Är det tillåtet att sälja varor till överpris på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Är det tillåtet att sälja varor till överpris på Sweclockers?

Det finns folk som säljer prylar till överpris - scalping - på marknaden här i Sweclockers.
Är det verkligen tillåtet? Personligen anser jag att det är fullständigt urvidrigt, omoraliskt, oetiskt och bör vara absolut förbjudet.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon som vill betala priset du begärt så är det väl inget överpris? Är det ett överpris kommer du inte få varan såld.

Visst finns det folk som begär onormalt mycket pengar för saker då och då men dessa brukar bli nedringda med kommentarer om hur orimlig deras prissättning är.

Jag förstår inte varför det skulle finnas någon regel för prissättning, det skulle ta hur lång tid som helst att bedöma priset på alla saker som kommer ut på marknaden.

Sen har jag svårt att förstå varför det är oetiskt, omoraliskt och allt vad du säger? Visst om det skulle gälla ett monopol på något livsnödvändigt typ mat men så är fallet knappast här.

Är du så allergisk mot marknaden här så bör du för övrigt hålla dig så långt bort från Blocket som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Finns det någon som vill betala priset du begärt så är det väl inget överpris? Är det ett överpris kommer du inte få varan såld.

Det beror på, köparen kanske tror att priset är normalt och blir ordentligt lurad. Visserligen är detta fenomen vanligare på blocket och det finns även en tråd om det.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Finns det någon som vill betala priset du begärt så är det väl inget överpris? Är det ett överpris kommer du inte få varan såld.

Visst finns det folk som begär onormalt mycket pengar för saker då och då men dessa brukar bli nedringda med kommentarer om hur orimlig deras prissättning är.

Jag förstår inte varför det skulle finnas någon regel för prissättning, det skulle ta hur lång tid som helst att bedöma priset på alla saker som kommer ut på marknaden.

Sen har jag svårt att förstå varför det är oetiskt, omoraliskt och allt vad du säger? Visst om det skulle gälla ett monopol på något livsnödvändigt typ mat men så är fallet knappast här.

Är du så allergisk mot marknaden här så bör du för övrigt hålla dig så långt bort från Blocket som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

För att inte tala om Ebay. Deras betalningsmodell är som gjord för scalping.

I sakfrågan är jag kluven. Samtidigt som jag tycker det är fult och hänsynslöst att utnyttja folks okunskap, är det svårt att hålla köparen ansvarsfri. Givetvis bör denne ha sonderat marknaden innan köp, och inhämtat sådana kunskaper, det är knappast för mycket begärt.

Och som du är inne på, det är nog ganska ogörligt för Sweclockers att börja blanda sig i och styra privatannonsörernas prissättning.

Och ja, det är ju så gott som fritt fram för användare med koll på marknadsläget att häckla scalpern i annonstråden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tillåtet? Jag har faktiskt ingen aning, på rak hand. Men, är det något särskilt du tänker på?
Det är ju svårt med prissättning på olika saker. Jag, exempelvis skulle aldrig ge mer en 1000:- för en 3770K, men uppenbarligen betalar folk både 1200, och 1400:- för dem. Är det överpris? Eftersom de säljer, och inte går att få tag på i butik, så skulle jag säga nej, trots att det är mer än jag är villig att betala. Andra gånger ser man säljare som vill sälja saker som fortfarande går att få tag på i affärer, som begagnade, och vill ha mer än affärerna vill. Är det överpris? Ja, jag skulle tycka det. Men i det här läget faller det lite på köparen att se sig om innan man handlar, även om jag kan hålla med om att det är moraliskt tveksamt av säljaren, att hånskratta, hela vägen till banken.
Sen finns det ju mellan registret. Prylar som är begagnade, och säljs för mer än vad de såldes för i affären. Jag tänker specifikt på en kille med ett par basar. Han ville ha dubbelt så mycket som jag var villig att ge, och betydligt mer än vad de gått att köpa för, från återförsäljaren. Men bas-högtalarna är av en modell som inte säljs längre. Jag vet inte om jag tycker det är "överpris". För någon som vill ha just de basarna är de säkert värda det priset.
Det är så klart synd att han inte vill sälja dem till mig för priset jag är villig att betala, men jag har gott om tid, och ingen brådska, så det löser sig på sikt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Det som kanske bör införas är så att man måste ha en kommentarstråd. Många väljer bort den numera och det (enligt mig) riskerar det att ge sweclockers marknad samma skitryckte som Blocket har fått, vilket vore tråkigt. Då kan folk iaf skriva vad man tycker, precis som den öppna marknaden var en gång i tiden!

