Nes emulator och spel (många dubletter)

Permalänk
Medlem

Nes emulator och spel (många dubletter)

Hej!

Jag håller på att ordna med mina emulatorer och ska göra i ordning spelen. Det finns så många dubbletter av spelen. Finns det något smidigt sätt att göra i ordning detta mer än att sitta och radera ett och ett för hand? Finns det något program eller andra tips?

MVH Mattias

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Om det är så lätt som att dem ligger på din dator och i en mapp så kan du använda program likt DupeGuru

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

DupeGuru är ett dåligt val för roms då väldigt många roms som faktiskt är lite olika kommer att ha exakt samma CRC värde.
Dvs det kan handla om ett sple med olika versioner som tex 1,0 vs 1,1 heller där dom kan vara lite olika mellan us/jap/eu (som annat namn, andra gubbar men nästan lika i övrigt), eller jap spel som är översatta med ips patch (dvs ej officiellt), eller hackade roms.

Då kommer DupeGuru och liknande prg att ofta tro att dom är 100% identiska vilket dom inte är.

Det jag använder för det mesta är romvault då det är det mest lättanvända "rom managment prg" därute men funkar bra med olika DAT filer (som alla andra prg använder sig av med).

Var hittar du DAT filer då?
http://www.no-intro.org/ är dom jag använder för dom system som no-intro har/stödjer.
Men det finns MÄNGDER med andra grupper/osv som gör dat filer med en annan focus/inriktning som tex TOSEC (här får du mängder med roms som i stort sett är dom samma och i stort onödiga), GOODTOOLS samma sak här som tosec men lite mindre roms.
No-intro är mer inriktat på att enbart ha med roms som det är en större skillnad mellan så betydligt mindre med andra ord men v1,0 och v1,1 finns med (jag har enbart kvar dom senaste av dessa).
Truerip/Redump är liknande no intro=mindre antal roms.

En väldigt bra lista över olika grupper finns här http://wiki.pleasuredome.org.uk/index.php/Comparison_of_ROMs_...

Googla orginaze roms så hittar du mångdre med info.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!