Bygga Dator begagnat ≈4000-5000

Permalänk
Medlem

Bygga Dator begagnat ≈4000-5000

Tjabba!

Har bestämt mig för att bygga en dator med endast begagnade delar. Siktar på att det ska gå på runt 4000:- med os inkluderat. Har i dagsläget en hdd jag kan använda mig av och eventuellt ett chassi. Vad ska jag i första hand leta efter? Strävar efter att datorn ska kunna lira de senaste spelen på någorlunda höga settnings (mid-high). Har kollat runt lite och hittat några bra deals men blir såklart nojig när man ska köpa begagnat från diverse sidor. Vilken sida är bäst att kolla efter grejer? Vilka cpu, gpu och Mobas ska jag leta efter, och hur mycket ska jag högst betala för dem?

Kan man lita på att köpa på blocket eller ska jag sikta in mig mer på Tradera och Sweclockers marknad? Hur ska jag ta mig till för att garanterat få saker som funkar? Vanliga misstag? Ge mig gärna mer tips om ni kommer på något mer!

Väldigt tacksam för hjälp.

Edit: Kommer även uppdatera denna tråd allt efter jag köper delar och berätta hur det går.

tänkte lägga in en poll också, begagnade datorer vs begagnade delar (bygga själv)

Permalänk
Medlem

Det går självklart att köpa på blocket, men jag gör då gärna affärer mellan 4 ögon. På tradera är det ju enklare på det sättet att man ser hur bra en viss köpare är med hjälp av betygssystemet, vilket gör att det kanske på det sättet är säkrare att köpa grejerna där

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

@shann: Gällande komponenterna så är en i5-2500k en processor man kan få för en billig peng, och sedan kanske ett begagnat GTX 970. Den nya AMD-serien är ju också ganska bra och på den fronten får du dessutom ett nytt kort relativt billigt. Vet ej om det går över 4 k dock.

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem

@ConnyxD: i5 2500k har jag också kikat ganska mycket på, är relativt säker på att jag ska köpa en sånt om jag får en bra deal. Har du någon aning vad jag högst ska betala för den CPU:n, inte jätte rutinerad med komponenter så vill inte bli lurad! När det kommer till 970, skulle inte det bli någon slags flaskhals med en i5 2500k? Finns det inte någon äldre generations kort som bara är snäppet sämre en 970 så man fortfarande kan spela de senaste spelen på mid-high, alltså billigare också?

Edit: Kan gå lite högre i budgeten, högst 5000:-

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@shann: Antingen köper man sig ett 970 för runt tusenlappen, eller AMDs 290/390 modeller för ungefär samma pengar.
Ska man gå ner kan man kliva ner till 280X (7970) men då tappar man en hel del prestanda. Dessa ska man inte ge mer än 700kr för eller så.

Om du skall köpa en äldre processor är nästan det viktigaste att du hittar ett moderkort först då det finns fler processorer på beg.marknaden än moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Okej, tack! Har kollat på flera Annonser som säljer Mobo + cpu, tex denna: ASUS p8h67m pro mATX Mobo med en i5 2500K isatt. Detta skulle jag isåfall få för 1300:-, skulle det vara en bra deal? Tycker du jag ska köpa Mobo och cpu för sig eller i ett paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shann:

@DavidtheDoom: Okej, tack! Har kollat på flera Annonser som säljer Mobo + cpu, tex denna: ASUS p8h67m pro mATX Mobo med en i5 2500K isatt. Detta skulle jag isåfall få för 1300:-, skulle det vara en bra deal? Tycker du jag ska köpa Mobo och cpu för sig eller i ett paket?

Tycker du ska titta på en i72600K om det går att hitta, många nya spel idag använder HT tex BF1 så ser man en ganska stor prestandaskillnad. Men en 2500K eller 2600K Klockade till 4,5 hänger med relavtivt bra idag. Se även till att ha bra minnen 2133 för att öka min fps

edit, finns några på marknaden.

http://www.sweclockers.com/marknad/134355-i7-2600k-noctua-nh-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av shann:

Tjabba!

Har bestämt mig för att bygga en dator med endast begagnade delar. Siktar på att det ska gå på runt 4000:- med os inkluderat. Har i dagsläget en hdd jag kan använda mig av och eventuellt ett chassi. Vad ska jag i första hand leta efter? Strävar efter att datorn ska kunna lira de senaste spelen på någorlunda höga settnings (mid-high). Har kollat runt lite och hittat några bra deals men blir såklart nojig när man ska köpa begagnat från diverse sidor. Vilken sida är bäst att kolla efter grejer? Vilka cpu, gpu och Mobas ska jag leta efter, och hur mycket ska jag högst betala för dem?

Kan man lita på att köpa på blocket eller ska jag sikta in mig mer på Tradera och Sweclockers marknad? Hur ska jag ta mig till för att garanterat få saker som funkar? Vanliga misstag? Ge mig gärna mer tips om ni kommer på något mer!

Väldigt tacksam för hjälp.

Edit: Kommer även uppdatera denna tråd allt efter jag köper delar och berätta hur det går.

tänkte lägga in en poll också, begagnade datorer vs begagnade delar (bygga själv)

Hejsan
Jag fick ta på Moderkort(ASUS P6X58D-E) + Cpu (i7-930) + minne (DDR3 6gb) begagnat här på sweclockers marknad för ett tag sedan för 1200kr.
Tyckte det var en bra deal

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

CPU: Sandybridge i7 2700k/2600k helst, eller i5 2500k
Mobo: Socket 1155 (jobbiga att få tag på)
GPU: GTX 970, R9 290, 390