Permalänk
Medlem

Stora problem med undertexter i HDR

Hej! Skaffade mig ett PS4 Pro för ett par dagar sedan och är hur nöjd som helst, däremot är jag inte alls nöjd med hur min TV hanterar undertexter i HDR. Jag har försökt med alla inställningar, ingenting hjälper. Är min TV helt enkelt för dålig eller? Dessa exempel i klippet är milda, det brukar bli mycket värre än så. Nästan oläsbart. Dock brukar det inte vara stora problem när tvn varit igång i en bra stund om jag inte inbillar mig. Tvmodellen är LG 43UH664V. Jag har bara testat ett spel so far, Ratchet and Clank. Problemet finns inte när jag kör utan HDR igång.

Jag blir tokig på detta, hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig få bukt med problemet.

Klippet: https://youtu.be/B7FcAdd8rNw

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Det där ser ju ut att vara nån sorts bildinterpolering, något annat fel kan inte jag se. Har du satt tvn i game mode eller liknande?

Permalänk

Misstänker nått läge på tvn som interpolerar bilder.. Som föregående talare, kolla om du har ett "game mode" på tvn.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Kan inte sätta igång något Game mode när HDR är på.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Problemet blir faktiskt typ värre och värre. Vet någon något om detta?!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Ring till till din TV support och förklara läget

Permalänk
Medlem

Är inte meningen att köras tillsammans med spelkonsoler. Kör spelläget och var glad.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dave1080: Testa att stänga av Trumotion-funktionen och/eller skippa HDR och kör på spelläget. Det är ändå inte någon makalös HDR-förmåga i den här prisklassen och den här typen av panel. Håll ut ett par år så är vettig HDR-kvalitet möjligt även i den här produktklassen.

Jag har inte testat HDR-läget men latensen i spelläget på UH66x-modellerna är 30 ms och över 140 ms i övriga lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Dave1080: Testa att stänga av Trumotion-funktionen och/eller skippa HDR och kör på spelläget. Det är ändå inte någon makalös HDR-förmåga i den här prisklassen och den här typen av panel. Håll ut ett par år så är vettig HDR-kvalitet möjligt även i den här produktklassen.

Jag har inte testat HDR-läget men latensen i spelläget på UH66x-modellerna är 30 ms och över 140 ms i övriga lägen.

Skillnaden ÄR makalös. I alla fall Ratchet and Clank! Eller kanske går det att justera fram HDR-liknande färger i spelläget. Får testa nu.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dave1080:

Skillnaden ÄR makalös. I alla fall Ratchet and Clank! Eller kanske går det att justera fram HDR-liknande färger i spelläget. Får testa nu.

Roligt! Ser du den skillnaden på en så pass dynamik- och färgbegränsad TV som UH664, tänk då upplevelsen på en modell som är bättre anpassad för HDR. Så börja spara till nästa TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Roligt! Ser du den skillnaden på en så pass dynamik- och färgbegränsad TV som UH664, tänk då upplevelsen på en modell som är bättre anpassad för HDR. Så börja spara till nästa TV.

Intressant. Jag har råd med en mycket bättre TV men tyvärr finns det absolut ingen plats med större än 43" (bor inneboende). Jag har iallafall bytt om till spelläget och upptäckt hur mycket snabbare responstiden känns! Har även kalibrerat mycket, är ganska nöjd nu. Dock ser det fortfarande inte lika bra ut som det gör på HDR, men men!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Intressant. Jag har råd med en mycket bättre TV men tyvärr finns det absolut ingen plats med större än 43" (bor inneboende). Jag har iallafall bytt om till spelläget och upptäckt hur mycket snabbare responstiden känns! Har även kalibrerat mycket, är ganska nöjd nu. Dock ser det fortfarande inte lika bra ut som det gör på HDR, men men!

Det handlar inte så mycket om storlek, utan mer att det är omoget just nu och kräver dessutom lite bättre paneler och hårdvara än vad som finns i de billigare modellerna just nu. Digital Foundry ska ha haft lycka med (och några nackdelar ska nämnas) Samsungs KS7000-serien och den är väl på 49-tum. Panasonic DX700-serien bör i princip klara HDR i spelläget på 40-tumsmodellerna också, men det är ändå en god idé att vänta lite. LGs UH850V på 49-tum bör ha fungerat också. Väntar du ett tag kommer Windows-spel, drivrutiner och Windows 10-stöd för HDR10 också. Så du har nog snart både innehåll och TVs som är bättre anpassade för HDR i dina 40-43" om du väntar ett litet tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Intressant. Jag har råd med en mycket bättre TV men tyvärr finns det absolut ingen plats med större än 43" (bor inneboende). Jag har iallafall bytt om till spelläget och upptäckt hur mycket snabbare responstiden känns! Har även kalibrerat mycket, är ganska nöjd nu. Dock ser det fortfarande inte lika bra ut som det gör på HDR, men men!

Har en LG 75" 780V själv, så lär vara liknande signalbehandling vid HDR. Testa att ställa TVn på HDR standard och sedan gå in i bildmenyn och stänga av samtliga "bildförbättringar". Latensen blir tillräckligt bra för mig då iaf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED