Datorn stänger av utan förvarning under stress

Permalänk

Datorn stänger av utan förvarning under stress

Tjena!

Bestämde mig för att uppgradera min åldrande CPU, vilket ledde till att jag råkade uppgradera precis allt . Det enda som är kvar är PSUn och chassit.

Bestämde mig för
Moderkort: Z170A MSI Krait gaming 3x
Processor: Intel i3-6100
Grafikkort: XFX Radeon RX 480 RS 4gb
RAM: Vengeance LPX 2x8gb DDR4 3000mhz

Byggde ihop den utan större problem och jag tror åtminstone att allt sitter som det ska. Den startade mycket riktigt som den skulle. Inledde med lite Overwatch och det flöt på riktigt bra på max-inställningarna. Tills datorn plötsligt slocknade. Googlade lite och slog av dynamic shaders, satte grafikkortet i compatability mode mm och sedan dess har det funkat bra.

Igår installerade jag Crysis 3 och fick samma problem där efter några minuter. Datorn bara stänger av. Intressant nog på exakt samma ställe vid nästa försök också.

Ingenting är överklockat (ännu) men kikade så klart på temperaturerna på både CPU och GPU. Loggade dem med hjälp av olika program så de finns sparade trots att datorn bara dör. Grafikkortet går förvånansvärt varmt på 70C ganska snabbt, men inte över det. CPUn minns jag inte vad den låg på just nu men ännu lite lägre. Så problemet lär inte ligga där. Eller kan det bli så när man satt för mycket kylpasta, även om datorn inte går varm?

PSUn är på 500w eller mer och borde absolut inte utgöra några problem. Såg dock i loggarna att mitt grafikkort får powerspikes där det drar 150-160w. Är det normalt?

Några idéer om vad som pågår? Kan det vara ett RAM-minne som är trasigt? Hittade att grafikkortet i fråga hade en babysjukdom när det släpptes med högre powerspikes än det skulle. Detta skulle dock lösas genom att antingen ha en sån 6-pinconnector utöver PCI-E eller köra gfk i compatability mode - jag gör båda.

Har förövrigt stresstestat både grafikkortet och CPUn en sväng och det pallade dom galant (och gick inte extremt varmt heller för den delen, kanske testat dåligt?).

Kommer säkert på någon mer info att ge, uppdaterar då. Men har ingen aning vad jag ska ta mig till nu. PLZ HALP

Permalänk
Medlem

Hmm.. Hade samma problem för ett år sedan. Minns inte vad som löste det... Sitter på jobbet atm, svarar igen ifall/när jag kommer på vad jag gjorde för att lösa.

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Inaktiv

Inte för att jag vet vad problemet är, men skulle bara lägga in att 70 grader för grafikkortet är inte högt nånstans.

Vad är det för märke på nätagget?

Permalänk
Skrivet av Ethics:

Hmm.. Hade samma problem för ett år sedan. Minns inte vad som löste det... Sitter på jobbet atm, svarar igen ifall/när jag kommer på vad jag gjorde för att lösa.

Gör gärna det! Vore uppskattat!

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Inte för att jag vet vad problemet är, men skulle bara lägga in att 70 grader för grafikkortet är inte högt nånstans.

Vad är det för märke på nätagget?

Nä, det är sant Var nog mest att jag tyckte att det var lite högt i windows, men minns inte riktigt vad det rörde sig om för temp då just nu.

Det är lite oklart! Har faktiskt inte järnkoll på det men ska ta och kika när jag kommer hem. Fått det av min bror som har koll på det här och menar att det är bra och inte borde kunna bero på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompompom:

Tjena!

Bestämde mig för att uppgradera min åldrande CPU, vilket ledde till att jag råkade uppgradera precis allt . Det enda som är kvar är PSUn och chassit.

Bestämde mig för
Moderkort: Z170A MSI Krait gaming 3x
Processor: Intel i3-6100
Grafikkort: XFX Radeon RX 480 RS 4gb
RAM: Vengeance LPX 2x8gb DDR4 3000mhz

Byggde ihop den utan större problem och jag tror åtminstone att allt sitter som det ska. Den startade mycket riktigt som den skulle. Inledde med lite Overwatch och det flöt på riktigt bra på max-inställningarna. Tills datorn plötsligt slocknade. Googlade lite och slog av dynamic shaders, satte grafikkortet i compatability mode mm och sedan dess har det funkat bra.

Igår installerade jag Crysis 3 och fick samma problem där efter några minuter. Datorn bara stänger av. Intressant nog på exakt samma ställe vid nästa försök också.

