165 hz skärm, g-sync och fps. Vill ha en förklaring kring detta!

Permalänk

165 hz skärm, g-sync och fps. Vill ha en förklaring kring detta!

Hej all!

Vill reda ut en del begrepp som jag försöker förstå. Så jag tänkte att någon kunnig här kanske kan hjälpa mig!

Jag har en 27" AOC som har stöd för g-sync och 165hz, om man överklockar den. Det har jag gjort. I spel som exempelvis BF1 har jag allt på ultra och har en FPS på ca 100. I Overwatch ca 130 fps.

Min frågeställning är. Är det så att för att ha fullt stöd för en skärm som rinner i 165hz så bör man ha en FPS på 165? Om jag fattat det rätt? Eller är det så att g-sync fixar förlusten, dvs mellanskillnaden? Det jag undrar är att med den prestandan jag har så kanske inte 165hz spelar någon större roll jämfört med exempelvis 144hz?

Vad förlorar man beroende på prestanda och vad vinner man i högre hz förutom en skönare bild genrellt?

Skulle verkligen vilja ha en förklaring kring detta.

Tack!

Permalänk
Medlem

165hz vs 60hz ser du endast skillnad på om du kan nå 60+ fps.
Hertzen på skärmen är hur många bilder per sekund den kan visa, kan din hårdvara bara komma upp i t.ex 130fps så ser du också bara 130fps.
Skillnaden anser vissa vara stor, andra mindre stor.
Du kan testa kolla på youtubeklipp i 30fps samt 60fps, du bör då kunna se att 60 fps ger ett bättre flyt, ser nästan "mer på riktigt" ut.

G-sync: https://www.youtube.com/watch?v=oT8f_1oRsLU

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Jag fick läsa ditt inlägg ett par gånger innan jag förstod frågeställningen...

g-sync talar om att inte börja rita nästa bild från grafikkortet förrän nästa är klar. Skärmen i sig uppdaterar sig med 165 ggr/sekund så i bästa fall får du 165bilder på skärmen / sekund. Om det är samma bild så fuskas det, den ritas inte om. Föregående bild jämförs dessutom med nästa och tiden mellan bilderna varierar i olika intervall (nu har jag inte kollat din skärm exakt) men det kan vara exempelvis 165, 144, 120, 100 eller något liknande. Så, dippar din fps under 165 i spelet slår det om till (exempelvis) 144 om det nu låg mellan 160 -> 164 för en kort stund.

//edit ah, och såklart - om du inte kör med gsync på, utan säjer att nu ska skärmen rita med 165hz och spelet har flytande fps mellan vad vet jag.... exempelvis bf1, du ligger kring 100, ibland 50, ibland 150 exempelvis. Ja, då ritar ju skärmen 165 bilder i sekunden, några hela och fina uppritade typ 4 gånger, andra bara rendrerade till hälften och du får fula tearing-sträck (men 165hz!)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gurk:

Jag fick läsa ditt inlägg ett par gånger innan jag förstod frågeställningen...

g-sync talar om att inte börja rita nästa bild från grafikkortet förrän nästa är klar. Skärmen i sig uppdaterar sig med 165 ggr/sekund så i bästa fall får du 165bilder på skärmen / sekund. Om det är samma bild så fuskas det, den ritas inte om. Föregående bild jämförs dessutom med nästa och tiden mellan bilderna varierar i olika intervall (nu har jag inte kollat din skärm exakt) men det kan vara exempelvis 165, 144, 120, 100 eller något liknande. Så, dippar din fps under 165 i spelet slår det om till (exempelvis) 144 om det nu låg mellan 160 -> 164 för en kort stund.

Så fungerar inte G‑Sync.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så fungerar inte G‑Sync.

Jo.

"G-Sync is a hardware-based tech that manipulates the display panel’s vertical blanking interval (VBLANK). VBLANK represents the interval between the time when a monitor finishes drawing the current frame, and the beginning of the next frame.
During this interval, no screen refresh data is sent to the monitor. When G-Sync is active, the graphics card in your PC waits until the monitor is ready to receive another frame before sending it. This keeps everything in sync, and eliminates annoying and distracting visual artifacts."

+

"A G-Sync board contains 768MB of DDR3 memory, which stores the previous frame so that it can be compared to the next incoming frame. It does this to decrease input lag.
G-Sync allows a monitor to support variable refresh rates, which are often redrawn at widely varying intervals. Syncing the GPU and monitor’s refresh rates helps make in-game animations appear smoother."

