Är det dumt av mig att sälja program som kan användas till olagliga handlingar?

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Ah, så vi inleder alltså ditt "motargument" med ad hominem, du kan inte producera något mer genomtänkt än att attackera mig genom att ifrågasätta min läsförståelse?

Jag kan själv svara på den frågan om datorintrång då jag har också hängt på forum, irc, reddit och har mekat med honeypots genom åren. Varför? Dels för att jag var nyfiken, ville lära mig mer och vara lite mer införstådd om hur man kan mitigera eventuella sårbarheter, så jag ställer dig frågan varför skulle det vara olagligt att vara informerad om sårbarheter i datorsystem?

Kan det vara så att någon polare ville busa med dig så han la in Netbus i din dator och du känner dig oerhört kränkt än idag?

Det får du fråga någon annan, jag har aldrig påstått något sådant.

Skrivet av Make.Sense:

.....

Till en viss grad beror det på hur du marknadsför det. Inget att oroa sig för. Dessutom, varför skulle det vara din 'neck on the line' om någon annan utför brott med hjälp av din mjukvara? Du har fortfarande inte gjort ett brott, och din mjukvara var aldrig menad att användas i sådana syften. Canon bygger inte kameror med syfte att fota barnporr, men folk använder deras kameror för det. Är Canon ansvariga för att ha producerat verktygen för att utföra en kriminell handling? Självklart inte. Det är lite samma princip här.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

På detta svarar du alltså följande följande

Skrivet av Solaris:

Det var det fan dummaste jag har läst den här veckan. Utan några som helst bevis för att OP har begått kriminella handlingar eller har avsikter att begå brott så sitter du och bokstavligen insinuerar det hela som att spenderar du mycket tid på internet så du MÅSTE ha orent mjöl i påsen.

och du tycker att det är konstigt av mig att fråga om du har svårt med läsförståelsen?
Anledningen till att jag menar på det, är att du argumenterar mot saker som aldrig har sagts.
Jag kan inte se hur jag har insinuerat att om man spenderar mycket tid på internet så måste man ha orent mjöl i påsen.

Har bara sagt att programmet kommer att användas för att bryta sig in folks datorer, det är ju därför TS skapar hela tråden då han är rädd för att han ska få något straff för det.

Ångrar att jag öht gav mig in i diskussionen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så vi ska börja retroaktivt straffa företag och individer vars produkter har använts i kriminella syften?

Om de vet om vad köparen skulle använda det till och det går att bevisa. Varför inte?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Om de vet om vad köparen skulle använda det till och det går att bevisa. Varför inte?

Men de är ju klart företag som säljer saker som skulle kunna används till något olagligt vet om de. I så fall skulle man ju inte äns kunna sälja en tändare??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Men de är ju klart företag som säljer saker som skulle kunna används till något olagligt vet om de. I så fall skulle man ju inte äns kunna sälja en tändare??

Skickades från m.sweclockers.com

Han inser nog snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Men de är ju klart företag som säljer saker som skulle kunna används till något olagligt vet om de. I så fall skulle man ju inte äns kunna sälja en tändare??

Skickades från m.sweclockers.com

Men det du frågar om är ju som att medvetet annonsera ut den på ett pyromanforum. förstår du skillnaden?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Kort och gott, nej gör det inte. Tänk på när du ska söka jobb och arbetsgivaren börjar surfa efter ditt namn eller nic...

Marknaden skriker idag efter programmerare. Kan du Javascript men inte har utbildningen så kan du lätt få ett juniorjobb idag. Jag har en junior jag betalar per timme och ger honom uppdrag där han förhoppningsvis utvecklas så jag kan anställa honom fast i framtiden.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vet inte om du har svårt med läsförståelse eller vad det handlar om, men det är alltså följande stycke jag svarar på

"Dessutom, varför skulle det vara din 'neck on the line' om någon annan utför brott med hjälp av din mjukvara? Du har fortfarande inte gjort ett brott, och din mjukvara var aldrig menad att användas i sådana syften."

Mitt svar
Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

Här menar jag alltså att programmet kommer att användas för olagligheter.

Sen kan man fråga sig hur hur TS lärt sig så mycket om datorintrång om han nu aldrig brutit sig in i folks datorer?
Och det borde vara olagligt i de flesta länder i världen eller vad tror du?
Sen kan man tycka att det inte är speciellt taskigt att göra det om man nu inte förstör någonting...

