Säljs "dumma" TV-apparater fortfarande?

Permalänk
Medlem

Säljs "dumma" TV-apparater fortfarande?

Tja!

TL;DR Jag vill köpa en stor TV som endast är en display, den ska alltså inte ha något Smart TV-funktionalitet, inga högtalare, utan ska bara vara en stor (> 60") jäkla display med vass bild. Kan man köpa det idag? Jag har svårt att hitta sådana produkter.

Jag köpte ny TV för lite drygt 3 år sen. Jag var ute efter en stor och bra TV till en billig peng, dvs ett bra värde på förhållandet mellan "bra bild per krona". Enda "specs"-kraven jag hade då var full HD och 1 HDMI-kontakt, då jag använder min receiver som HDMI-switch. Dvs jag undvek aktivt allt som hette smart-TV, 4K, och 3D. Då landade jag på en 60" LG plasma-TV som jag är mycket nöjd med för pengen (7 000 kr).

Nu är jag lite i TV-köpartankar igen och tänker på precis samma sätt, men nu har jag lite andra krav. Jag har gärna 4K, gärna LED eller OLED, fortfarande inget 3D, och gärna större än 60". Bara en stor, vass jäkla display. Kan man få tag på det?

Edit: Om det nu är så att det här produktsegmentet jag beskriver inte finns (bra bild men utan Smart TV-funktioner), kan man helt stänga av Smart TV-funktionaliteten på smarta TV-apparater idag? Eller är det såpass inbyggt i TV-apparaterna så att man helt enkelt måste leva med det?

/W

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja ha det du är ute efter. Jag är dock rädd att vi är en minoritet och att det kommer bli väldigt svårt att hitta något sådant. Jag vill inte ens ha en tuner i min dessutom.

Permalänk
Medlem

Sök på Public Display, så hittar du massvis.

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits. Kommer nog hålla hårt i min LG "dum"-plasma. Har kikat lite på vart jobbet köper in skärmar, sitter några riktigt fina dumma Panasonic-displayer på mellan 60 och 80 tum i konferensrummen. De saknar tillochmed TV-mottagare. Men de var onödigt dyra då de riktar sig till business-kunder.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Tunerfritt och SmartTV-befriat finns. Det finns i princip två vägar att gå:

Public Display/Digital signage-utbudet: Dyrare apparater konstruerade för custom installation, displayväggar, fjärrstyrning, och 24/7-drift. De som säljer vänder sig väldigt sällan direkt till konsument. Utbudet är också inte lika "hett" som i senaste tekniken, HDR-stöd och liknande. LG, Samsung, Philips, NEC och många fler har.

OEM-utbudet: Motsvarande produkter fast masstillverkade i sydostasien med ditstämplat varumärke. Ger samma bildkvalitet som en TV i budgetklass, 3,4 eller 5-serie. Brukar också sakna de mer moderna finesserna likt HDR. Men kostar betydligt mindre. Swedx är ett typiskt varumärke som brukar tas upp här. Finns väl en ziljard andra märken om man köper online på egen risk från eBay och liknande.

Den tredje vägen är att köpa en TV som har de bildegenskaper man önskar och sedan strunta, så gott det går, i allt annat man inte använder, likt 3D, smart-systemet och digitalboxen. Tyvärr har Radiotjänst åsikter om det senare.

Permalänk
Medlem

Finns ju hur mycket som helst. Här har du en 65" 4K UHD utan smart-funktioner.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/251930-philips_6...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wezc: "Den inbyggda smarta TV:n är dessutom enkel att använda så att du lätt kan njuta av underhållningen."

PUT-serien är en vanlig TV.

