Modda bort timer från kaffebryggare?

Permalänk

Modda bort timer från kaffebryggare?

Hejsan!

Jag har en kaffebryggare med inbyggd timer som gör att kaffebryggaren automatiskt stängs av efter 40 minuter. Tror ni jag kan öppna upp kaffebryggaren och på något sätt koppla om detta så att kaffebryggaren alltid står på så länge den får ström?

Min bryggare

Orsaken att jag vill göra detta är för att kaffebryggaren ska stängas av eller starta när jag stänger av eller sätter på strömmen. Jag har köpt massor eldosor som styrs trådlöst via en fjärrkontroll, och jag vill kunna starta kaffebryggaren från sängen på morgonen när jag vaknar. Tänk er bara att ha kaffebryggaren färdigladdad när man går och lägger sig och sedan på morgonen få fem minuter extra i sängen bara för att man kan klicka igång kaffet från sängen.

I framtiden skulle jag vilja utveckla detta till att kunna röststyra detta via en Alexa Echo Dot eller med en app i telefonen när man är hemifrån, men det får bli ett framtida projekt hehe.

Någon som har några ideer? Kan man typ koppla om i bryggaren så att strömmen går förbi timern och alltid står på?

Permalänk
Medlem

Men om du stänger av strömmen och sen trycker på den på morgonen så står den ju under 40 minuter?
Eller flippar den automagiskt på strömbrytaren när du dödar strömmen till bryggaren?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Menar du att timern går även när strömmen är urkopplad? Annars gör det väl ingen skillnad om du har timer eller ej liksom. Se till att uttaget är avstängt med fjärren när du laddar maskinen med kaffe och sätter igång den, sen när du sätter på strömmen på morgonen så sätts den igång varpå du har 40 minuter på dig att masa dig till köket. Så funkar min i alla fall.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lär nog inte vara några större problem att fixa till så den alltid är på, fram medlödkolven!

Skaffa en bryggare med en gammal hederlig on off knapp på kan ju också vara ett alternativ

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SunQ:

Men om du stänger av strömmen och sen trycker på den på morgonen så står den ju under 40 minuter?
Eller flippar den automagiskt på strömbrytaren när du dödar strömmen till bryggaren?

Alltså, det är inte en "på/av"-strömbrytare utan en knapp. Jag antar att det sitter något litet kretskort i bryggaren som återställs när bryggaren inte får ström. Så när jag sätter på strömmen med fjärren just nu så måste jag också fram till bryggaren och trycka på knappen. Om jag stänger av strömmen när bryggaren är PÅ och sedan sätter på strömmen igen, så är då bryggaren avstängd.

Permalänk
Medlem

Går lär det väl göra men lär väl knappast vara något att rekommendera. I värsta fall kan du ju skapa en brandfara om du verkligen inte har koll.
Tror det är enklare att köpa en ny som inte har en timer inbyggd

Skulle tro att det sitter ett relä inuti som du med hjälp av kan klura ut hur du ska "tjuvkoppla" för att skippa hela timer-funktionen och knapp.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Skaffa instant kaffe, och ha en termos med varmvatten i sig, redo att användas.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv

Det är nog inte så svårt. Är det mekaniskt relä inuti är det bara koppla bort det och skita i hela kretskortet. Är det massa hokuspokus får du nog mäta och kolla vilken pinne som ska bryggas hög/låg för att den alltid ska vara på.

Permalänk
Medlem

Timer finns ju där av en anledning... Visat sig bli mindre utryckningar för brandkår etc..

Bättre att köpa en bryggare som är gjord för ändamålet..
http://digitalt.cafe.se/fjarrstyrda-kaffebryggaren-smarter-st...

http://www.clasohlson.com/se/Kaffebryggare-Smarter-Coffee/44-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nästan så man vill köpa en beggad bryggare med timer för att testa själv

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Går lär det väl göra men lär väl knappast vara något att rekommendera. I värsta fall kan du ju skapa en brandfara om du verkligen inte har koll.
Tror det är enklare att köpa en ny som inte har en timer inbyggd

Skulle tro att det sitter ett relä inuti som du med hjälp av kan klura ut hur du ska "tjuvkoppla" för att skippa hela timer-funktionen och knapp.

Ja det är ju det säkraste alternativet. Absolut bäst hade ju varit en annan bryggare och sedan att strömbrytaren är nätverksstyrd så att jag kan välja att strömbrytaren själv stängs av typ 1h efter att jag startat den

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Timer finns ju där av en anledning... Visat sig bli mindre utryckningar för brandkår etc..