Eller så har jag läst av någon annan som säjer fel.

Skriv in hur det fungerar istället eller rätta till vad som är fel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gurk:

Skriv in hur det fungerar istället eller rätta till vad som är fel.

G‑Sync "hoppar" vad jag vet inte mellan fixa frekvenser såsom 120, 144 och 165 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jo.

"G-Sync is a hardware-based tech that manipulates the display panel’s vertical blanking interval (VBLANK). VBLANK represents the interval between the time when a monitor finishes drawing the current frame, and the beginning of the next frame.
During this interval, no screen refresh data is sent to the monitor. When G-Sync is active, the graphics card in your PC waits until the monitor is ready to receive another frame before sending it. This keeps everything in sync, and eliminates annoying and distracting visual artifacts."

+

"A G-Sync board contains 768MB of DDR3 memory, which stores the previous frame so that it can be compared to the next incoming frame. It does this to decrease input lag.
G-Sync allows a monitor to support variable refresh rates, which are often redrawn at widely varying intervals. Syncing the GPU and monitor’s refresh rates helps make in-game animations appear smoother."

Eller så har jag läst av någon annan som säjer fel.

Skriv in hur det fungerar istället eller rätta till vad som är fel.

G-sync anpassar sig aktivt till vilken fps du har, har du 123fps kommer G-sync ändra frekvensen på din skärm till 123. Dock kan gsync inte hantera detta under vissa förhållanden som t.ex över 165fps eller exempelvis under 30.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

G‑Sync "hoppar" vad jag vet inte mellan fixa frekvenser såsom 120, 144 och 165 Hz.

Skrivet av Paontuus:

G-sync anpassar sig aktivt till vilken fps du har, har du 123fps kommer G-sync ändra frekvensen på din skärm till 123. Dock kan gsync inte hantera detta under vissa förhållanden som t.ex över 165fps eller exempelvis under 30.

Bra jag ger mig, jag har antagligen rört ihop det med vad skärmen faktiskt klarar för intervall (om man inte kör g-sync) och att det faktumet att g-sync inte klarar att hålla bilden en viss tid (ca 5ms) utan att rita om den, per spec.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Skärmens uppdateringsfrekvens justeras till den fps som ditt grafikkort renderar. Och nej den hoppar inte från 165 till 144 eller 120 ect. Har man 157fps så justeras skärmens hz till 157. Har du 63fps så har du 63hz. Mycket läcker teknik det där och det är helt klart värt pengarna.

En annan felskrivning i kommentarerna här är att G-Sync inte funkar under 30fps vilket är fel enligt de specs jag låst om. Utan det fungerar så att när det doppar under tex 40fps vilket vi säger är lägsta hzen skärmen kan gå ner till, så kommer G-Sync dubbla hzen.

Exempel:
150fps ger 150hz
50fps ger 50hz
35fps ger 70hz (här har det gått under minimum hz för skärmen så då dubblas det)
25fps ger 50hz
15fps ger 45hz (här tripplar skärmen hzen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Skärmens uppdateringsfrekvens justeras till den fps som ditt grafikkort renderar. Och nej den hoppar inte från 165 till 144 eller 120 ect. Har man 157fps så justeras skärmens hz till 157. Har du 63fps så har du 63hz. Mycket läcker teknik det där och det är helt klart värt pengarna.

En annan felskrivning i kommentarerna här är att G-Sync inte funkar under 30fps vilket är fel enligt de specs jag låst om. Utan det fungerar så att när det doppar under tex 40fps vilket vi säger är lägsta hzen skärmen kan gå ner till, så kommer G-Sync dubbla hzen.

Exempel:
150fps ger 150hz
50fps ger 50hz
35fps ger 70hz (här har det gått under minimum hz för skärmen så då dubblas det)
25fps ger 50hz
15fps ger 45hz (här tripplar skärmen hzen)

Skickades från m.sweclockers.com

Ok men eftersom jag ligger runt 130 fps så är alltså 165hz helt bortslängt? Jag borde hellre köra 144 eller till och med 120?? Detta med G-sync.

