"Reboot and Select proper Boot device.."

Permalänk

"Reboot and Select proper Boot device.."

Har köpt en ny dator och får upp detta meddelande när jag försöker starta datorn:

"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key."

Jag hittar hårddisken i bios och den ligger först i bootlistan. Hårddisken fungerar felfritt i mitt andra bygge så är verkligen helt lost.

Någon som har någon tanke om vad som kan vara problemet?

Specs:
MSI Z170A Gaming M5
Intel 6600k
ATi Sapphire 7970 3GB
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om jag läser det du skriver rätt vet jag vad problemet är.

Du kan inte flytta med dig en färdig installation av windows mellan två riggar genom att bara flytta disken. Hur mycket du än vill så har du en ominstallation framför dig om du ska flytta med OS-disken.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om jag läser det du skriver rätt vet jag vad problemet är.

Du kan inte flytta med dig en färdig installation av windows mellan två riggar genom att bara flytta disken. Hur mycket du än vill så har du en ominstallation framför dig om du ska flytta med OS-disken.

Det är ju inte riktigt sant, det går att flytta diskar mellan datorer med os på!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Det är ju inte riktigt sant, det går att flytta diskar mellan datorer med os på!

Det är 100% sant för TS. Eller, ska du sätta dig och fixa det åt TS? Gör du en remote sysprep och fixar nya drivrutiner till hans HAL? Eller... hur tänkte du?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Normala Win installtioner är inte gjort för att kunna flyttas och man bör alltid installera om för att det ska fungera bra och förutom detta så har TS haft mer än 1 disk inkopplad under installationen i den andra datorn så att bootloadern finns på en annan disk än den som flyttas.
Men i detta fallet så vore det mest dumt att bara skapa en ny bootloader utan man bör installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Vad sägs om att bara uppdatera drivarna? Varför behöver han köra sysprep? Och skulle han vilja köra en sysprep så är ju det knappast svårt att göra remote.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

@Gurk:

Vad sägs om att bara uppdatera drivarna? Varför behöver han köra sysprep? Och skulle han vilja köra en sysprep så är ju det knappast svårt att göra remote.

Ja testa? Jag och mrqaffe säjer ominstallation.

@nextheman - Brallor här verkar mer eller mindre lova dig att lösa det på fjärr, PM:a honom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar oftast om mer än att bara byta drivers att flytta disken, det brukar finnas en massa referenser med felaktiga sökvägar/ fel filversioner kvar och det kan också ställa till problem, det finns metoder att göra win flyttbart men de fungerar dåligt om man kommer på det efter installationen. MS har ett eget verktyg för enterpriseversionen men det är alltså inget man kör efter installation.
Windows To Go https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh831833(v=ws.11)...
och det finns en del oberoende program men man ska göra det innan installationen om det ska bli bra.
Det är inte roligt med "skumma fel" och att flytta en wininstallation kan definitivt trigga sånt och det brukar sluta med att man måste installera om när man minst av allt vill det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt att flytta utan problem med Windows 10. Men du måste ha samma inställingar i UEFI eller i BIOS , så om du går ifrån legacy bios till en UEFI kan du inte boota. Så om du har ett nytt moderkort med UEFI och hade BIOS på gamla så är det ominstallation som gäller.

Koppla bara in OS disken och inget annat , se till att den är Windows Boot manager är först i boot order.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av nextheman:

Har köpt en ny dator och får upp detta meddelande när jag försöker starta datorn:

"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key."

Jag hittar hårddisken i bios och den ligger först i bootlistan. Hårddisken fungerar felfritt i mitt andra bygge så är verkligen helt lost.

Någon som har någon tanke om vad som kan vara problemet?

Specs:
MSI Z170A Gaming M5
Intel 6600k
ATi Sapphire 7970 3GB
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB

Tack på förhand!

Testa att ändra till LEGACY boot i din UEFI. Då kommer det nog lira

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Även om man lyckas ta sig in i Windows och struntar resten av fel så bruka den vara långsammare än vad den borde vara (seg) tills man installerat om. Datorn kommer sen att kännas ännu nyare och fräschare.