Vad är era upplevelser av Ouija brädet?

Permalänk

Vad är era upplevelser av Ouija brädet?

Hej, Jag beställde en ouija board för ett tag sen bara för att jag tänkte att de var kul att ha då jag gillar skräckfilmer etc. Jag testade idag och blev förvånad av resultatet då jag tvekade mycket och tror inte på sånt här?! Det finns så klart en logisk förklaring till vad som hände (eller?! ). Tänkte bara höra vad ni har för funderingar och era upplevelser med detta bräde.

Jag själv är en atheist och tror inte på sånt här så förstår er som tvekar men ni är också välkommna att skriva era tankar och hur de fungerar.

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Självfallet är det bara bluff och båg. Vad mer skall man diskutera? Det är inte möjligt att tala med döda.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Självfallet är det bara bluff och båg. Vad mer skall man diskutera? Det är inte möjligt att tala med döda.

Mer typ hur rörelsen fungerar, Antar att det är undermedvetna rörelser...

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Avstängd

Packa ner brädan och håll dig borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Mer typ hur rörelsen fungerar, Antar att det är undermedvetna rörelser...

Det är alltid en som flyttar runt den, testar du själv så kommer den inte röra sig. Precis som föregående person sa, bluff.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Skrivet av Goteborgan:

Det är alltid en som flyttar runt den, testar du själv så kommer den inte röra sig. Precis som föregående person sa, bluff.

Jo men saken är att ingen av dom som är med säger att dom inte rör och kan bevisa de till 90% och jag rör inte det vet jag till 99% (Iallafall inte medvetet)
Kanske bara jag som är lätt lurad haha

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Jo men saken är att ingen av dom som är med säger att dom inte rör och kan bevisa de till 90% och jag rör inte det vet jag till 99% (Iallafall inte medvetet)
Kanske bara jag som är lätt lurad haha

Två möjliga förklaringar:

1. De döda kommunicerar genom era händer
2. Någon av dina polare ljuger och flyttar grunkan

Välj själv vilken du tycker är mest rimlig och sannolik

Permalänk
Avstängd

Detta är något som en annan höll på med när man var liten, då kalldes det "anden i glaset". Man ritade upp ringar på en kartongskiva med alfabetet, siffror, ja och nej. Man värmde upp glaset ovanpå ett värmeljus för att sen viskade en person en fråga i glaset och de andra satte sina fingrar på glaset som började röra på sig och skriva meningar.
Oftast blev det ett förståligt svar på frågan och eftersom den som viskade inte hade fingret på glaset så var det heller ingen som visste vad frågan var.
Man var tvungen att vara minst tre stycken som körde, en som frågade och minst två som höll ett finger på glaset.
Lite läskigt var det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Två möjliga förklaringar:

1. De döda kommunicerar genom era händer
2. Någon av dina polare ljuger och flyttar grunkan

Välj själv vilken du tycker är mest rimlig och sannolik

1. De döda kommunicerar genom era händer
Helt klart

Nej men jag har hört att det har med omedvetna rörelser att göra??

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Mer typ hur rörelsen fungerar, Antar att det är undermedvetna rörelser...

Det påstås vara det undermedvetna. Fortfarande kusligt dock!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ideomotoreffekten

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Det påstås vara det undermedvetna. Fortfarande kusligt dock!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ideomotoreffekten

Där har vi de! Jag kan inte tänka mig att mina kompisar skulle svära på deras hund (haha) Om dom ljög, Och jag va säker på att jag inte gjorde det medvetet. Tack!

