Pebble Time 2 och Pebble Core kan komma att läggas ned efter Fitbits förvärv

Permalänk
Melding Plague

Pebble Time 2 och Pebble Core kan komma att läggas ned efter Fitbits förvärv

Ett förvärv av Pebble ser nu ut att vara nära och enligt en rapport innebär detta slutet för företagets produkter, både nuvarande och kommande sådana.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Riktigt tråkigt, som jag väntat på att Pebble Time 2 skulle komma till Sverige.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Nej! Och jag som beställde min Pebble Time 2 så fort kickstarterkampanjen skapades. #kastapengarnaisjön

Permalänk
Avstängd

Dessvärre så saknar FitBit stöd för Google Fit samt en Linuxklient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Riktigt tråkigt, som jag väntat på att Pebble Time 2 skulle komma till Sverige.

Jag har inte hört så mycket om Pebble Time (2) tidigare förutom efter de senaste artiklarna från Sweclockers, men efter lite lusläsning verkar väldigt många föredra dessa över andra klockor. Är det något speciellt (förutom e-paper) som gör Pebble Time (2) till ett bättre val?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Jag har inte hört så mycket om Pebble Time (2) tidigare förutom efter de senaste artiklarna från Sweclockers, men efter lite lusläsning verkar väldigt många föredra dessa över andra klockor. Är det något speciellt (förutom e-paper) som gör Pebble Time (2) till ett bättre val?

Det som ligger på listan för mig personligen är batteritiden och utseendet på klockan. 7-10 dagar på batteriet och den stilrena designen tilltalar mig, samtidigt som mjukvaran tycks vara smidig både på Android och iOS.

Just batteritiden gör väl Pebble-klockorna till en klass för sig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det som ligger på listan för mig personligen är batteritiden och utseendet på klockan. 7-10 dagar på batteriet och den stilrena designen tilltalar mig, samtidigt som mjukvaran tycks vara smidig både på Android och iOS.

Just batteritiden gör väl Pebble-klockorna till en klass för sig.

Då hänger jag med! Låter ju väldigt bra jämfört mot andra smartwatches

Funderar på att skaffa en smartwatch men har ingen lust att spendera >3000 kr. Hittade dock Pebble Time (v.1) för ca tusen-lappen på diverse butiker via Amazon som man kanske ska slå till på. Är v.1 något att ha i dagsläget nu när Pebble blivit uppköpta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har ju avvaktat med att köpa en time sedan time 2 visades och nu kommer denna nyheten... Har en Pebble steel som jag är nöjd med förutom att skärmen ganska ofta ballar ur och får massa pixelfel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@arnaxh:

Även jag backade kickstarter, men det verkar som att dom ska refunda kickstart... jag tror inte på det förrän jag ser det, men man kan ju hoppas...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-07/pebble-sai...

Permalänk
Medlem

@thrawn:

Jag såg det också.
"The money will instead go to debt holders, vendors, some of its main equity investors, and Kickstarter refunds for the Time 2 and Pebble Core orders, the people said."

Folk säger många saker

Permalänk
Medlem

Men vad i helvete...
Kunde de inte spottat ur sig det här innan black friday, så jag kunde använt Time 2-pengarna på något annat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Då hänger jag med! Låter ju väldigt bra jämfört mot andra smartwatches

Funderar på att skaffa en smartwatch men har ingen lust att spendera >3000 kr. Hittade dock Pebble Time (v.1) för ca tusen-lappen på diverse butiker via Amazon som man kanske ska slå till på. Är v.1 något att ha i dagsläget nu när Pebble blivit uppköpta?

Detta är något som jag också funderar över, men nu när Time 2 är ett minne blått så ser det ut som att vi får leva med den första versionen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnaxh:

@thrawn:

Jag såg det också.
"The money will instead go to debt holders, vendors, some of its main equity investors, and Kickstarter refunds for the Time 2 and Pebble Core orders, the people said."

Folk säger många saker

Nu blev det officiellt, vi får tillbaka pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

[...] men nu när Time 2 är ett minne blått [...]

Nja tycker det är för tidigt att säga när det inte är officiellt bekräftat än.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Trist, jag ville verkligen köpa Pebble Core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har ju avvaktat med att köpa en time sedan time 2 visades och nu kommer denna nyheten... Har en Pebble steel som jag är nöjd med förutom att skärmen ganska ofta ballar ur och får massa pixelfel.

Jag sitter också som en gråtande backare... såg fram nu i jul med att pilla med den nya leksaken
Nu känner jag mig som en vilsen konsument som inte vet vf jag ska köpa...

Btw, ang din pixel buggande Pebble Steel så verkar boven vara batteriets spänning. Ladda aldrig ur den djupt, och helst inte under 20%, samt se till att ladda upp den ordentligt när du väl laddar, som i 100% och lite till (gärna över en natt tex). Sedan jag följt detta så har min inte haft problem.

