Post- och telestyrelsen: "Telia bryter mot nätneutraliteten"

Permalänk
Melding Plague

Post- och telestyrelsen: "Telia bryter mot nätneutraliteten"

Efter ett antal månaders utredning har nu Post- och telestyrelsen kommit fram till att Telias fri surf-erbjudande bryter mot nätneutraliteten. Därför uppmanar de nu företaget att ändra detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Äntligen!

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur det kommer fungera nu när man har abonnemang där detta ingår. Då måste ju abonnemanget hävas eller ändras på något vis :/

Permalänk
Medlem

Woho!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Nu kommer Familjelivs forum bli overcrowdat av hemmafruar som gnäller.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Undrar hur det kommer fungera nu när man har abonnemang där detta ingår. Då måste ju abonnemanget hävas eller ändras på något vis :/

Det finns säkert någon klausul i avtalet att det är en tjänst som kan försvinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Hedersmedlem

Hurra! Än en gång har de goda segrat

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TrueType:

Nu kommer Familjelivs forum bli overcrowdat av hemmafruar som gnäller.

Skratta lite högt haha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jaha, det var ett dåligt beslut. Personligen gillar jag att kunna använda tjänster när datan är slut. Diktaturen EU sätter käppar i hjulet än en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Detta var ju ganska väntat men inte desto mindre ett bra beslut för Internet även om en del musiktörstande Facebook användare nu måste betala för sitt missbruk.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jaha, det var ett dåligt beslut. Personligen gillar jag att kunna använda tjänster när datan är slut. Diktaturen EU sätter käppar i hjulet än en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är Telia som är en diktator som säger att du får bara surfa på vissa sidor och använda vissa tjänster när surfen är slut. Alla kanske inte hänger på Facebook, utan vill använda andra tjänster. Ingen skillnad för Telia om 1:orna och 0:orna kommer från Facebook eller någon annanstans, deras mobilmaster o.s.v. belastas på samma sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mirialia:

Jaha, det var ett dåligt beslut. Personligen gillar jag att kunna använda tjänster när datan är slut. Diktaturen EU sätter käppar i hjulet än en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du tycker dom ska få prioritera vilken trafik dom vill?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

Nätet ska vara neutralt och det här är därmed en mycket bra nyhet.

Det ska inte vara nån skillnad om du läser på Sweclocker, lokaltidningens hemsida, ansluter till din server hemma eller hänger på Facebook. Börjar man ge siter fördelar så kan det missbrukas kraftigt även om en del målgrupper kan ha stora fördelar av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är Telia som är en diktator som säger att du får bara surfa på vissa sidor och använda vissa tjänster när surfen är slut. Alla kanske inte hänger på Facebook, utan vill använda andra tjänster. Ingen skillnad för Telia om 1:orna och 0:orna kommer från Facebook eller någon annanstans, deras mobilmaster o.s.v. belastas på samma sätt.

Dom erbjuder något extra för sina kunder, hur kan det vara fel? Har du slut på datan och vill använda andra tjänster så är det väl bara att köpa till mer data. Vad är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ska vara lika för alla tycker jag. Så det var bra beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nätet ska vara neutralt och det här är därmed en mycket bra nyhet.

Det ska inte vara nån skillnad om du läser på Sweclocker, lokaltidningens hemsida, ansluter till din server hemma eller hänger på Facebook. Börjar man ge siter fördelar så kan det missbrukas kraftigt även om en del målgrupper kan ha stora fördelar av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så länge det handlar om ordinarie databasen så håller jag med, men när de är slut så gäller inte ditt resonemang längre.

Ska ni börja klaga på att nätet inte är neutralt för att mobilanpassade sidor funkar så mycket bättre när datan är slut och man får begränsad surfhastighet (64 kb/s)? Menar det är ju inte rättvist att vissa sidor funkar fortfarande, typ sweclockers funkar utmärkt, men youtube går inte ens att använda..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är Telia som är en diktator som säger att du får bara surfa på vissa sidor och använda vissa tjänster när surfen är slut. Alla kanske inte hänger på Facebook, utan vill använda andra tjänster. Ingen skillnad för Telia om 1:orna och 0:orna kommer från Facebook eller någon annanstans, deras mobilmaster o.s.v. belastas på samma sätt.