Permalänk
Medlem

Fast folk vill ju sälja grejor, inte tjafsa med folk som egentligen inte är intresserade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Det beror på, köparen kanske tror att priset är normalt och blir ordentligt lurad. Visserligen är detta fenomen vanligare på blocket och det finns även en tråd om det.

Skrivet av kaput:

För att inte tala om Ebay. Deras betalningsmodell är som gjord för scalping.

I sakfrågan är jag kluven. Samtidigt som jag tycker det är fult och hänsynslöst att utnyttja folks okunskap, är det svårt att hålla köparen ansvarsfri. Givetvis bör denne ha sonderat marknaden innan köp, det är knappast för mycket begärt.

Och som du är inne på, det är nog ganska ogörligt för Sweclockers att börja blanda sig i och styra privatannonsörernas prissättning.

Svårt att säga utan något konkret exempel. Visst är det fult om person A medvetet försöker lura person B att betala mer än "normalt" för en viss vara men jag håller med att det faller på köparen att göra någon sorts egen research först.

Sen tror jag inte att vi pratar om jättesummor heller. Jag skulle kunna försöka tuta i någon att mitt GTX 780 är värt 1500 kronor, i verkligheten kanske runt 1000. Det skulle vara en prisökning på 50% relativt men i absoluta summor pratar vi en engångskostnad på 500kr. För ett grafikkort som man behåller i något år förlorar man inte speciellt mycket. Det här är datorkomponenter vi pratar om, har man det superskralt i ekonomin tror jag inte man är ute efter att köpa den här sortens saker alls utan de som köper de här sakerna har nog råd att förlora 500kr på ett/något år för att vara helt ärlig. Jag måste säga som jag tycker och tror och jag tror inte någon kommer bli lurad på sina sista pengar på det här sättet.

Jag säger inte att jag tycker det här är okej, jag tycker det är jättefult och försvarar det inte alls men att det skulle vara ett så stort problem som TS utmålar håller jag inte med om. Jag tror i så fall det finns större problem att ta itu med före detta.

Pratar vi om saker som är dyrare än så här har jag svårt att se någon köpa något utan att ens försöka göra någon egen jämförelse.

Om TS ska rikta sin ilska på någon så kan han ju göra det mot typ de som säljer telefonabonnemang och i min erfarenhet alltid försöker få dig att betala för saker du egentligen inte behöver genom att inte ge dig riktig tid att tänka efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Fast folk vill ju sälja grejor, inte tjafsa med folk som egentligen inte är intresserade.

Det är sant, egentligen anser jag också att varje köpare själv är ansvarig och bör jag tillräcklig efterforskning innan köp.

Permalänk
Medlem

Jag tycker SweCs marknad fungerar ganska bra, köpare lär sig ganska snabbt (t.o.m. innan ev. köp genom att bara titta igenom det som ligger ute på annons) att bortse från mindre seriösa annonser, t.ex. de utan diskussionstråd eller där säljaren struntar i att kommunicera med budgivare osv. Jämfört med de allra flesta marknader online självsanerar sig "vår marknad" mycket bra.

