Beställd telefon slut i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ok, kan köpa att de isf inte borde kännas vid ordern innan den är bekräftad.
(Vilket jag förmodar skulle orsaka större irritation från kunderna, men då skulle de ju iaf följa ARNs rekommendationer.)

I den här tråden finns det ju dock en faktor som komplicerar situationen något, TS hade beställt en unik vara. Det fanns bara ett enda begagnat exemplar till försäljning.

Såhär uppfattar iaf jag situationen:

* TS har beställt en begagnad vara
* Pga fel har två köpare fått något som ARN säger är en bekräftelse (men där säljaren i texten hävdar att det inte är en bekräftelse)
* Säljaren säger till den ena (TS) att det tyvärr blivit fel och att den begagnade varan redan sålts

Diskussionen här i tråden har sedan fått två huvudsakliga läger:

* De som hävdar att det är rimligt att köpet hävs
* De som hävdar att TS har rätt att istället få en ny vara av samma typ till priset för den begagnade

Jag håller med om att det faktum att varan var en så kallad "fyndvara" ska tas i beaktning. Det innebär alltså att säljaren kan ersätta med en annan likvärdig "fyndvara", något som inte skulle vara fallet om man köpt den ny. Men det kan också betyda att det bästa alternativet för alla parter är att ge en ny. Till exempel, har du köpt en begagnad Volvo V40 för 50 000 kronor (av en näringsidkare), och varan visar sig vara felaktig, så råder det ingen tvekan om att kräva en ny Volvo V40 för 400 000 kronor. Däremot kanske man har en likvärdig Volvo V50 som kostar 55 000 kronor, ja då kan detta vara en möjlig ersättning.

Som jag tidigare visat så innebär inte "det finns ingen IDENTISK vara att leverera" att köpet automatiskt hävs. Det måste föreligga särskilda rekvisit för att så ska göras. Till exempel att kostnaden för att ersätta med en annan likvärdig vara i sammanhanget är oskälig. Om det finns en bestämmelse som säger att en begagnad vara aldrig någonsin, under några som helst omständigheter, kan ersättas med en ny vara, så bör det framgå. Det är underligt att ni tycks sitta med denna informationen, men jag kan inte hitta den någonstans...

Skrivet av MacAllan:

Som jag sa, har man lite sunt förnuft i kroppen så begriper man att det inte funkar så, har man inte det så...

Då kanske du kan förklara för en, som enligt dig, inte har något som helst sunt förnuft, varför KKL inte skulle gälla för begagnade varor? Det är väldigt tydligt att du har en åsikt, men har du några som helst belägg för vad du påstår?

Om du tycker att företag är fria att sluta avtal till höger och vänster, utan något som helst krav på att hålla sin del av avtalet och sedan kalla detta sunt förnuft. Ja, då får det stå för dig.

Permalänk

Det tråkiga med alla trådar som den här är att man mycket sällan får reda på hur det gick. Så snälla när du vet skriv här så vi andra kan få fakta i slut ändan och inte bara gissningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Jag lämnar tråden med en kommentar om att det är poänglöst att argumentera med någon som inte förstår vad väsentligt är.

Till TS önskar jag lycka till men lägg inte för mycket tid på din ARN anmälan. Det kommer inte gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Blomman90: Jag lämnar tråden med en kommentar om att det är poänglöst att argumentera med någon som inte förstår vad väsentligt är.

Till TS önskar jag lycka till men lägg inte för mycket tid på din ARN anmälan. Det kommer inte gå igenom.

Du har använt en väldigt spännande argumentationsteknik. När jag levererat tydliga källor på det du ifrågasatt (likvärdig vara, ingånget avtal, vattentäthet, etc.), ja då blir du helt tyst och faller nu tillbaka till det enda som egentligen är riktigt svårtolkat (du har trots allt inte presenterat en enda källa som styrker dina påståenden, du har endast raljerat och använt härskartekniker).

Så vad är en väsentlig kostnad? Jag har sagt flera gånger att det inte går att definiera ett sådan belopp, varken i procent eller i kronor, som passar in i alla situationer (vilket alltså är det enda jag menar detta skulle kunna falla på, även om jag har en stark övertygelse om att detta inte kommer falla under "väsentlig kostnad"). Men nu verkar det alltså som om att du har en definition man kan använda, eftersom jag, enligt dig, inte förstår begreppet "väsentligt". Men till det behöver du inte lämna någon tydligare förklaring, man är ju trots allt ganska hopplös om man inte håller med dig om vad som är en "väsentlig kostnad". Men istället för att fly fältet när dina påståenden faller som furor, kanske du kan bemöta mina faktiska påståenden och källor med något mer konkret? Samtidigt, vill du lämna argumentationen, tänker jag inte hindra dig på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag skulla absolut uppmana TS att låta ARN prova ärendet, hans chanser torde vara goda. Orderbekräftelsen kan säkerligen anses uppfylla vad krävs för ett ingånget avtal, och merkostanden för att leverera en icke-begagnad vara av samma modell som den begagnade är knappast oskälig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Tack, blev en beställning därifrån, hittade frifraktkod också

Visa signatur