Skrivet av TheSlicker:

Nja tycker det är för tidigt att säga när det inte är officiellt bekräftat än.

Tyvärr är det bekräftat.
Fick direkt svars-mail om det från pebble-kickstarter backningen. Allt läggs ner. T-T

Ev så kommer Fitbits att göra någon ny enhet, men den kommer troligen bli efter deras design och val, inte efter "pebble". De vill egentligen bara ha OSet, tekniken och grunden att göra något själv.

@Jonssown klockren beskrivning. En så enkel sak som batteritid och enkelheten gör mer än många tror.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att bli av med support och garanti också

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tråkigt att bli av med support och garanti också

Tror inte det är så enkelt så länge den är svenskköpt.
Det är ÅF som står för garantin mot dig... och de är förlorarna där.

Med det sagt är detta en tragisk katastrof oavsett, och jag förstår inte hur det kan ha gått så fel, när de trots allt får in hur mycket pengar och projekt som helst. Kan de inte planera/räkna ekonomin?

Konkurrenterna klarar av att göra tom billigare telefoner, med snabbare (dock standardiserad) hårdvara. Tycker det är konstigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag sitter också som en gråtande backare... såg fram nu i jul med att pilla med den nya leksaken
Nu känner jag mig som en vilsen konsument som inte vet vf jag ska köpa...

Som tur är tänkte jag vänta med att köpa en tills produkten fanns på marknaden och var testad så har inte legat ute med pengar i alla fall. Men förstår dig

Citat:

Btw, ang din pixel buggande Pebble Steel så verkar boven vara batteriets spänning. Ladda aldrig ur den djupt, och helst inte under 20%, samt se till att ladda upp den ordentligt när du väl laddar, som i 100% och lite till (gärna över en natt tex). Sedan jag följt detta så har min inte haft problem.

På min känns det inte som att det har med batterinivån att göra. Utan jag tror mer på kontakten till skärmen. ex https://www.youtube.com/watch?v=3X2IbPyoM5c
Första gången jag la märke till fenomenet så var det efter att jag borrat i betong golv med en slagborr en arbetsdag så jag antar att det kan ha skakat lite väl mycket för klockan. Och nu på senare tid ser skärmen sådan ut nästan varje gång jag ska kika på klockan så tänkte testa att fixa den som på videon. (men utan att använda bubbelplast på nakna Ic kretsar som i videon ... )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Lasse Laserman:

Men vad i helvete...
Kunde de inte spottat ur sig det här innan black friday, så jag kunde använt Time 2-pengarna på något annat?

Exakt så. Kan inte låta bli att undra hur länge de vetat om detta. Såna här grejer sker ju inte över en natt, vilket innebär att de sedan en tid tillbaka tagit våra pengar väl medvetna om att de aldrig kommer leverera någon produkt eller ge tillbaka pengarna. De har ljugit för sitt community, samma community som investerade i dem och som är enda anledningen att de öht existerar. Jäkligt fult!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På min känns det inte som att det har med batterinivån att göra. Utan jag tror mer på kontakten till skärmen. ex https://www.youtube.com/watch?v=3X2IbPyoM5c
Första gången jag la märke till fenomenet så var det efter att jag borrat i betong golv med en slagborr en arbetsdag så jag antar att det kan ha skakat lite väl mycket för klockan. Och nu på senare tid ser skärmen sådan ut nästan varje gång jag ska kika på klockan så tänkte testa att fixa den som på videon. (men utan att använda bubbelplast på nakna Ic kretsar som i videon ... )

Ahh, ja det kan jag tänka mig.
Jämför man med tex vad en telefon måste utstå så är det som att tappa den från 1m höjd... i några timmar

På de 2 jag haft (ev som jag tingades återlämna) så hjälpte det enormt att just ha max batteri (då ett skadat litium batteri som har dålig spänning och hög resistans pga misskötsel förstör mycket). För så fort du uppdaterade skärmen så försvann problemen, och problemet kom bara när jag hade lågt batteri, på ca 20-30% (även på förra enheten).

Men mitt sätt kan mycket väl varit en placebo lagning för detta fel, vet inte (har inte haft problemet sedan jag följde de råden jag skrev ovan.) Men skulle de komma tillbaka så ska jag definitivt prova det ovan, så jag tackar för tipset.

EDIT: Personligen så ville jag säkra min Pebble, så jag beställde en likadan Pebble Steel Black (typ en av extremt få kvar på marknaden) igår efter att ha sett detta, för rea pris tom.

