tips om vad man kan stänga av i win 10?

Permalänk

tips om vad man kan stänga av i win 10?

googlat lite, men blir lite kluven då en del tjänster får man vara noga med att bara stänga av, kan skapa ostabilitet och annat, de vill man ju inte.

har en liten win 10 dator som jag till 90% tänker använda för att spela upp video filer i, Kodi, VLC och liknande, sen kör jag ljudet via bluetooth hörlurar. Men eftersom datorn inte är supersnabb, så vill jag inte att en massa bakgrundsprogram och tjänster ska starta mitt i ett klipp när jag tittar så de börjar lagga, vill med andra ord stänga av vad som inte behövs för video och ljud.

om jag nu ligger på ca 40% GPU load och 35 % CPU load när jag kollar ett 1080p klipp i Kodi, så vill jag inte att en tjänst ska starta mitt i klippet som gör att CPU load ökas till 80-90%, utan vill hålla den loaden jag har genom längre tider också, vill minimera risken att annat skit ska startas.

Finns de några bra tips kring detta?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Spybot Anti-Beacon är en början! Sänker en del iaf.
https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn, och installera ett annat operativsystem. Om du bara ska spela upp videos borde nog någon linux variant funka alldeles galant.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

ok, ska kolla upp Spybot.

datorn är ny, win 10 home är där och ska vara där, vill bara stänga av de som går enkelt. måste ju finnas en hel del som inte används när man kollar ett videoklipp. Att installera linux och klödda med det pallar jag inte.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Stäng av datorn, och installera ett annat operativsystem. Om du bara ska spela upp videos borde nog någon linux variant funka alldeles galant.

Vilket tramsigt försök till ett barnsligt flame-war.

OnT: Stäng av rapporteringen av händelser, platstjänster etc.
Stäng av tjänster och autostartande program du inte använder.

Permalänk

jag säger inte att det ÄR ett problem nu när jag kolar klipp, vill bara stänga av tjänster som inte används om det går.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vilket tramsigt försök till ett barnsligt flame-war.

OnT: Stäng av rapporteringen av händelser, platstjänster etc.
Stäng av tjänster och autostartande program du inte använder.

Vilket tramsigt försök till svar. Det finns helt klart bättre operativsystem för en svag dator än windows 10.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

just de ja, program som startar, de ska väck nu, tack..

vart stänger jag av apporteringen av händelser, platstjänster etc? är det inne under services.msc?

allt står på engelska, så måste veta vad det heter på engelska, annars blir översättning svår, hehe

Behind900, vi släpper den biten tack, jag kommer inte installera nåt nytt i en splitter ny dator jag köpt, vill bara ha hjälp med vad som går att stänga av...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av Behind900:

Vilket tramsigt försök till svar. Det finns helt klart bättre operativsystem för en svag dator än windows 10.

ok, msconfig känner jag till...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

tänkte mest vad : rapporteringen av händelser, platstjänster etc heter på engelska... men listar nog ut det..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd

Använder du inte fax eller skrivare så kan du stänga av dessa via Msconfig, och datorhanteraren. Onedrive kan du med stänga av om du inte använder detta.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

tänkte mest vad : rapporteringen av händelser, platstjänster etc heter på engelska... men listar nog ut det..

Pröva fliken Privacy och stäng av WiFi-sense under "Wifi settings". Det mesta finns under Privacy.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

gött, jag kommer använda tips från denna tråden när jag ska stänga av allt en efter en, blir det något som blir sämre efter någon avstängning så backar jag bara tillbaks ett steg,,,,,

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

förutom att kunna använda video och ljud i en spelare så som kodi, så vill jag någon gång kort kunna använda Chrome för att surfa ut på nätet och kolla något vid enstaka tillfällen, ALLT annat kan stängas av, ingen skrivare, inget annat kopplat.

Jag har en usb sticka som måste fungera via usb 3.0, samt att bluetooth ska vara aktivt då jag mest använder mina hörlurar, sen så inne i Kodi stänger jag av allt som har med internet och annat trams o göra givetvis, de vet jag.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

ska skriva ner en lista på alla program som följde med datorn, för vissa är jag osäker på om jag vågar ta bort, så kan kanske någon säga vad som säkert går att plocka bort eller inte...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

så ja, då var de mesta avstängt nu, gick igenom settings och stängda av lite annat också, avinstallerade lite asus skit program också. drog igång spybot också, och stängde av lite program som ska startas i början...... nu ska jag bara kolla skrivare o fax också...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Kör optionalfeatures.exe så finns det några finesser du kan stänga ner. Jag vet inte om det påverkar CPU load något iofs. Windows Defender kan du slå av också.

How to permanently disable Windows Defender on Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Pröva fliken Privacy och stäng av WiFi-sense under "Wifi settings". Det mesta finns under Privacy.

Vart hittat man Privacy fliken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vart hittat man Privacy fliken?

Privacy hittar man i Settings.