Sen tycker jag det finns ett behov av att kunna annonsera sådant som är lite ovanligt till vilket pris man vill, t.ex. Corsair RM1000i LE White som kommer i endast 50 exemplar till slutkund, då ska man ju kunna sätta vilket pris man vill, sedan får marknaden bestämma om det är värt det eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart får man sälja till vilket pris som helst och "överpriser" förekommer inte hos annat än företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser inget problem alls?

Om du tycker det är för dyrt så köp det inte?

Tex nu när tex Nintendo Mini inte finns ute i så många exemplar eller typ Pokemon Go Plus så får ju folk sälja med 100% vinst om de vill. Finns ju folk som vill ha det och som betalar för det så varför skulle man inte få tjäna pengar på det?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Självklart får man sälja till vilket pris som helst och "överpriser" förekommer inte hos annat än företag.

Överpriser kan förekomma även privat, givetvis.

Det jag tror TS syftar på är när det görs med ond tro, att utnyttja andras okunskap.

T.ex. kan man i en annons skriva "grym speldator, top of the line" och så kan man lista vilka prylar som helst (som förvisso kanske var "grymma" för något/några år sedan) och jag tänker mig att någon förälder har sparat ihop några slantar för att köpa en speldator till sitt barn och så letar de efter något de kan ha råd med och står det "grym speldator" eller liknande, blir det väldigt svårt att avgöra om priset är rimligt på egen hand. Det är säkert många som har köpt en utdaterad dator när de kunde ha fått någonting mycket bättre för samma peng eller samma för en betydligt mindre summa.

Skrivet av Andreaz1:

Finns det någon som vill betala priset du begärt så är det väl inget överpris? Är det ett överpris kommer du inte få varan såld.

Beror ju på som i exemplet ovan, när köparen är okunnig och säljaren är i ond tro om detta. Det är alltså inte viljan att ha en viss produkt som driver upp priset, utan det är ett direkt överpris som inte följer tillgång-efterfråga-principen för en fri marknad.

Förstår emellertid inte poängen med att försöka stipulera lagar eller regler om detta eftersom det redan finns en köplag i Sverige som skyddar köparen i sådana situationer när säljaren är medveten om köparens okunskap och utnyttjar densamma till ett uppenbart överpris (s.k. ond tro). Däremot är kunskapen kring denna lag inte särskilt spridd och visst kan man kanske ta något steg mot att motverka dess behov, men jag tror att just prisreglering på marknaden blir en praktiskt svår nöt att knäcka.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är respektlöst och hamnar i samma tänk som nån skulle kunna slå skiten ur dig för vad spelar det för roll att du är klen och inte kan försvara dig då du inte tränat och är respektlöst beteende

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har inget problem alls med det, man måste vara lite kritisk själv och kolla upp saker innan man gör inköp.

Menar att handel efter tillgång och efterfrågan har väl alltid funnits sedan urminnes tider, då mer byteshandel iofs.

En vara som många vill ha, exempelvis som tidigare nämnt Nintendo mini, vill nån absolut ha den för att kanske ge bort till en lycklig lottad i julklapp, samtidigt som det finns en person som har en sådan, som kan tänka sig att sälja den till ett litet högre pris, tillgång och efterfrågan, båda blir antagligen nöjda.

Fattar inte vad som är konstigt med det. Det har alltid gått till så här...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Behöver inte förbjuda precis, däremot kan man motverka överpris både via lur OCH okunskap.
Motverka genom att Sweclockers egna "marknads-system" tar fram priser på tidigare liknande sålda produkter via marknaden samt nypris från prisjakt, och då ett % på nypris kontra begagnat tillsammans med produktens ålder för att räkna värdeminskningen.

Utöver detta kan Sweclockers länka till relevanta tester på egna sidan för produkten som köpare kan jämföra t.ex. gammalt grafikkort mot ett nytt i pris/prestanda.

På detta vis blir både säljare och köpare tillräckligt informerade och då kan ta egna beslut om priset anses vara rimligt.