Bättre att köpa en bryggare som är gjord för ändamålet..
http://digitalt.cafe.se/fjarrstyrda-kaffebryggaren-smarter-st...

http://www.clasohlson.com/se/Kaffebryggare-Smarter-Coffee/44-...

Men hur kul är det att göra så då? Hehe. Mina brytare kostade 99kr och det skulle i praktiken kunna räcka

Permalänk

@andreas.ringstad:
Jag tror inte riktigt det är som du har tänkt dig.
Timern är ju till för att stänga av bryggaren. Sätta på gör du med knappen.

Det är alltså knappen du borde koppla förbi. Det är dock inget jag rekommenderar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FrazzorXx:

@andreas.ringstad:
Jag tror inte riktigt det är som du har tänkt dig.
Timern är ju till för att stänga av bryggaren. Sätta på gör du med knappen.

Det är alltså knappen du borde koppla förbi. Det är dock inget jag rekommenderar.

Tror TS vill att stänga av och koppla på bryggaren genom att bryta AC strömmen. Lättare vore kanske att bara koppla in sig på knappen, det är väl en kortslutning som gäller när den trycks. Koppla på dig där och låt AC vara

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom att det är oerhört dumt att ta bort säkerhetsfunktioner som räddar liv genom att förhindra bränder så går det nog att bygga om så bryggaren blir hur farlig som helst.
Det finns en anledning till att försäkringsbolagen i de flesta fall kräver separata timers på uttagen till bryggare om det inte är i en bostad.
Jag tycker inte du ska bygga om något på ett sätt som gör prylen farlig, fundera på vad har du för garantier på att din styrning verkligen fungerar och inte i sig är osäker och riskerar att kunna starta en brand.

Det finns färdiga bryggare med skydd och som samtidigt går att ställa strömbrytaren i på läget på så att de går igång när du spänningssätter dem men samtidigt har skyddsfunktionerna kvar och jag tycker att du ska leta reda på en sån i stället, jag har för mig att tex Moccamaster AO bryggarna funkar så men det finns andra också men Moccamastern är en bra kaffebryggare också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

har du testat den simpla grejen med att hålla in knappen för att starta bryggaren, sen slå på strömmen? så det kanske går att lösa med lite tejp och så?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex_farnstrom:

har du testat den simpla grejen med att hålla in knappen för att starta bryggaren, sen slå på strömmen? så det kanske går att lösa med lite tejp och så?

Haha vad ghetto!

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Tror TS vill att stänga av och koppla på bryggaren genom att bryta AC strömmen. Lättare vore kanske att bara koppla in sig på knappen, det är väl en kortslutning som gäller när den trycks. Koppla på dig där och låt AC vara

Är inte helt med på vad du menar med att koppla på knappen.
TS har någon form av grendosor/kontakter som styrs med fjärrkontroll.

Hur knepigt det är att koppla förbi knappen beror helt på hur komplex kretsen är.
Kanske räcker det att bara bygla förbi knappen men det skulle även kunna skapa andra problem, t.ex.bryggaren stängs av när knappen hålls in.
Som sagt, fortfarande inget jag rekommenderar.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Haha vad ghetto!

if it works, its not stupid!

om inte annat så blir det ett test om ens moddningen av kretskort etc skulle funka, då TS måste trycka på knapp efter att enheten har fått ström, så måste vi ändå veta om enheten startat om vi håller in knappen när strömmen kopplas in, annars är det onödigt att försöka modda bryggaren.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FrazzorXx:

Är inte helt med på vad du menar med att koppla på knappen.
TS har någon form av grendosor/kontakter som styrs med fjärrkontroll.

Hur knepigt det är att koppla förbi knappen beror helt på hur komplex kretsen är.
Kanske räcker det att bara bygla förbi knappen men det skulle även kunna skapa andra problem, t.ex.bryggaren stängs av är knappen hålls in.

Jo, så långt är vi med. Men ett bättre alternativ mot att styra kaffebryggaren med AC är att koppla upp sig på knappen. I 99% av all elektronik är ett knapptryck en kortslutning som sänker spänningen på ledaren till 0 eller höjer till (ofta 5V). Men det är oväsentligt eftersom att man bara kan löda på sig på samma knapp och utföra detta knapptryck med en raspberry/arduino/esp8266 istället. Då Behöver man inte modifiera om kaffebryggaren och 40min timern finns kvar.

