Permalänk

Fäste till grafikkort

Hej!
Jag har funderat länge på att uppgradera mitt grafikkort till min pc. Har en gammal Nvidia Geforce GTX 550 ti. Men när jag skruvade upp chassit såg jag att grafikkortet inte va fäst som vanligt (med en skruv i sidan av chassit), utan i någon konstig ställning med skruvar fästa i PCB:n. Kan tillägga att chassit saknar den "vanliga fästet" för grafikkort. Funderar på att köpa en EVGA GeForce GTX 1060 3GB Gaming och undrar om nån vet om det går att fästa det nya grafikkortet på samma sätt eller om det finns någon annan lösning? Eller är jag låst med mitt nuvarande chassi?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Permalänk

@HappyDomba: Detdär fästet är inte nödvändigt, grafikkortet kommer klara sig utan det.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@HappyDomba: Kanske dags att uppgradera chassit i samma veva? för på bilden ser det onekligen ut som att det är ifrån en OEM/märkesdator.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: Ja, kanske det Är en typ 5 år gammal Asus dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyDomba:

@Peppar2014: Ja, kanske det Är en typ 5 år gammal Asus dator

Invänta mellandagsrean, då får du troligen plats med både grafikkort och chassi inom budgeten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Är det fler som tror det håller utan skruv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyDomba:

Är det fler som tror det håller utan skruv?

Jag är rätt övertygad om att det där är tänkt som något slags fraktsäkring.
Datorn lär gå fantastiskt även utan.

Permalänk
Medlem

Njae. Det är ju en hel del vikt på de nya korten även om det "bara" är ett 1060. Dom tar väl dessutom 2 platser i bak tror jag. Sen finns det en risk att ditt moderkort inte har tillräckligt stöd för ett så pass nytt grafikkort heller. Vet att det är många som haft lite kompabilitetsproblem med 970 när dom petade i det i ett gammalt moderkort. Någonting med att pci-e kontakten inte klarar av mängden data. Rätta mej gärna om jag har fel

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyDomba:

Är det fler som tror det håller utan skruv?

Grafikkortet har en täckplåt på vänster sida i din bild, det är plåten som sitter runt bildanslutningarna på kortet och täcker för hålet i chassit. Den plåten är normalt fastskruvad i chassit, kolla t.ex. på denna bild så ser du att grafikkortet är fastskruvat med två svarta skruvar. Detta räcker normalt, men i ditt fall så syns inga skruvar på insidan av chassit. Om grafikkortet på något sätt är fastskruvat på utsidan av chassit så fungerar det lika bra, men om det endast är det där fästet som håller fast grafikkortet så blir det lite knepigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyDomba:

Är det fler som tror det håller utan skruv?

Ja, men självklart kan du använda fästet för att hålla upp grafikkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Dom flesta klarar sig utan stabilisator men det är inte dumt att ha en helst om man oftar flyttar datorn . Typ för lan

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Av döma av TS bild på sitt chassi så är vänstra plåten annorlunda mot standard ATX chassi, så kan bli knepigt att få ditt ett nytt grafikkort, ser ut som att man måste böja till fästplåten eller ta bort den på ett nytt grafikkort bara för att få dit det.

Det här är ett bra skolboksexempel på varför man inte ska köpa stationära märkesdatorer

Då Acer har gjort så här, så kan de ha gjort mer saker tex ej ATX moderkort med annorlunda placerade fästpunkter och/eller andra kontakter osv så att byta chassi till ett standard kanske inte hjälper..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Av döma av TS bild på sitt chassi så är vänstra plåten annorlunda mot standard ATX chassi, så kan bli knepigt att få ditt ett nytt grafikkort, ser ut som att man måste böja till fästplåten eller ta bort den på ett nytt grafikkort bara för att få dit det.

Nja, den del av täckplåten som man normalt skruvar fast i chassit ser ut att sticka ut på baksidan. Jag har sett den lösningen på en del märkesdatorer, där korten ibland är fastskruvade utifrån eller sitter fast med någon annan anordning. Om så är fallet så är ju fästet överflödigt, men annars blir det knepigt eftersom fästet behövs för att hålla grafikkortet på plats.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Av döma av TS bild på sitt chassi så är vänstra plåten annorlunda mot standard ATX chassi, så kan bli knepigt att få ditt ett nytt grafikkort, ser ut som att man måste böja till fästplåten eller ta bort den på ett nytt grafikkort bara för att få dit det.

Det här är ett bra skolboksexempel på varför man inte ska köpa stationära märkesdatorer

Då Acer har gjort så här, så kan de ha gjort mer saker tex ej ATX moderkort med annorlunda placerade fästpunkter och/eller andra kontakter osv så att byta chassi till ett standard kanske inte hjälper..

det sitter en klämma man öppnar så får man ut grafikkortet såg liknande ut på min gamla hp-dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, den del av täckplåten som man normalt skruvar fast i chassit ser ut att sticka ut på baksidan. Jag har sett den lösningen på en del märkesdatorer, där korten ibland är fastskruvade utifrån eller sitter fast med någon annan anordning. Om så är fallet så är ju fästet överflödigt, men annars blir det knepigt eftersom fästet behövs för att hålla grafikkortet på plats.

Aha OK, man ser inte så bra hur det ser ut på baksidan av chassiet, men om det är så, så ska det gå bra med nytt grafikkort, bara ta bort de extra stödplåtarna på befintliga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300