Permalänk
Medlem

Dålig prestanda BF1

Hej!

Har googlat vilt och sökt efter bästa förmåga men inte hittat något svar på min fråga som följer.

Spelar en del BF1, men upplever stora fps dippar när man spelat i runt 10minuter (ingen hög temp på grafikkort,moderkort eller processor) ingen onormal load eller dyl heller.
Testat att spela i allt ifrån low till ultra, och det är en minimal skillnad, även testat med dx12 och utan.

Testat med och utan v-sync, min processor går i 3.5-4.2ghz.

Vad har jag missat, eller är det så att när allt deformeras runt om på mappen så är min dator helt enkelt för seg?

Mvh Dan

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Vad kör du för upplösning?

Kolla med afterburner CPU och GPU usage?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ursäkta, glömde den lilla detaljen, jag kör 1080P.
Japp har kollat där, och allt ser normalt ut, mao precis som när jag spelar siege eller GtaV.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Kontrollerat hur mycket ram systemet det drar. Hade en kompis som fick ordentliga FPS dippar när det slog i taket.
Han hade också 8GB ram men körde då både firefox och chrome samtidigt som han spelade.

Permalänk
Medlem

Finns väl nått som heter "gpu memory restrictions" i inställningarna i BF1. Kanske den inställningen som spökar?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

God dag, hade samma problem med min 3930k och GTX580. Av någon skum anledning så halverades min Coreclock på min GPU till 400mhz när jag startar spelet, ibland även när jag tabbar ut och in i det, du kanske har samma problem? Kolla afterburner, det hjälper att starta om datorn ibland. Jag klockade ner mitt grafikkort lite så blev det stabilare, samt så hjälpte det yttligare att byta till DX11 i configfilen.

MVH

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Hej och tack alla, jag har testat med minnesinställningen både i off och on, presterar betydligt bättre i OFF.
Skall kolla hur mycket minne som upptas, kör dock med allt annat avstängt, men värt att kolla!
Skall även se om den klockar ner sig eller inte, samt att klocka ner grafikkortet en aning.

Tusen tack för alla råd och tips.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk

Jag såg ett tips nånstans, att sätta "Framerate limiter" till samma som skärmens uppdateringsfrekvens. Default står limitern på max 200 fps (min gjorde det iaf). När jag ändrade till "monitor refreshrate" fick jag ett mycket bättre flyt i spelet. Du hittar inställningen på advanced-fliken under video.

Jag har inga siffror som backar upp detta, men innan jag gjorde ändringen så hade jag mer eller mindre konstant varningar för low fps, high latency och packet loss, de där ikonerna som visas utmed höger-sidan av skärmen (in-game alltså) och som i mitt fall så gott som alltid lyste med sin närvaro, gula och ofta även i ilsket rött... Efter ändringen så får jag dessa varningar mycket mera sällan och jag märker själv att spelet flyter mycket bättre.

4670K (inte överklockad), gtx970 ("fabriksöverklockat"), 16gb ram, Win7, dx11.

Permalänk
Medlem

Har du 8GB ram på en sticka eller 2x4gb?

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så tror jag också på för lite RAM. Min kompis hade samma fenomen, vi kollade mängden RAM som användes, men det såg okej ut, han använde 6.7GB av sina 8GB. Oavsett, vi misstänkte till slut att det ändå var det som var problemet. Vi installerade så han fick 16GB, och RAM usage gick upp till 10GB, och alla hans konstiga FPS dippar var borta. Jag har inte undersökt det närmre än så, men antar att BF eller Windows sätter någon limit på hur mycket RAM som får allokeras av det tillgängliga, och det kan göra att man tror att man inte maxar mängden RAM.

Jag har också sett att det finns tester på nätet som säger att 8GB "borde" vara tillräckligt, men jag skulle säga att det inte är det. Det de också säger oftast om 8GB, är att alla andra processer kan behöva stängas ned för att inte dra RAM.

Kan också tillägga att vi kollade alla temps osv och allt såg fint ut. Vi överklockade CPU osv, men det var för lite RAM som gav upphov till de här konstiga FPS-dropsen.

Ser att det är en gammal tråd nu efter jag redan skrivit klart inlägget, men om någon annan ramlar över den kanske detta kan vara till nytta.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]