Permalänk

TN eller IPS?

Hej mina vänner!
Jag behöver lite expert hjälp. Under Black Friday köpte jag en skärm Asus VG245H. I butiken såg det väldigt fint ut med fina klara varma färger.
Hemma fick jag bara kalla ljusa färger. Efter en vecka och kalibrering hittade jag ett läge som var ok att köra Wow.
Filmer och allt annat dock var för ljust onaturligt och konstigt.
Jag lämnade tillbaka skärmen och nu spanar jag efter 2 skärmar. 3500kr är högsta taket. Vi spelar mmo spel bara alltså inga krävande saker. Bildkvalitén är viktigare för mig.
Skärm nr1 är en TN skärm https://m.prisjakt.nu/product/3092972?gclid=CjwKEAiAvZTCBRDvn...

Skärm nr 2 är en IPS https://www.dustinhome.se/product/5010816494/ultrasharp-u2515...

Jag vet att IPS skärmar har finare färgåtergivning men Samsung har 4K som kan balansera upp och ge lika fint bild och där har jag dubbel så hög upplösning för framtida spel och 28 tum.
Dell känns mer kvalité... jag klarar mig utan free sync
60hz känns lite tråkigt men har inte råd att gå upp till 6000kr klassen för högre Hz.
Tacksam för råd

Permalänk
Medlem

IPS IPS IPS IPS!

Inte riktigt läst hela inlägget och ej riktigt koll på skärmarna. Men såg 1440P IPS Dell.

IPS panel alla dar i veckan, de är oslagbart bra!

Delllskärmar har väl ett väldigt bra rykte för både bild och kvalité vad jag vet.

Annars spara och skaffa IPS Swift när tillfälle ges längre fram

Permalänk

Ja det lutar åt Dell... men Samsung lockar med 4K upplösning 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faithless:

Bildkvalitén är viktigare för mig.

Då förstår jag inte varför du ens överväger en TN-panel. Det är klart att det finns bättre och sämre modeller men en TN-panel kan aldrig riktigt mäta sig med IPS/VA när det kommer till färgåtergivning, svärta m.m. så om är ute efter bästa möjliga bild är svaret givet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

responstiden på ips skärmen är rätt brutal på hela 19ms. min arbetsskärm har 11ms.

så fort man ska se film så rekommenderar jag dock ips över tn. det blir så mycket finare. kör du spelet i 4k så kommer det kräva ett rätt kraftigt grafikkort också så du är medveten om det.
men tn skärmen är bättre för spel, ips skärmen bättre all around om man inte behöver responstiden

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faithless:

Jag vet att IPS skärmar har finare färgåtergivning men Samsung har 4K som kan balansera upp och ge lika fint bild och där har jag dubbel så hög upplösning för framtida spel och 28 tum.

Samsungen får inte "lika fin bild" oberoende av hur högupplöst den må vara, då det är en sketen TN-panel.

Valet i ditt fall är en no-brainer: Dellen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av ågren:

Då förstår jag inte varför du ens överväger en TN-panel. Det är klart att det finns bättre och sämre modeller men en TN-panel kan aldrig riktigt mäta sig med IPS/VA när det kommer till färgåtergivning, svärta m.m. så om är ute efter bästa möjliga bild är svaret givet.

Jag tänkte att 3860/2140 kan mäta sig med en IPS skärm... jag ska kolla upp det i Elgiganten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

om du ska spela spel = TN
om du ska göra annat = IPS

Har själv IPS och spelar mest. Ångrar att jag inte köpte TN

Permalänk
Medlem

IPS. Du kommer ändå inte kunna driva spel i 4K.
Sitter själv på U2515h, mycket nöjd. Detta verkar dock vara samma panel, men från AOC istället. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3111004

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Hm med min sega gtx 550 ti kort ... valet blir en Dell
Tack grabbar 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

IPS. Du kommer ändå inte kunna driva spel i 4K.
Sitter själv på U2515h, mycket nöjd. Detta verkar dock vara samma panel, men från AOC istället. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3111004

Hur är det med AOC jag har inte mkt erfarenhet av deras skärmär?🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte riktigt hur du tänker att rå upplösning ska väga upp, färgerna kommer ju inte bli bättre på en TN bara för att den har fler pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Förstår inte riktigt hur du tänker att rå upplösning ska väga upp, färgerna kommer ju inte bli bättre på en TN bara för att den har fler pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant😁