Packet loss i 15 sekunder var femte minut (HJÄLP)

Permalänk

Packet loss i 15 sekunder var femte minut (HJÄLP)

Tjena!

I slutet av augusti så började porblemet som står i rubriken. Sedan kom en tekniker i slutet av oktober och kollade lite. Cirka 2 veckor efter så stabiliserades nätet och det blev som vanligt. Nu i december så har problemet återuppstått. Så nu tänkte jag höra med er här på Sweclockers om ni kanske vet vad problemet är eftersom att Bredbandsbolaget arbetade lite för segt.

Jag har provat att köpa en ny router, provat att koppla in 2 olika datorer direkt i vägguttaget och provat olika kablar.

Är det någon som vet vad det är som kan orsaka detta och hur jag kan lösa det?

Länkar på tester gjorda med PingPlotter:
Test från idag (mellan kl 19.41 och 19.51)
Test från förra gången jag hade problemet (mellan kl 10.30 och 16.20)
Test från förra gången jag hade problemet (mellan kl 23.00 och 08.30)

Håller för tillfället på att bli galen så vore grymt om någon skulle kunna hjälpa mig!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du loggar in i routern och kollar på dhcp lånetiden för wanporten vad är tidsintervallet där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: DHCP serverns Lease time är på 86400.

Edit läste fel det var LAN

Permalänk

@mrqaffe: hittade DHCP query frequency i WAN och den står på Aggressive Mode

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Parresarus:

@mrqaffe: hittade DHCP query frequency i WAN och den står på Aggressive Mode

Jaha, det var ju också en inställning (men ingen standard) du kan inte se tiden ? Om det inte funkar ok vid omförhandlingen så kan du tappa kontakten en kort stund med jämna mellanrum och det kan ju vara så¨att din router inte uppför sig bra utaan tvingar fram omförhandlingar var 5e minut och det gillar kanske inte dhcpservern eftersom det är den som normalt tilldelar en tid, prova att ändra aggressive till nått "snällare" och prova om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Provar att sätta den på Normal mode så får vi se hur det ser ut

Permalänk

@mrqaffe: Det fungerade inte :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Parresarus:

@mrqaffe: Det fungerade inte :/

Nähäpp, då är det nått annat, du skulle kunna pinga din router, din publika ip och din standardgateway varje sekund under nån timme och se om det visar på något problem för då får du reda på om det är nått hemma hos dig eller hos operatören som strular och är det inte några problem med att pinga routern och din publika ip men det ändå strular så är felet hos operatören.
http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Kollade hela dagen med PingInfoView och allt såg bra ut där så jag antar att jag får vänta på en tekniker igen.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Parresarus:

@mrqaffe: Kollade hela dagen med PingInfoView och allt såg bra ut där så jag antar att jag får vänta på en tekniker igen.

Tack för hjälpen!

Du har alltså inte sett några problem mellan dig och operatörens gateway men samtidigt upplevt problem mot saker längre bort på internet ? I så fall är det nått problem hos operatören och inte hemma hos dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.