbart för en person som är mer rädd om helheten i installationen men som inte är rädd om sina filer.

Som dom flesta lösningar så är ju en redundans något man får sträva efter då inget system är perfekt, en blandning av ett share och en usb disk skulle kanske kunna vara något för hemanvändaren?

Paranoia är vad som håller oss vid liv och det som gör att vi strävar framåt

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Lagringsplatsen för en "backup" ska vara nedkopplad, när den inte används. Det är det enda sättet att skydda den.
B!

Det hjälper inte vid ransoware-angrepp...

Söker man på forum så är det massor av förtvivlade människor som fått sin (enda) backup på USB-sticka eller extern disk krypterade av ransomware i samband med en ransomwareangrepp, ofta just i samband med backupptagning eller när man skall hämta backupen eftersom det krånglar på datorn...

Det hjälper inte att ha den urkopplad - krypteringen ske i samma sekund när man kopplar in den för backup eller återhämtning, och vi pratar användare som inte ens förstår att datorn är angripen under långa tider

Man skall helst i dessa fall koppla in en kopia på sin backupdisk (hur många gör det - ingen!) eller att man flertal av dessa roterande i en schema - och att man förstås märker att något är lurt i tid...

Därför bör kommunikationen till backupmedian/service ske över ett protokoll eller filsystem som windows verkligen inte begriper eller kan mappa in mot filsystem ens med bästa vilja.

---

Den som kunde göra en extern hårddisk på tex. 8 TB och via någon klient sätta upp att den gör en dold RO-snapshot på sin innehåll var gång den strömsätts och med kanske några timmars intervall om den är inkopplad hela tiden - och om man får innehållet krypterat oavsiktligt av ransomware så kan man via klientprogrammet växla in en äldre snapshot som är åtkomlig endast för läsning och radering av snapshot (och samtidigt frigöra diskutrymme) kan endast göras via klientprogrammet.

All teknik finns för det redan, i alla fall om man går via nätverkskabel som i tex WD my book live och motsvarande från Seagate och kör man filsystem som btrfs internt så är sådana sak som schemalagda snapshot en smal sak att göra och det går fort.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Det var ju faktiskt en riktigt kul tanke, om man då kör sitt primära os under en/(ett?) hypervisor med regelbundna snapshots. Fortfarande lite knepigt för gamla mamma men gör man installationen från början så ska det ju inte vara ett problem speciellt inte för office datorer.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Min tanke än så länge är att använda Windows inbyggda imagetool och göra en schemaaktivitet som varje dag gör en avbild till en SSD som enbart är till för att få en image på sig.

En SSD som varje dag ska skriva en hel disk image...
Ja, du kommer få problem.

Om du ska göra detta till SSD så är det enterprise eller iaf minst högsta entusiast klass av SSD vi tittar på, då inga budget diskar kommer hantera denna nivå av skrivning.
En HDD är nog vettigare för detta.

Men jag ifrågasätter också hela din tankegång här, för du antar att datorn varje dag kommer att vara frisk... vilket jag tvivlar på.

Problemet med virus (speciell de farliga kryptovirusen) är att du märker inte dem förrän de redan har infekterat och skadat. Och det kan ta dagar, tom en vecka eller mer. Så om du bara har en backup "varje dag" på samma ställe så är du körd.

Hade jag varit dig hade jag tagit en image backup kanske 1 gång i månaden, med minst 2-3 olika versioner (dvs du ska alltid ha 1-2 gamla + den nyaste).
Sen lägg till en annan backup på dina filer, dokument osv varje dag, men med versionshantering och ändras det som förändras.

Om en disk rasar så kan du återställa image filen, och komplettera med senaste dokumenten från den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Skall du gömma undan dina imagefiler så att de blir osynliga för ditt OS vid en ransomware-angrepp så är det enda vägen idag att använda NAS.

dvs. du postar dina filer via en SSH-konto som lägger det på en filarea på NAS som inte är synlig över nätverksvolymer på något sätt.

backupprogrammet 'Duplicati' kan göra en sådan transfer mot SSH och tex. ta din SSD-disk med images - dessutom får du generationsbackup av dina images och det är bara skillnaderna som förs över per dag när man gjort första huvudbackuppen.

Vet du om de flesta konsument NASar har detta protokoll, eller är det bara de dyrare varianterna?
Jag har ingen större erfarenhet av NASar, men funktionen som du beskriver ovan är något man efyerlyst.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smkr:

Vet du om de flesta konsument NASar har detta protokoll, eller är det bara de dyrare varianterna?
Jag har ingen större erfarenhet av NASar, men funktionen som du beskriver ovan är något man efyerlyst.

Du kan få till det med de flesta NAS'ar, även om det kan vara lite jobb på vissa av de enklare. Dock så kan en del av de billigare svettas rejält om du försöker skicka filer över SSH. De har helt enkelt inte hårdvara för att göra det ordentligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Acronis True Image har ett Schedule läge som heter Nonstop. Det borde vara något för dig kvicksilverfred.
Acronis True Image kan både göra image och vanlig filbackup.

Personligen kör jag Acronis True Image som image backup på manuell intervall.
Sedan kör jag Crashplan för kontinuerlig filbackup/filhistorik i molnet.

//Indurain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Personligen så kör jag hellre en image av en nyinstallerad windows samt ett par uppdateringar och de applikationer som man vill ha på disken.

Då kan man alltid gå bak utan "förlust" och alltid ha tillgång till en färsk install.

Windows blir ju mer plottrigt för varje dag som går så skulle inte ens vilja ha en backup av "igår"

Vad använder du för program för att göra det?

För du kan väll sedan antar jag installera om från den img filen?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V