Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Bahnhof + Sappa + ASUS RTAC68U

Hej,
Har Bahnhof 1000mbit internet via fiber , och Sappa som iptv leverantör. Bahnhof sänder ut en Tilgin router / "tjänstefördelare" som är skräp.
Därför vill jag använda min ASUS router istället. Jag vet att jag bara kan jacka in ASUS routern och registrera den i Bahnhofs DHCP tjänst så får jag uppkoppling, men vill lösa IPTV naturligtvis också. Tidigare har min ASUS router fungerat med Telia IPTV efter lite googlande på VLAN inställningar, utan någon extra skräplåda typ Inteno m..m från Telia. Jag tycker därför det borde fungera med Sappa likväl med rätt settings.

Dock hittar jag inte någon bra konfiguration för denna kombinaton av leverantörer och undrar om någon sitter i samma båt?
Bahnhof vägrar lämna ut VLAN m.m. uppgifter bara för att vara svåra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Hah, jag har googlat som en tok här för att hitta någonstans med VLAN id för detta, hittar telias och andra leverantörers utan problem men inte Bahnhof!

Utan att begripa fullt ut hur det sitter, men ... om du alltså tar Bahnhof som tjänsteleverantör och utan att använda deras router så fungerar internet på den porten som du sätter asus-burken på? Så, det är otaggad trafik för internet, men samtidigt taggad trafik för ip-tv? Det borde ju betyda att du skulle kunna sätta datorn där och köra wireshark för att se VLAN-id? (Eller är jag ute och snurrar nu)

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Vad jag vet så håller Bahnhof på att förnya sitt nät för snabbare farter

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Typ

Skrivet av Gurk:

Hah, jag har googlat som en tok här för att hitta någonstans med VLAN id för detta, hittar telias och andra leverantörers utan problem men inte Bahnhof!

Utan att begripa fullt ut hur det sitter, men ... om du alltså tar Bahnhof som tjänsteleverantör och utan att använda deras router så fungerar internet på den porten som du sätter asus-burken på? Så, det är otaggad trafik för internet, men samtidigt taggad trafik för ip-tv? Det borde ju betyda att du skulle kunna sätta datorn där och köra wireshark för att se VLAN-id? (Eller är jag ute och snurrar nu)

Ja jag har nu kopplat in asus burken och den fungerade direkt och numera är wifi stabilt på 150/150mbit/s vilket det inte är i skräp Tilgin lådan som var slö och dessutom kopplade ner wifi konstant. Nu kan jag dessutom använda asus ddns och vpn samt portforward mm.

Jag tycker det borde funka som du skriver med men det bör ju innebära att jag måste koppla ur asus och sätta min dator direkt i mediakonvertern och köra wireshark... har inte testat det ännu av ren lathet då allt är i en mediacentral i ett låst skåp i hallen...

Hoppades att någon redan hade vlan settings för detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Ok

Skrivet av Jygge:

Vad jag vet så håller Bahnhof på att förnya sitt nät för snabbare farter

Ok möjligt, för mig räcker 1000mbit rätt bra dock, och jag ser inte relevansen för mitt problem jag beskrivit?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av cakesson:

Jag tycker det borde funka som du skriver med men det bör ju innebära att jag måste koppla ur asus och sätta min dator direkt i mediakonvertern och köra wireshark... har inte testat det ännu av ren lathet då allt är i en mediacentral i ett låst skåp i hallen...

Jag kör inte IPTV men det är inte möjligt att logga in på din äckliga mediakonverterare och se vilken VLAN som är taggat för IPTV?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Mk

Skrivet av studiox_swe:

Jag kör inte IPTV men det är inte möjligt att logga in på din äckliga mediakonverterare och se vilken VLAN som är taggat för IPTV?

Har aldrig varit med om en mediakonverterare med ipandress och webserver so no...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Nov 2016

@cakesson: på någotvis så måste någon ha programerat sagda tjänstedelar nångång, så kommunikationsmöjligheter bör den ha..

Linux användare sedan '03

Asus A68HM-PLUS | Athlon X4 860K Black Edition | 16GB RAM | GTX 750 Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av cakesson:

Har aldrig varit med om en mediakonverterare med ipandress och webserver so no...

Han menar tjänstefördelaren, den med VLAN:en
Det finns smartare mediakonverterare fast då går dom väl som "CPE"

Skrivet av b0bber:

@cakesson: på någotvis så måste någon ha programerat sagda tjänstedelar nångång, så kommunikationsmöjligheter bör den ha..

Det är klart det går, men jag tror inte dom har någo default-inloggning igång på dom (alltså, factory default)

Så, fram med långkabeln och kicka igång wireshark!

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Mk

Skrivet av Gurk:

Han menar tjänstefördelaren, den med VLAN:en
Det finns smartare mediakonverterare fast då går dom väl som "CPE"

Det är klart det går, men jag tror inte dom har någo default-inloggning igång på dom (alltså, factory default)

Så, fram med långkabeln och kicka igång wireshark!

Hej,
Ja mediakonverter är en sak. Den har varken IP adress eller webserver.

Tjänstefördelaren / cpe med routern / gatewayen har jag inte kvar det är ju hela poängen med övningen att slippa den. Men kan ju jacka i den igen och sätta laptopen i samma port som digitalboxen skall sitta... då borse wireshark snappa upp något.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av cakesson:

Inte jag heller på en "vanlig" mediakonverterare, men vad som installeras i hus har jag inte så bra koll på.