börja virtualisera

Permalänk
Medlem

börja virtualisera

Jag har precis fått men min nya server dator med dubbla e5-2670 (16kärnor, 32 trådar) samt 128gb ram. Jag har tidigare kört enklare servrar men aldrig känt ett behov av att virtualisera. Min fråga är nu vilken mjukvara som fungerar bäst? helst grattis om det inte är allt för stor skillnad i prestanda. samt vilket OS som ska vara host, någon windows variant eller linux? det serverna kommer användas till är:

central lagring av data från flera enheter (bara vanliga filer, filmer och liknande)
olika spelservrar typ Minecraft, ARK och annat
TS server och liknande
Streama filmer till min TV och andra enheter
webbserver för flera små hemsidor

slutligen kommer om prestandan inte blir allt för lidande även en del spelande. kommer inte vara några stora krav på prestanda då jag har min riktiga dator för det, men trevligt om flickvännen kan använda den då och då så vi kan spela tillsammans.

vilken lösning hade ni kört på för detta samt klarar roliga projekt i framtiden?

Permalänk
Inaktiv

Jag slår ett slag för Hyper-V eftersom du inte verkar vara särskilt kunnig (no offense). Det är väldigt lätt att komma igång och finns i alla Windowsversioner Pro och upp

Edit: rekommenderar inte att installera någon mjukvara på host-operativet om du vill ha ett stabilt system.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska testa Citrix Xenserver xenserver.org den är gratis och väldigt bra. KVM finns oxå.

Hyper-V är inte gratis

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Jag tycker du ska testa Citrix Xenserver xenserver.org den är gratis och väldigt bra. KVM finns oxå.

Hyper-V är inte gratis

Hyper-V är visst gratis, vad snackar du om?

"With Hyper-V Server 2012 R2, the hypervisor license is free. Even so, you are still required to license the virtual machines (Windows) that you will be running on top of the hypervisor."

Detta gäller för alla hypervisors..

Permalänk
Medlem
Skrivet av liandrin:

Jag har precis fått men min nya server dator med dubbla e5-2670 (16kärnor, 32 trådar) samt 128gb ram. Jag har tidigare kört enklare servrar men aldrig känt ett behov av att virtualisera. Min fråga är nu vilken mjukvara som fungerar bäst? helst grattis om det inte är allt för stor skillnad i prestanda. samt vilket OS som ska vara host, någon windows variant eller linux? det serverna kommer användas till är:

central lagring av data från flera enheter (bara vanliga filer, filmer och liknande)
olika spelservrar typ Minecraft, ARK och annat
TS server och liknande
Streama filmer till min TV och andra enheter
webbserver för flera små hemsidor

slutligen kommer om prestandan inte blir allt för lidande även en del spelande. kommer inte vara några stora krav på prestanda då jag har min riktiga dator för det, men trevligt om flickvännen kan använda den då och då så vi kan spela tillsammans.

vilken lösning hade ni kört på för detta samt klarar roliga projekt i framtiden?

Testa hyper-v Det ingår i Windows 8.1 Pro eller Windows 10 Pro, samt Windows Server. Finns en guide som jag skrivit i min sign. Du kan köra Linux och Windows virtuellt, ej testat med Unix

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Hyper-V är visst gratis, vad snackar du om?

"With Hyper-V Server 2012 R2, the hypervisor license is free. Even so, you are still required to license the virtual machines (Windows) that you will be running on top of the hypervisor."

Detta gäller för alla hypervisors..

Jo, men det är ju 2012 core, det går inte att använda som desktop OS.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av x86:

Jo, men det är ju 2012 core, det går inte att använda som desktop OS.

Och det menar du att Xen gör då? Dessutom bör man inte installera något på hosten. Om man nu vill göra det trots allt för att spela lite är väl Windows det ända vettiga alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liandrin:

Jag har precis fått men min nya server dator med dubbla e5-2670 (16kärnor, 32 trådar) samt 128gb ram. Jag har tidigare kört enklare servrar men aldrig känt ett behov av att virtualisera. Min fråga är nu vilken mjukvara som fungerar bäst? helst grattis om det inte är allt för stor skillnad i prestanda. samt vilket OS som ska vara host, någon windows variant eller linux? det serverna kommer användas till är:

central lagring av data från flera enheter (bara vanliga filer, filmer och liknande)
olika spelservrar typ Minecraft, ARK och annat
TS server och liknande
Streama filmer till min TV och andra enheter
webbserver för flera små hemsidor

slutligen kommer om prestandan inte blir allt för lidande även en del spelande. kommer inte vara några stora krav på prestanda då jag har min riktiga dator för det, men trevligt om flickvännen kan använda den då och då så vi kan spela tillsammans.

vilken lösning hade ni kört på för detta samt klarar roliga projekt i framtiden?

