ASUS GTX STRIX 1070 OC edition krånglar

Permalänk

ASUS GTX STRIX 1070 OC edition krånglar

Köpte precis ny dator och har problemet att när jag startar ett spel och börjar spela så börjar GPU fläkten låta extremt mycket då i Battlefield1 sedan när jag avslutat spelet och inte gör något krävande på datorn fortsätter GPU fläkten att låta massor.

Försöker använda GPU TWEAK2 för att ställa in silent mode men fungerar ej.
Kan även få gpu fläkten att låta massor genom att ändra från 0 dB fan inställningen när jag sedan försöker ändra tillbaka låter det fortfarande extremt mycket.

Någon som har en lösning? Har provat hämta nya drivrutiner samt använda GPU TWEAK2 men inget verkar fungera.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Permalänk
Medlem

@linuszero:

Jag sitter på ett likadant kort och använder mig av MSI Afterburner för att ställa in fläktkurvan på grafikkortet. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Så ska det inte vara! Låter den mycket typ en second när du startar spelet så kan detta vara "normalt", typ att fläkterna startar på full fart och ställer sig till rätt hastighet sen. Men när du slutar spela ska fläkterna också sluta snurra, efter några seconder när temperaturerna har gått ner. Har du satt datorn ihop själv? Kan du lite om datorer? Det kan vara grafikkortet, det kan vara moderkortet, det kan vara drivrutiner, det kan vara inställningar i biosen, den kan vara mycket olika grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

jag har likadant kort som jag kör i oc mode. Jag hör knappt kortet även då jag spelar... så nånting galet måste det ju vara

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Vimsig:

@linuszero:

Jag sitter på ett likadant kort och använder mig av MSI Afterburner för att ställa in fläktkurvan på grafikkortet. Fungerar utmärkt.

Prövade Msi afterburner funkade ej för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Så ska det inte vara! Låter den mycket typ en second när du startar spelet så kan detta vara "normalt", typ att fläkterna startar på full fart och ställer sig till rätt hastighet sen. Men när du slutar spela ska fläkterna också sluta snurra, efter några seconder när temperaturerna har gått ner. Har du satt datorn ihop själv? Kan du lite om datorer? Det kan vara grafikkortet, det kan vara moderkortet, det kan vara drivrutiner, det kan vara inställningar i biosen, den kan vara mycket olika grejer.

Det är efter jag spelat ett spel. Japp satte ihop datorn med en polare som plockat ihop många datorer tidigare. Själv är jag väl helt ok på datorer.
Har senaste drivrutiner, när jag kör hwmonitor
visas att fläktarna har 0rpm oavsett vad, för gpu
Temperaturen är låg men ändå låter kortet som ett jetplan. Jag tänker försöka byta ut kortet. De som har samma problem på nätet verkar för det mesta inte hittat någon lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@linuszero:

Har du klickat i "Enable user defined software automatic fan control" under fliken Fan?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Skrivet av Vimsig:

@linuszero:

Har du klickat i "Enable user defined software automatic fan control" under fliken Fan?

Det har jag

Permalänk
Skrivet av linuszero:

Det har jag

Har du gjort en egen fläktkurva?

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

@Sten sax påse: Det har jag gjort.

Har nu retunerat grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av linuszero:

@Sten sax påse: Det har jag gjort.

Har nu retunerat grafikkortet.

Okej, tråkigt att höra

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Skrivet av Sten sax påse:

Okej, tråkigt att höra

Aa känns riktigt surt när man precis fått nya datorn och vill spela lite nya spel.

Permalänk

Uppdatering, köpte precis ett MSI 1070 gtx som fungerar fin fint
Så hade bara otur med första grafikkortet.