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit så enkelt för en köpare att ta reda på vad grejer är värt som det är idag. Alla har tillgång till Google sök och för oss teknikintresserade så finns det mesta på Prisjakt med prisstatistik bakåt i tiden. Failar man trots detta att hitta informationen så finns det tusentals forum man kan ställa frågor om produkten.

Köper man nått till överpris utan att kolla upp vad det är värt så får man skylla sig själv faktiskt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Det råder fri prissättning, sen hur pass moraliskt rätt det är ju en annan sak.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Svårt att säga utan något konkret exempel. Visst är det fult om person A medvetet försöker lura person B att betala mer än "normalt" för en viss vara men jag håller med att det faller på köparen att göra någon sorts egen research först.

Sen tror jag inte att vi pratar om jättesummor heller. Jag skulle kunna försöka tuta i någon att mitt GTX 780 är värt 1500 kronor, i verkligheten kanske runt 1000. Det skulle vara en prisökning på 50% relativt men i absoluta summor pratar vi en engångskostnad på 500kr. För ett grafikkort som man behåller i något år förlorar man inte speciellt mycket. Det här är datorkomponenter vi pratar om, har man det superskralt i ekonomin tror jag inte man är ute efter att köpa den här sortens saker alls utan de som köper de här sakerna har nog råd att förlora 500kr på ett/något år för att vara helt ärlig. Jag måste säga som jag tycker och tror och jag tror inte någon kommer bli lurad på sina sista pengar på det här sättet.

Jag säger inte att jag tycker det här är okej, jag tycker det är jättefult och försvarar det inte alls men att det skulle vara ett så stort problem som TS utmålar håller jag inte med om. Jag tror i så fall det finns större problem att ta itu med före detta.

Pratar vi om saker som är dyrare än så här har jag svårt att se någon köpa något utan att ens försöka göra någon egen jämförelse.

Om TS ska rikta sin ilska på någon så kan han ju göra det mot typ de som säljer telefonabonnemang och i min erfarenhet alltid försöker få dig att betala för saker du egentligen inte behöver genom att inte ge dig riktig tid att tänka efter.

I min värld är det väl principerna snarare än de absoluta talen som är viktiga, även om jag förstås håller med dig om att köparen om något har ett ännu större ansvar när det rör sig om större summor. Men ja, givetvis är alla berättigade till sin egen uppfattning om saken, och vi kan ju i alla fall vara överens om att det til syvende og sidst i alla fall inte är något lagbrott att överprisa det man säljer.

Jo, det är ju en jäkla skillnad på att aktivt försöka övertala en naiv köpare att nappa på en dålig deal, och att bara lägga ut något till överpris i förhoppningen att någon dumpropp hugger. Det förstnämnda är förstås fullständigt förkastligt, och det borde väl egentligen utlysas skottpengar på sådana som ägnar sig åt det.

Ett bra exempel på det förstnämnda från mitt leverne är en fastighetmäklare som yrade om marknadspriser hit och dit på en lägenhet jag var enda spekulant på. Mitt bud var acceptpriset. Mäklareländet ville mena att marknadspriset låg avsevärt högre - långt högre än priserna vid liknande försäljningar i området - på ett tämligen aggressivt vis, som en annan telefonnasare. Suffice to say köpte jag i slutändan en annan lägenhet, men jag kan ju mycket väl tänka mig att någon annan hade kunnat trilla dit på det och betalat överpris.