Visst kan han det, men hur framgångsrikt kommer det bli?
Han har inte läst en endaste kurs om företagande, hans språk är inte tillfredsställande. Hans programmerings- och IT-säkerhetskunskaper odokumenterade.
Förstår inte att jag är den enda som uppmanar honom att gå klart gymnasiet.
Det är tre bortkastade år kanske en del tycker... Ja, men vad kommer han lägga de åren på istället? Sitta hemma framför datorn och ruttna och försöka skapa något nytt bra program som det kommer vara svårt att sälja.


Beror på hur man ser på det, jag gav mig alltså in i tråden med främst ett moraliskt perspektiv.
Du var mer inne på det juridiska.

Klart han ska gå en utbildning, men om han inte vill finns det fler vägar att gå än att sitta och vänta på att någon ska anställa. Var en som tipsade om ett yrkesgymnasium - perfekt, varför inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Kort och gott, nej gör det inte. Tänk på när du ska söka jobb och arbetsgivaren börjar surfa efter ditt namn eller nic...

Tänkte just skriva exakt detta. Avsikten och personligheten har en direkt avgörande roll för ens anseende ute i näringslivet.
RAT-programmet gjordes - om jag tolkade det rätt - med avsikten att utföra olaglig övervakning, och broderar man sen ut bilden så sitter man på ljusskygga sajter, intresserad av digitala maktmedel med lite vapen-karaktär över sig, och har lätt att få kontakt med såna människor.

En entreprenör eller arbetsgivare kommer direkt att tänka 'Okej, hm, vilken slags personlighet dras till sånt?', och då kan man ge sig sjutton på att en bild tar sig form i dennes huvud. En bild av en småkriminell ung vuxen, förorts-jeppe, som sitter uppe på nätterna, dras till makt-känslan att manipulera andra människor, lite av en förvuxen hackar-typ, förmodligen analytiskt klyftig, lite för logisk t.o.m, men saknar lite av dom normala spärrarna, någon som 'tar tillfället i akt när det ges' (oavsett det är avsikten eller inte), gillar bakdörrar, spionera på andra, gillar mysterier och underground power, har massor av egen initiativförmåga (vilket betyder svårt att arbeta i grupp), upptar fritiden med dataspel och mängder av porr, en person som man aldrig ska tillåta tala offentligt för företagets räkning (för dom har inget taktiskt filter), känslostyrd person, en människa som saknar pliktkänsla och kommer ha en del svårigheter att göra disciplinerat arbete (för man tycker sånt är tråkigt) osv osv.

Om det är inte är sant, eller mer eller mindre sant/osant, det är officiellt sett skitsamma. Man kan åtminstone fråga sig hur det kom sig att man drogs åt det håll man gjorde, och inte åt något annat håll. Ens egna spontana svar blir oftast att det var 95% slump. Men så är det sällan. På så sätt kan det vara extremt svårt att få jobb med säkerhetsklassificeringar eller överlag jobb där man hanterar andras förtroende, att andra måste lita på en till hög grad - vilket oftast är dom jobb som ger högst lön.

Inte menat att låta nedlåtande dock. Det finns fördelar o nackdelar i allt. Poängen är kanske mer att problemet inte sitter i att man gör program avsedda för olagliga handlingar, utan mer varför man dras till det och hur man hamnade i den filen. Så pass att man t.o.m. funderar över det själv, till den milda grad att man vill föra publik diskussion om det.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Det får du fråga någon annan, jag har aldrig påstått något sådant.

Öh, jo? Du skrev trots allt datorintrång och det är att utnyttja sårbarheter i datorsystem.

Skrivet av Jonte[YoT]:

och du tycker att det är konstigt av mig att fråga om du har svårt med läsförståelsen?
Anledningen till att jag menar på det, är att du argumenterar mot saker som aldrig har sagts.
Jag kan inte se hur jag har insinuerat att om man spenderar mycket tid på internet så måste man ha orent mjöl i påsen.

Du ska kanske bättra på din egen ordförståelse istället för att hoppa på min, för indirekt så gör du precis det du påstår att inte göra.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Har bara sagt att programmet kommer att användas för att bryta sig in folks datorer, det är ju därför TS skapar hela tråden då han är rädd för att han ska få något straff för det.

Ångrar att jag öht gav mig in i diskussionen.

Vilka program idag kan inte användas för att bryta sig in folks datorer? Och det är väl klart att han vill täcka röven ifall något händer. Säg ett företag som inte vill täcka röven från en eventuell rättegång?