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk

Jag har tänkt på de där med att hålla en tråd med en vikt hängande och tänka på en cirkel och få den att cirkla utan att "medvetet" göra de

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Humans are made out of many bodies: a biological body, an etheric body (our life force or qi or mana in Hawaiian) and an astral body. We also have a mental body (our thoughts), an emotional body and a spiritual body (our higher self). When our astral body is weakened, an astral entity can attach to it. Weakening can be caused by illness, drug or alcohol intoxication, anesthesia, an organ transplant surgery, delivery, abortion, miscarriage, injury, sleepwalking, astral projection, meditation, an emotional shock, depression, etc. This is the reason why we should always ask for protection from our angels or guides, or visualize being surrounded by white light before we dabble in a metaphysical activity. Entities can also enter when we summon them, either by séance, the ouija-board, automatic writing, witchcraft, etc. It doesn’t matter whether we call upon a specific entity or not; any other entity, including a demon, can come instead, posing as the one we called in. It can stick around in our home or attach itself to our astral body. I suggest to all enthusiasts to forget about the ouija-board, the seance and witchcraft all together (unless it’s light magic, in cooperation with your spirit guide or some angelic entity). As for automatic writing, it’s safe to experiment, but always ask for protection and make sure you never attempt to do it while harboring negative feelings. Also make sure you’re the one moving your hand, based on intuition. The same guidelines are valid for astral travel, p0lus you should always have someone by your side overlooking. Should a spirit pose to you as your guide and give you guidelines or some deal, don’t trust it. A real spirit guide usually comes in our dreams and offers advice, some message or support.

http://spiritualinsight.gr/en/spirit-releasement-therapy-

Permalänk
Medlem

@Lafa och OP: Pseudovetenskapligt trams. Synnerligen väl motbevisat också: http://www.vof.se/folkvett/ar-1997/nr-3-4/den-markliga-krafte...

Permalänk
Medlem

Om man absolut vill veta mer om denna produkt så kan man väl kontakta Hasbro Inc, som ju äger rättigheterna till den.

Ja, var det ingen som nämnde det? Att den patenterades 1890 som "Leksak eller spel", och numera ägs av samma företag som Monopol?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att öppna den dörren.. varit med om alldeles för mycket crap för att självmant bjuda in sånt där.

Permalänk
Medlem

@Lcars: Stämmer helt och riktigt, det marknadsfördes som ett sällskapsspel.

Permalänk
Medlem

Jag och mina kompisar körde anden i glaset när jag var liten och skrämde oss själva halvt fördärvade. Misstänker att det var kompisens storasyrra som körde runt glaset, men skräcken var verklig...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag och mina kompisar körde anden i glaset när jag var liten och skrämde oss själva halvt fördärvade. Misstänker att det var kompisens storasyrra som körde runt glaset, men skräcken var verklig...

Hahaha, det har jag totalt glömt av. Minns vi testade på det när jag var yngre, glaset rörde sig aldrig. Mycket till ande i det glaset.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Jag tror på det.

Har under hela min uppväxt varit med om massvis med oförklarliga upplevelser. Är idag 25 år och det händer att oförklarliga saker fortfarande sker.

Min lilla berättelse med "anden i glaset" ( som jag förövrigt aldrig provat igen efter denna händelse ) :

Jag, min kompis, hans syster och hennes kompis vart i min kompis hus, där det redan hände oförklarliga ting, varav någon eller något gick omkring i huset. Hela deras familj har upplevt denna någon eller något. Sett, hört, känt - likaså har jag.

En dag fick vi den dumma idén att pröva anden i glaset och skrev det man skulle - vi gjorde det på ett större tjockare papper dom hade. Detta skedde i deras lilla rum där det bara fanns hyllor och två små smala "toalettfönster" längst upp mot taket. Detta rum hade även två dörrar innan man kom in i rummet, liksom en dörr - liten hall - dörr - rum. Dörrarna var stängda och likaså fönstren. Vi tände några värmeljus runt om i rummet varav en på varsitt fönster, några på hyllorna och några runt oss på golvet, där vi satt och skulle börja vårat sällskapsspel. Vi släckte lampan i taket så att bara ljusen lös upp rummet i ett mysigt sken.

