Permalänk
Medlem

Htpc AMD APU?

Tjenare!

Jag har i skrivande stund en HTPC med en AMD A6 apu. som används mestadels att titta på tv med via parabol.

Nu har jag varit och inhandlat en 65" 4k tv. Kan inte ändra upplösningen mer än till 1080p, antagligen för att min AMD A6 inte pallar med 4k uppläsning?

Prio ett är nu att få till 4k upplösnining, Jag är dock lite begränsad. Min första tanke var att slänga i ett grafikkort typ GTX 970! MEN, jag har bara 1st PCI-e port och den är upptagen av mitt DVB-S kort som är livsviktigt för mej. Det andra problemet är att jag inte får i större moderkort i min Fractal Design Node 304 som bara stödjer Mini-itx.

Jag har hört att AMD A10 stödjer 4k upplösning, Någon som kan bekräfta detta?

Orkar inte byta chassi för att kunna byta moderkort för att kunna stoppa i ett grafikkort

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på amds hemsida och tycker det ser ut som att det bara stödjer 4k 30hz. Fast läser man sen vidare på nätet så ser det ut som att det ska finnas nån som heter 7870k som ska klara 4k @60hz

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Tjenare!

Jag har i skrivande stund en HTPC med en AMD A6 apu. som används mestadels att titta på tv med via parabol.

Nu har jag varit och inhandlat en 65" 4k tv. Kan inte ändra upplösningen mer än till 1080p, antagligen för att min AMD A6 inte pallar med 4k uppläsning?

Prio ett är nu att få till 4k upplösnining, Jag är dock lite begränsad. Min första tanke var att slänga i ett grafikkort typ GTX 970! MEN, jag har bara 1st PCI-e port och den är upptagen av mitt DVB-S kort som är livsviktigt för mej. Det andra problemet är att jag inte får i större moderkort i min Fractal Design Node 304 som bara stödjer Mini-itx.

Jag har hört att AMD A10 stödjer 4k upplösning, Någon som kan bekräfta detta?

Orkar inte byta chassi för att kunna byta moderkort för att kunna stoppa i ett grafikkort

Jag är lite i samma dilemma men för mig kommer det bli en helt ny HTPC i början på nästa år. Dock är det värt att tänka på om det främst gäller live tv så är det inte alls säker att 4K uppskalningen i datorn är bättre än den i TVn. Med 4K output från datorn så flyttar du bara skalningen från TV till dator (för jag antar att du inte har 4K sändningar via parabol).

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Vad jag vet ska A10-7850K, 7700K, och 7600 supporta 4K, men jag är osäker på refresh rate. Det är halvsårt att hitta info om vad som stöds, men du har ju annars möjligheten att vänta och se om det kommer någon riktigt trevlig Zen APU? haha Du kör det här över HDMI antar jag?

Permalänk
Medlem

Ja jag kör via HDMI, av någon anledning så finns det inga Mini-itx kort som har displayport. Vad jag kan läsa mej till så A10-7850K stödra 4k, dock bara 30hz via HDMI. Kanske inget megaproblem eftersom jag bara har den för att titta på just TV med.

Dock är jag lite osäker hur gutt det är att surfa runt på nätet med 30hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Kanske inget megaproblem eftersom jag bara har den för att titta på just TV med.

Då är det ju inget problem. Om du hade haft 4K källa (Netflix 4K, Youtube 4K, Bluray 4K) så är det viktigt att hela slingan klarar 4K men för live TV spelar det ingen roll. Materialet måste skalas oavsett.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Då är det ju inget problem. Om du hade haft 4K källa (Netflix 4K, Youtube 4K, Bluray 4K) så är det viktigt att hela slingan klarar 4K men för live TV spelar det ingen roll. Materialet måste skalas oavsett.

/Knight

Youtube 4K och Netflix 4K kör jag direkt i tv:n, LG har sån skön fjärrkontroll så det funkar kanon Jag kör dvbviewer som tv program på datorn, Kör jag 4k upplösning på datorn så borde väl dvbviewer köra samma upplösning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Taskolle:

Youtube 4K och Netflix 4K kör jag direkt i tv:n, LG har sån skön fjärrkontroll så det funkar kanon Jag kör dvbviewer som tv program på datorn, Kör jag 4k upplösning på datorn så borde väl dvbviewer köra samma upplösning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Du är nog ute på en liten cykeltur trots allt. Det finns idag i princip inga TV-sändningar i 4K. SVTs HD sändningar är i 720p, medan många andra är i 1080p i bäst fall. Jag vet inte om det ens finns någon kanal som sänder 4K i huvudtaget.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskolle:

Youtube 4K och Netflix 4K kör jag direkt i tv:n, LG har sån skön fjärrkontroll så det funkar kanon Jag kör dvbviewer som tv program på datorn, Kör jag 4k upplösning på datorn så borde väl dvbviewer köra samma upplösning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Skrivet av Xyborg:

Du är nog ute på en liten cykeltur trots allt. Det finns idag i princip inga TV-sändningar i 4K. SVTs HD sändningar är i 720p, medan många andra är i 1080p i bäst fall. Jag vet inte om det ens finns någon kanal som sänder 4K i huvudtaget.