Ingenting är överklockat (ännu) men kikade så klart på temperaturerna på både CPU och GPU. Loggade dem med hjälp av olika program så de finns sparade trots att datorn bara dör. Grafikkortet går förvånansvärt varmt på 70C ganska snabbt, men inte över det. CPUn minns jag inte vad den låg på just nu men ännu lite lägre. Så problemet lär inte ligga där. Eller kan det bli så när man satt för mycket kylpasta, även om datorn inte går varm?

PSUn är på 500w eller mer och borde absolut inte utgöra några problem. Såg dock i loggarna att mitt grafikkort får powerspikes där det drar 150-160w. Är det normalt?

Några idéer om vad som pågår? Kan det vara ett RAM-minne som är trasigt? Hittade att grafikkortet i fråga hade en babysjukdom när det släpptes med högre powerspikes än det skulle. Detta skulle dock lösas genom att antingen ha en sån 6-pinconnector utöver PCI-E eller köra gfk i compatability mode - jag gör båda.

Har förövrigt stresstestat både grafikkortet och CPUn en sväng och det pallade dom galant (och gick inte extremt varmt heller för den delen, kanske testat dåligt?).

Kommer säkert på någon mer info att ge, uppdaterar då. Men har ingen aning vad jag ska ta mig till nu. PLZ HALP

Vilken psu har du?
Det är inte bara W man skall kolla på eftersom kvalitén har betydelse också.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Vilken psu har du?
Det är inte bara W man skall kolla på eftersom kvalitén har betydelse också.

Jo vet det, men valt att lita på att brorsan vet vad han talar om. Men ska absolut kika upp det så snart jag kommer hem ikväll!

På tal om kvalitet väntar jag ivrigt på en Macallan 16 för tillfället. Inte en 30 men pirrar ändå lite av förväntan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompompom:

Jo vet det, men valt att lita på att brorsan vet vad han talar om. Men ska absolut kika upp det så snart jag kommer hem ikväll!

På tal om kvalitet väntar jag ivrigt på en Macallan 16 för tillfället. Inte en 30 men pirrar ändå lite av förväntan!

The Macallan är fin redan från 10 års, så det blir nog bra
Får man onödigt mycket pengar en dag får det bli en No 6
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-macallan-no-6-85...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompompom:

Jo vet det, men valt att lita på att brorsan vet vad han talar om. Men ska absolut kika upp det så snart jag kommer hem ikväll!

Åldern på det spelar roll också.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

The Macallan är fin redan från 10 års, så det blir nog bra
Får man onödigt mycket pengar en dag får det bli en No 6
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-macallan-no-6-85...

Jo har testat -12 och -16 och är helt frälst! Haha ja, det vore ju nåt. Gillar "Den är inte provad av systembolaget och därför visas ingen smakbeskrivning" :'D

Skrivet av anon42512:

Åldern på det spelar roll också.

Jo absolut, men grejen är också den att mina nya delar torde dra mindre än mina gamla enligt utsago. Men ja som sagt, ska kika när jag kommer hem och sen får jag kanske köra nåt sånt där PSU-test. Inte kollat upp hur det funkar än.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Inte för att jag vet vad problemet är, men skulle bara lägga in att 70 grader för grafikkortet är inte högt nånstans.

Vad är det för märke på nätagget?

Skrivet av MacAllan:

Vilken psu har du?
Det är inte bara W man skall kolla på eftersom kvalitén har betydelse också.

Hej igen och tack för svar förresten. Nätagget är ett Codegen 550w. Min +12V droppar till 11.232, bland annat just innan datorn dör, tog jag reda på inatt mha loggar från HWiNFO. Vad är sannolikheten för att nätagget är slut som artist och att det är det som felar? 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompompom:

Hej igen och tack för svar förresten. Nätagget är ett Codegen 550w. Min +12V droppar till 11.232, bland annat just innan datorn dör, tog jag reda på inatt mha loggar från HWiNFO. Vad är sannolikheten för att nätagget är slut som artist och att det är det som felar? 100%?

Hrm läs dessa test och avgör hur mycket tillit du har.

http://www.anandtech.com/show/5791/codegen-pcase-460w-low-pri...
http://www.bit-tech.net/hardware/psus/2014/06/20/550w-650w-ps...

Efter jag kom till delen med rök så slutade jag läsa. Om du har en kompis som rekommenderat dig ett codegen agg och sagt att det var bra, var god lyssna inte på denna person i framtiden angående nättags köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompompom:

Hej igen och tack för svar förresten. Nätagget är ett Codegen 550w. Min +12V droppar till 11.232, bland annat just innan datorn dör, tog jag reda på inatt mha loggar från HWiNFO. Vad är sannolikheten för att nätagget är slut som artist och att det är det som felar? 100%?

