GTX 1070 klarar ej pci-e 3.0 ?

Permalänk
Avstängd

GTX 1070 klarar ej pci-e 3.0 ?

Har köpt mig ett ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, har även uppgraderat bios på grafikkortet till senaste från asus hemsida.
Det vägrar köra med pci-e 3.0 utan får bara pci-e 2.0 x16 som link-speed, har dubbelkollat moderkortets UEFI BIOS och alla pci-e portar står på GEN3, och mina tidigare AMD grafikkort använde pci-e 3.0 16x utan problem

Enligt gpu-z rapporterar grafikkortet att det max stödjer pci-e 16x 2.0

Nån som har någon ide ?

Permalänk
Medlem

vad är det för moderkort exakt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

vad är det för moderkort exakt?

P9X79-LE

Permalänk
Medlem

Kan det ha och göra med belastning? Att den kör 2.0 i "vila" och om du startar ett spel så går det upp i frekvens och 3.0?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twonkey:

Kan det ha och göra med belastning? Att den kör 2.0 i "vila" och om du startar ett spel så går det upp i frekvens och 3.0?

Är naturligtvis MAX rapporterad jag kollar. Både gpu-z och nvidias drivrutin rapporterar att MAX pci-e länkhastighet är 16x 2.0. I idle går det i 16x 1.1 och under load 16X 2.0

Permalänk
Medlem

Har du senaste biosen till moderkortet?
Har du testat med att köra med DDU och sedan installera om drivrutiner?

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/892082/datorutrustning/grafik...

Kolla man andra kort så ska det funka med pci-e 3.0

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Har du senaste biosen till moderkortet?
Har du testat med att köra med DDU och sedan installera om drivrutiner?

Har kört DDU när jag bytte från amd till nvidia, har dessutom dual boot med linux mint och win 10 och båda OS rapporterar att MAX länkhastighet är 16x 2.0

Har senaste bios och körde tidigare crossfire med båda korten i pci-e 16x 3.0

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Avstängd

Stort tack till @Spiffman och @thomson

Spiffman ledde mig på rätt spår och satt och letade efter vart den där gamla force-enable-gen3 nvidia tool'en fanns att finna så kommer thomson med en direktlänk

Lite trist att gamla buggar får leva kvar så länge men nu har jag 16x 3.0 i.a.f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Stort tack till @Spiffman och @thomson

Spiffman ledde mig på rätt spår och satt och letade efter vart den där gamla force-enable-gen3 nvidia tool'en fanns att finna så kommer thomson med en direktlänk

Lite trist att gamla buggar får leva kvar så länge men nu har jag 16x 3.0 i.a.f

Riktigt kul att det löste sig

Permalänk
Avstängd

Inga jätteskillnader i firestrike http://www.3dmark.com/compare/fs/11013069/fs/10996147# men i.a.f en tydlig skillnad, och ska kortet klara pci-e 3.0 ska det bannemig använda 3.0 också Kan ju göra större skillnad i andra scenarion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Inga jätteskillnader i firestrike http://www.3dmark.com/compare/fs/11013069/fs/10996147# men i.a.f en tydlig skillnad, och ska kortet klara pci-e 3.0 ska det bannemig använda 3.0 också Kan ju göra större skillnad i andra scenarion

Tråkigt att Nvidia inte fixar sådant här. Finns många som inte vet om att deras kort är bromsade på grund av gamla buggar som Nvidia inte bryr sig om. Hur svårt ska det vara för Nvidia att fixa bra drivrutiner. (för jag antar att du inte fick något meddelande att kortet inte körde i pci-e 3,0)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tråkigt att Nvidia inte fixar sådant här. Finns många som inte vet om att deras kort är bromsade på grund av gamla buggar som Nvidia inte bryr sig om. Hur svårt ska det vara för Nvidia att fixa bra drivrutiner. (för jag antar att du inte fick något meddelande att kortet inte körde i pci-e 3,0)

Detta är relaterat till X79 specifikt där Nvidia hävdar att deras kort följer specifikation till punkt och pricka medan Intels plattform inte verkade göra det. Så de har 3.0 för x79 avstängt by default för att undvika huvudbry och låter istället entusiaster låsa upp det själva om de vill och vågar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Detta är relaterat till X79 specifikt där Nvidia hävdar att deras kort följer specifikation till punkt och pricka medan Intels plattform inte verkade göra det. Så de har 3.0 för x79 avstängt by default för att undvika huvudbry och låter istället entusiaster låsa upp det själva om de vill och vågar.