Precis så är det. SVT HD och TV4 HD sänder i 720p. Viasat HD sänder i 1080i utom Sport Premium som är 1080p.

Med din nuvarande setup (1080p på datorn) så skalar och deinterlacar din dator allt material till 1080p (utom Viasat Sport Premium som är native). Sen tar TVn över och skalar från 1080p till 4K.

Om du byter till ett grafikkort med HDMI 2.0 och kör 4K upplösning på datorn så sker samma skalning som ovan fast allt görs i datorn. Du flyttar alltså bara 1080p -> 4K skalningen från TV till dator. Jag tror inte detta ger en märkbar skillnad i kvalitet.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knightmare:

Om du byter till ett grafikkort med HDMI 2.0 och kör 4K upplösning på datorn så sker samma skalning som ovan fast allt görs i datorn. Du flyttar alltså bara 1080p -> 4K skalningen från TV till dator. Jag tror inte detta ger en märkbar skillnad i kvalitet.

Läs gärna artiklarna om videoformat här på SweClockers. Stöd för HDMI 2.0 är inte en garanti för att 4K funkar på något vettigt sätt. Man måste gräva djupare i specarna för att vara säker.

Skrivet av Taskolle:

Youtube 4K och Netflix 4K kör jag direkt i tv:n, LG har sån skön fjärrkontroll så det funkar kanon Jag kör dvbviewer som tv program på datorn, Kör jag 4k upplösning på datorn så borde väl dvbviewer köra samma upplösning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Den stora frågan här är vad du har för moderkort. Det är inte bara APU'n i sig som begränsar vad för upplösning du kan få utan även vad kretsarna på moderkortet klarar. Så är det i alla fall med Intels inbyggda grafik. Som jag skrivit ovan så är det inte heller bara att investera i valfritt grafikkort och tro att det funkar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

APU:er i serien AMD Bristol Ridge som väl ska släppas nu snart, ska ha fullgott stöd för 4K (åtmminstone 60 Hz, och även 10-bit HDR om jag minns rätt) inklusive hårdvaruaccelererad dekodning av HEVC och stöd för HDCP 2.2. Har jag fel så får någon gärna rätta mig.

Jag har själv nyligen köpt 4K-tv och kör för närvarande med en Xbox One S för att kunna spela upp 4K med 10-bit HDR från Netflix och UHD blu-ray. Men så fort det kommer en vettig APU som kan lösa samma problem så åker Xboxen ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Grävde vidare lite. FM2+ CPU'er klarar att pumpa ut 4K upplösning via HDMI. Så det krävs att det är en A6/A8/A10 ur 7xxx serien. A4 verkar inte funka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart invänta bristol ridge och den nya plattformen.
Ett moderkort där går mycket troligt att uppgradera till Zen APU om man så vill.
Det rör sig troligen bara om någon/några månader så kan du härda ut tror jag du kan vinna mycket på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Grävde vidare lite. FM2+ CPU'er klarar att pumpa ut 4K upplösning via HDMI. Så det krävs att det är en A6/A8/A10 ur 7xxx serien. A4 verkar inte funka.

Finns det några moderkort som har HDMI 2 ? För har du HDMI 1,4a så får du enbart 30hz i 4k.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns det några moderkort som har HDMI 2 ? För har du HDMI 1,4a så får du enbart 30hz i 4k.

Jag har inte hittat några, men TS frågar om film och TV, så 30Hz lär räcka. Inget som man vill spela på kanske, men det är en annan fråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har inte hittat några, men TS frågar om film och TV, så 30Hz lär räcka. Inget som man vill spela på kanske, men det är en annan fråga.

Skulle inte acceptera 30hz för det märks ju så fort du rör muspekaren eller något händer på skärmen. Men man kan ju alltid sätta i ett billigt RX 460 eller liknande för att få HDMI 2. Alternativt köpa en plattform som klarar det. Bör ju komma med AM4 och dess apuer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har inte hittat några, men TS frågar om film och TV, så 30Hz lär räcka. Inget som man vill spela på kanske, men det är en annan fråga.

Sändningar i Sverige är väl 50hz? Vill inte veta vad datorn hittar på för att göra om det till 30hz. Eller menar du att man ska köra 4K@25hz och bara visa varannan frame? Nä det är inte acceptabelt.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knightmare:

Sändningar i Sverige är väl 50hz? Vill inte veta vad datorn hittar på för att göra om det till 30hz. Eller menar du att man ska köra 4K@25hz och bara visa varannan frame? Nä det är inte acceptabelt.

/Knight

Historiskt sett är PAL 50Hz interlaced, dvs att varannan rad av bilden skickas med varje frame eller med andra ord att det krävs två frames för att visa hela bilden = 25Hz. Så vitt jag vet är all film och TV 24-30Hz beroende på vad det är. Det är därför HDMI kommer undan med 30Hz. Det behövs inte mer för media.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!