Med så ogenomtänkta svar som dina, så förstår jag det.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Det är intressant hur @kallepårymmen och @Solaris kan missa Jonte[YoT]:s(@457) och @CynXen:s poäng, nästan så man tror att ni inte vill förstå. Både Jonte[YoT] och CynXen syftar till dessa rader från original inlägget:

"Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara."

Tråden handlar alltså inte i huvudsak om att programvaran kan användas i onda syften. Utan OP vet att den kommer användas i onda syften utav de han tänker sälja till på dessa forum som han hängt på. Det är alltså inte om det handlar om, utan hur han skyddar sig för att det kommer att hända.

Till OP, gör det inte! Sälj i alla fall inte till de du vet kommer använda det i onda syften. Sälj det gärna på "laglig väg", dvs på någon mer ryktbar sida till välmenande människor. Sen finns det alltid folk som kommer att vilja använda det i ondo ändå, men då vet inte du om det!

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Mina frågor:

1. Är detta olagligt att sälja?
2. Är det dumt att göra då jag inte kan få något annat jobb?

Första frågan man kan ställa sig är: Om du vet att du säljer till brottslingar och de förstör någons/någras liv med hjälp av ditt program som du VET ska användas till olagligheter, hur skulle det kännas?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

För att klargöra lite, Programet fungerar som Teamviewer fast man har möjligheten att välja att installationen och "runtime" ska vara dold. Det är inga direkt "olagliga funktioner" alltså inget som marknadsförs som "Credit Card Stealer" etc utan det är funktioner som Remote FileBrowser, Remote Desktop, Remote Shell, Remote Taskmanager, Remote Regedit etc etc

Headsup, det finns redan rätt många produkter som gör det.

Men allt det där är rätt standard för Servicedesk mjukvaror (tex Kaseya) och dom är lagliga, så svårt att se att din skulle vara olaglig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Men de är ju klart företag som säljer saker som skulle kunna används till något olagligt vet om de. I så fall skulle man ju inte äns kunna sälja en tändare??

Skickades från m.sweclockers.com

Det är skillnad på att sälja en tändare som potentiellt skulle kunna användas i brottsligt syfte, och att sälja en tändare där du vet att köparen kommer tända på en byggnad.

Eftersom din frågeställning är hur minimerar jag att köparens brott spiller över på mig så blir svaret självklart sälj inte din mjukvara till tjuvar.

Permalänk
Avstängd

Ett bättre tips är att åka till olika säkerhetsföretag med ditt program och visa vad det kan så ska du se att du kanske kan använda dina kunskaper till något gott istället.

Finns väl hackers som lyckats tagit sig in i olika datasystem och istället för att bli dömda så får de jobb som säkerhetsansvarig eller liknande. Kan en person bevisa att den varit inne i systemet så betyder det att hen är bättre än de som jobbar med datorsäkerhet idag.

Det finns för mycket ondska och tyvärr lätta pengar genom att vara olaglig i dagsläget. Du kan göra ett program som låser folks datorer eller du kan gå och snatta i en butik. Allt för att tjäna pengar. I dagsläget tycks man komma undan med det mesta då det tydligen inte heller finns några poliser som har tid att ta i dessa små brott.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Det är intressant hur @kallepårymmen och @Solaris kan missa Jonte[YoT]:s(@457) och @CynXen:s poäng, nästan så man tror att ni inte vill förstå. Både Jonte[YoT] och CynXen syftar till dessa rader från original inlägget:

"Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara."

Tråden handlar alltså inte i huvudsak om att programvaran kan användas i onda syften. Utan OP vet att den kommer användas i onda syften utav de han tänker sälja till på dessa forum som han hängt på. Det är alltså inte om det handlar om, utan hur han skyddar sig för att det kommer att hända.

Till OP, gör det inte! Sälj i alla fall inte till de du vet kommer använda det i onda syften. Sälj det gärna på "laglig väg", dvs på någon mer ryktbar sida till välmenande människor. Sen finns det alltid folk som kommer att vilja använda det i ondo ändå, men då vet inte du om det!

