Reklamation in-ear hörlurar

Permalänk
Medlem

Reklamation in-ear hörlurar

Hej, hämtade den 29e november ut mina hörlurar som jag köpte på black friday.

Det är ett par Bose quietcomfort 20, som gick loss på ca 2.5k, de är helt underbara att använda för alla typer av lyssnande och allmänt när man inte orkar höra storstadsljuden runt omkring sig. Dock visade det sig när jag ska prata i telefon att mikrofonen plockar upp hela omvärlden och det går knappt att prata med någon annan om jag inte sitter i ett helt tyst rum. Har utan lycka letat efter andra med liknande problem eller på något sätt kunna sänka känsligheten. Då jag inte hört något om detta tidigare antar jag att det är ett måndagsexemplar jag fått.

Nu är det ju så att in-ear lurar inte går at tillämpa ångerrätten på då de är "hygienvaror" vilket dom sa när jag ringde och pratade med kundservice idag. Det dom kan erbjuda är att ta in dom för reparation i första han i butiken men även om de måste skicka vidare dom till Bose. Det känns lite tråkigt att de ska behöva repareras det första som händer, att jag inte bara kan få ett nytt par.

Finns det någon möjlighet att kräva ett ersättningspar istället för att vänta någon vecka på reparationer när jag inte ens haft dom så länge själv?

Mvh,

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Hmm? Jag reklamerade ett par inear för typ samma pengar, inte ett snack om hygienskäl. Jag hävdade iof att det var fel på dom. Fick pengarna tillbaks direkt. Kanske vore något.

Här är en annan tråd som det pratas lite i.

https://www.flashback.org/t2456256

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Hmm? Jag reklamerade ett par inear för typ samma pengar, inte ett snack om hygienskäl. Jag hävdade iof att det var fel på dom. Fick pengarna tillbaks direkt. Kanske vore något.

Här är en annan tråd som det pratas lite i.

https://www.flashback.org/t2456256

Jo jag får ju reklamera dom men problemet är ju att dom vill skicka in dom till reparation i första hand istället för en ny vara, även fast varan är under veckan gammal. Det är ångerrätten som det blir problem med angående hygienskäl vilket är lite skillnad antar jag.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

I första hand gäller ju reparation eller utbyte av vara mot en ny. Vissa leverantörer är sjukt besvärliga att ha å göra med. Har själv sålt Philips prylar och det va ett jävla slit med reklamationer för att göra det kortfattat.

Butiken har 3 försök på sig att göra dig nöjd med din vara. Å andra sidan borde dom kunna lösa en annan produkt åt dig eller om säljarna nu får godkänt att göra återköp av sin ansvarige så borde dom kunna lösa det tycker jag.

Ibland är det inte säljaren som sätter sig på tvären här utan det är reglerna säljaren har att rätta sig efter, ingen vill ha en grinig kund

Vi får hoppas dom löser det på ett smidigt sätt. Hörlurar är inget som repareras så länge det inte är riktiga high-end grejer. Det handlar nog mer om att butiken inte vill skicka grejer till bose som det faktiskt inte är något fel på, i sådana fall kan bose eller vem det nu än är neka ersättning för den varan och då går det på företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

I första hand gäller ju reparation eller utbyte av vara mot en ny. Vissa leverantörer är sjukt besvärliga att ha å göra med. Har själv sålt Philips prylar och det va ett jävla slit med reklamationer för att göra det kortfattat.

Butiken har 3 försök på sig att göra dig nöjd med din vara. Å andra sidan borde dom kunna lösa en annan produkt åt dig eller om säljarna nu får godkänt att göra återköp av sin ansvarige så borde dom kunna lösa det tycker jag.

Ibland är det inte säljaren som sätter sig på tvären här utan det är reglerna säljaren har att rätta sig efter, ingen vill ha en grinig kund

Vi får hoppas dom löser det på ett smidigt sätt. Hörlurar är inget som repareras så länge det inte är riktiga high-end grejer. Det handlar nog mer om att butiken inte vill skicka grejer till bose som det faktiskt inte är något fel på, i sådana fall kan bose eller vem det nu än är neka ersättning för den varan och då går det på företaget.

