Permalänk
Medlem

AV till HDMI - finns det?

Hej!
Jag skulle behöva hjälp med att hitta en AV till HDMI adapter/omvandlare/whatever.

Jag köpte just en ny TV som jag tänkt montera på väggen. I och med detta blir det svårt att komma åt kompositkablarna när den väl sitter på plats. Jag tänkte mig den smidiga lösningen att jag helt enkelt köper en AV till HDMI-omvandlare, alternativt en AV till AV-splitt. Detta för att mina gamla konsoler fortfarande ska fungera!

Jag har dock inte kunnat hitta några såna här omvandlare eller adaptrar så jag är väldigt glad för all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Om du med av menar kompositvideo så brukar de flesta konsoler ha bättre signaler än så och om du använder den bästa utsignalen de ger i stället för den sämsta så får du bättre bildkvalitet.
Kolla om de har vga, komponent, rgb eller s-video i stället och använd i så fall den signalen som utgångspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du med av menar kompositvideo så brukar de flesta konsoler ha bättre signaler än så och om du använder den bästa utsignalen de ger i stället för den sämsta så får du bättre bildkvalitet.
Kolla om de har vga, komponent, rgb eller s-video i stället och använd i så fall den signalen som utgångspunkt.

Kollade just baksidan av både min PS1:a och PS2:a och det stod "AV MULTI OUT". Jag är inte helt säker på vad det innebär. Vad är egentligen skillnaden mellan just AV, s-video, RGB, komponent och så vidare?

Permalänk
Medlem

Skaffa ett stativ med ett par korta armar så att man kan dra ut TVn från väggen ifall man behöver komma åt någon anslutning bakom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrLingon:

Kollade just baksidan av både min PS1:a och PS2:a och det stod "AV MULTI OUT". Jag är inte helt säker på vad det innebär. Vad är egentligen skillnaden mellan just AV, s-video, RGB, komponent och så vidare?

Skillnaden är bildkvaliten, det du kallar AV avser oftast kompositvideo (CVBS) och det ger sämst bild, s-video är bättre och sen är komponent och rgb ganska likvärdiga i kvalitet och det bästa som används till analoga tvar. Rgb är vanligt i pal och komponent är vanligast till ntsc. Ps 1-2 kan ge rgb ut om du har palversion.
Det finns billiga omvandlare och kablar på Ebay för de flesta formatkonverteringar och "konstiga kontakter" på spelkonsoler och Playstation är ju en vanlig modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden är bildkvaliten, det du kallar AV avser oftast kompositvideo (CVBS) och det ger sämst bild, s-video är bättre och sen är komponent och rgb ganska likvärdiga i kvalitet och det bästa som används till analoga tvar. Rgb är vanligt i pal och komponent är vanligast till ntsc. Ps 1-2 kan ge rgb ut om du har palversion.
Det finns billiga omvandlare och kablar på Ebay för de flesta formatkonverteringar och "konstiga kontakter" på spelkonsoler och Playstation är ju en vanlig modell.

Okej! Tackar för informationen! Kan man skicka alla dessa olika signaler över SCART? Har kollat runt lite och sett att Playstation har RGB-kablar med SCART i andra i änden.

Om SCART är kompatibelt med det mesta så kanske det räcker för mig att köpa en SCART -> HDMI-adapter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrLingon:

Okej! Tackar för informationen! Kan man skicka alla dessa olika signaler över SCART? Har kollat runt lite och sett att Playstation har RGB-kablar med SCART i andra i änden.

Om SCART är kompatibelt med det mesta så kanske det räcker för mig att köpa en SCART -> HDMI-adapter?

En "fullkopplad standardscart" har komposit, och rgb men inte s-video eller komponent,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.