Har du läst hur Jonte formulerade sina argument också? Det är ju inte direkt några uppmuntrande saker han har att säga till OP, det är fan så illa att man blir mörkrädd.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Jag hade tänkt att göra en egen proffsig hemsida där jag säljer programmet men marknadsföra göra det genom forum. Tex forum som har med datasäkerhet och administration att göra och vet att de kommer VA folk som köper de för att används det för olagliga syften. Det är de jag menar med att vissa kommer används de för att spionera etc. Jag vill ju klart att de bara ska användas på ett bra sätt men räknar in att de används olagligt också. Ja tänker att jag är den som ger cittonerna och sen går väll köparn välja om den vill göra lemonad eller pressa dom I ögonen på någon annan men då har jag inget med det att göra eftersom att de var han som utförde handlingen. Och för att inte folk ska missförstå mig så e de klart att jag tycker synd om folk som utsätts på ett dåligt sätt av min mjukvara men vad ska man göra?

Edit: skrev från luren så stavfel etc Finns såg jag nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Jag hade tänkt att göra en egen proffsig hemsida där jag säljer programmet men marknadsföra göra det genom forum. Tex forum som har med datasäkerhet och administration att göra och vet att de kommer VA folk som köper de för att används det för olagliga syften. Det är de jag menar med att vissa kommer används de för att spionera etc. Jag vill ju klart att de bara ska användas på ett bra sätt men räknar in att de används olagligt också. Ja tänker att jag är den som ger cittonerna och sen går väll köparn välja om den vill göra lemonad eller pressa dom I ögonen på någon annan men då har jag inget med det att göra eftersom att de var han som utförde handlingen. Och för att inte folk ska missförstå mig så e de klart att jag tycker synd om folk som utsätts på ett dåligt sätt av min mjukvara men vad ska man göra?

Edit: skrev från luren så stavfel etc Finns såg jag nu

Skickades från m.sweclockers.com

Om ditt program blir svartlistat/borttaget/blockerat av anti-virus, får kunderna pengarna tillbaka då?

Det problemet har man ju inte med team viewer osv.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Om ditt program blir svartlistat/borttaget/blockerat av anti-virus, får kunderna pengarna tillbaka då?

Det problemet har man ju inte med team viewer osv.

Det kommer de inte bli men antar att om kunden inte kan använda de dom köppt av mig så får dom pengar tillbaka Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Det kommer de inte bli men antar att om kunden inte kan använda de dom köppt av mig så får dom pengar tillbaka Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att du är självsäker, men det du vill sälja är en backdoor/trojan.

Som jag förstår det tror du helt och hållet på din förmåga att du kan tillverka något som är "oupptäckbart".

Eller hur har du tänkt marknadsföra denna produkt?

Permalänk
Medlem

Aja, han är ju varnad i alla fall att det är högriskprojekt att sälja en backdoor. Sen när någon inom EU drar igång en civilrättslig process får han äta vattnig gröt resten av livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

När man såg rubriken tänkte man att det nog rörde sig om en person som var åtminstone någorlunda hederlig och insåg att programmet kunde användas för dumma saker och ville ha råd kring i hur stor utsträckning det riskerade att användas för dumheter.
Men icke.

Det visar sig vara ett program som nästan uteslutande kommer användas för intrång i andras datorer. För dig handlar det hela bara om att du är rädd för att åka dit, inte att du faktiskt har någon som helst medkänsla för de människor som kommer skadas av det här.

Varför tar du inte bara och skärper dig och kontaktar studievägledare på gymnasieskolan i din kommun?
Att sitta och berättiga sitt förstörande med att du inte kan få något "annat jobb" är bara löjligt, inser du inte det själv?

Jävla idioter som tillverkar hammare alltså! Man kan ju slå den i skallen på folk, att dom inte skäms och skärper till sig!

Allt går att missbruka, att begränsa sig för att någon någongång kan använda det i ett syfte som skadar är tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jävla idioter som tillverkar hammare alltså! Man kan ju slå den i skallen på folk, att dom inte skäms och skärper till sig!

Allt går att missbruka, att begränsa sig för att någon någongång kan använda det i ett syfte som skadar är tråkigt.

Kolla på detta citatet ur orginalposten:

"Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra..."

Där snackar vi om risk för fängelsestraff för den som säljer verktygen.
Förstår du det?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:

Det går inte förenkla det så. Det är till exempel inte olagligt att skjutsa sin kompis till och från banken om han ska ta ut pengar. Om du däremot VET att han ska råna banken så är det solklart ett brottsligt agerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jävla idioter som tillverkar hammare alltså! Man kan ju slå den i skallen på folk, att dom inte skäms och skärper till sig!

Allt går att missbruka, att begränsa sig för att någon någongång kan använda det i ett syfte som skadar är tråkigt.