Precis men har man möjlighet att kräva en ny vara? Jag vill ju som sagt ha dom, och high end vet jag inte om dom är men gick ju loss på 2500kr ändå. Jag orkar dock inte vänta på nån reparation på en uppenbart trasig produkt som varit trasig sedan dag ett... Får jag en reparerad produkt i utbyte hade jag liksom lika gärna kunna köpa dom refurbished hos netonnet för 2200...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Precis men har man möjlighet att kräva en ny vara? Jag vill ju som sagt ha dom, och high end vet jag inte om dom är men gick ju loss på 2500kr ändå. Jag orkar dock inte vänta på nån reparation på en uppenbart trasig produkt som varit trasig sedan dag ett... Får jag en reparerad produkt i utbyte hade jag liksom lika gärna kunna köpa dom refurbished hos netonnet för 2200...

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte rätt att kräva en ny vara på direkten. Återförsäljaren har rätt att försöka laga produkten.

Permalänk
Medlem

@LeJoke: Tyvärr så är det inte upp till butiken att bestämma hur allt ska gå till.
Bose rutiner och riktlinjer är ibland rätt hårda.

Det är Bose som kräver att hörlurarna skickas till dom för undersökning i belgien (kan ha fel på landet).
Samt så kommer hörlurarna inte repareras då lagningar inte görs på in-ear hörlurar utan en kreditering kommer skickas till butiken så att dom kan ge ditt ett nytt par eller så kommer Bose skicka ett nytt par till butiken som dom sen ger till dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

I första hand gäller ju reparation eller utbyte av vara mot en ny. Vissa leverantörer är sjukt besvärliga att ha å göra med. Har själv sålt Philips prylar och det va ett jävla slit med reklamationer för att göra det kortfattat.

Butiken har 3 försök på sig att göra dig nöjd med din vara. Å andra sidan borde dom kunna lösa en annan produkt åt dig eller om säljarna nu får godkänt att göra återköp av sin ansvarige så borde dom kunna lösa det tycker jag.

Ibland är det inte säljaren som sätter sig på tvären här utan det är reglerna säljaren har att rätta sig efter, ingen vill ha en grinig kund

Vi får hoppas dom löser det på ett smidigt sätt. Hörlurar är inget som repareras så länge det inte är riktiga high-end grejer. Det handlar nog mer om att butiken inte vill skicka grejer till bose som det faktiskt inte är något fel på, i sådana fall kan bose eller vem det nu än är neka ersättning för den varan och då går det på företaget.

Precis men har man möjlighet att kräva en ny vara? Jag vill ju som sagt ha dom, och high end vet jag inte om dom är men gick ju loss på 2500kr ändå. Jag orkar dock inte vänta på nån reparation på en uppenbart trasig produkt som varit trasig sedan dag ett... Får jag en reparerad produkt i utbyte hade jag liksom lika gärna kunna köpa dom refurbished hos netonnet för 2200...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeJoke:

Precis men har man möjlighet att kräva en ny vara? Jag vill ju som sagt ha dom, och high end vet jag inte om dom är men gick ju loss på 2500kr ändå. Jag orkar dock inte vänta på nån reparation på en uppenbart trasig produkt som varit trasig sedan dag ett... Får jag en reparerad produkt i utbyte hade jag liksom lika gärna kunna köpa dom refurbished hos netonnet för 2200...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du kan inte kräva en ny vara innan tredje reparationsförsöket för samma fel eller fjärde om det är olika fel.
Däremot kan butiken eller tillverkaren ge dig en ny vara om de vill eller om det är ett garantifall och inte en reklamation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du kan inte kräva en ny vara innan tredje reparationsförsöket för samma fel eller fjärde om det är olika fel.
Däremot kan butiken eller tillverkaren ge dig en ny vara om de vill eller om det är ett garantifall och inte en reklamation.

