Fläkten når inte max trots varm cpu (LÖST)

Permalänk
Medlem

Fläkten når inte max trots varm cpu (LÖST)

Hej

Håller på experimenterar lite med överklockning. Jag har kommit upp i över 80 grader på cores:en men cpu fläkten snurrar på runt 850RPM, jag har m.h.a speedfan ställt in 100% fläkthastighet men det är vad den kommer upp i max med eller utan speedfan och manuell eller normal fläktkontroll. Den går ner dock när cpu:n är kallare.

Kan det vara någon defekt på något mystiskt vis som gör att fläkten fungerar men bara halvt för den ska kunna snurra upp till 1600RPM om jag förstår det rätt.

i5-3570K
Hyper Evo 212 -> CPU_FAN
Asus P8Z77-V LX: Har testat med både Q-Fan enabled och disabled..

HWInfo, SpeedFan, Prime95, CoreTemp

Permalänk
Medlem

Har du satt CPU_FAN till Asus optimal i bios ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Har du satt CPU_FAN till Asus optimal i bios ?

/Homer_S

Var i bios?

Jag har bara Q-Fan på avancerade bios inställningar. Sen på EZ mode finns det tre lägen men inget är förvalt där

Permalänk
Medlem

Kolla fläkten är kopplad till kontakten som är för CPU sen i bios kan man ofta välja i mellan tre olika profiler och har en profil som du kan ställa egen fläkt kurva .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Löste det

Hittade problemet när jag skulle ta ut fläkten. Tydligen har ägaren före mig satt dit en Low Noise Adapter från Noctua, det snurrar och låter som det ska nu när jag avlägsnade det