Vi började spelet... Frågor ställdes, ingenting hände. Bullshit tänkte jag. Säkert de andra också, tills min kompis frågade om det fanns någon med oss i rummet just nu. Precis när han frågade så hördes något jävligt skumt, jävligt högt, men inte så högt att man fick ont i öronen samtidigt som ALLA värmeljusen i rummet släcktes. Vi alla flög upp från golvet och min kompis tände taklampan samtidigt som någon sparkade till spelet så det flög åt helvete.

Vi avslutade då spelet ( på fel sätt, vad jag har läst efteråt ), men ingen av oss visste att man skulle avsluta det på rätt sätt.

Sedan den dagen har det hänt mycket mer konstiga saker i deras hus, varav de var tvungna att flytta därifrån ca 7 månader senare.

Jag kan inte säga om anden i glaset är sant eller inte, men något hände ju. Någonting finns omkring oss människor.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Trams.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Ouija bräda är en farlig sak som man ska passa sig för.

En polare hade en sådan Ouija bräda som låg på golvet, jag av någon dum anledning hade bråttom och sprang och trampade rakt på brädan och for i golvet. En annan polare till mig blev av sin syrra slagen av en sådan bräda så att han hade ett blåmärke som varade i runt en vecka.

Så man ska passa sig för dessa brädor. Angående köpa så är det bara att skriva ut en, det går att ta vad som helst för att styra med som en plastmugg. Sedan kan man ha roligt med de yngre och lura dem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

@EMM386: Jag ställer inte denna fråga för att vara dryg utan för att jag verkligen är intresserad. Tror du på andra pseudovetenskapliga saker också? Jag menar allt från homeopati till parapsykologi? Jag har en misstanke att brist på kritiskt tänkade inte är begränsat till ett område men jag vet inte.
Jag är genuint intresserad av hur tankarna går hos "troende"

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Apropå detta med märkliga saker som hänt. Jag vet väl inte riktigt om jah tror på spöken eller så men jag tror mer på typ "energier" som kan ligga kvar.

Jobbar just nu inom Socialpsykiatri, ganska stor byggnad. I en del av flygeln var det tidigare ett äldreboende där det varit mycket liv och även dödsfall.

Den senaste tiden har vi flyttat runt på våra kontor vilket jag tror kan ha rört upp den här energin.

Förra året, dagen innan julafton när jag skulle dela medicin till en klient så såg jag längs med korridoren kvinna i en slags lucia-dräkt med slöja som gick tvärs över korridoren. Tänkte väl att jag måste sett riktigt fel. Så tänkte jag inte mer på på det, gick till personen för att dela medicin och när jag stod framför dörren och hade plingat, så blev jag alldeles kall (alltså riktigt kall) och fick en sån där obehaglig känsla att någon stod precis bakom mig.

Andra saker som hänt är att pärmar flugit ner i golvet, och en till riktigt märklig sak är det en arbetskamrat råkade ut för. Hon ställde sin telefon på laddning på en byrå. Sen gick hon ett par meter bort och pratade med en kollega som stod lutad mot en vägg. Bara några sekunder senare så flög den här telefonen och träffade väggen, kanske en 10 CM från henens huvud.

Arbetskamraten blev så skrämd av det så hon åkte hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

@Andrezz: Jag ställer inte denna fråga för att vara dryg utan för att jag verkligen är intresserad. Tror du på andra pseudovetenskapliga saker också? Jag menar allt från homeopati till parapsykologi? Jag har en misstanke att brist på kritiskt tänkade inte är begränsat till ett område men jag vet inte.
Jag är genuint intresserad av hur tankarna går hos "troende"

När det hänt tillräckligt mycket saker man inte kan förklara så hittar man väl ingen annan logisk förklaring

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

Jag har själv försökt framkalla demoner genom ramsor, ritualer, bräden, speglar osv, men konstigt nog fungerade det inte .