Som jag fattade det är det ett problem med handskakningen mellan hårdvaran där nvidia överanalyserar saker.

med AMD är det:
MB: Hej jag är X79
GPU: Hej jag är R9 Fury (eller vad som helst), jag vill hellst ansluta med pci-e 3.0 16x
MB: Inga problem, jag klarar 3.0 16X

Nvidia:
MB: Hej jag är X79
GPU: (funderar... oj, jag har hört att inte alla X79 klarar pci-e 3.0.. bäst jag säger jag bara vill ha 2.0 så inte X79 blir arg eller förolämpad)
GPU: Hej jag är GTX 1070 jag vill ansluta med pci-e 2.0 16X
MB: Inga problem, jag klarar 2.0 16X

För mig är det ett nvidia-fel då den inte ens erbjuder sin maxhastighet om den upptäcker X79 chipset, medans AMD skiter fullständigt i det utan bara försöker med maxhastighet den kan först och om moderkortet inte går med på det sänker

Men lär ju inte drabba så jättemånga, och ännu färre i framtiden, så egentligen ingen stor grej.. Men känns onödigt att överkomplicera så det blir sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Detta är relaterat till X79 specifikt där Nvidia hävdar att deras kort följer specifikation till punkt och pricka medan Intels plattform inte verkade göra det. Så de har 3.0 för x79 avstängt by default för att undvika huvudbry och låter istället entusiaster låsa upp det själva om de vill och vågar.

Och då borde man få upp en info om detta när drivrutinerna märker att kortet inte använder 3,0 så användaren får info om detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Borde ju från nvidias håll funnits en kompatibilitetsinställning där man får välja antingen 2.0 eller 3.0 med en varning obs tänk på.... och därefter får användaren själv ta beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Som jag fattade det är det ett problem med handskakningen mellan hårdvaran där nvidia överanalyserar saker.

med AMD är det:
MB: Hej jag är X79
GPU: Hej jag är R9 Fury (eller vad som helst), jag vill hellst ansluta med pci-e 3.0 16x
MB: Inga problem, jag klarar 3.0 16X

Nvidia:
MB: Hej jag är X79
GPU: (funderar... oj, jag har hört att inte alla X79 klarar pci-e 3.0.. bäst jag säger jag bara vill ha 2.0 så inte X79 blir arg eller förolämpad)
GPU: Hej jag är GTX 1070 jag vill ansluta med pci-e 2.0 16X
MB: Inga problem, jag klarar 2.0 16X

För mig är det ett nvidia-fel då den inte ens erbjuder sin maxhastighet om den upptäcker X79 chipset, medans AMD skiter fullständigt i det utan bara försöker med maxhastighet den kan först och om moderkortet inte går med på det sänker

Men lär ju inte drabba så jättemånga, och ännu färre i framtiden, så egentligen ingen stor grej.. Men känns onödigt att överkomplicera så det blir sämre

Det är förklaringen till hur dom gör det men inte varför dom gör det.

I trådarna länkade finns förklaringen till varför
https://forums.geforce.com/default/topic/521828/geforce-drive...

Skrivet av sesese:

Och då borde man få upp en info om detta när drivrutinerna märker att kortet inte använder 3,0 så användaren får info om detta.

Tycker jag inte. Nvidia har en stor användarbas och därav många dumskallar som skulle ge sig på detta och sedan inte förstå att stänga av det även om det visar sig ge problem (säger absolut inte att TS eller någon här i tråden är en sådan). Samtidigt så har de målet att saker ska fungera så bra som möjligt "by default". Se krav på G-Sync och SLI gällande kompatibel hårdvara. G-syncs pris kan ju ifrågasättas men grundidén att allt bara ska funka så bra som möjligt för slutanvändaren med så lite krångel som möjligt tycker jag är bra.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Det är förklaringen till hur dom gör det men inte varför dom gör det.

I trådarna länkade finns förklaringen till varför
https://forums.geforce.com/default/topic/521828/geforce-drive...

De borde då begränsa det till cpu'er och MB som inte har native stöd, både min CPU och MB lanserades med native pci-e 3.0. Vet att en del moderkort tillät upplåsning av pci-e 3.0 på cpuer som från intel bara stödde 2.0 så som i7-3970X och jag antar det är där nvidia upptänkt något potentiellt problem, men istället så straffar de alla X79 moderkort och cpu kombos, t.o.m de med officiellt stöd från intel.

Tycker snarare det borde ligga på de moderkort och bios'ars ansvar som låser upp pci-e 3.0 på processorer som lanserades med 2.0 att allt ska fungera, och om nån låst upp pci-e 3.0 på en 2.0 cpu och får strul borde det ändå inte drabba nvidia.

Permalänk
Medlem

Det gäller att komma ihåg att köra 3.0 enablern när man kört exempelvis DDU, alla har ju sina dåliga dagar...

Permalänk
Avstängd

Efter windows 10 uppdatering och nya nvidia drivisar fungerar inte pci-e 3.0 längre och "force enable" progget gör ingen skillnad. Någon med en lösning ?

Chattade med nvidia tech support och de hade ingen lösning.

Körde DDU och utan drivrutiner fungerar pci-e 3.0 men när man installerar nvidia drivrutiner blockeras det