Permalänk

Performance problem på nybyggd dator.

Hej Sweclockers,

Mitt första inlägg här så ha gärna lite överseende!

Jag byggde en ny dator förra veckan och har konstant haft problem med t.ex. FPS i diverse spel. Känns som att jag har felsökt det mesta utan vidare resultat. Saker som XBOX-DVR, energischema på "Hög prestanda", V-Sync osv. är rätt inställda. Upplever även saker som att Chrome hänger sig när jag kollar Youtube m.m.

Följande spel har jag testat:

CS:GO: 150-250 FPS
GTA V: 120 FPS med fryslagg
H1Z1 (som förövrigt har kompabilitetsproblem): ca 60FPS
Watch Dogs 2: 50 FPS

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro 64-bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 6600K
Processorkylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: MSI Z170A GAMING PRO CARBON
Minne: 2 x 8GB Corsair Vengeance 16GB DDR4 2133MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC
SSD: Samsung 850-Series EVO 250GB
Hårddisk: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W
Temperaturer: 60C processor med full belastning, kring 28C i lådan

Har någon några idéer på vad som kan gå snett för mig?

Tack på förhand!

Eric

EDIT: När jag övervakar CPU och GPU vid spelande går de aldrig över 70% i load.

Permalänk
Medlem

stängt av xbox dvr? laddat ner alla drivrutiner?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

@Adnerhill: Tack för ditt svar. Xbox-dvr är avstängt och drivrutiner är nedladdade från respektive produkts hemsida.

Permalänk
Medlem

Sporadiska "fryslagg" får jag också i GTA V med mitt GTX1080+6700K cpu... Det verkade dock bli bättre ju mer jag spelade spelet.
(typ värst när man kommer till nya miljöer och liknande)
Något du kan testa är att ställa om skuggningscache till "av" i Nvidia drivrutinerna för gta5.exe ... Kan hjälpa!
*edit*
Det finns en energisparprestanda både i nvidias drivare och i själva Windows 10. Se till att båda står på max prestanda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Tack för svaret. Jag testade att spela i ca 10 minuter och får konstant fryslagg var sekund ungefär. Både energisparläget i nVidia och Windows är på "Max prestanda".

Permalänk

Testa äldre drivrutiner de som släpptes till nividia nyligen är väl inte jättebra?

Permalänk

@trebrecks: Efter lite googlande hittade jag att drivrutin v.375.70 ska ha bättre prestanda. Testar den!

Permalänk

@eriiiiicc: gör så. För när ja prövade den senaste drivrutiner till nvidia så tyckte jag det funkade sämre iaf på bf1. Då tog jag den gamla å då var de som vanligt. Hoppas de funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriiiiicc:

@Roger W: Tack för svaret. Jag testade att spela i ca 10 minuter och får konstant fryslagg var sekund ungefär.

Aha, låter som något annat.
Hyfsat regelbundet hackande alltså? Låter inte klockrent

Dubbelkollat alla kontakter sitter rätt?
Säker på att CPU:n är monterad korrekt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Aha, låter som något annat.
Hyfsat regelbundet hackande alltså? Låter inte klockrent

Dubbelkollat alla kontakter sitter rätt?
Säker på att CPU:n är monterad korrekt?

Precis. Upplever samma i Watch Dogs 2. Har inte dubbelkollat kontakter men borde inte vara något skumt där som skapar detta problem. Kan man felmontera CPU? Inga konstiga temperaturer iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@eriiiiicc: Watch Dogs (1) hade enorma prestandaproblem. Tror det är spelet snarare än datorn.
Testa och köra lite ordentliga benchmarks istället och se om de laggar. Om inte? Då är det troligare spelen det är fel på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@eriiiiicc: Watch Dogs (1) hade enorma prestandaproblem. Tror det är spelet snarare än datorn.
Testa och köra lite ordentliga benchmarks istället och se om de laggar. Om inte? Då är det troligare spelen det är fel på.

Tack för svar! Har kört Benchmarks och dessa ger bra score (kommer ej ihåg siffrorna i huvudet). Svårt att se att 4 spel skulle ge liknande problem men kanske jag som överskattar datorn. Ska testa att ominstallera Windows imorgon och se om problemen försvinner. Ska även dubbelchecka BIOS inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av eriiiiicc:

Tack för svar! Har kört Benchmarks och dessa ger bra score (kommer ej ihåg siffrorna i huvudet). Svårt att se att 4 spel skulle ge liknande problem men kanske jag som överskattar datorn. Ska testa att ominstallera Windows imorgon och se om problemen försvinner. Ska även dubbelchecka BIOS inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

vilken upplösning spelar du på? Överklockat processorn?
Hade lite problem själv med min dator när jag bytte grafikkort, (gta v laggade ganska gött vid mycket gräs och när man kom till öppna ställen med träd.) Men efter jag bytte PSU och ominstallerade windows så vart det bättre.