Jag är långt ifrån en expert men jag tror vi kan vara i lite liknande sitsar. Fram till en månad sen hade jag aldrig virtualiserat. Nu kör jag en maskin med 20 GB ram, i5 6400k, Windows 10 på vilken jag kör tre virtuella maskiner genom Microsofts medföljande programvara Hyper-V. En maskin kör pfSense och hanterar all trafik för hela mitt hemnätverk (inklusive hosten den står på), en för Minecraft/CS:GO-server samt en PLEX-server. Jag måste säga att jag är väldigt glad att jag började virtualisera och att jag är mycket nöjd över hur enkelt Hyper-V är för en nybörjare som jag själv. Kan tänka mig att det finns bättre och mer prestandasnåla alternativ men att de är mer avancerade och således kräver mer av mig.

Permalänk

Hyper-V Server 2012 R2 är som exempel gratis: https://www.microsoft.com/en-gb/evalcenter/evaluate-hyper-v-s...
Ej att förväxla med Windows Server 2012 R2.

Om du äger en licens för Windows Server 2012 R2 Standard har du rätt att installera en Hypervisor-instans (endast den rollen), dvs den som installeras på hårdvaran. Du har sedan rätt att installera 2st VM's med Windows Server 2012 R2 ovanpå. Vissa roller kräver extralicenser för att fungera fullt ut (tex RDS CAL's).

Andra alternativ är VMware vSphere Free-licens. Du registrerar dig på www.vmware.com och får därefter tillgång till att ladda ned hypervisorn gratis. Tänk på att flera API'er för ex vCenter (om det inte ändrats nyligen) inte är tillgängliga.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xerial:

Jag är långt ifrån en expert men jag tror vi kan vara i lite liknande sitsar. Fram till en månad sen hade jag aldrig virtualiserat. Nu kör jag en maskin med 20 GB ram, i5 6400k, Windows 10 på vilken jag kör tre virtuella maskiner genom Microsofts medföljande programvara Hyper-V. En maskin kör pfSense och hanterar all trafik för hela mitt hemnätverk (inklusive hosten den står på), en för Minecraft/CS:GO-server samt en PLEX-server. Jag måste säga att jag är väldigt glad att jag började virtualisera och att jag är mycket nöjd över hur enkelt Hyper-V är för en nybörjare som jag själv. Kan tänka mig att det finns bättre och mer prestandasnåla alternativ men att de är mer avancerade och således kräver mer av mig.

"prestandasnåla" alternativ är inte så relevant i sammanhanget. Om hosten tar 500mb ram eller 2gb spelar ingen roll. Det som spelar roll är hur effektivt dina VMs kan utnyttja hårdvaran. Där ligger Hyper-V lite efter i jämförelse med KVM/Xen (och antagligen före ESXi). Det handlar dock bara om några fåtal % och inte avgörande för en liten/hemmiljö. Där är stabilitet och enkelhet det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

"prestandasnåla" alternativ är inte så relevant i sammanhanget. Om hosten tar 500mb ram eller 2gb spelar ingen roll. Det som spelar roll är hur effektivt dina VMs kan utnyttja hårdvaran. Där ligger Hyper-V lite efter i jämförelse med KVM/Xen (och antagligen före ESXi). Det handlar dock bara om några fåtal % och inte avgörande för en liten/hemmiljö. Där är stabilitet och enkelhet det viktigaste.

Det var nog prestandaeffektiva jag hade i åtanke men valde fel ord. Gud vet att snål och effektiv inte är samma sak!

Permalänk
Medlem

kan det bli enklare än en gratis esxi?
edit: missade att tjejen skulle använda den

Permalänk
Medlem

tack för alla tipsen. ska kolla vidare på Hyper-V. vill bara lägga till om det har någon betydelse att jag har tillgång till Vt-d

Skrivet av Hugligan:

Jag slår ett slag för Hyper-V eftersom du inte verkar vara särskilt kunnig (no offense). Det är väldigt lätt att komma igång och finns i alla Windowsversioner Pro och upp

Edit: rekommenderar inte att installera någon mjukvara på host-operativet om du vill ha ett stabilt system.

tar verkligen inte åt mig. har hygligt bra koll på datorer i övrigt men inte mer avancerade servermiljöer samt virtualisering så det är därför jag frågar de mer kunniga!

