Permalänk
Medlem

Har en Oneplus One som är 5.5", det fungerar men skulle föredra en mindre skärmstorlek. Det är helt enkelt osmidigt ibland när man bara har en hand tillgänglig. Tror 5.2" skulle vara perfekt för mig, eller aningen mindre ändå.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

5+ är för litet för mig, skulle kunna gå upp till 6 tum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

5+ är för litet för mig, skulle kunna gå upp till 6 tum

Skickades från m.sweclockers.com

du måste vara en jätte på 2meter med stora händer då

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en comeback av mobiler med 4.5, 4.7-skärmar. Keffa ZTE döper sina lurar till mini, trots att dom har 5 tum eller större. Helt befängt. Mini borde alltid vara under 5.

Permalänk
Medlem

Min G3 (5,5") tycker jag är precis så stor som en telefon som mest får vara. Brukar vanligtvis gå bra att använda den med en hand men då har jag ganska långa fingrar. Tyckte själv att Samsung Galaxy S2 med 4,3" var i helt rätt storlek.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Har stor hand, 5,5 är riktigt skönt att se på YouTube och surfa runt på, klarar inte av att sitta på en 4,3inch och använda tangentbord då det bara blir fel hela tiden

EDIT: Har OnePlus One om någon nu undra

Permalänk
Medlem

Blir kontrollytan större än 14x8, så når jag inte med en tumrörelse. Då är det antingen tvåhandsfattning, eller avbryta rörelsen, och börja om som gäller. Det får inte heller vara "för vanligt" med rörelse från ena extremen till nästa, då den yttersta cm på alla håll är "obekväm".
Så på hela taget är 12x6 ganska perfekt. Min nuvarande är 10,6x5,5, så lite mindre än optimalt.
Vad det matchar i häx-siffrorna tillverkarna använder för att beskriva hur stor deras telefon är, vet jag inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Finns två anledningar där liten telefon är att föredra <5tum
1. Om du bara har en arm och måste använda en hands funktion.
2. Om du har stuprörs byxor och/eller väldigt små fickor.

Sen ska du inte stirra dig blind på tum då tex iphone 6 plus har 5.5 tum och är nästan lika stor som nexus 6 som har 6tum
Vissa har mer död yta runt skärmen.
Tycker att användarvänligheten är mycket bättre med stor än liten mob. Använder du surfplatta hemma så kanske det är onödigt med större skärm men har du stor mobil så finns det risk att surfplattan blir liggandes och överflödig.
Du har nog förstått att jag förespråkar större skärm på mobiler.
Ones you go big you never go back to small .

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

Har använt både 5,5" (OPO) och 5,1" (S6) och tycker att båda är trevliga storlekar och har inget problem med någon av dem. Dock bör det tilläggas att S6 är mycket skönare för enhandsanvändning.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan Cogo:

Finns två anledningar där liten telefon är att föredra <5tum
1. Om du bara har en arm och måste använda en hands funktion.
2. Om du har stuprörs byxor och/eller väldigt små fickor.

Jag är ledsen, men som uttalande är det här helt enkelt felaktigt. Det finns MASSOR av tillfällen då jag helt enkelt väljer att handskas med min telefon enhänt. Faktum är att det är extremt sällsynt att jag använder båda händerna. Mitt och ditt användande av våra enheter är helt enkelt olika, vilket gör dina svepande formuleringar felaktiga. Lika felaktigt som att 640K skulle vara tillräckligt mycket minne för alla, för all framtid, och på samma grunder. Ditt felsteg kommer vi i framtiden ha glömt, Bill blir påmint om sitt, ganska regelbundet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte min telefon där jag "behöver" kunna ha en hand. Väldigt sällan jag ringer. Surfar eller spelar spel mest, där spelar det mindre roll.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har 2 mobiler en Samsung A3 2016 på 4,7 tum och en Xiaomi Mi Max på 6,44 tum.
Självklart är Xiaomi'n klumpig och otrevlig att ha i fickan men när man använder Mi Max:en, är storleken suverän.

A3:an däremot får lätt plats i trånga jeansfickor och skärmen duger till allt utom surfning med Firefox för Android, då man får zooma in och ut intensivt för att läsa webbsidor.

Var tidig med stora skärmar, började med en HTC Desire HD som med sin 4,2" ansågs då som alldeles för stor mobil. Har sedan fortsatt med en 5,2" Note1 som till slut kändes för stor och klumpig, att ha i fickan men återigen suverän när man använder den.
Galaxy A3 är trots sin större skärm mindre än Desire HD

5-5,5 tums skärms mobiler är kanske en bra kompromiss.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är ledsen, men som uttalande är det här helt enkelt felaktigt. Det finns MASSOR av tillfällen då jag helt enkelt väljer att handskas med min telefon enhänt. Faktum är att det är extremt sällsynt att jag använder båda händerna. Mitt och ditt användande av våra enheter är helt enkelt olika, vilket gör dina svepande formuleringar felaktiga. Lika felaktigt som att 640K skulle vara tillräckligt mycket minne för alla, för all framtid, och på samma grunder. Ditt felsteg kommer vi i framtiden ha glömt, Bill blir påmint om sitt, ganska regelbundet.
B!