Permalänk
Medlem

@skärmlasse: Helt bortslängt är det ju inte, om du någon gång råkar spela något som du faktiskt får 165 FPS i. Beroende på vad du har för övriga komponenter i din dator borde du t.ex. kunna få upp Overwatch i 165 FPS ganska lätt (om du inte nådde dina nuvarande 130 med låga inställningar).

Dock så har ju rätt många missuppfattat nyttan med G-Sync. G-Sync är allra mest till sin fördel om du ligger i rätt låg FPS, då den adaptiva syncen gör så att bilden inte tearar (V-Sync av) eller laggar (V-Sync på), samt att känslan av inputlag kan minska, då dina rörelser med mus/kontroller avspeglas "fortare" på skärmen (vad det egentligen handlar om är att de frames som redan ska ut kan visas så fort som möjligt och inte måste anpassa sig till skärmens uppdateringsfrekvens, utan tvärt om, skärmen anpassar sig till din FPS).

De allra flesta märker direkt skillnaden mellan en G-Sync-skärm och en vanlig i intervallet 20-80 FPS (+-10 beroende på hur känslig man är, såklart). G-Sync är främst en teknik för att kunna slå på allt ögongodis i singleplayer-spel utan att allt börjar lagga och/eller teara, spelar du mer competitive som t.ex. Overwatch är det mycket bättre att slå av alla extrainställningar och ligga i konstant 240 Hz / FPS utan någon sorts sync alls (icke V-, G-, Free- eller AdaptiveSync då).

Permalänk
Medlem

Det finns så gott som ingen nackdel med G-Sync så länge man inte vill ha 250fps för det finns idag ingen skärm som klarar så hög hz med G-Sync.
Nej det är inte bortkastat att ha 165hz även om du bara kommer upp i 130. Du får se det som en framtidsförsäkring, att din skärm klarar av höga fps ifall du nån gång uppgraderar grafikkortet.
Det är som att ha en bil med 500hk, du använder inte maximalt när du kör omkring normalt, MEN DEN HAR POTENTIAL att accelerera fort som fan när det behövs

Låt G-Sync va kvar på 165. För om du skulle drar ner det till 120 så kommer G-Sync slås av så fort du passerar 120.01 fps.
Njut av prestandan i din nya skärm

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Det finns så gott som ingen nackdel med G-Sync så länge man inte vill ha 250fps för det finns idag ingen skärm som klarar så hög hz med G-Sync.
Nej det är inte bortkastat att ha 165hz även om du bara kommer upp i 130. Du får se det som en framtidsförsäkring, att din skärm klarar av höga fps ifall du nån gång uppgraderar grafikkortet.
Det är som att ha en bil med 500hk, du använder inte maximalt när du kör omkring normalt, MEN DEN HAR POTENTIAL att accelerera fort som fan när det behövs

Låt G-Sync va kvar på 165. För om du skulle drar ner det till 120 så kommer G-Sync slås av så fort du passerar 120.01 fps.
Njut av prestandan i din nya skärm

Ok tusen tack! Det jag undrar nu är om jag förlorar något annat på köpet av detta? Exempelvis just detta att skärmen ligger på högre hz än min FPS. Dvs på bekostnad av något annat speciellt?

För övrigt kan jag inte se någon större skillnad att köra i 144hz eller 165hz.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av skärmlasse:

Ok tusen tack! Det jag undrar nu är om jag förlorar något annat på köpet av detta? Exempelvis just detta att skärmen ligger på högre hz än min FPS. Dvs på bekostnad av något annat speciellt?

För övrigt kan jag inte se någon större skillnad att köra i 144hz eller 165hz.

Ju högre Hz desto bättre, alltid.
Du förlorar inget på att ha lägre fps än din hz. Att du har högre Hz än vad du kan få ut i fps gör inget, det betyder bara att du har möjlighet att klämma ut mer synlig fps.

Rekommenderar att kolla in "Battle(non)sense" på YouTube. En väldigt bra kanal som förklarar allt från V-Sync, Fast-Sync, G-Sync, Polling Rate, Hertz, Tickrate mm. i sina videos.
https://www.youtube.com/channel/UCP7QY6L5pvmm0-stL-pNFrw

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av skärmlasse:

Ok tusen tack! Det jag undrar nu är om jag förlorar något annat på köpet av detta? Exempelvis just detta att skärmen ligger på högre hz än min FPS. Dvs på bekostnad av något annat speciellt?

För övrigt kan jag inte se någon större skillnad att köra i 144hz eller 165hz.