Som parentes släppte jag fullständigt mina diplomatiska ambitioner när mäklaren gjort bort sig tillräckligt, och det stod klart att det inte skulle bli affär. Förklarade för honom att marknaden består just nu av mig, och jag är beredd att betala acceptpriset, alltså är mitt bud aktuellt marknadspris. Undrade även vilken syn en mäklare som rekommenderar ett acceptpris under det han ansåg vara marknadspris har för syn på sina klienter. Kassakor? Den underförstådda slutsatsen var förstås att han var en lat jävel som ville sälja snabbt till minsta möjliga ansträngning, om han ville komma undan med sitt valsande om marknadspriser. Kul som fan att sätta fanskapet på plats

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Finns ens begreppet överpris i en marknadsekonomi? Låter mer som att det handlar om personliga värderingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När man ändå är inne på ämnet. Är det tillåtet alltså lagligt att köpa en vara på tex Black Friday för X antal kronor och sen sälja det veckan efter för ett högre pris än det man köpte det för ifrån början?

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att skratta lite och skrolla vidare om man stöter på ett "överpris". Förstår mig inte på dom som ska gå in och kommentera prissättningen utan att ens lägga ett bud...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Finns det någon som vill betala priset du begärt så är det väl inget överpris?

This ^^

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

När man ändå är inne på ämnet. Är det tillåtet alltså lagligt att köpa en vara på tex Black Friday för X antal kronor och sen sälja det veckan efter för ett högre pris än det man köpte det för ifrån början?

// Marcus

Ja.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

När man ändå är inne på ämnet. Är det tillåtet alltså lagligt att köpa en vara på tex Black Friday för X antal kronor och sen sälja det veckan efter för ett högre pris än det man köpte det för ifrån början?

// Marcus

Köper jag en Bläckfisk på Black Friday för 50 öre får jag sälja den för 2 miljarder om jag vill sen är det upp till dig att bedöma om du det är värt och beredd att betala det pris som jag begär.

Skall man vara riktigt petig..
Skulle någon mot all förmodan köpa min bläckfisk för 2 miljarder så måste jag skatta 30% på min vinst då den överstiger 50.000 kronor. Mer kan du läsa på skatteverkets sida: Att sälja något via internet

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192)."

Skulle kännas grymt kul att betala 600 000 000 i skatt till skatteverket, eller inte..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Vad är ett "överpris" för något? Priset på en vara är vad någon är beredd att betala.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara olagligt, säljaren vill få ut så mycket så möjligt och finns det folk som vill köpa så är det helt OK.

Sedan svar till någon som skrev om köpa billigt på Black Friday och sälja dyrare, självklart är det OK det med speciellt om det finns köpare. Säg säljaren fyndar något 1000kr och varan kostar sedan 2000kr. Han säljer det för 1500kr då tjänar båda på det. Köparen sparar 500kr från ursprungspriset och säljaren tjänar för att han gick på risk WIN WIN.

Vill man inte köpa något så behöver man inte det, vi har tillräckligt med poliser här som ska diskutera andras annonser hela tiden

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Finns inget som heter överpris så länge det finns kunder. Hela aktiemarknaden är uppbyggd på detta sätt. Finns det kunder på ett pris så är det inte för högt, finns det folk som vill bjuda mer så är det deras värde på produkten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kommuniståsikter! En öppen marknad är självreglerande då all prissättning sker efter "utbud och efterfrågan"-principen, vilket även gör den rättvis om monopol undviks.

Permalänk
Medlem

Har inget problem med det, tillgång och efterfrågan är det som styr. Begär någon ett "för högst pris" så är det ju bara för högt över vad jag kan tänka mig att betala. Så då struntar jag i det, går till en annan säljare eller väntar.

Skrivet av SpeedRebirth:

Det har aldrig varit så enkelt för en köpare att ta reda på vad grejer är värt som det är idag. Alla har tillgång till Google sök och för oss teknikintresserade så finns det mesta på Prisjakt med prisstatistik bakåt i tiden. Failar man trots detta att hitta informationen så finns det tusentals forum man kan ställa frågor om produkten.

Köper man nått till överpris utan att kolla upp vad det är värt så får man skylla sig själv faktiskt

Svårt att tänka sig att leva utan prisjämförelse sajter idag! Hur gjorde man egentligen innan?!