Permalänk

Letar efter CRT skärm

Jag hade tänkt börja spela super smash bros melee och behöver en CRT skärm, allt över 60 hz funkar. Jag undrar hur jag kan hitta en.

Permalänk
Medlem

och du behöver en crt för att?....

Permalänk
Medlem

Och varför ska den vara över 60Hz?

Melee spelas i 576i 50Hz alternativt 480i/480p 60Hz beroende på region
480i 60Hz är då NTSC eller PAL60 medan 480p är över komponentkabel, bara tillgängligt på amerikanska spel.

Om det helt enkelt är för att spela spelet med minimalt input lag, leta bland gratisannonserna på blocket.
Du kan ta nästan vilken tjock-tv som helst

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Vart bor du någonstans? och varför behöver du CRT`?

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Och varför ska den vara över 60Hz?

Melee spelas i 576i 50Hz alternativt 480i/480p 60Hz beroende på region
480i 60Hz är då NTSC eller PAL60 medan 480p är över komponentkabel, bara tillgängligt på amerikanska spel.

Om det helt enkelt är för att spela spelet med minimalt input lag, leta bland gratisannonserna på blocket.
Du kan ta nästan vilken tjock-tv som helst

Tack, menar du att en 50hz tv kan köra i 60hz om man sänker till 480i? Anledningen till 60hz är för att jag vill kunna spela med 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KycklingRagnar:

Tack, menar du att en 50hz tv kan köra i 60hz om man sänker till 480i? Anledningen till 60hz är för att jag vill kunna spela med 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en hel del tjock-TV-apparater som klarar PAL60 (Det kommer en fråga när du startar spelet om du vill köra i 60hz mode - det körs då i 480i på en europeisk Gamecube ja, eller möjligen 480p på en amerikansk med komponentkablar), i annat fall får du söka upp en amerikansk TV, som alltså kör NTSC (som alltid är 60hz). Men då måste spelet och konsolen vara i NTSC också.

Med det sagt finns det också en hel del äldre tjock-TV som inte klarar PAL60, utan enbart PAL50. Skulle gissa att det är vanligare med PAL60-stöd från 1995 och framåt, ofta har dessa nyare modeller chassi helt i silver eller svart plast, medan äldre modeller ofta var (en blandning av) trä/svart plast. Håll även utkik efter 2+ SCART-ingångar, det är i sig ingen garanti men antalet sådana brukade väl öka mot slutet av tjock-TV-eran. Platt glas (typ Trinitron) är nog också ett gott tecken på nyare modell. Och såklart Widescreen (även om det i sig är fel aspect ratio för de flesta Gamecubespel).

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Finns en hel del tjock-TV-apparater som klarar PAL60 (Det kommer en fråga när du startar spelet om du vill köra i 60hz mode - det körs då i 480i på en europeisk Gamecube ja, eller möjligen 480p på en amerikansk med komponentkablar), i annat fall får du söka upp en amerikansk TV, som alltså kör NTSC (som alltid är 60hz). Men då måste spelet och konsolen vara i NTSC också.

Med det sagt finns det också en hel del äldre tjock-TV som inte klarar PAL60, utan enbart PAL50. Skulle gissa att det är vanligare med PAL60-stöd från 1995 och framåt, ofta har dessa nyare modeller chassi helt i silver eller svart plast, medan äldre modeller ofta var (en blandning av) trä/svart plast. Håll även utkik efter flera SCART-ingångar, det är i sig ingen garanti men antalet sådana brukade väl öka mot slutet av tjock-TV-eran.

Ok, jag hittade nämligen en på blocket, men den var bara 50hz, och hade ingen vga ingång(jag vill kunna köra på min dator på anthersladder)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KycklingRagnar:

Ok, jag hittade nämligen en på blocket, men den var bara 50hz, och hade ingen vga ingång(jag vill kunna köra på min dator på anthersladder)

Skickades från m.sweclockers.com

TV-apparater har inte VGA-ingångar, då får du hålla dig till CRT-datorskärmar (dom stödjer så gott som alltid 60hz och högre). Tänkte du emulera spelet på datorn och inte spela på en riktig Gamecube alltså?

Permalänk
Medlem

@KycklingRagnar:

Bor du i Stockholm så kan du hämta en dålig CRT skärm hos mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Finns en hel del tjock-TV-apparater som klarar PAL60 (Det kommer en fråga när du startar spelet om du vill köra i 60hz mode - det körs då i 480i på en europeisk Gamecube ja, eller möjligen 480p på en amerikansk med komponentkablar), i annat fall får du söka upp en amerikansk TV, som alltså kör NTSC (som alltid är 60hz). Men då måste spelet och konsolen vara i NTSC också.

Med det sagt finns det också en hel del äldre tjock-TV som inte klarar PAL60, utan enbart PAL50. Skulle gissa att det är vanligare med PAL60-stöd från 1995 och framåt, ofta har dessa nyare modeller chassi helt i silver eller svart plast, medan äldre modeller ofta var (en blandning av) trä/svart plast. Håll även utkik efter 2+ SCART-ingångar, det är i sig ingen garanti men antalet sådana brukade väl öka mot slutet av tjock-TV-eran. Platt glas (typ Trinitron) är nog också ett gott tecken på nyare modell. Och såklart Widescreen (även om det i sig är fel aspect ratio för de flesta Gamecubespel).