Permalänk
Medlem

Ta Hyper-V Server Core (Gratis)

Läs sedan på hur du styr den från en annan dator utan domän för att slippa kommando prompten

https://msdn.microsoft.com/en-us/virtualization/hyperv_on_win...

"Manage a Hyper-V host outside your domain (or with no domain)"

Före du följer länken ovanför, efter installation skriv

"sconfig"

Ställ in ett bra namn, en fast IP address, enable remote admin & Ping.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Bara för att vara udda och föreslå någonting annorlunda:
De servrar som du kan/vill rodda med Linux i botten går ofta att köra som s.k. LXC-containers; d.v.s. isolerad process virtualisering.
(I princip görs en kopia av root-fs och sedan startas en isolerad process upp som speglar ett komplett OS.)

Det är en mycket användbar light-weight virtualisering som är ruskigt snabb och nära noll overhead då du bara vill ha upp simpla snabba maskiner ex. spelservrar, webservrar mm. fullt konfigurerbara och flexibla.
Skapande av en maskin tar < 5 minuter på en "slö" host.
Uppstart av "maskinen" går på 1 sekund då den delar linux-kärnan med huvud OS vilket i sig är en styrka när systemet skall säkerhetspatchas. Stäng ner maskinerna, gör en uppdatering av systemet och igång med maskinerna igen. Går på nolltid jämfört med fullfjädrade virtuella miljöer.

Som sagt föreslår jag detta mest som ett alternativ eller komplement till ordinär virtualisering då den inte kan tillgodose eller ersätta virtualisering av Windows-klienter, det är kanske inte den absolut enklaste varianten men du slipper mängder av overhead jämfört med att köra kompletta isolerade os miljöer i virtuella maskiner och samtidigt otroligt smidigt och lätthanterligt för att hanteras via terminal.
Filsystemen på LXC-containers kan man komma åt i avstängt läge dessutom.

Edit: Länk: https://www.youtube.com/watch?v=nm5hhPli7Ag
*LXD/LXC är default inbyggt i Ubuntu Server 16.04 LTS

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Håller helt med @krigelkorren! För att komma med något mer konstruktivt så rekommenderar jag Proxmox. Debian i grunden med stöd för både LXC och KVM där allt sköts via ett webbaserat gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Skapande av en maskin tar < 5 minuter på en "slö" host.

Va?

Jag kan skapa en maskin på 20-30 sekunder på min desktop som har 3 år på nacken..

5 min så kan jag nog ha 2012 server med GUI installerat och igång

Att starta den tar inte särskillt lång tid heller för den delen

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Va?

Jag kan skapa en maskin på 20-30 sekunder på min desktop som har 3 år på nacken..

5 min så kan jag nog ha 2012 server med GUI installerat och igång

Att starta den tar inte särskillt lång tid heller för den delen

Då kanske vi har olika syn på "slö" host, hade tankarna kring en dual-core xeon från 2007 med DDR2 minne

För att utveckla lite så tar den första "maskinen" i mitt exempel mindre än 5 minuter att skapa på ett sådant vrak, det inkluderar nedladdning av template-filen (100Mbit-lina) så där kan tiden givetvis variera beroende på uppkoppling.
På en burk som har 3 år på nacken så går detta på runt 30 sekunder för första maskinen 2-3 sekunder för resten av maskinerna.
Att starta en nyskapad maskin tar <1 sekund då man kör den som en process i själva systemet, även på ett xeon-vrak från 2007

En annan fördel är om man kombinerar LXC med filsystemet ZFS eller BTRFS som har funktioner som COW (CopyOnWrite) dvs. du kan skapa 100-tals maskiner som egentligen inte kräver någon extra disk-yta då enbart förändingar mellan maskinerna tar upp mer plats. m.a.o. en fil behöver bara finnas i ett ex. för en maskin så kan övriga maskiner ta del av den filen även om det är en skyddad(sandboxad) process, om någon maskin behöver göra en modifikation av filen så skapas en kopia av den så att det inte sker någon mismatch.

Rätt intressant teknik om man vill läsa på lite och klämma ut max-prestanda/lagringsyta jämfört med vanlig virtualisering.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Du nämnde spel också, det kan kanske bli lite svårt, tror inte du skrivit det men jag antar att grafikkortet inte är något monster? Hur som ska man nog inte använda en server att spela på.

Vad gäller virtualiserings plattform så vill jag slå ett slag för proxmox, gratis och mycket enkelt att komma igång med, finns massor med guider på nätet hur man gör för att komma igång:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

XENserver skulle jag också säg + XenCenter gratis admin verktyg. + installera Docker native container addon så får du även möjlighet att köra containers som är lite "lättare" att driva och kul att pilla med.

http://xenserver.org/partners/developing-products-for-xenserv...