Eftersom jag enbart har 4G med begränsad data så tycker jag det är synd att detta tas bort. Nu har jag själv aldrig blivit "påverkad" av detta då jag använder mig utav Tele2.

Att vissa sidor är "gratis" att surfa på, är väl bättre än att absolut INGA är det?
Ja det är fel att Telia tog sig rätten att filtrera sidor, men samtidigt så blockerade dem ingenting och gjorde det istället bättre för sina kunder som använder sig mycket av sociala media?

Självklart ska nätet vara neutralt.. men så länge vi har en databegränsning så får de gärna göra det bättre för oss.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jaha, det var ett dåligt beslut. Personligen gillar jag att kunna använda tjänster när datan är slut. Diktaturen EU sätter käppar i hjulet än en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har du nog inte tänkt ett steg till, detta har snarare att göra med att EU inte tillåter diktatur/monopol situationer. Nätneutraliteten är extremt viktig och ska skyddas, jag förstår att i detta fallet kan det låta som ett slag mot konsumenten men det är det inte. Sådana tjänster låser ut andra mindre aktörer och innovationer från marknaden och ger förtur till stora etablerade företag som kan göra avtal med specialregler för dem.
Säg att det kommer en tjänst likt netflix eller spotitfy som ger lika bra eller bättre till ett bättre pris eller har en helt ny lösning som är mycket smidigare men samtidigt så sitter konsumenten på ett abonnemang som stryper en den tjänsten och ger mer bandbredd till netflix eller spotify, det förhindrar det nya alternativet att nå ut till konsumenter på samma villkor vilket gör att ingen väljer det och företaget går under för att ingen kan nyttja tjänsten. Resultatet är att de stora aktörerna får monopol, även många stora aktörer slåss aktivt för att hålla nätneutraliteten just för att även de skulle kunna frysas ute från marknaden, din internetleverantör får sedan total kontroll på vad du "får och inte får" se på nätet, så är det nog inte många användare som vill ha det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nu har du nog inte tänkt ett steg till, detta har snarare att göra med att EU inte tillåter diktatur/monopol situationer. Nätneutraliteten är extremt viktig och ska skyddas, jag förstår att i detta fallet kan det låta som ett slag mot konsumenten men det är det inte. Sådana tjänster låser ut andra mindre aktörer och innovationer från marknaden och ger förtur till stora etablerade företag som kan göra avtal med specialregler för dem.
Säg att det kommer en tjänst likt netflix eller spotitfy som ger lika bra eller bättre till ett bättre pris eller har en helt ny lösning som är mycket smidigare men samtidigt så sitter konsumenten på ett abonnemang som stryper en den tjänsten och ger mer bandbredd till netflix eller spotify, det förhindrar det nya alternativet att nå ut till konsumenter på samma villkor vilket gör att ingen väljer det och företaget går under för att ingen kan nyttja tjänsten. Resultatet är att de stora aktörerna får monopol, även många stora aktörer slåss aktivt för att hålla nätneutraliteten just för att även de skulle kunna frysas ute från marknaden, din internetleverantör får sedan total kontroll på vad du "får och inte får" se på nätet, så är det nog inte många användare som vill ha det.

Facebook har redan monopol.

Sen kan man alltid byta ISP.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd

Bra! Hoppas att dom går efter andra operatörer som Tre också.

Dock så tycker jag dom kan lägga till Polisen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, krisinformation.se och BRIS på listan av sajter som kan nås även när datataket är passerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja så länge det handlar om ordinarie databasen så håller jag med, men när de är slut så gäller inte ditt resonemang längre.

Ska ni börja klaga på att nätet inte är neutralt för att mobilanpassade sidor funkar så mycket bättre när datan är slut och man får begränsad surfhastighet (64 kb/s)? Menar det är ju inte rättvist att vissa sidor funkar fortfarande, typ sweclockers funkar utmärkt, men youtube går inte ens att använda..