Permalänk
Medlem

Projektor finns om du vill slippa TV-licensen. I annat fall, strunta i att koppla in nätverkskabeln i TVn. Nog för att du inte lär vilja betala 70k för en projektor med 4K.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wishie:

Edit: Om det nu är så att det här produktsegmentet jag beskriver inte finns (bra bild men utan Smart TV-funktioner), kan man helt stänga av Smart TV-funktionaliteten på smarta TV-apparater idag? Eller är det såpass inbyggt i TV-apparaterna så att man helt enkelt måste leva med det?

Du får bäst du kan försöka ignorera att det finns där. Få bort det går inte, utan tillverkarna är lite olika obstinata på att tvinga en mot systemen. Det är lite olika från tillverkare och generationer. Sony-apparater kan till exempel ha fördröjningar i menyer därför att de letar efter Tweets relaterade till innehållet. Så man drabbas av det ändå.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av dLuux:

Sök på Public Display, så hittar du massvis.

God damn it, you're right. Jag var skeptisk till att jag skulle hitta något, men det finns t.ex. en kategori på Komplett som heter Public Display: https://www.komplett.se/category/10392/datorutrustning/bildsk.... Här ska jag gräva vidare lite, tack för tipset!

Skrivet av Nioreh83:

Sitter lite i samma sits. Kommer nog hålla hårt i min LG "dum"-plasma. Har kikat lite på vart jobbet köper in skärmar, sitter några riktigt fina dumma Panasonic-displayer på mellan 60 och 80 tum i konferensrummen. De saknar tillochmed TV-mottagare. Men de var onödigt dyra då de riktar sig till business-kunder.

Jo, tyvärr kan ju businessegmentet vara lite mer pricey av oklar anledning. :/ Hur länge tänker du hålla fast vid din dum-TV?

Skrivet av Laxpudding:

Tunerfritt och SmartTV-befriat finns. Det finns i princip två vägar att gå:

Public Display/Digital signage-utbudet: Dyrare apparater konstruerade för custom installation, displayväggar, fjärrstyrning, och 24/7-drift. De som säljer vänder sig väldigt sällan direkt till konsument. Utbudet är också inte lika "hett" som i senaste tekniken, HDR-stöd och liknande. LG, Samsung, Philips, NEC och många fler har.

OEM-utbudet: Motsvarande produkter fast masstillverkade i sydostasien med ditstämplat varumärke. Ger samma bildkvalitet som en TV i budgetklass, 3,4 eller 5-serie. Brukar också sakna de mer moderna finesserna likt HDR. Men kostar betydligt mindre. Swedx är ett typiskt varumärke som brukar tas upp här. Finns väl en ziljard andra märken om man köper online på egen risk från eBay och liknande.

Den tredje vägen är att köpa en TV som har de bildegenskaper man önskar och sedan strunta, så gott det går, i allt annat man inte använder, likt 3D, smart-systemet och digitalboxen. Tyvärr har Radiotjänst åsikter om det senare.

Jag har egentligen bara en anledning till att undvika smart-TV (Radiotjänst har inget att göra med det, det betalar jag redan ): jag behöver det inte. Den anledningen motiverar jag i sin tur med dessa argument:

1) Varför ska jag betala för något jag aktivt vill undvika? Jag spelar mycket media via ChromeCast, Plex och PS4 (funderar förvisso på att byta ut delar av dessa mot en Apple TV). Vad ska jag med smart-TV till? Den ska vara en bildpanel med bra bild, inget annat.

2) Varför ska jag behövas utsättas för t.ex. säkerhetsrisker i påtvingad mjukvara? Jag vill inte behöva tänka på min TV som nånting jag behöver patcha eller koppla upp på internet (det här bottnar kanske i att jag inte litar på TV-tillverkare). Säg att jag behöver koppla upp TV:n på internet för att kunna använda den, och sen finns det någon säkerhetsbrist eller bakdörr i den som gör att en tredje part kan komma åt den? Det här blir ju dessutom läskigare och läskigare ju fler "smarta" funktioner TV:n har, typ webbkamera eller röststyrning. Inser att jag kanske låter som en paranoid 60-årig gubbstrutt, men nej tack.