Stoppa in nått gammalt sletet radeon grafikkort som du trodde var gammalt och kasst så har du säkerligen GPU passthrough utan att behöva konfa ett skit! https://wiki.xen.org/wiki/Xen_VGA_Passthrough_Tested_Adapters

har ej hållt på med LXC's, hur managerar man dem enklast?

Permalänk
Medlem

Har nyligen kört igång "seriöst" med virtualisering. Kör Hyper-V Server 2016. Fungerar riktigt bra tycker jag. Checkpointsen är GULD värda. Vet ej hur många gånger den räddat mig. Iaf om man pillar djupt i Linux maskiner.. Tar bara enstaka sekunder att dra checkpoints och återställa dessa.
Inte provat något annat så kan tyvärr ej yttra mig om hur andra VMservrar fungerar.

EDIT: Ang. licenser så får jag dessa gratis via högskolans dreamspark premium.
EDIT2: För windows maskiner såklart.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Alla säger installera inget på hosten, de är jag lite tveksam till.
Varför inte?
Såklart att man inte installerat allt på den men vissa enklare saker kan man ju.

Jag har te.x så här:
På "hosten"
• transmission
• Plex

Så har jag en Hyper-V maskin som kör Ubuntu med NextCloud.

Jag ser inte vad ett ev problem skulle kunna vara med att köra så?

Edit:
Funderar dock på att flytta Plex till en Hyper-V med Ubuntu, dock endast pga jag vill kunna nyttja 64bitar versionen istället för endast 32bitar som Windows har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Har nyligen kört igång "seriöst" med virtualisering. Kör Hyper-V Server 2016. Fungerar riktigt bra tycker jag. Checkpointsen är GULD värda. Vet ej hur många gånger den räddat mig. Iaf om man pillar djupt i Linux maskiner.. Tar bara enstaka sekunder att dra checkpoints och återställa dessa.
Inte provat något annat så kan tyvärr ej yttra mig om hur andra VMservrar fungerar.

EDIT: Ang. licenser så får jag dessa gratis via högskolans dreamspark premium.
EDIT2: För windows maskiner såklart.

Kolla in Altaro, gratis för två VM's denna är grym som backup!
Kan köras undertiden VM rullar m.m.
Den gör backup åt mig var 3:de timme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

Imponerande att köpa en server som har mer kraft än många småföretagares med så lite kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Alla säger installera inget på hosten, de är jag lite tveksam till.
Varför inte?
Såklart att man inte installerat allt på den men vissa enklare saker kan man ju.

Jag har te.x så här:
På "hosten"
• transmission
• Plex

Så har jag en Hyper-V maskin som kör Ubuntu med NextCloud.

Jag ser inte vad ett ev problem skulle kunna vara med att köra så?

Edit:
Funderar dock på att flytta Plex till en Hyper-V med Ubuntu, dock endast pga jag vill kunna nyttja 64bitar versionen istället för endast 32bitar som Windows har.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt som körs på hosten har högre prio än de virtuella. Så belastar man hosten blir det snett och de virtuella påverkas mer negativt än om man kört de sida vid sida i varsin VM. Själv har jag en DHCP, skrivare och filservern direkt på hosten. Ingen tungt direkt

Permalänk
Medlem

@Ruggs:

Det är ju inte så dyrt oavsett.

Krävs inte mycket förkunskap; man kommer väldigt långt på intresse, tid och tålamod.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Allt som körs på hosten har högre prio än de virtuella. Så belastar man hosten blir det snett och de virtuella påverkas mer negativt än om man kört de sida vid sida i varsin VM. Själv har jag en DHCP, skrivare och filservern direkt på hosten. Ingen tungt direkt

Aha okej, så de är endast pga prioritet av resurserna.
Plex & transmission (torrent) tar inget typ heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Varför rekomenderar alla Hyper-V framför ESX(i)?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

@Calby:

Generellt sätter man hypervisorn som enda tjänsten av säkerhetsskäl, samt av funktionsskäl. Om din applikation/tjänst du installerar utöver din hypervisor orsakar något fel; riskerar den ta ned hela servern och alla dess virtualiserade gäster.
Kör du istället dina tjänster i en annan virtualiserad gäst (ovanpå din hypervisor), kan en felande applikation endast ta ned den VM'en, och inte din hypervisor. Du har också fördelar att du kan prioritera och omfördela prestandan på respektive VM, såsom vCPU och vRAM.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

@enoch85:

Antagligen av smaksak. Båda har sina för- respektive nackdel. Både ur tekniska och licensmässiga aspekter.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1