Med tanke på att första klockan köpte jag begagnad, som visade sig få felet, och jag lämnade in den på garanti. De kunde inte ersätta den, så de hävde köpet... så för ca 1100kr klocka, fick jag 2300kr+ tillbaka
Så jag köpte en ny klocka oöppnad på tradera, med kvitto o garanti (den jag har nu), för ca 1500kr. Så 2300-1100 = 1200kr. 1500kr-1200kr= 300kr. Så jag har betalt 300kr totalt för min nuvarande Pebble Steel, vilket jag anser är helt okej pris

Därför när jag nu fick en till för ca 1800kr så har jag alltså betalt ca 2100kr för 2st Pebble Steel Black klockor... totalt. Så hela Pebble time 2 delen som återbetalas får täcka detta så länge.

Så nu borde jag ha klocka och reserv iaf i 1-3 år, tills vi kan hitta en värdig ersättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh, ja det kan jag tänka mig.
Jämför man med tex vad en telefon måste utstå så är det som att tappa den från 1m höjd... i några timmar

På de 2 jag haft (ev som jag tingades återlämna) så hjälpte det enormt att just ha max batteri (då ett skadat litium batteri som har dålig spänning och hög resistans pga misskötsel förstör mycket). För så fort du uppdaterade skärmen så försvann problemen, och problemet kom bara när jag hade lågt batteri, på ca 20-30% (även på förra enheten).

Men mitt sätt kan mycket väl varit en placebo lagning för detta fel, vet inte (har inte haft problemet sedan jag följde de råden jag skrev ovan.) Men skulle de komma tillbaka så ska jag definitivt prova det ovan, så jag tackar för tipset.

Jag tar och testar det så fort jag letat upp/köpt torx i rätt storlek. Återkommer med resultat i denna tråden om jag kommer ihåg. Har ingen garanti då jag köpte den beg på tradera för ett bra tag sedan. Skiter det sig har jag en anledning att uppgradera

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Paddanx
Igår tog jag och gjorde som i videon jag länkade, och har sen dess inte haft problemet med skärmen så kan rekommendera den metoden om det skiter sig med något av dina exemplar. Innan jag gjorde det blev jag förvånad de gånger skärmen såg ut som den borde

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Paddanx
Igår tog jag och gjorde som i videon jag länkade, och har sen dess inte haft problemet med skärmen så kan rekommendera den metoden om det skiter sig med något av dina exemplar. Innan jag gjorde det blev jag förvånad de gånger skärmen såg ut som den borde

Kanon ju.

Jag tackar för tipset och ska se om vi kan få dem att hålla ett tag till.
Var köpte du torx skruvmejslarna? och vilken storlek var det du behövde?

Mitt största problem just nu är att naturligtvis så har den lilla remdelen som håller änden på läderarmbandet gått av... Kanske får titta på en ny rem snart. Den har trots allt hållit rätt bra tag i hård miljö. De är ju som andra klockor här... och har utbytbara remmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kanon ju.

Jag tackar för tipset och ska se om vi kan få dem att hålla ett tag till.
Var köpte du torx skruvmejslarna? och vilken storlek var det du behövde?

Mitt största problem just nu är att naturligtvis så har den lilla remdelen som håller änden på läderarmbandet gått av... Kanske får titta på en ny rem snart. Den har trots allt hållit rätt bra tag i hård miljö. De är ju som andra klockor här... och har utbytbara remmar.

Jag mejsel hittade jag på jobbet, och minns ej storlek men kikade på ifixit (som jag antar är pålitliga) de säger torx t3. https://www.ifixit.com/Device/Pebble_Steel Brukar finnas på kjell.com och liknande.

Och den fungerar fortfarande fint

Vill du ha hållbara armband kan jag rekommendera härifrån

https://southernstraps.com/products/pebble?variant=2144866790... kört med den gråsvarta varianten strax över ett år utan att det syns på armbandet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag mejsel hittade jag på jobbet, och minns ej storlek men kikade på ifixit (som jag antar är pålitliga) de säger torx t3. https://www.ifixit.com/Device/Pebble_Steel Brukar finnas på kjell.com och liknande.

Och den fungerar fortfarande fint

Vill du ha hållbara armband kan jag rekommendera härifrån

https://southernstraps.com/products/pebble?variant=2144866790... kört med den gråsvarta varianten strax över ett år utan att det syns på armbandet.

Kanon. Tackar.

Permalänk
Medlem

Jag kom precis på att kan de verkligen bara säga att garantin inte gäller längre? Tänkte mest på oss som konsumenter i Sverige.
Jag har fortfarande nästan ett år kvar på min garanti samt att den är köpt ur en svensk butik i mitt fall.
Borde man inte kunna hävda att det är pebbles fel att klockan inte fungerar efter 2 år på reklamationsrätten. Det är ju tekniskt sett så att felet fanns från början men inte rättats till och efter ett tag så slutar funktionen att fungera.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14