Hahaha...är det du Bill? Vet att allt är individuellt på vad som passar bäst för en, men med tanke på att han bara haft små mobiler så ville jag förespråka fördelarna med större skärmar/mobiler och hade ingen avsikt att trampa någon som du på tårna
Alla använder mobiler på olika sett men det jag menade är att använda en stor mobil med en hand är inte optimalt utan vill man fortsätta köra med en hand så bör han fortsätta att använda liten mobil och vad som är litet är också individuellt då alla har olika storlek på händerna, det jag tycker är litet tycker du kanske är skit stort.
Så ja du har helt rätt med "Mitt och ditt användande av våra enheter är helt enkelt olika"
Men det där med felsteg var väl lite att ta i ville bara skämta till det lite o var inte seriös med de två alternativen jag skrev så tog du illa upp så ber jag om ursäkt

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

Har en Honor 8 med 5.2" skärm, och trots att jag har rätt stora händer så är den aningen för stor för att kunna användas bekvämt med en hand. Speciellt om man ligger ner och läser något med en hand så är det lätt hänt att man tappar mobilen i ansiktet när man försöker nå en knapp längst ner till höger med tummen (Om jag håller handen i höger hand). 5" eller mindre är nog optimalt för mig, exempelvis min gamla Nexus 5 var inga problem.

Permalänk
Medlem

Med tanke på titeln på tråden är jag förvånad över att ingen har dragit ett endaste fallos-skämt ännu.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hade en 5.5" ett par månader, gick att leva med, men kändes för stor. Har nu en 5.2", bättre, men på gränsen. För mej ligger "sweetspot" någonstans runt 5".
Ögat vill ha större, handen vill ha mindre.

Kan inte annat än hålla med dig om din sista rad.
Själv har ja 4.5" nu och som telefon är det för stort för att med mina händer smidigt kunna hålla och knappa på med samma hand. Men att surfa och skriva mail kunde den så klart fått vara någon tum till.

Permalänk
Medlem

4.7" var lagom storlek för mig. Efter att jag bytt till 5" känner jag att storleken är precis på gränsen vad jag kan ha. Då brukar jag köpa mest Kina telefoner idagsläget (Cubot, DOGEE, Elephone, Xiaomi osv runt 130~150 €/~1500 kr) och åtminstone av dem finns det stort utbud av 5" (90% är typ antingen 5 eller 5.5").

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Jag trivs rätt bra med 5,5" som min LG G3 har. Inte helt lätt att hantera med en hand dock, även med mina ganska långa fingrar. Inte mycket lättare att träffa rätt jämfört med min gamla Nexus 4 med sina 4,7" men det är en märkbar storleksskillnad på de båda och rätt behaglig att använda för media-användning i 5,5" formatet. Tveksam om jag skulle vilja gå ända upp till 6" eller över, 5,5" med fodral tar en del utrymme i fickan. Riktigt trångt när jag även går runt med jobb-mobilen. Tok-trångt när jag utöver dessa släpar med mig min iPod Classic i samma ficka.

I-landsproblem, jag vet. Men klart man ska ha lite prylar med sig.

Permalänk
Medlem

@SeeKer3Million: Det finns en funktion i Honor-8 som krymper ner den använda delen av skärmen till ca 4".
Jag kommer inte ihåg om det kräver aktivering i inställningarna. Men när jag vill köra en-hands manöverering, drar jag fingret över de tre knapparna i nederkant. Det håll man drar åt, krymper bilden mot. Dra tillbaka och man är tillbaka i full skärm igen. Fungerar helt OK för en-hands.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

1+3
Skulle inte vilja ha en större.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tycker 5.2-5.3 är absolut minimum, nuvarande är 5.5 men med nästa vill jag ha lite större, 5.7 är ganska idealisk storlek... dock Samsung skyr jag som pesten, kan inte med dessa edge skärmar.

vill ha en LG v20

För övrigt förstår jag inte på dom som vill ha små telefoner typ under 5" eller mindre..

Skulle man bara ha en telefon för att mest ringa + SMS med så funkar ju mindre telefoner bra, men den delen är ju vad man använder telefonen minst till, för resten föredrar jag minst 5.5" helst lite mer.

Ska väl tilläggas att jag nästan aldrig använder enhandsfattning vare sig telefonen är liten eller stor...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tycker 5.2-5.3 är absolut minimum, nuvarande är 5.5 men med nästa vill jag ha lite större, 5.7 är ganska idealisk storlek... dock Samsung skyr jag som pesten, kan inte med dessa edge skärmar.

vill ha en LG v20

För övrigt förstår jag inte på dom som vill ha små telefoner typ under 5" eller mindre..

Skulle man bara ha en telefon för att mest ringa + SMS med så funkar ju mindre telefoner bra, men den delen är ju vad man använder telefonen minst till, för resten föredrar jag minst 5.5" helst lite mer.

Ska väl tilläggas att jag nästan aldrig använder enhandsfattning vare sig telefonen är liten eller stor...

Olika användningssätt.
Du prioriterar att se mycket, kanske håller med ena handen och skriver/scrollar med andra?
Jag vill kunna manöverera telefonen med en hand, även om jag inte gör det just nu. Och det viktigaste, den måste gå ner i fickan framtill på byxorna, utan att hindra mina rörelser för mycket.
Jag vill också se på en 21" skärm. Men inte på bekostnad av smidigheten med en 5".
Ingen kritik riktad mot någon. Alla är vi olika.

Jag hade en 5,5" för ett par månader sedan.
Den gick precis ner i fickan, men enhans manöverering, räckte inte mina händer till för.
Nu har jag 5,2" och det fungerar ok. Händerna skulle uppskatta mindre, ögonen vill ha större. Så 5,2" är en lagom kompromiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har 5,5" skärm och tycker den storleken är alldeles lagom. Man kan surfa utan att behöva kisa, upplevelsen med t.ex. Youtube är bra. Skulle absolut inte välja något med mindre skärm, däremot kunde jag önska att kanterna ovanför och nedanför skärmen var mindre (har en OnePlus One). Har inte haft något problem att köra ner mobilen i framfickan på byxorna, men jag brukar inte gå runt i supertajta jeans så jag vet inte hur det skulle funka.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD