Permalänk

Hur lära sig göra "posters"

Hej vet ej om detta är rätt forum del
har en fråga Film affischer ser ibland skithäftiga ut men hur fasen skapar man tex Windows bakgrunder som bygger på det sätt posters görs dvs att man förmodligen jobbar med lager i ett Photoshop liknande program kanske mer vet inte men är det nån som kan ge tips vad som behövs för såna skapelser som tex vissa affischer där den övre delen kan vara en karaktär under den kan det finnas fler karaktärer samt en del scener från filmen eller farkoster beroende på. men hur får de det att se så rent och snyggt ut?
jag kan göra bakgrunder med multipla bilder men får inte till den effekten som finns på film affischer som vissa star wars posters eller the Hobbit eller Lord Of The Rings Affischer försökte ska en bakgrund med Hobbit karaktärer men får itne till den som jag vill ha den er mer grötig än snygg ut, vet nån här hur man kan få till sånna bakgrunder?
Vad behövs mjukvarumässigt och Hårdvarumässigt?
Samt hur var det nu man gjorde fina snöeffekter i Photoshop igen har glömt det :)?
Hårdvara:
Dator (minne, grafikkort)
Skärm 24" eller måste det vara 27" ?
skaparen (kunskaper, artistisk ådra/talang)?

Med vänlig hälsning
Petri
Moderator flytta gärna tråden där den hör hemma om jag postat fel

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

jag kan göra bakgrunder med multipla bilder men får inte till den effekten som finns på film affischer som vissa star wars posters eller the Hobbit eller Lord Of The Rings Affischer försökte ska en bakgrund med Hobbit karaktärer men får itne till den som jag vill ha den er mer grötig än snygg ut, vet nån här hur man kan få till sånna bakgrunder?

Söker du på tutorials för några av följande sökorden i Google "tutorial, compositing, action scenes, epic scenes, movie posters, photoshop" så kan du säkert lära dig en hel del hur man får ihop flera lager med färgkorrigering, blending osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Compositing

Och jag är mer än *övertygad* att det finns ett otal tutorials på hur du gör snöefekter om du bara söker på Google (eller annan valfri större sökmotor).

Permalänk

hittade nåt om Blending och har övat ett bra tag sen i eftermiddags detta vart resultatet

tycker detta är det bästa jag gjort hittills

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]