Permalänk
Medlem

Utan högtalare och säljs som TV blir nog svårt att hitta

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Utan högtalare och säljs som TV blir nog svårt att hitta

En stor monitor är kanske mer det jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezc:

Finns ju hur mycket som helst. Här har du en 65" 4K UHD utan smart-funktioner.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/251930-philips_6...

Den där TV:har Android TV?

Permalänk
Medlem

Visst, ska bara förhandla lite med banken först.

Jag stör mig på att det här är en såpass nischad marknad. Jag hade på känn att det skulle vara nischat, men såhär nischat? Det borde helt klart finnas en marknad för privatpersoner som bara vill ha stor bild och grym bildkvalitet utan massa tjafs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du får bäst du kan försöka ignorera att det finns där. Få bort det går inte, utan tillverkarna är lite olika obstinata på att tvinga en mot systemen. Det är lite olika från tillverkare och generationer. Sony-apparater kan till exempel ha fördröjningar i menyer därför att de letar efter Tweets relaterade till innehållet. Så man drabbas av det ändå.

Det är precis sånt här som jag att jag vill undvika det så gott jag bara kan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wishie: Man får rycka nätverkssladden helt enkelt.

En annan favorit är smartTV-system som skickar upp blaffiga modala dialogrutor om att användarvillkoren ändrats. Mitt i filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Jag har egentligen bara en anledning till att undvika smart-TV (Radiotjänst har inget att göra med det, det betalar jag redan ): jag behöver det inte. Den anledningen motiverar jag i sin tur med dessa argument:

1) Varför ska jag betala för något jag aktivt vill undvika? Jag spelar mycket media via ChromeCast, Plex och PS4 (funderar förvisso på att byta ut delar av dessa mot en Apple TV). Vad ska jag med smart-TV till? Den ska vara en bildpanel med bra bild, inget annat.

2) Varför ska jag behövas utsättas för t.ex. säkerhetsrisker i påtvingad mjukvara? Jag vill inte behöva tänka på min TV som nånting jag behöver patcha eller koppla upp på internet (det här bottnar kanske i att jag inte litar på TV-tillverkare). Säg att jag behöver koppla upp TV:n på internet för att kunna använda den, och sen finns det någon säkerhetsbrist eller bakdörr i den som gör att en tredje part kan komma åt den? Det här blir ju dessutom läskigare och läskigare ju fler "smarta" funktioner TV:n har, typ webbkamera eller röststyrning. Inser att jag kanske låter som en paranoid 60-årig gubbstrutt, men nej tack.

Förstår hur du tänker men du behöver faktiskt inte använda smart-funktionerna. Vill du ha en billigare "skärm" så hittar du ingen billigare som inte har dessa funktioner då det är lika standard idag som att dom ska ha en HDMI-igång verkar det som.

Vad jag vet så behöver du inte koppla in något nätverk i "tvn" så då slipper du oroa dig för punk #2.

Mao. sluta oroa dig och köp en tv efter dina krav på bra bild, sen använder du din chromecast osv precis som vanligt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Förstår hur du tänker men du behöver faktiskt inte använda smart-funktionerna. Vill du ha en billigare "skärm" så hittar du ingen billigare som inte har dessa funktioner då det är lika standard idag som att dom ska ha en HDMI-igång verkar det som.

Vad jag vet så behöver du inte koppla in något nätverk i "tvn" så då slipper du oroa dig för punk #2.

Mao. sluta oroa dig och köp en tv efter dina krav på bra bild, sen använder du din chromecast osv precis som vanligt.

Han kanske vill ha bort starttiden på tvn? min Sony tar minst 15-20 sec innan den reagerar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Jag har egentligen bara en anledning till att undvika smart-TV (Radiotjänst har inget att göra med det, det betalar jag redan ): jag behöver det inte. Den anledningen motiverar jag i sin tur med dessa argument:

1) Varför ska jag betala för något jag aktivt vill undvika? Jag spelar mycket media via ChromeCast, Plex och PS4 (funderar förvisso på att byta ut delar av dessa mot en Apple TV). Vad ska jag med smart-TV till? Den ska vara en bildpanel med bra bild, inget annat.