Skrivet av alex_farnstrom:

if it works, its not stupid!

om inte annat så blir det ett test om ens moddningen av kretskort etc skulle funka, då TS måste trycka på knapp efter att enheten har fått ström, så måste vi ändå veta om enheten startat om vi håller in knappen när strömmen kopplas in, annars är det onödigt att försöka modda bryggaren.

Nja, alternativet som TS var ut efter är ju att maskinen alltid ska gå igång så fort AC är på. Typ som ett äldre voffeljärn och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

if it works, its not stupid!

om inte annat så blir det ett test om ens moddningen av kretskort etc skulle funka, då TS måste trycka på knapp efter att enheten har fått ström, så måste vi ändå veta om enheten startat om vi håller in knappen när strömmen kopplas in, annars är det onödigt att försöka modda bryggaren.

Klart bästa idéen då får du både timer och autostart.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd

Det enklaste är väl i så fall att antingen köpa en kaffemaskin som brygger och allt på under en minut, typ http://www.jedeuppsala.se/kaffe-automater/farskbrygg eller liknande. Annars är det väl bara att flytta kaffebryggaren till sängbordet så får du sova den sista kvarten i kaffelukt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

vi kör en perkulator (stavning) på timmer, laddar den på kvällen, så går den igång på morgonen, smidigt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Men hur kul är det att göra så då? Hehe. Mina brytare kostade 99kr och det skulle i praktiken kunna räcka

Frågan är väl hur kul det skulle vara att få sin lägenhet/villa nerbrunnen... Bor du i lägenhet, så bör du ju tänka på dina grannar.. annars kanske du har en familj att tänka på?
Lite dumdristigt att säga att brytare för 99kr räcker, när du kan förlora hela ditt bohag, hem och liv på köpet.. Men det är bara så jag tänker.

Skrivet av alex_farnstrom:

har du testat den simpla grejen med att hålla in knappen för att starta bryggaren, sen slå på strömmen? så det kanske går att lösa med lite tejp och så?

Kan ju vara ett ytterligare bevis för att tesen om att silvertejp fixar allt, är sann...

Dock är ju frågan om man inte tvingar den att vara på då, så timern sätts ur funktion..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Ni behöver inte vara oroliga att jag ska riskera någon säkerhet. Om omkoppling ska ske inuti kaffebryggaren så skulle det vara för att den ska starta med strömmen men att den stängs av efter 40 minuter skulle i så fall få vara kvar.

Det jag vill kunna göra är att starta den, stänga av får den gärna göra själv

Permalänk

gör en avancerad rube goldberg maskin som knäpper på den åt dig!

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd

Köp en moccamaster. Grymt kaffe, snabb och hederlig på av knapp trots avstängningstimer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske en arduino kopplad till en servo som trycker på knappen åt dig

Permalänk

Hugligan har en bra lösning.
Kan gå att bygga in kretsen från mottagaren i bryggaren.
Går att koppla förbi elektroniken med timer i bryggaren.

Skrivet av DaBone:

Frågan är väl hur kul det skulle vara att få sin lägenhet/villa nerbrunnen... Bor du i lägenhet, så bör du ju tänka på dina grannar.. annars kanske du har en familj att tänka på?
Lite dumdristigt att säga att brytare för 99kr räcker, när du kan förlora hela ditt bohag, hem och liv på köpet.. Men det är bara så jag tänker.

Kan ju vara ett ytterligare bevis för att tesen om att silvertejp fixar allt, är sann...

Dock är ju frågan om man inte tvingar den att vara på då, så timern sätts ur funktion..

Om man vet vad man håller på med är det nästan lugnt, är det något tillverkningsfel på apparaten som brinner upp har man befriat tillverkaren från ansvar om man moddat den.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Det många glömmer är att när TS nu har moddar sin kaffebryggare för att ta bort den inbyggda timer funktionen kan enkelt lägga till en timerfunktion på sina smarta utttag så att det inte startas några bränder. Man kan säga att man bara flyttar timerfunktion till en annan plats.

OT:
Antagligen kan du ersätta den kontrollern som sitter i din kaffebryggare med en egen, tex en arduino. Men du måste först ta reda på vad den inbyggda kontrollern styr för andra komponenter. Reläer etc. För att sedan kunna styra dem med din egen kontroller.