Raspberry Pi power button

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi power button

Jag har byggt ihop en Raspberry Pi 3 Model B med standardchassit och installerat RetroPie. Jag blev dock förvånad över att se att den inte har någon on/off-knapp. Den går att stänga ner med kommando från RetroPie, men jag måste dra ut sladden och sätta in den igen för att starta upp den igen.

Finns det något enkelt sätt att installera en vanlig powerknapp? Jag har sökt men hittar ingen enkel lösning som inte involverar lödning och det finns ändå inte plats i chassit. En switch på USB-sladden varit det bästa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

En grendosa med brytare på är väl det allra simplaste om du inte vill krångla för mycket

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Fusk... du använder så klart I/O-portarna och skriver dig ett fint litet program som stänger av kortet.
Bör ju finnas någon som gjort det innan dig, så kan ju gå å tanka ner...

Visa signatur

Corsair Carbide Air 240
- I7 2600K@Standard + Corsair H100i v2 (need to buy noctua-fans)
- 4*8GB DDR3-1600
- ASUS 1080 TURBO + Philips 32" qhd 60hz monitor.
- Some SSD and HDD...

Permalänk
Medlem

@carlpdal: nu va de nog mest pwr on han va ute efter, mjukvara han använder hade redan funktionerna för att stänga va den

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Jag har länge sneglat på dessa:

http://www.msldigital.com/collections/all-products

Men inte hunnit testa någon ännu tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Hur väl klarar dessa enheter inkl retropi att bara stängas av med en powerknapp? Finns det inte någon power off funktion i OSet för retropi?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hur väl klarar dessa enheter inkl retropi att bara stängas av med en powerknapp? Finns det inte någon power off funktion i OSet för retropi?

Givetvis går det att stänga av pajen på "rätt" sätt i OS:et. Antingen via en knapp i gui(om man nu kör det) eller med kommando i terminalen.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Måste du stänga av den då? dom drar ju så lite ström att det spelar ingen roll ändå i princip.

har själv, två eller tre stycken som står på för det mesta:]

Permalänk
Medlem

Eftersom en strömbrytare på fronten ofrånkomligt kommer leda till att någon korrumperar SD kortet genom att stänga av enheten på "fel" sätt, så är någon lösning för att koppla in sig så man triggar den interna avstängningsfunktionen det bästa.
Det är klart dyrare än att bara löda på en reset-switch, men du kan trycka på powerknappen, och den stänger av sig själv snällt och vänligt.
Till en RetroPi är kanske ControlBlock mest rätt. Det ger anslutningsmöjligheter för retrokontroller. Annars är där för halva priset nästan, PowerBlock. Båda finns här.
Det finns antagligen andra med motsvarande funktionalitet, men det är de här jag känner till, och hade använt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=4nTuzIY0i3k
Kollade på denna igår, relevant för dig!
Finns två pins som du kan koppla en switch/knapp på som stänger av/på på "rätt" sätt.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en av dessa till min rpi3:a Funkar kanon med fjärrkontroll

http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rrstr%C3%B6mbrytare-3-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Finns två pins som du kan koppla en switch/knapp på som stänger av/på på "rätt" sätt.

2? Du kan koppla det där till vilka GPIO ben du vill, och modifiera scriptet så att det stämmer. Problemet som jag förstått det, är att knapptrycket inte alltid kommer stänga ned burken. Det ska fungera, för det mesta. Likadant med att starta den. Men, det är inte en "power switch" som jag har förstått det är det "sleep".
Därför är PowerBlock & ControlBlock ovan så pass mycket mer komplexa, för att i princip ge samma funktion. De fungerar dock var gång, och stänger faktiskt av enheten, inte bara "sov" vilket säkert gör skillnaden på flera mW... Ganska obetydligt alltså.
Jag har inte testat varken eller, det är bara vad jag fått läst mig till.

Skrivet av Killmaster:

Själv kör jag med en av dessa till min rpi3:a Funkar kanon med fjärrkontroll

Problemet är när Pi'n inte är avstängd, och du trycker på fjärrkontrollens "off".
99 gånger av 100 är det inte ett problem. Den hundrade gången startar inte din Pi igen när du trycker på "on" knappen, för att SD-kortet är korrupt, och din enhet inte längre har något OS. Stänger du ner som "vanligt" inne i OS'ett, och sen använder strömbrytaren, så är det inte ett problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är när Pi'n inte är avstängd, och du trycker på fjärrkontrollens "off".
99 gånger av 100 är det inte ett problem. Den hundrade gången startar inte din Pi igen när du trycker på "on" knappen, för att SD-kortet är korrupt, och din enhet inte längre har något OS. Stänger du ner som "vanligt" inne i OS'ett, och sen använder strömbrytaren, så är det inte ett problem.
B!

