PC använder IGPU istället för GPU

Permalänk
Medlem

PC använder IGPU istället för GPU

Hej.
Monterade isär min dator för ca 3 dagar sedan för att rengöra allt, satte ihop allt igår igen.
Ända sedan jag satt ihop datorn så har jag haft problem.. Min dator använder sig av Intels integrerade grafik istället för min GPU. Grafikkortet finns inte i enhetshanteraren och inte när jag kollar bios. Har testat olika PCI-E slots och olika kablar. Inget fungerar.

SPECS: i7 6700k, msi gaming m5 mobo, msi r9 290, 16gb hyperx och CM g750m psu.

MVH // En jävligt less Filip

Rubrik korrigerad. // MOD
Permalänk
Entusiast

Hej Filip!

Dubbelkolla så att skärmkabeln (Displayport, DVI, HDMI eller VGA) sitter i grafikkortet och inte i moderkortet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown: Det sitter i grafikkortet, det jag tycker är skumt. o.O

Permalänk
Entusiast

@blondiswe Du har endast 1 kabel kopplad mellan skärm och dator? Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Jonssown: Endast en kabel sitter i. Har tyvärr ej möjligheten att testa i en annan dator nu här hemma, utan jag ska göra det imorgon på skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blondiswe:

@Jonssown: Det sitter i grafikkortet, det jag tycker är skumt. o.O

Om skärmen är kopplad till grafikkortet så är det det som används, den interna grafiken visas inte genom det.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jo jag tyckte det var lite skumt.. Dock så får jag bara upp "Intel(R) HD Graphics 530" och "Microsoft Basic Display Adapter" i enhetshanteraren. Vad kan detta bero på? Bör kanske nämna att jag sitter på en ny hdd med nyinstallerat windows, drivers finns till allt^^

Permalänk
Medlem

@blondiswe: Du har installerat drivrutiner till ditt msi r9 290?
Vad säger gpu-z och radeon inställningarna?

Ser det ut så här?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blondiswe:

@MacAllan: Jo jag tyckte det var lite skumt.. Dock så får jag bara upp "Intel(R) HD Graphics 530" och "Microsoft Basic Display Adapter" i enhetshanteraren. Vad kan detta bero på? Bör kanske nämna att jag sitter på en ny hdd med nyinstallerat windows, drivers finns till allt^^

Kan ju vara att du kör på en standard grafikrutin, installera senaste drivrutinen från amd.
Just "Microsoft Basic Display Adapter" brukar indikera på att man kör på en vanliga VGA rutin.

Permalänk
Medlem

Hej, har du checkat inställningarna i BIOS så att det inte är satt så att datorn använder iGPU istället för ditt r9 kort?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@blondiswe: Du har installerat drivrutiner till ditt msi r9 290?
Vad säger gpu-z och radeon inställningarna?

Ser det ut så här?
http://cdn.overclock.net/0/0c/0c397443_g9vk.jpeg

allt var lika förutom att det stod ""Microsoft Basic Display Adapter".
Har installerat drivers (försökt kanske man ska säga?), men i mid installation så blir skärmen svart (powerlampan fortfarande grön) och sen så förblir den så bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hej, har du checkat inställningarna i BIOS så att det inte är satt så att datorn använder iGPU istället för ditt r9 kort?

Ja, dock så har jag en "boardmap" i bios som visar vilka komponenter som är connectade, mitt grafikkort finns dock inte med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån.. men kan du ta en bild på baksidan och i lådan bara för att?

Man vet ju aldrig, även fast man har dubbelkollat flera gånger så kan man missa nått.

Händer oss alla någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av blondiswe:

allt var lika förutom att det stod ""Microsoft Basic Display Adapter".
Har installerat drivers (försökt kanske man ska säga?), men i mid installation så blir skärmen svart (powerlampan fortfarande grön) och sen så förblir den så bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att grafikkortet fått en esd skada ifall du bara får svart skärm när du installerar drivrutinerna. (Även med omstart efter ett par minuter när installationen är klar också ?)
(Brorsans gtx 650 som gjorde likadant efter att farsan kommit tillbaks från att ha åkt till borlänge för o göra något (låg löst ovanpå kartongen den skulle ligga i och såklart fick studsa runt lite i passagerarsätet som är av tyg...)

Var bara o slänga på tippen då det var stendött när man installerade drivrutinerna på alla skärm uttag men funkade och visa bild när man inte hade drivers installerat (så fort det var nvidia display drivers på burken i stort sett så vägrade den visa bild.)
Kopplat i strömmen till graifkkortet också antar jag ?
ska vara två st 6 pin eller 1 8 pin o en 6 pin tillsammans.

Kan vara vettigt och göra det till en vana att endast ta i chassiet till nästa vända och inte öppna datorn för ens man nått kökskolv o icke strömledande bord utan duk.
ifall du använde dammsugaren för att städa ur burken så kan du skickat på en laddning via dammsugar munstycket också eller från att ha hållit i dammsugaren så har du en spänningsskillnad mellan dig och datorn som är tillräckligt stor för att skada komponenter.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blondiswe:

Ja, dock så har jag en "boardmap" i bios som visar vilka komponenter som är connectade, mitt grafikkort finns dock inte med.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, har du senast BIOS versionen?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Låter som att grafikkortet fått en esd skada ifall du bara får svart skärm när du installerar drivrutinerna. (Även med omstart efter ett par minuter när installationen är klar också ?)
(Brorsans gtx 650 som gjorde likadant efter att farsan kommit tillbaks från att ha åkt till borlänge för o göra något (låg löst ovanpå kartongen den skulle ligga i och såklart fick studsa runt lite i passagerarsätet som är av tyg...)

Var bara o slänga på tippen då det var stendött när man installerade drivrutinerna på alla skärm uttag men funkade och visa bild när man inte hade drivers installerat (så fort det var nvidia display drivers på burken i stort sett så vägrade den visa bild.)
Kopplat i strömmen till graifkkortet också antar jag ?
ska vara två st 6 pin eller 1 8 pin o en 6 pin tillsammans.

Kan vara vettigt och göra det till en vana att endast ta i chassiet till nästa vända och inte öppna datorn för ens man nått kökskolv o icke strömledande bord utan duk.
ifall du använde dammsugaren för att städa ur burken så kan du skickat på en laddning via dammsugar munstycket också eller från att ha hållit i dammsugaren så har du en spänningsskillnad mellan dig och datorn som är tillräckligt stor för att skada komponenter.

Ajdå.. Jo kontakterna sitter som dom ska(8pin o 6pin).
Använde tryckluft när jag städade ur burken^^
Jag som alltid tyckt jag varit försiktig när jag hållit på med datorn, missade väl nåt denna gången gissar jag på..
Får göra ett sista försök och testa kortet på skolan imorgon, annars blir det väl att punga ut ytterligare några tusenlappar för ny gpu. -_-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att ta ur alla elkablar till grafikkortet och sätt i dem igen.
Eventuellt även vid nätagget om du har ett modulärt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@blondiswe:
Har du provat återställa bios?
Om du har gamla drivare installerade prova rensa med DDU innan du installerar senaste på nytt.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har damm som flög in i pcie porten när du rensade det med tryckluft, kanske dammet som förstör kontakten mellan kortet och pinsen? Lite väl lite att gå på men varför inte kolla när du väl ska ta ut kortet!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@blondiswe:
Har du provat återställa bios?
Om du har gamla drivare installerade prova rensa med DDU innan du installerar senaste på nytt.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Hade en helt ny hdd så inget var installerat tidigare. :/

Skickades från m.sweclockers.com