Nivån på de som kommenterar här är ibland skrämmande låg. Den jämförelsen du gör är så dålig och irrelevant att den bara blir komisk.

Om jag säljer ett vapen till en person som säger att han ska kliva ut på Sergels torg och skjuta ihjäl varenda person han ser, ja då begår jag ett brott. Om jag säljer en lastbil till en person som säger att han ska frakta en bomb till Rosenbad och spränga byggnaden i luften, ja då begår jag ett brott. På samma gång kan jag ju uppmana någon att mörda en person (stämpling till mord), eftersom jag inte utförde mordet, så har jag ju inte gjort något fel, eller?!?

Så vi kanske kan ta och lägga ner de löjliga jämförelserna?

@kallepårymmen
Jag tolkar definitivt TS som om att han har skapat en mjukvara likt Team Viewer, men med en viktig skillnad. När mjukvaran väl är installerad, så kör den dolt i bakgrunden hos det helt ovetande offret. Vad är syftet med denna feature egentligen? Är det för att öppna upp för vissa kriminella tillämpningsområden eller finns det någon legitim anledning?

Saknas legitim anledning till denna feature (vilket det i nuläget verkar som), så vågar jag lova att detta kommer att klassas som skadlig kod och jag tror definitivt att du som skapare kan hamna i situationer du inte önskar. Det handlar inte om att man skapar en produkt som kan användas i olagliga syften, utan att man skapar en produkt där den olagliga verksamheten mer eller mindre är syftet. Det är definitivt inte en merit på pappret!

Även om nu TS må vara bättre på programmering än många andra med en genomförd utbildning, så finns det definitivt andra fördelar med att välja den med utbildning. Utbildningen är inte endast till för att göra dig duktig inom ett specifikt ämne. Det handlar om väldigt mycket mer än så. Samma sak är det med ett arbete. Det är väldigt få personer som går till sitt jobb, sätter sig i ett mörkt rum och kodar i 8 timmar och sedan går hem. Det handlar om interaktion med andra människor, men andra kunskaper och andra förutsättningar (social kompetens). Att du är en person som kan sporra andra, driva projekt och vara en tillgång för din arbetsgivare även utöver din (i dagsläget) specifika arbetsuppgift. Att du har en genomförd utbildning visar att du är en person som genomför saker, från start till slut. Att hoppa av gymnasiet för att man tröttnat, kan signalera till en arbetsgivare att du sticker så fort det inte är roligt längre.

Jag rekommenderar dig att inte släppa en produkt, som så uppenbart kan användas i olagliga syften, och istället skaffa dig en bra utbildning. Men din kompetens så borde det ju inte vara några större problem att genomföra en utbildning med fokus på programmering. Sen har du vägen ut i arbetslivet helt vidöppen för dig!

Permalänk
Medlem

@Blomman90 @Marowak det blir ju en del semantik här med "jag vet". Tex så "vet" jag ju att om jag gör hammare och säljer så kommer det finnas någon galning som använder den till otyg. Jag "vet" det därför människor går inte lita på. Eller "vet" jag att någon kommer använda hammaren till otyg därför att de har berättat för mig att den kommer användas till sagda otyg?

Trådskaparen kanske "vet" att det kommer användas till otyg för att han är misantrop (realist?). För programmet ska/bör användas i labmiljö för egen del för att kanske utforska säkerhet ... bla bla. Det är så programmet var tänkt att användas, som han vill att det ska användas och bör användas. Ändå "vet" trådskaparen att det inte kommer användas så för människor är "#¤"#"!!#¤.

Så innan ni flamar allt för mycket och berättar hur uppenbart brottsligt och nedrigt det är så kan vi ju reda ut det först

Det sagt så står jag fast vid det jag tidigare sa: Gör det inte, precis som så många andra sagt, vad händer om nästa potentiella arbetsgivare googlar ditt namn och det som dyker upp är sådant som upplevs som spyware och elände. Inte värt risken.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

@Blomman90 @Marowak det blir ju en del semantik här med "jag vet". Tex så "vet" jag ju att om jag gör hammare och säljer så kommer det finnas någon galning som använder den till otyg. Jag "vet" det därför människor går inte lita på. Eller "vet" jag att någon kommer använda hammaren till otyg därför att de har berättat för mig att den kommer användas till sagda otyg?