Okej tack! Ska gå och prata med dom i fysisk butik och se vad dom säger, hoppas ju att dom kan reklamera den direkt så jag slipper vänta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

mina brusreducerande in-ear bose åkte tillbaka omgående då de brusade något sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du kan inte kräva en ny vara innan tredje reparationsförsöket för samma fel eller fjärde om det är olika fel.
Däremot kan butiken eller tillverkaren ge dig en ny vara om de vill eller om det är ett garantifall och inte en reklamation.

Nja, enligt KKöpL 22§ så kan kunden kräva omleverans omedelbart, och säljaren kan då, enligt 26§, endast välja reparation om han kan visa att omleverans (i relation till reparation) är oskäligt dyrt.

Generellt brukar dock reparation vara förmånligare än omleverans för säljare, så man brukar få stå ut med ett par reparationsförsök utan att säljaren visar att omleverans är oskäligt. Visst, drar man det till ARN kanske man vinner, men det kommer ta längre tid än att låta dem reparera både en och två gånger.

Dock så kan man kräva hävning av köpet (och nyköp av likadan vara om man så önskar, vilket i praktiken blir som en omleverans) vid den tredje reklamationen (fjärde vid olika fel) vilken ju inträffar innan det eventuella tredje reparationsförsöket (fjärde vid olika fel), vilket man därmed inte måste tillåta.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Nja, enligt KKöpL 22§ så kan kunden kräva omleverans omedelbart, och säljaren kan då, enligt 26§, endast välja reparation om han kan visa att omleverans (i relation till reparation) är oskäligt dyrt.

Generellt brukar dock reparation vara förmånligare än omleverans för säljare, så man brukar få stå ut med ett par reparationsförsök utan att säljaren visar att omleverans är oskäligt. Visst, drar man det till ARN kanske man vinner, men det kommer ta längre tid än att låta dem reparera både en och två gånger.

Dock så kan man kräva hävning av köpet (och nyköp av likadan vara om man så önskar, vilket i praktiken blir som en omleverans) vid den tredje reklamationen (fjärde vid olika fel) vilken ju inträffar innan det eventuella tredje reparationsförsöket (fjärde vid olika fel), vilket man därmed inte måste tillåta.

Okej det lät ju lite trevligare!

Jag jobbar i ett labb med cirkulationspumpar som surrar hela tiden och dessa lurar har varit räddningen från migrän varje dag. Om de nu ska repareras och skickas runt lär det ju dröja ett tag innan jag får ett par nya. Är det något jag kan yrka på? Att det är av stor betydelse att jag behöver dom senast imorgon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Var och lämnade tillbaka nu, de va inga problem alls, de gjorde en DOA och bytte ut lurarna direkt. Troligtvis är det inte något fel med dom dock, de nya jag fick verkar ha samma "problem" måste hålla mikrofonen när munnen för att den inte ska plocka upp något omgivningsljud. I den här aspekten är de medföljande hörlurarna överlägsna. Ska testa lite vidare och annars kommer jag reklamera dom helt, inte försvarbart att jag inte ska kunna prata i telefon i ett par hörlurar för 2500kr

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeJoke:

Okej det lät ju lite trevligare!

Jag jobbar i ett labb med cirkulationspumpar som surrar hela tiden och dessa lurar har varit räddningen från migrän varje dag. Om de nu ska repareras och skickas runt lär det ju dröja ett tag innan jag får ett par nya. Är det något jag kan yrka på? Att det är av stor betydelse att jag behöver dom senast imorgon?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske ska ha hörselskydd i stället, har du sett nån bullermätning på arbetsplatsen ? Hursomhelst är det dumt att försöka överrösta buller med normala hörlurar för det kommer nästan garanterat att leda till att du får hörselskador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske ska ha hörselskydd i stället, har du sett nån bullermätning på arbetsplatsen ? Hursomhelst är det dumt att försöka överrösta buller med normala hörlurar för det kommer nästan garanterat att leda till att du får hörselskador.

Det är inget högt ljud alls egentligen, mer ett sus, det är bara att jag får migrän av att höra det hela dagarna, med brusreduceringen är det knäpptyst

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2