Trinitron har inget med plattheten att göra utan om hur skuggmasken ser ut och det är en gammal teknik. Vi hade en Trinitron TV i början av åttiotalet som visserligen var mycket bra men den stödde inte PAL60 eller NTSC och var långt ifrån platt. Men de flesta apparater från DVDns intåg och framåt stöder det nog i alla fall. Jag köpte en riktig budgetmodell på Siba (tror den var av märket Saba) runt 2000 någon gång som inte heller var platt och den fixade alla möjliga format som den hade inputs för (inte komponent men S-Video, NTSC och diverse annat inklusive konstiga format som fransk SECAM och liknande) utan problem.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

TV-apparater har inte VGA-ingångar, då får du hålla dig till CRT-datorskärmar (dom stödjer så gott som alltid 60hz och högre). Tänkte du emulera spelet på datorn och inte spela på en riktig Gamecube alltså?

Tack för denna info, annars hade jag nog fortsatt leta efter tv-apparater. Jag har tänkt spela spelet både via emulering och på wii

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

@KycklingRagnar:

Bor du i Stockholm så kan du hämta en dålig CRT skärm hos mig.

Bor i göteborg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Trinitron har inget med plattheten att göra utan om hur skuggmasken ser ut och det är en gammal teknik. Vi hade en Trinitron TV i början av åttiotalet som visserligen var mycket bra men den stödde inte PAL60 eller NTSC och var långt ifrån platt. Men de flesta apparater från DVDns intåg och framåt stöder det nog i alla fall. Jag köpte en riktig budgetmodell på Siba (tror den var av märket Saba) runt 2000 någon gång som inte heller var platt och den fixade alla möjliga format som den hade inputs för (inte komponent men S-Video, NTSC och diverse annat inklusive konstiga format som fransk SECAM och liknande) utan problem.

Jasså, men "platt bildrör" borde väl innebära detsamma som att glaset är platt iallafall?
Vet att Trinitron funnits längre, har bara noterat att alla skärmar jag sett som det står det på också har platt glas, och att i alla fall jag sett dem i verkligheten har de varit nyare modeller.

Skrivet av KycklingRagnar:

Tack för denna info, annars hade jag nog fortsatt leta efter tv-apparater. Jag har tänkt spela spelet både via emulering och på wii

Skickades från m.sweclockers.com

OK, VGA-ingång finns visserligen på de flesta platt-TV, men på CRT-TV existerar det nog i princip inte alls, jag har iallafall aldrig sett det. Man brukar väl oftast köra en S-Video anslutning för att ansluta datorn till TV:n om man kör på CRT-TV. För Wii:n kan jag rekommendera RGB SCART-kabel, som bör ge den bästa bilden, eller möjligen komponentkablarna om du skulle ha turen att få tag i en av de få CRT-TV som har komponentingångar och stöd för progressiv scan.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara synksignalen som skiljer mellan vga och video rgb så det är ganska enkelt att bygga eller köpa nått som fixar synksignalen, en del apparater klarar även att synka på "fel signal" och det kan fungera bara genom en kontaktadapter i så fall.
Datorvga var i princip samma sak som NTSC tv från början när det verkligen var "vga upplösning" och inte nått modernare högupplöst och bredare format.

Skrivet av s0sdaf:

Jasså, men "platt bildrör" borde väl innebära detsamma som att glaset är platt iallafall?
Vet att Trinitron funnits längre, har bara noterat att alla skärmar jag sett som det står det på också har platt glas, och att i alla fall jag sett dem i verkligheten har de varit nyare modeller.

Trinitron har inget med platthet att göra utan hur skuggmasken ser ut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trinitron har inget med platthet att göra utan hur skuggmasken ser ut
http://www.karbosguide.com/images/u1905us.gif

Jo, det var ju det vi konstaterade, därav min följdfråga om "Platt bildrör = platt glas?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Jo, det var ju det vi konstaterade, därav min följdfråga om "Platt bildrör = platt glas?"

Bildrören blev plattare och plattare med tiden och på slutet var de platta över större delen av ytan, men aldrig helt. Däremot började man sätta ramar ovanpå bildröret som liksom maskerade rundningen i utkanten. I början mest på dyrare apparater men mot slutet på alla. Trinitron, eller liknande efter Sonys patent gått ut, fanns mest på dyrare apparater.

Och då pratar man om platt glasyta alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bildrören blev plattare och plattare med tiden och på slutet var de platta över större delen av ytan, men aldrig helt. Däremot började man sätta ramar ovanpå bildröret som liksom maskerade rundningen i utkanten. I början mest på dyrare apparater men mot slutet på alla. Trinitron, eller liknande efter Sonys patent gått ut, fanns mest på dyrare apparater.

Och då pratar man om platt glasyta alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack för infon