Vill ha hjälp mot att rensa min dator från rootkits med 100%

Permalänk
Medlem

Vill ha hjälp mot att rensa min dator från rootkits med 100%

Vet att det inte går att vara 100% säker att vara fri från rootkits men så gott som det går menar jag!

Jag är 100% säker på att jag har haft en ÄCKLIG(tog över 4 dagar av intensivt arbete av att ta bort den) rootkit, bland annat dödade den mitt USB minne och 99% säker att det kom ifrån HongKong(och säkert från andra ställen efter den öppna portarna) eftersom Kaspersky sa att ip adressen kom från det hållet.

Gjorde en tråd http://www.sweclockers.com/forum/trad/1454850-70-anvanding-i-...
Som det stod där hade jag 70% idle använding, nu verkar jag ha fått tag på den genom att jag ligger runt 2-8% användning under idle och då har jag också ganska många program öppet samtidigt (och nu har jag 4.1Ghz i överklock för att nämna)

Men jag är inte helt säker på allt är borta än och därför vill jag höra era förslag för hur man ska kunna garantera att man blir befriad från det här. Det hjälpte inte att göra ett clean os för att ta bort rootkiten ovan så därför är jag inte säker om att installera om på nytt återigen skulle garantera det heller.

Vore jätte tacksam och öppen för förslag!

Permalänk
Medlem

Det bästa är att ominstallera Windows och då också se till att ta bort allt, inklusive partitioner och MBR om det verkligen är ett rootkit, på hårddisken. Vet inte varför du tror att det är ett rootkit bara för att Kaspersky reagerar på en IP-adress, rootkits är ovanliga.