Sätter man ögonbindel på folk som leker med ouija-brädor eller anden i glaset så kommer det helt plötsligt sluta fungera. Undrar varför

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Om glaset flyttade sig själv, varför behöver man ha fingrarna där? Och om demoner styr handen, varför bara ett finger och inte en stadig hand? Även om man inte medvetet flyttar glaset så gör vi det omedvetet med små små rörelser. Det känns som om fingrarna bara följer med, men det är egentligen fingrarna som skjuter på. Hjärnan är fantastisk. Den vill att det ska hända något, så den hjälper till utan att vi ens märker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Jag tror på det.

Har under hela min uppväxt varit med om massvis med oförklarliga upplevelser. Är idag 25 år och det händer att oförklarliga saker fortfarande sker.

Min lilla berättelse med "anden i glaset" ( som jag förövrigt aldrig provat igen efter denna händelse ) :

Jag, min kompis, hans syster och hennes kompis vart i min kompis hus, där det redan hände oförklarliga ting, varav någon eller något gick omkring i huset. Hela deras familj har upplevt denna någon eller något. Sett, hört, känt - likaså har jag.

En dag fick vi den dumma idén att pröva anden i glaset och skrev det man skulle - vi gjorde det på ett större tjockare papper dom hade. Detta skedde i deras lilla rum där det bara fanns hyllor och två små smala "toalettfönster" längst upp mot taket. Detta rum hade även två dörrar innan man kom in i rummet, liksom en dörr - liten hall - dörr - rum. Dörrarna var stängda och likaså fönstren. Vi tände några värmeljus runt om i rummet varav en på varsitt fönster, några på hyllorna och några runt oss på golvet, där vi satt och skulle börja vårat sällskapsspel. Vi släckte lampan i taket så att bara ljusen lös upp rummet i ett mysigt sken.

Vi började spelet... Frågor ställdes, ingenting hände. Bullshit tänkte jag. Säkert de andra också, tills min kompis frågade om det fanns någon med oss i rummet just nu. Precis när han frågade så hördes något jävligt skumt, jävligt högt, men inte så högt att man fick ont i öronen samtidigt som ALLA värmeljusen i rummet släcktes. Vi alla flög upp från golvet och min kompis tände taklampan samtidigt som någon sparkade till spelet så det flög åt helvete.

Vi avslutade då spelet ( på fel sätt, vad jag har läst efteråt ), men ingen av oss visste att man skulle avsluta det på rätt sätt.

Sedan den dagen har det hänt mycket mer konstiga saker i deras hus, varav de var tvungna att flytta därifrån ca 7 månader senare.

Jag kan inte säga om anden i glaset är sant eller inte, men något hände ju. Någonting finns omkring oss människor.

Var i en polares sommarstuga en jul, där var jag med om en obehaglig grej som räcker för att jag inte helt ska kunna vifta bort allt sånt här du skriver som trams.

Till min historia då : Är ett gammalt hus (förstås) och aldrig känt något konstigt i det. Men en kväll.... Vi satt i deras vardagsrum och lirade tv spel. Han skulle gå på toa och jag tänkte inte mer på det. Men kort efter att han lämnat rummet, var några sekunder max, fick jag en extremt obehaglig känsla. Som att jag var iakttagen på något vis. Kan inte ens förklara det, har aldrig vart med om något liknande sedan dess och aldrig under mina snart 26 år har jag vart så rädd som då. Fick gå ur rummet och vänta på polaren i köket, då släppte det direkt, så fort jag lämnade rummet...

Vi filmade lite med någon gammal mobil i samma rum samma jul och såna där orber dök upp i videon....Eller en enda specifikt. Men minns fan inte om det var innan eller efter min händelse. Var det innan kan jag ju ha skrämt upp mig själv omedvetet pga det och där för då visste jag inte vad det var, så där kan vi ha min logiska förklaring egentligen. Sinnesstämningen liksom. Men jag vill minnas att det var efter, just pga det som jag verkligen inte kan släppa detta helt än idag. (var nog 13 år sedan nu)

Aja, alltid intressant att höra om folks såna här obehagliga, och oförklarliga, upplevelser. även om man innerst inne vet att det är vidskeplighet mest sannolikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |