Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

NAS:en syns inte

Jag har en Synology NAS som jag haft en 4-5 år. Den är kopplad med kabel till en Netgear router. Min stationära dator med win7 är också kopplad till samma router med kabel.

Det knepiga är att NAS:en syns inte i nätverket för övriga trådlösa laptops om inte den stationära datorn är igång (påslagen).

När jag köpte NAS:en och körde igång den så hade jag en annan stationär dator och jag hade det problemet då. Då tänkte jag som nätverksamatör att datorn kanske kontrollerade NAS:en på något sätt eftersom den användes när jag installerade NAS:en.

Sen kraschade den datorn fullständigt och jag köpte en ny stationär och kopplade in den i routern. Och det blev samma problem.

Vad kan det vara i datorn som kontrollerar NAS:en på det här sättet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Har du aktiverat fil-/skrivardelning på dina laptops över det trådlösa nätverket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av lazzeman:

Jag har en Synology NAS som jag haft en 4-5 år. Den är kopplad med kabel till en Netgear router. Min stationära dator med win7 är också kopplad till samma router med kabel.

Det knepiga är att NAS:en syns inte i nätverket för övriga trådlösa laptops om inte den stationära datorn är igång (påslagen).

När jag köpte NAS:en och körde igång den så hade jag en annan stationär dator och jag hade det problemet då. Då tänkte jag som nätverksamatör att datorn kanske kontrollerade NAS:en på något sätt eftersom den användes när jag installerade NAS:en.

Sen kraschade den datorn fullständigt och jag köpte en ny stationär och kopplade in den i routern. Och det blev samma problem.

Vad kan det vara i datorn som kontrollerar NAS:en på det här sättet?

Som poeman skrev, lättast är om du bläddrar i nätverket i utforskaren. Om det inte är aktiverat så kommer det dyka upp en lite list/ruta som frågar om du vill aktivera hemmanätverk bla bla. Svara bara jag där så bör det inte vara några problem.
Ett annat sätt är att du skriver in ipadresen till den börja med \\ipt så bör du se ev utdelade mappar. Du bör också kunna gå till kontrollpanelen->nätverk->ändra nätverket till ett "hemmanätverk" från public/företagsnätverk så ska nätverkdiscoverfunktionebn aktiveras också.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

@lazzeman: Har du testat synology assitant? https://www.synology.com/sv-se/support/download/DS213j
Jag kör NASen som en mountad nätverksdisk.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Ska hem och kolla. Kan ta en tid eftersom jag upptäckte att windows i stationära datorn kraschat. Ominstallation förmodligen