Själv kör jag på 1920x1080 60hz (vsynk på) och har inga problem som helst i BF1 på max inställningar.
GTA kör jag på rekommenderat. (har inte kört det på ett tag så minns inte riktigt)

Använder drivrutin 375.95 men då har jag inte jämfört med 375.70.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av DreinLifeOfYou:

vilken upplösning spelar du på? Överklockat processorn?
Hade lite problem själv med min dator när jag bytte grafikkort, (gta v laggade ganska gött vid mycket gräs och när man kom till öppna ställen med träd.) Men efter jag bytte PSU och ominstallerade windows så vart det bättre.

Själv kör jag på 1920x1080 60hz (vsynk på) och har inga problem som helst i BF1 på max inställningar.
GTA kör jag på rekommenderat. (har inte kört det på ett tag så minns inte riktigt)

Använder drivrutin 375.95 men då har jag inte jämfört med 375.70.

Ingen överklockning (ännu...). Jag kör GTA på 1920x1080@144hz på recommended (high/ultra). Angående drivrutinen gjorde jag bara en snabb googling och någon rekommenderade 375.70. Brukar inte vara bra och köra på nVidias senaste om det inte behövs.

Får hoppas på att en ominstallation av Windows löser problemen. Tänk om gaming på Linux hade fungerat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriiiiicc:

Kan man felmontera CPU? Inga konstiga temperaturer iallafall.

Dumt formulerat av mig! CPU-kylaren menade jag... Men är tempsen OK och andra benchmarks blir OK, så är det knappast det som är problemet.
Installera om OS är värt ett försök! (För du har väl inte återanvänt en gammal windows-installation för detta nybygge? Isåfall ska du definitivt installera om från början)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Jag gjorde en fresh install av Windows (båda hårddiskarna är nya). Återkommer när jag testat detta ikväll!

Permalänk
Medlem

Hej!
Hur långa är dina frysningar som du får när du spelar? Jag undrar över detta eftersom jag har något liknande problem där skärmen fryser till i typ 0,2 sekunder om och om igen (runt 5-10 sekunders intervall)

Permalänk

@Feemic: Jag får fryslagg varannan sekund som varar ca 0.2 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriiiiicc:

Hej Sweclockers,

Mitt första inlägg här så ha gärna lite överseende!

Jag byggde en ny dator förra veckan och har konstant haft problem med t.ex. FPS i diverse spel. Känns som att jag har felsökt det mesta utan vidare resultat. Saker som XBOX-DVR, energischema på "Hög prestanda", V-Sync osv. är rätt inställda. Upplever även saker som att Chrome hänger sig när jag kollar Youtube m.m.

Följande spel har jag testat:

CS:GO: 150-250 FPS
GTA V: 120 FPS med fryslagg
H1Z1 (som förövrigt har kompabilitetsproblem): ca 60FPS
Watch Dogs 2: 50 FPS

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro 64-bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 6600K
Processorkylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: MSI Z170A GAMING PRO CARBON
Minne: 2 x 8GB Corsair Vengeance 16GB DDR4 2133MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC
SSD: Samsung 850-Series EVO 250GB
Hårddisk: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W
Temperaturer: 60C processor med full belastning, kring 28C i lådan

Har någon några idéer på vad som kan gå snett för mig?

Tack på förhand!

Eric

EDIT: När jag övervakar CPU och GPU vid spelande går de aldrig över 70% i load.

Skrivet av eriiiiicc:

@Feemic: Jag får fryslagg varannan sekund som varar ca 0.2 sekunder.

Konstigt, för det verkar som om vi har samma problem. Vi har dessutom rätt snarlika setups. Jag ska fortsätta att luska ut vad det är som krånglar, hör av mig om jag kommer på en lösning!
(Själv har jag:
Processor: Intel Core i5 6700K
Processorkylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: Krait Gaming 3x
Minne: 2 x 8GB Crucial Ballistic 16GB DDR4 3000MHz
Grafikkort: GigabyteGeForce GTX 1070 8GB DUAL OC
SSD: 250 GB Seagate
Hårddisk: 1 Tb av Samsung
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 650W)