2) Varför ska jag behövas utsättas för t.ex. säkerhetsrisker i påtvingad mjukvara? Jag vill inte behöva tänka på min TV som nånting jag behöver patcha eller koppla upp på internet (det här bottnar kanske i att jag inte litar på TV-tillverkare). Säg att jag behöver koppla upp TV:n på internet för att kunna använda den, och sen finns det någon säkerhetsbrist eller bakdörr i den som gör att en tredje part kan komma åt den? Det här blir ju dessutom läskigare och läskigare ju fler "smarta" funktioner TV:n har, typ webbkamera eller röststyrning. Inser att jag kanske låter som en paranoid 60-årig gubbstrutt, men nej tack.

1: Du får snarare betala för att slippa det.

2: Sätt inte i nätverkskabeln, koppla inte på wifi.

Jag använder on och input source knappen, finns inget där som stör av smart-funktionera. Enda jag kan klaga på är att den har en preview på varje källa i listan och det hade säkert varit mindre segt i den menyn utan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vilka digital signage/public display-skärmar som kan tänkas stödja UHD, HDCP2.2 och HDR10/Dolby Vision. Finns 1080-projektorer som stödjer att matas med allt det som kan vara överkomliga om det är något alternativ.

@Wishie

Chromecast, Plex-appar osv är ju inbyggt i många TVs. Orkar du inte hålla på att uppdatera firmware osv, så lämna nätverkskabeln urkopplad och de här funktionerna oanvända. Du behöver ju inte använda TVns menyer till mer än att välja bildingång möjligen.

Permalänk
Medlem

Beroende på kravet på bild kommer du inte spara något på att inte ha en smart tv, Smart är ett säljargument, ergo större volymer, lägre kostnad.

Vill du inte ha smart tv, sätt inte i nv kabel/ ge den inte wifi lösenordet. Vill du ha det senare, eller säljer tvn finns det där, bara att koppla upp den. Vem vet, kanske kommer en firmware om ett år som löser något problem, eller som krävs för ett nytt tillbehör du vill koppla in, vem vet?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Han kanske vill ha bort starttiden på tvn? min Sony tar minst 15-20 sec innan den reagerar.

Då borde han ha nämnt det. Bara för att det är på din Sony betyder det inte att alla tv-apparater har det problemet. Jag har inte sett någon med det problemet iaf.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

1: Du får snarare betala för att slippa det.

2: Sätt inte i nätverkskabeln, koppla inte på wifi.

1. Och det är det jag tycker är fel!

2. Ja, det verkar ju vara såhär man får göra helt enkelt, och sondera marknaden lite innan man köper. Läste t.ex. att vissa av Samsungs Smart TV-apparater har börjat visa reklam? Det är ju sånt här man bara vill slippa...

Skrivet av Json_81:

Jag använder on och input source knappen, finns inget där som stör av smart-funktionera.

Precis så vill jag också ha det, på/av och byta input. Vad har du för Smart TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

1. Och det är det jag tycker är fel!

2. Ja, det verkar ju vara såhär man får göra helt enkelt, och sondera marknaden lite innan man köper. Läste t.ex. att vissa av Samsungs Smart TV-apparater har börjat visa reklam? Det är ju sånt här man bara vill slippa...

Precis så vill jag också ha det, på/av och byta input. Vad har du för Smart TV?

Håller med, skulle också föredra att köpa en som enbart är skärm.

Jag har en LG 60" som är ett par år gammal.
Du får åka runt till elgiganten mfl och testa menyerna hos olika tillverkare så hoppas jag du hittar någon du kan acceptera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."