Det är bättre att köra i 120hz än tex 165hz om du har 120fps och kör UTAN gsync, MEN det fina med gsync är att det anpassar hz på skärmen till fpsen ditt grafikkort sprutar ut.

Detta eftersom bilden blir mer eller mindre (beroende på skillnaden) hackig om hz och fps inte matchar.

exempel: https://www.youtube.com/watch?v=bpny_V_VTWU

Så fortsätt köra med gsync PÅ!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av skärmlasse:

Ok men eftersom jag ligger runt 130 fps så är alltså 165hz helt bortslängt? Jag borde hellre köra 144 eller till och med 120?? Detta med G-sync.

"Runt 130" fps kan vara exempelvis 130±30 fps. Med 165 Hz som tak hänger skärmen med i alla utväxlingar. Så helt bortkastat är det inte, särskilt om växlingen i frekvenser sker sömlös och ryckfritt som den gör med G-Sync.

Permalänk

Ok då låter jag den köra i 165 hz En annan fråga som jag i och för sig kan prova själv men då jag sitter på annan plats så frågar jag: påverkar högre hz själva fps:en? Dvs till det sämre? Mer belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skärmlasse:

Ok då låter jag den köra i 165 hz En annan fråga som jag i och för sig kan prova själv men då jag sitter på annan plats så frågar jag: påverkar högre hz själva fps:en? Dvs till det sämre? Mer belastning?

Nej det gör det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Bildexpert 📺

@skärmlasse: Frågan är, tja, märklig. Ungefär som att någon frågar om bilen blir långsammare om man kör på en 110-väg.

Det vill säga, du kan ha en skärm som arbetar i 1000 Hz. Klarar ditt grafikkort inte mer än 130 fps får du inte mer än 130 fps och kan inte använda alla 1000 Hz som skärmen är kapabel till.

Du kan på samma sätt har en skärm som arbetar 10 Hz. Klarar ditt grafikkort 130 fps, kommer spelet fortfarande renderas i 130 fps men skärmen kommer fortsätta arbeta i 10 Hz.

Vad det hela handlar om hur man synkar mellan skärmens uppdateringsfrekvens (i Hertz) och grafikkortet/datorns förmåga att rendera bildrutor (i fps). Adaptiv synk gör att Hz=fps. Skärm och grafikkort synkar. Utan detta måste man lösa synkronisering på annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@skärmlasse: Frågan är, tja, märklig. Ungefär som att någon frågar om bilen blir långsammare om man kör på en 110-väg.

Det vill säga, du kan ha en skärm som arbetar i 1000 Hz. Klarar ditt grafikkort inte mer än 130 fps får du inte mer än 130 fps och kan inte använda alla 1000 Hz som skärmen är kapabel till.

Du kan på samma sätt har en skärm som arbetar 10 Hz. Klarar ditt grafikkort 130 fps, kommer spelet fortfarande renderas i 130 fps men skärmen kommer fortsätta arbeta i 10 Hz.

Vad det hela handlar om hur man synkar mellan skärmens uppdateringsfrekvens (i Hertz) och grafikkortet/datorns förmåga att rendera bildrutor (i fps). Adaptiv synk gör att Hz=fps. Skärm och grafikkort synkar. Utan detta måste man lösa synkronisering på annat sätt.

Hej! Jag köpte en VÄRSTING skärm asus rog swift PG278QR g-sync 165 HZ. tänkte bara fråga om man spelar spel där fps är viktig t.ex csgo eller kanske league of legends?? är det bättre att stänga av g-sync och spela "vanligt" på dom spelen? har inte fått hem den än så har inte provat än XD

TACK från perelli

edit: la till citat "laxpudding"

Permalänk
Bildexpert 📺

@perelli38: Testa dig fram. De flesta, mig inkluderad, ser ingen större finess med G-Sync i de högre frekvenserna och den typen av spel där man jagar millisekunder.

Permalänk

Läst här och där nu. Det enda jag kan hitta som är ett minus med höga frekvenser som exempelvis 165 hz är att en del monitorer visar aningen sämre kvalité på bilder? Inte något jag bryr mig om egentligen men kan någon verifiera detta när vi ändå är i gång i disskutionen?

Permalänk
Bildexpert 📺

En del skärmar är helt enkelt bättre och andra istället sämre på att leva upp till sin påstådda förmåga.