Permalänk

PSU eller moderkort

God afton kära sweclockare!

Snickrade nyligen ihop en dator med följande komponenter,
Intel 6700k, Asus Z170-A, 16gb (8gb x 2 Corsair), EVGA 1080 FTW, Samsungs M.2 SSD 256gb, fractal S24 kylning samt Fractals 800w agg (platinum någonting).
Fungerade alldeles strålande med undantag för skumma temperaturer som delvis beror på att jag inte tänkte på att XMP profiler kan ställa till en del.
Hur som helst, datorn stod och tuggade hemma när jag var på jobbet och remotade den för ett antal timmar sen och den mådde bra men när jag kom hem var den död, ström gick fram till moderkortet (leddar lyste bland annat) och usb enheter men den vägrade starta (fläktar osv var döda).

min fundering är om moderkortet är dött, psu gett upp eller något annat skoj som kan tänkas?
Inte hunnit felsöka helt ännu men tankar uppskattas alltid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Inaktiv

@Fjanterifjant:

Sätt i en annan psu om du har någon liggandes, funkar det har du svaret, svårt att gissa vad felet är, förmodligen är det som spökar.

Permalänk

Du får kika på de status-ledar som finns på moderkortet och se hur långt den kommer i booten.
Skumt om moderkortet verkar vara "på" men inget händer. Är det något kritiskt fel så bör
den ju stänga av sig själv så vitt jag vet.

Är jättesvårt att feldiagnostisera när man inte har grejerna framför sig, men testa som föregående sa
med en annan PSU, kan ju va så att den felar och bara orkar dra igång moderkortet.

Visa signatur

ASUS Z170 Pro Gaming & Intel Core i7-6700K 4,2GHz
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz
msi GeForce GTX 970 & EVGA 750W psu
256GB + 500GB SSD, 2TB + 500GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Användes inte ESD-skydd vid bygget kan det vara skador från det som yttrar sig nu.

Skadade sockelpinnar till CPU kan brinna av (strömmatande) eller datapinnar tappa kontakten helt efter ett tag.

Felaktigt placerade moderkortsdistanser (eller helt glömda) kan ta ett tag innan kortslutningen visar sig pga att så många lådor är målade idag.

Som @LordTardus skriver, kontrollera för specifika felmeddelande på moderkortet. Nätagget kan ju också ha dött delvis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ska slänga mig på golvet nu på morgonen och göra en felsökning och kolla mer ordentligt än igår kväll. Bör vara nätaggregat som dött, har för mig att jag stött på detta tidigare men era tankar och idéer är något som alltid välkomnas .

Återkommer inom någon timme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

Med högsta sannolikhet nätagg som dött. Enda del som inte är ny sen bygget och körts nästan 24/7 alldeles för länge så var nog dags för det att gå i graven.
Fläktar samt övriga delar försökte gå igång men fick för lite ström så bör vara det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

@Fjanterifjant
Har du testat PSU med ett gem?
https://www.youtube.com/watch?v=ixcWCrYpw3Y

Hade ett liknande problem för något år sedan, datorn var stendöd och misstänkte PSU då men det visade sig vara BIOS/CMOS batteriet som var urladdat. Bytte till nytt och sedan fungerade det.
Nu borde inte ditt batteri vara dålit pga ålder men kanske av att det var felaktigt vid leverans.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Skrivet av riger:

@Fjanterifjant
Har du testat PSU med ett gem?
https://www.youtube.com/watch?v=ixcWCrYpw3Y

Hade ett liknande problem för något år sedan, datorn var stendöd och misstänkte PSU då men det visade sig vara BIOS/CMOS batteriet som var urladdat. Bytte till nytt och sedan fungerade det.
Nu borde inte ditt batteri vara dålit pga ålder men kanske av att det var felaktigt vid leverans.

Provade det tricket precis nu och agget är sten dött. Inga som helst livstecken, enda som jag hoppas på nu är att det inte dödat övriga delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

Liten uppdatering, verkar som mitt grafikkort orsakat mitt bekymmer i grunden. Kanske är lätt paranoia iom de nyheter man läst angående EVGAs 1070/1080 serier med deras egna kylare och dess problem men tack och lov klarade sig övriga komponenter så jag kan köra ett garanti ärende på det.
Tur i oturen också att mitt agg behövdes bytas ut med då det varit med ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A