Permalänk
Medlem

Oidentifierat nätverk

Hej.
Detta är säkert ett jättelätt problem att lösa, men mina tekniska kunskaper är begränsade i det här ämnet.
Mellan igår och idag har något hänt med nätverket på min stationära dator.
Igår funkade allt fint, idag hittar datorn inget internet.
Jag ansluter vanligtvis trådlöst (asus ea n66) till routern men inte ens när jag kör med kabel fungerar det.
Till saken hör att alla andra enheter som är kopplade till nätverket fungerar precis som vanligt. Mobiler, bärbara datorer, Playstation och Sonos.
Det får mig att misstänka att en uppdatering har laddats ner och gått fel, men det är där mina kunskaper brister.
Jag har Windows 10, felmeddelandet säger "oidentifierat nätverk" och "inget internet" och när jag kör nätverksdiagnostik hittar den problemet "Ethernet saknar giltigt IP-konfiguration"
Hur tar jag mig lättast vidare här ifrån?
Stort tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ditt nätverkskort får inte IP-adress från din router tilldelad till sig.

För att bekräfta att du har kontakt med din router via trådlöst eller sladd, öppna kommandotolken (Start - kör - skriv in: cmd.exe)

Skriv sedan: ipconfig
Notera om du har gateway, om ja, skriv: ping [ditt gateway ip]
Får du svar?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

skulle i varje fall börja med att starta om routern ifall dhcp ballat ur

kör sedan CMD från start och ge oss en ipconfig /all om det inte redan hoppat igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Ditt nätverkskort får inte IP-adress från din router tilldelad till sig.

För att bekräfta att du har kontakt med din router via trådlöst eller sladd, öppna kommandotolken (Start - kör - skriv in: cmd.exe)

Skriv sedan: ipconfig
Notera om du har gateway, om ja, skriv: ping [ditt gateway ip]
Får du svar?

Default Gateway står det ingenting på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

skulle i varje fall börja med att starta om routern ifall dhcp ballat ur

kör sedan CMD från start och ge oss en ipconfig /all om det inte redan hoppat igång.

Jag har nu startat om/återställt routern men ingen skillnad tyvärr.
Är det något speciellt du vill ha på ipconfig/all? Det dök upp jättemycket info där. Det som jag tycker sticker ut, utan att veta så mycket, är att raden för Default Gateway är helt tom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

skulle i varje fall börja med att starta om routern ifall dhcp ballat ur

kör sedan CMD från start och ge oss en ipconfig /all om det inte redan hoppat igång.

Jag ser nu också att på raden dhcp enabled, som du nämnde, står det "No"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt skumt detta hände en av mina datorer också, har 3st inkopplat till en asus router varav en sluta internetkopplingnen att funka för ett par dagar sen. Ska testa med en annan kabel imorgon se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Rätt skumt detta hände en av mina datorer också, har 3st inkopplat till en asus router varav en sluta internetkopplingnen att funka för ett par dagar sen. Ska testa med en annan kabel imorgon se om det löser problemet.

Hur gick det? Fick du igång det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick det för nån dag sen också. Försökte med allt. sen bytte jag sladd för att sen byta tillbaka. Funka fortfarande inte. Lös bara oranget. Ryckte ut sladden och tryckte in igen i hopp om att det skulle funka och vips så funka det. Starta om gatewayen ett par gånger också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaft:

Hur gick det? Fick du igång det?

Skickades från m.sweclockers.com

Har testat med en annan kabel, funkar inte. Får samma problem först unindentified network sen blir det ett rött kryss om man kör windows felsök.

uppdatering: Ställde in ip-adress manuellt på den datorn och då fick jag det att funka. Så min gissning är att nåt har uppdaterats på antingen windows eller routern och ändrat inställningar. Men ändå skumt att det inte funkar med dhcp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coopish:

Har testat med en annan kabel, funkar inte. Får samma problem först unindentified network sen blir det ett rött kryss om man kör windows felsök.

uppdatering: Ställde in ip-adress manuellt på den datorn och då fick jag det att funka. Så min gissning är att nåt har uppdaterats på antingen windows eller routern och ändrat inställningar. Men ändå skumt att det inte funkar med dhcp.

Du kanske måste starta om datorn på riktigt och inte bara stänga av och starta, det har kommit en ny bugg i win 10 som kan passa in på dina symptom.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1456403-oidentifierat-n...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deaft:

Någon som vet något mer om detta?
Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Tänk på detta i fortsättningen.

*Bump raderad*

*****

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske måste starta om datorn på riktigt och inte bara stänga av och starta, det har kommit en ny bugg i win 10 som kan passa in på dina symptom.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1456403-oidentifierat-n...

Skrivet av Phunky:

Där ser man. Verkar funka nu igen efter jag drog ur strömkontakten ur datorn.