Permalänk
Medlem

HTC Vive, bildskärpa?

Jag var på dreamhack förre året och provade någon slags VR, kan ha varit en occulus rift. Vart inte imponerad av den, bilden var extremt grynig och kunde på sin höjd påminnas om 16bitars grafik ( det var någon slags bergochdalbana då)

Nu köpte jag en drönare för skojs skull och fick med en "google cardboard" satte ihop den och provade, bilden är otroligt suddig och jag kan omöjligt känna igen folks ansikten pga. att det bara är en hudfärgad sörja.

Likfan är jag sugen på en HTC Vive nu, men inte om bilden är lika dålig som med t.ex google cardboard (iphone 6).

Ni som har HTC Vive, tycker ni bilden är skarp, är bilden t.ex så skarp att man skulle kunna ta ett mynt 40cm från "ögonen" och se vad det är för mynt?

MVH // Andreas

Permalänk
Medlem

Min högst personliga åsikt är att VR är minst 2 år bort.
Vive upplever jag för tung och alldeles för dålig upplösning.
För att inte tala om applikationerna...
300:- för varje grej du vill göra och även då funkar det horribelt.

Kul party grej dock men dagen efter är du nästan 10k fattigare

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan pc vr och google cardboard är enorm, om det räcker eller inte är väl upp till varje person men visst är det en rejäl upplevelse.

Misstaget många gör är att titta på 360 video som redan är lågupplöst, finns bättre videos men det är ju renderade miljöer som ger bäst kvalité, alltså spel.

Men du ser fortfarande pixlar om du letar men för det mesta är det ändå så bra upplevelse att man inte tänker på det. Sen om innehållet räcker till mer än två månader är en annan sak, växer långsamt men finns ju inte så otroligt mycket egentligen.

Försök pröva innan. Vet inte vilka butiker som fortfarande kör demos men borde väl finnas några.

Permalänk
Medlem

Upplösningen är helt bedrövlig, det går inte att komma ifrån. Blev själv överraskad över hur dålig upplevelsen faktiskt är när jag testade Vive. Det enda som jag personligen kunde tolerera var enkla tech demos där alla föremål är väldigt nära (max en armlängds avstånd), där man var så upptagen med att leka med rörelsekontrollerna att man inte tänkte lika mycket på "screen door"-effekten. Jag vill främst ha VR för simracing och det är inte ens att tänka på i nuläget.

Upplösningen behöver minst fördubblas för att det ska vara användbart för annat än tech demos, det är min uppfattning i alla fall. Då pratar vi mer eller mindre 4K och det ska då drivas i stabila 90Hz om uppdateringsfrekvensen blir densamma, vilket den nog minst behöver vara. Det går ju inte i dagsläget. Precis som Spiffman säger så ligger det nog ett par år i framtiden. Annars är inlevelsen enorm, 3d-effekten grym och rörelsekontrollerna responsiva så VR är nog här för att stanna den här gången. Det är upplösningen som förstör upplevelsen i dagsläget.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

If you want to test it ElGiganten has trial machines most of the time. My local one in Karlstad had a space reserved for this, I imagine it is like this in all the reasonably sized ElGiganten stores in Sweden http://www.elgiganten.se/cms/htc-vive-virtual-reality/htc-viv....

Gothenburg has a VR arcade that has Vive but it costs to use those here. http://turnaroundvr.se/

Stockholm SpelMuseum has Vive to use also, https://www.facebook.com/stockholmsspelmuseum1/

Hope this helps you make a decision, and apologies for writing in English, if I tried Swedish I would make little sense and it would take ages to write the message!

Permalänk
Medlem

Är de nån som provat vive med de där hacket som man ändra upplösningen för att sen skala ner de? Kolla man på youtube verka de göra en del skillnad

Permalänk

@Sper: Supersampling menar du?
Isåfall ja, kör permanent på 2.0 och det gör framförallt skillnad på text men överlag lämnar upplösningen fortfarande en del att önska.

Permalänk
Medlem

@the_weird: aha okej. Ingen mirakel grej då =D

Permalänk
Medlem

@SueCia: Du kan testa det gratis i en inet-butik, bara att boka tid och åka dit. Detta gjorde jag i Malmö, gick mycket bra och själv kan jag ju säga att det är riktigt häftigt.

Vad gällande upplösningen som oroar dig så är nog det de minsta problemet just nu(För själva VR-upplevelsen är grym annars i vive), jag skulle snarare säga att störta problemet idag är antalet spel som finns. De som är bra är ganska dyra och känns mer som "demo:n", inga som man kan grotta ner sig i och spela hundratals timmar direkt.

Men pixlarna kan jag ju säga att dom kommer du se, men ett spel som The Lab där man gjort en egen anpassad motor för VR så är det riktigt snyggt.

Antar att du redan vet det men du behöver en rätt saftig dator för att köra de mer krävande spelen, det är ju trots allt nästan 4k som ska renderas. 1070 funkar dock rätt bra på de flesta småspel, men ska du in och lira de med U4 motorn så kan de bli tungt.

Här går du in och bokar plats och tid:
https://www.inet.se/produkt/1999813/htc-vive