Det är skillnad på rättvisa och jämställdhet, att youtube tar mer data har inget med det att göra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Ja så länge det handlar om ordinarie databasen så håller jag med, men när de är slut så gäller inte ditt resonemang längre.

Ska ni börja klaga på att nätet inte är neutralt för att mobilanpassade sidor funkar så mycket bättre när datan är slut och man får begränsad surfhastighet (64 kb/s)? Menar det är ju inte rättvist att vissa sidor funkar fortfarande, typ sweclockers funkar utmärkt, men youtube går inte ens att använda..

Är surfmängden slut är du avstängd från internet tills du langar upp mer kosing.
Uppdatera ditt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Facebook har redan monopol.

Sen kan man alltid byta ISP.
Skickades från m.sweclockers.com

Nej de har de inte, de är en dominant aktör men de har inte monopol, skillnad även där.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Den som inte tycker detta är bra bör ta sig en funderare.
Nätneutralitet och lika för alla.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Facebook har redan monopol.

Sen kan man alltid byta ISP.
Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt har Facebook monopol? Det finns inga andra sociala medier menar du?
Störst är inte samma som monopol.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

Ja så länge det handlar om ordinarie databasen så håller jag med, men när de är slut så gäller inte ditt resonemang längre.

Ska ni börja klaga på att nätet inte är neutralt för att mobilanpassade sidor funkar så mycket bättre när datan är slut och man får begränsad surfhastighet (64 kb/s)? Menar det är ju inte rättvist att vissa sidor funkar fortfarande, typ sweclockers funkar utmärkt, men youtube går inte ens att använda..

Jag har svårt att se din logik i detta. Är datan slut då är det upp till användaren att ändra sin användning eller abbonemang.

Att låta en del datatunga sidor åka gratis är helt förkastligt eftersom de sidorna då blir attraktivare för användarna vilket skadar konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig inte om dem bryter mot detta.
Ren personlig vinning för min del då jag kan fortsätta lyssna på musik även efter min data är slut. Det jag tycker dem bör undersöka i stället är vad mer som bör läggas till som undantagen trafik. Viss form av samhällsinformation eller liknande.
Nu vet jag inte hur telia har gjort med tjänster som spotify och om dem tre hela tiden jobbar med att lägga till fler tjänster som är undantagna från taket men så länge fler och fler tjänster som använder mycket data läggs till så tycker jag det är bra då det för en gångs skull faktiskt gynnar användaren och inte företaget (vilket faktiskt nätneutralitetslagen är till för men som nu i min mening slår bakut)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jaha, det var ett dåligt beslut. Personligen gillar jag att kunna använda tjänster när datan är slut. Diktaturen EU sätter käppar i hjulet än en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

EU är ingen diktatur utan del av en parlamentarisk demokrati. Det finns såklart saker som fungerar mer eller mindre bra i EU men just därför är det så bra att som enskilda invånare har rätt att delta i val och på så vis påverka hur EU fungerar. Du kan till och med engagera dig politiskt och med lite flax bli invald i EU-parlamentet. Nästa val är 2019 - det är bara att sätta fart. DET är raka motsatsen till diktatur.

Permalänk
Medlem

@Mirialia:

Bortsätt den snedvridna konkurrensen mellan olika företag är detta också ett problem för privatpersoner. Datagränserna är till för att inte näten ska bli överbelastade i syfte att göra det snabbare, så man får betala mer desto större del av kapaciteten man använder. Kan man använda näten i vissa syfte även efter att gränsen uppnåtts är detta orättvist mot de som skulle vilja använda det i något annat syfte, som snällt får betala extra, acceptera den lägre hastigheten eller vänta tills nästa månad.

Varför ska jag behöva betala extra för mer data för godtyckligt bruk när andra kan använda det för sitt bruk helt utan gräns och utan prispåslag? Alternativt, varför ska jag acceptera eventuell resulterande lägre hastighet/latens för mig för att andra inte behöver bry sig om sina gränser?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@RainesX: Nej varken telia eller tre har lagt till fler tjänster sen det lanserades vad jag vet.