Från stationär till laptop

Permalänk
Medlem

Från stationär till laptop

Hej!
Jag kan ingenting om bärbara datorer men skulle vilja införskaffa mig en bärbar då jag knappt är hemma längre.

Det ända jag vill är att det ska gå att kolla film, surfa och kunna spela spelet rocket League. Någon som kan hjälpa mig att finna en okej dator för det?

Tack för tips och hjälp.

Permalänk

Vad har vi för budget att jobba med? Hade siktat på en skylake processor om pengarna räcker till, finns en hel del på tex. NetonNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julgrannen:

Vad har vi för budget att jobba med? Hade siktat på en skylake processor om pengarna räcker till, finns en hel del på tex. NetonNet.

Upp till runda slängar 10.000 hade jag tänkt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Om budgeten är runt tiotusenlappen skulle jag siktat på denna: https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/...

Just för skylakeprolle, gtx grafikkort och SSD kommer ge mycket kräm, finns säkert billigare alternativ med liknande prestanda men jag snabbkikade bara på jobbet!

Permalänk
Medlem

@Julgrannen: Tack så mycket! Ska kolla runt lite mer också, se vad jag kan hitta, med ungefär samma prestanda. Om man kollar tex prisjakt och kryssar i det nödvändigaste ? kanske e ett bra sätt att sålla lite datorer, dock vet jag inte vad jag ska kolla efter mest, grafikkort, ssd, kyla antar jag ? men vet inte vad som är "bra" att ha i dem klasserna och vad jag ska titta efter riktigt.

Permalänk
Skrivet av Trhamp:

@Julgrannen: Tack så mycket! Ska kolla runt lite mer också, se vad jag kan hitta, med ungefär samma prestanda. Om man kollar tex prisjakt och kryssar i det nödvändigaste ? kanske e ett bra sätt att sålla lite datorer, dock vet jag inte vad jag ska kolla efter mest, grafikkort, ssd, kyla antar jag ? men vet inte vad som är "bra" att ha i dem klasserna och vad jag ska titta efter riktigt.

Om du endast glor film och spelar rocket så duger en 128 gb SSD gott och väl, då startar ditt OS och rocket fort som tusan, kylning är dock väldigt svårt att hitta bärbart om du även vill ha den tyst.

Grafik- och processormässigt så tycker jag du ska sikta efter en intel i5 i 6000- serien, samt en dator med ett graffe från geforce och där är GTX 960M väldigt vanligt, kör själv en laptop med den och jag trycker rocket och 1080 filmer utan konstigheter.

Hoppas du hittar något prisvärt!

Permalänk
Medlem

@thramp

elgreen.se har emellanåt prisvärda datorer, nu är ett av de tillfällen tycker jag. Kika på dessa,
identiska sånär som på att den ena har 128gb ssd + 1tb hdd och andra 256gb ssd men ingen mekanisk hdd.

där får du själv avgöra vad som täcker behoven bäst, jag hade gått på 256 ssd:n.

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-fran...

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-fran...

är du beredd att köpa rekonditionerat istället för helt nytt så kan du spara ett par tusen, datorn är förmodligen ny ändå men har av någon anledning returnerats. Jag köpte själv en laptop därifrån för ett par år sedan, då var det en mindre fraktskada som gjorde att den hamnade hos elgreen, fungerade prickfritt i övrigt och gör så än idag i min brors ägo.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för dessa svar, kollar in elgreen. och jag kollar in den på elgreen med 256gb ssd. Ska försöka ta reda på om man kan delbetala där ifrån. Tusen tack för snacket killar!