Trådskaparen kanske "vet" att det kommer användas till otyg för att han är misantrop (realist?). För programmet ska/bör användas i labmiljö för egen del för att kanske utforska säkerhet ... bla bla. Det är så programmet var tänkt att användas, som han vill att det ska användas och bör användas. Ändå "vet" trådskaparen att det inte kommer användas så för människor är "#¤"#"!!#¤.

Så innan ni flamar allt för mycket och berättar hur uppenbart brottsligt och nedrigt det är så kan vi ju reda ut det först

Det sagt så står jag fast vid det jag tidigare sa: Gör det inte, precis som så många andra sagt, vad händer om nästa potentiella arbetsgivare googlar ditt namn och det som dyker upp är sådant som upplevs som spyware och elände. Inte värt risken.

Jo visst, men jag går endast på vad TS säger och hur TS väljer att lägga fram det. Återigen, om man medvetet väljer att programmet ska kunna köras dolt, utan användarens vetskap, så måste det finnas en exceptionellt bra anledning till det. Denna funktion är inte nödvändig för att testa i "labbmiljö", det är helt och hållet för att möjliggöra illgärningar mot ovetande personer. För än så länge har inte TS presenterat någon anledning till att det ska köras dolt, han undrar endast hur han ska kunna hålla sin egen rygg fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

@Blomman90 @Marowak det blir ju en del semantik här med "jag vet". Tex så "vet" jag ju att om jag gör hammare och säljer så kommer det finnas någon galning som använder den till otyg. Jag "vet" det därför människor går inte lita på. Eller "vet" jag att någon kommer använda hammaren till otyg därför att de har berättat för mig att den kommer användas till sagda otyg?

Trådskaparen kanske "vet" att det kommer användas till otyg för att han är misantrop (realist?). För programmet ska/bör användas i labmiljö för egen del för att kanske utforska säkerhet ... bla bla. Det är så programmet var tänkt att användas, som han vill att det ska användas och bör användas. Ändå "vet" trådskaparen att det inte kommer användas så för människor är "#¤"#"!!#¤.

Så innan ni flamar allt för mycket och berättar hur uppenbart brottsligt och nedrigt det är så kan vi ju reda ut det först

Det sagt så står jag fast vid det jag tidigare sa: Gör det inte, precis som så många andra sagt, vad händer om nästa potentiella arbetsgivare googlar ditt namn och det som dyker upp är sådant som upplevs som spyware och elände. Inte värt risken.

Ditt resonemang hänger på att du verkligen vill se ett alternativ till det trådskaparen själv skrivit.
Du tolkar in sådant som aldrig sagts. I detta läge är det helt meningslöst.

Tänk dig att åklagaren frågar den åtalade "visste du att dina kunder tänkt använda detta till brott" och då svarar han "ja". Jag tror bestämt det då kallas medhjälp till brott. Då funkar det inte så bra att i efterhand hävda att pga att han är misantrop så tänker han att all hans kod kommer användas till brott. En normal svensk rättegång blir inte en "lek med tanken at den åtalade..."-fest utan de försöker helt enkelt utreda skuld. Tillverkar man något åt en kund som man vet ska användas till brott så är man en brottsling, självklart är det inte helt färdigt förrän man blivit dömd.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Känns lite otydligt det här med att eventuellt veta huruvida kunder kommer använda det för att begå brott. Visst, om man vet att en enskild kund som man individuellt säljer till kommer begå brott så är det dåligt. Om man "vet" att det är oundvikligt att någon någon gång kommer begå brott med hjälp av din produkt, vad är då skillnaden jämfört med eldvapen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dig att använda dina kunskaper till att skaffa ett jobb, istället för att försämra dina jobbchanser.

Vad gäller resten: Jämför med Pirate Bay;
Är BitTorrent olagligt? Nej.
Valde PB-gänget aktivt att tjäna pengar på att hjälpa andra begå brott? Ja, och dom uppmuntrade sådan kriminalitet.
Ovanstående är sant oavsett hur man rent moraliskt ställer sig till brotten dom var medhjälpare till.
Det är uppenbart att TS har en moralisk skuld om denne säljer mjukvara så som det beskrivits i tråden, förutsatt att man ser brotten som omoraliska. Detta oavsett vad lagen säger om TS agerande.

Permalänk
Medlem

Finns ju säkerhetsavdelningar hos konsult-företag som kanske har kunder som säger åt dem:
Har ni konsulter som kan försöka penetrera våra system och nät så vi kan testa sårbarheter och hur bra skydd de har överlag, finns nog inte för många som kan detta (?)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7