Nej, det vet jag. För det mesta står den på, men skönt att kunna bryta strömmen när man väl stänger av den

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Um... Du vet...

Skrivet av Tony32:

https://www.youtube.com/watch?v=4nTuzIY0i3k
Kollade på denna igår, relevant för dig!
Finns två pins som du kan koppla en switch/knapp på som stänger av/på på "rätt" sätt.

Ja, alltså... Samma filmklipp, länkat lite drygt 10 timmar innan du gjorde det. Och vi är bara på första sidan i tråden, så att ta del av vad som redan finns i tråden torde inte vara skitsvårt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Halloj, även jag (farsan iofs) har en rpi 3 med standard-chassit, dock för tv-tittande. Jag löste det genom att borrade ett litet hål i chassit och limmade fast en liten brytare som jag sedan hyfsat enkelt lödde ihop med två kablar till reset på raspberry:n, dvs jag stänger av den via mjukvara och startar den på knappen, liksom alla andra datorer. OBS den ska inte stängas av med reset knappen av skäll som nämnts tidigare i tråden (sd-korrupt).

Fråga gärna om du behöver mer detaljer, kan även vid förfrågning ta bild på det

//Daniel Eliasson

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är när Pi'n inte är avstängd, och du trycker på fjärrkontrollens "off".
99 gånger av 100 är det inte ett problem. Den hundrade gången startar inte din Pi igen när du trycker på "on" knappen, för att SD-kortet är korrupt, och din enhet inte längre har något OS. Stänger du ner som "vanligt" inne i OS'ett, och sen använder strömbrytaren, så är det inte ett problem.
B!

jag tänkte skaffa en Raspberry center med kodi om jag stänger av den i kodis meny.
kan jag då använda kontroll för sätta igång den utan att SD-kortet blir korrup ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aszjoker:

jag tänkte skaffa en Raspberry center med kodi om jag stänger av den i kodis meny.
kan jag då använda kontroll för sätta igång den utan att SD-kortet blir korrup ?

Det är inte när du startar enheten den blir korrupt. Om den inte har stängt filerna på rätt sätt går data förlorade när man bryter strömmen. Du upptäcker inte att att det är korrupt innan du försöker starta från SD kortet igen, men det är inte då det "hände".

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag använder en knapp som pluggar in i 3.5mm ingång. När jag klickar (trycker) så går en script igång och stänger av den. Trycker jag när den är av så går en script igång så den startar. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Trycker jag när den är av så går en script igång så den startar. Fungerar hur bra som helst.

Låter underligt. Är den inte igång, finns det inget som kan kör ett script. Är den faktiskt avstängd så är det enda som ska fungera, att man bryter strömmen, och slår på ström igen, tror jag. Däremot kan man ju trigga sleep, och väcka den från sleep, hur många gånger som helst via script, och event. Fast då är man tillbaks vid att om någon bryter strömmen så riskerar man att få ett korrupt SD kort. Risken ska vara minimal, men ändå...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter underligt. Är den inte igång, finns det inget som kan kör ett script. Är den faktiskt avstängd så är det enda som ska fungera, att man bryter strömmen, och slår på ström igen, tror jag. Däremot kan man ju trigga sleep, och väcka den från sleep, hur många gånger som helst via script, och event. Fast då är man tillbaks vid att om någon bryter strömmen så riskerar man att få ett korrupt SD kort. Risken ska vara minimal, men ändå...

Kör NesPi skalet och när jag trycker på 3.5mm knappen så scripta den och stänger av. Sen kan man bara trycka på av ON knappen som sitter på skalet. Starta så är det ON knappen. Den kombination använder jag. Praktiskt då man behöver inte gå in på settings och stänger av via den.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Kör NesPi skalet och när jag trycker på 3.5mm knappen så scripta den och stänger av. Sen kan man bara trycka på av ON knappen som sitter på skalet. Starta så är det ON knappen. Den kombination använder jag. Praktiskt då man behöver inte gå in på settings och stänger av via den.

Det låter som det klassiska sleep läget. det skiljer säkert bara mW, så är du nöjd med det är det mer än bra nog.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Håller själv på och sätter upp en RetroPI och stötte på samma fråga. Hittade den här guiden till hur man fixar en knapp själv, men endast för raspberry PI 3, har raspberry pi 2 B själv så jag tror inte att det fungerar på den.
Men har man en 3:a så är det ju bra!

Alltså, för Raspberry PI 3 endast.
http://www.enkelteknik.se/bygg-en-on-off-knapp-till-raspberry...