Permalänk

Tankar om mitt luftflöde

Håller på med ett projekt i ett Raijintek Metis som jag tidigare moddat med fläkt i toppen.

I chassit ska finnas följande hårdvara:
i5 4690k
Asrock z97e-itx ac
Sapphire R9 Nano
Silverstone SX500-LG
Silverstone Argon AR-01
Lagringsdiskar 2,5"

Eftersom jag med ovan nämnda moderkort inte får plats med CPU-Kylaren lodrätt utan att det tar i lagringsdiskarna i botten av chassit har jag två olika möjligheter.

Lösning 1:

Här vrider jag kylaren 90 grader. Bakre fläkten får flyttas utanpå chassit för att få plats, och blir inblås. Jag får modda hål i botten och sätta dit en fläkt för utblås. Får gömma undan en SSD vid PSU någonstans. Enda kostnad blir här blir ett luftfilter.

Lösning 2:

Här köper jag en mindre kylare, förslagsvis en Pure Rock Slim (hoppas på att den sänks igen under mellandagarna). Bakre fläkt blir utblås istället. Med denna kylare får jag även plats med fläkt för inblås på sidopanelen om det skulle behövas. Här blir kostnaden runt 200 kr för kylaren samt eventuellt för fläktfilter.

Fördelar/Nackdelar
Lösning 1:
+ Större kylare = större möjlighet för överklockning
+ Mer luftflöde
+ Billigare
- Risk att bakre fläkten suger in varm luft från bottenfläkten samt GPU (?)
- Måste borra hål för bottenfläkt
- Måste skuffa undan SSD

Lösning 2:
+ Chassit behöver eventuellt inte moddas alls
+ Mindre kylare = mindre tajt kabeldragning och mer plats i chassit
+ Kan kompletteras med fläkt på sidopanelen
+ Lagringsenheter går att montera i botten
- Sämre kylning för CPU, mindre överklockningsmöjligheter
- Måste modda för att få dit fläkt på sidopanelen
- Dyrare

Vad tycker ni? Andra förslag? Observera att jag helst lägger så lite pengar som möjligt på detta.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Blir lite fundersam om första lösningen kanske inte fungerar. 8-pin till CPU kommer eventuellt vara i vägen för fläkten om man vrider kylaren så att det blåser nedåt.

Kikade runt lite och hittade CPU-kylaren Raijintek Aidos. Har en 92mm-fläkt, men har i flera tester visar att den klarar att hålla jämna steg med 120mm-kylare. Ljudnivån är lite högre, men detta blir ändå inget tyst bygge. Går att få tag på billigt också!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Inte kung på detta, men är ganska säker på att varm luft är lättare än kall luft således borde man nog blåsa ut den varma luften uppåt och inte ner mot golvet.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Inte kung på detta, men är ganska säker på att varm luft är lättare än kall luft således borde man nog blåsa ut den varma luften uppåt och inte ner mot golvet.

Absolut, men inblåset i toppen går inte att göra så mycket åt. Lösning nr. två har i alla fall utblås bakåt istället för nedåt, vilket jag tror är bättre.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Lösning 1 men med 3 ändringar; Kan du inte göra inblåset i toppen till ett utblås hade jag nog funderat på att stänga av fläkten helt och hållet, varmluften kommer lämna via toppen ändå.

Sen hade jag vänt på fläkten under processorn och vid processorkylaren, så det blir så här istället;

Då får du ett tydligt luftflöde som inte krockar med sig själv, och varmluften tvingas inte åt "fel" håll.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Då får du ett tydligt luftflöde som inte krockar med sig själv, och varmluften tvingas inte åt "fel" håll.

Mja, jag håller inte riktigt med:
Luften krockar som jag ser det till viss del med sig själv, eftersom tex PSU:n släpper ut varmluft som sen riskeras att den dras in igen av 120mm fläkten bredvid.
På samma sätt så drar kanske delvis grafikkortet ut varmluft bakåt, som dras in igen av 120mm fläkten bredvid.
(fast det är kanske inte ett jätteproblem på en Nano.. Den är ju öppen i framkant och på sidorna, så den tvingar nog inte ut så mycket varmluft ut bakåt ur lådan)

Det kan funka bra ändå i praktiken - kan helt klart vara värt att prova

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat väldigt dåligt på just ditt chassi, men i ett datorbygge är faktorn att varm luft stiger ingenting man behöver tänka på då luften hela tiden är i rörelse. Det viktigaste är att luften går så bra väg som möjligt över komponenterna. Och att du har rätt tryck i själva burken.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizccc:

Nu har jag kollat väldigt dåligt på just ditt chassi, men i ett datorbygge är faktorn att varm luft stiger ingenting man behöver tänka på då luften hela tiden är i rörelse. Det viktigaste är att luften går så bra väg som möjligt över komponenterna. Och att du har rätt tryck i själva burken.

Ja jag vill understryka det där med luftflödesriktningen. Exakt så!
Konvektionseffekten överskattas vanligen i det grövsta i forumet ;).

Trycket däremot... vill jag påstå inte heller gör så mycket till eller från även om det vanligen finns massa känslor även om denna punkt

Edit:
För att svara på TS fråga.
Alternativ 1 hade jag använt. Det ger en extra injektion av sval luft till processorkylningen. Sval luft till grafikkortet och sval luft till processorn.
Kan du på alternativ 2 ha igång insug underifrån så kommer det troligen ge snarlika resultat som alternativ 1. Dammfilter i botten månne?

MinscS2 alternativ att ha utsug ur chassit på samma ställe som grafikkortet har sitt luftinttag i kombination med att blåsa varmluften från processorn direkt på grafikkortet hade jag varit lite försiktig med. Det alternativet tror jag kommer ge märkbart högre temp på grafikkortet.

Har för övrigt nästan identiskt upplägg själv som alternativ 1 i ett prodigy M-chassi. Skillnaden är 2 fläktar topp, PSU suger luft från fronten samt 240mm-fläkt i botten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Varm luft stiger ja men i en dator är det helt menlöst att ta i beaktning då storleken och luftflödet i lådan.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag vill understryka det där med luftflödesriktningen. Exakt så!
Konvektionseffekten överskattas vanligen i det grövsta i forumet ;).

Trycket däremot... vill jag påstå inte heller gör så mycket till eller från även om det vanligen finns massa känslor även om denna punkt

Edit:
För att svara på TS fråga.
Alternativ 1 hade jag använt. Det ger en extra injektion av sval luft till processorkylningen. Sval luft till grafikkortet och sval luft till processorn.
Kan du på alternativ 2 ha igång insug underifrån så kommer det troligen ge snarlika resultat som alternativ 1. Dammfilter i botten månne?

Tack för alla svar!

På alternativ två är tanken att sätta en fläkt på sidopanelen istället för i botten. Då skulle nätagg o kylare på frisk luft av den och jag skulle dessutom ha plats för lagring i botten. Det var lite svårt att få med den i illustrationen bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S