Som hulkenstrong säger, det där är ett av dom sämre nätaggen, Codegen.. Byt! Ett Corsair CX eller FSP 500W är bra mycket bättre utan att kosta en förmögenhet (runt 500:-). Vill du lyxa till det på nätaggsfronten så säg till vilken budget du kan avvara..
Sen kan du inte ta värdena i hardwareinfo som sanning, ingen generell mjukvara som kör under windows kommer ge dig tillförlitliga värden på nätaggets utspänning eller strömstyrka.. det kan slå flera volt fel.
Finns nätagg och speciellt tillhörande mjukvara, från t.ex. Corsair, som kan rapportera mer eller mindre korrekt in och utspänning på ett nätagg.. Typ Corsair "Link" eller Thermaltakes "DPS" för att rapportera nätaggets prestandavärden.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Hrm läs dessa test och avgör hur mycket tillit du har.

http://www.anandtech.com/show/5791/codegen-pcase-460w-low-pri...
http://www.bit-tech.net/hardware/psus/2014/06/20/550w-650w-ps...

Efter jag kom till delen med rök så slutade jag läsa. Om du har en kompis som rekommenderat dig ett codegen agg och sagt att det var bra, var god lyssna inte på denna person i framtiden angående nättags köp.

Skrivet av lacrits:

Som hulkenstrong säger, det där är ett av dom sämre nätaggen, Codegen.. Byt! Ett Corsair CX eller FSP 500W är bra mycket bättre utan att kosta en förmögenhet (runt 500:-). Vill du lyxa till det på nätaggsfronten så säg till vilken budget du kan avvara..
Sen kan du inte ta värdena i hardwareinfo som sanning, ingen generell mjukvara som kör under windows kommer ge dig tillförlitliga värden på nätaggets utspänning eller strömstyrka.. det kan slå flera volt fel.
Finns nätagg och speciellt tillhörande mjukvara, från t.ex. Corsair, som kan rapportera mer eller mindre korrekt in och utspänning på ett nätagg.. Typ Corsair "Link" eller Thermaltakes "DPS" för att rapportera nätaggets prestandavärden.

Oklart om han sagt att det var bra i sig egentligen. Bara att det borde räcka, framförallt då mina nya delar borde behöva mindre försörjning, menar han. Men ja, jag googlade naturligtvis också när jag kollat vad det var och kom fram till samma sak. Sen är jag inte alltför brydd om det vore så att det inte var orsaken, men nu lutar det väl åt att det mest troligt är det med tanke på att den fluktuerar så långt från 12v, om jag har förstått det hela rätt? För den visar ganska precist +12v utan load. Så då borde det väl stämma rätt bra ändå?

Läste någonstans om det här med att det kan vara så att saker och ting kan bli short circuited. Är det en trolig orsak annars? Datorn står på ett skrivbord gjort i metall typ. Kan det vara det i så fall, eller är det ngt jag har kopplat fel?

Ska testa med ett annat nätagg snarast.

Permalänk

Shoutout

Shoutout @hulkenstrong som var vänlig nog att skicka mig sitt gamla nätagg när han nu ändå skulle byta, efter att ha läst den här trådstarten. Nu har man allt julkänsla. Tusen tack, och tack alla för svar! Förhoppningsvis löser detta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompompom:

Oklart om han sagt att det var bra i sig egentligen. Bara att det borde räcka, framförallt då mina nya delar borde behöva mindre försörjning, menar han. Men ja, jag googlade naturligtvis också när jag kollat vad det var och kom fram till samma sak. Sen är jag inte alltför brydd om det vore så att det inte var orsaken, men nu lutar det väl åt att det mest troligt är det med tanke på att den fluktuerar så långt från 12v, om jag har förstått det hela rätt? För den visar ganska precist +12v utan load. Så då borde det väl stämma rätt bra ändå?

Läste någonstans om det här med att det kan vara så att saker och ting kan bli short circuited. Är det en trolig orsak annars? Datorn står på ett skrivbord gjort i metall typ. Kan det vara det i så fall, eller är det ngt jag har kopplat fel?

Ska testa med ett annat nätagg snarast.

Problemet verkar vara att det agget inte är 460W (enligt testet), som borde räcka, utan hälften av det. Så när du lastar 250-300W som borde vara enkelt för ett 460W, så överlastas detta agget, och ger dig problem och till slut nödstänger.

ATX spec säger dessutom 12V +-5% vilket är 11.4v till 12.6v. Det du listade ovan är utanför spec, och är troligen varför något stänger av, då med lägre spänning, ökar strömmen, vilket i sin tur ökar lasten, som sänker spänningen mer, och det blir som ett skenade tåg.

Är fuskbygge helt enkelt... Vad som är värre är att detta fusk kan grilla resten av datorn om det vill sig illa, därför ska man aldrig snåla så på ett nätaggregat, då det aldrig är värt det.

Går nu att att @hulkenstrong gjort dagens goda gärning och ordnat en ersättare till dig. Hoppas att allt löser sig nu, men det lutar åt det.