Vad ska man kolla vid köp av begagnad dator

Permalänk
Medlem

Vad ska man kolla vid köp av begagnad dator

Hej!

Ska troligtvis köpa en dator i helgen via blocket, men är lite osäker på hur jag ska kolla datorn på plats. Alltså hur jag ska "testa den" så allt fungerar som det ska. Ska man ladda ner något benchmark program för att kolla prestandan? Vill ju såklart kolla inuti burken också.

Kommer åka en bit för att köpa datorn så vill vara så förbered jag bara kan vara.

Permalänk
Skrivet av shann:

Hej!

Ska troligtvis köpa en dator i helgen via blocket, men är lite osäker på hur jag ska kolla datorn på plats. Alltså hur jag ska "testa den" så allt fungerar som det ska. Ska man ladda ner något benchmark program för att kolla prestandan? Vill ju såklart kolla inuti burken också.

Kommer åka en bit för att köpa datorn så vill vara så förbered jag bara kan vara.

Rätt bra att ställa frågan här, finns nog många som kan ge dig bra tips. Jag har bara köpt en begagnad dator innan jag började bygga själv och insåg hur kul det var även om jag bara är en glad amatör/lekman. Men den datorn jag köpte begagnad fick jag byta internminnen i samt hårddisk, båda komponenterna var defekta så fick blåskärm på blåskärm och hade ingen aning om varför så lämnade in datorn till en firma. Tjänade fortfarande på att ha köpt den begagnad men det var tråkigt och det var inget som jag märkte vid uppstart på plats hos säljaren utan det kom när jag startade upp spel hemma sen.

Lycka till och hoppas det blir bra!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shann:

Hej!

Ska troligtvis köpa en dator i helgen via blocket, men är lite osäker på hur jag ska kolla datorn på plats. Alltså hur jag ska "testa den" så allt fungerar som det ska. Ska man ladda ner något benchmark program för att kolla prestandan? Vill ju såklart kolla inuti burken också.

Kommer åka en bit för att köpa datorn så vill vara så förbered jag bara kan vara.

Jag tycker att du ska: Starta datorn själv för att se så att den inte varnar för något i post, kolla om den är eller har vart överklockad (sämre livslängd), kolla inuti hur den ser ut och att alla grejer faktiskt är det dom ska vara. Du kan också be att få spela något spel en kort stund för att kolla om datorn är stabil, om den har coilwhine eller liknande.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Lyssna på hur fläktar och hårddiskar låter.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Kolla så mycket som möjligt.

Men gå på känsla. Vad är det för säljare? Är han seriös? Vet säljaren själv vad som sitter i datorn? Har han byggt den?

Hur ser det ut, städat, både hus och dator? Rent och fräscht?

Om det skulle uppstå problem, finns säljaren där redo att hjälpa dig? Ev. med t.ex garantier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Jag tycker att du ska: Starta datorn själv för att se så att den inte varnar för något i post, kolla om den är eller har vart överklockad (sämre livslängd), kolla inuti hur den ser ut och att alla grejer faktiskt är det dom ska vara. Du kan också be att få spela något spel en kort stund för att kolla om datorn är stabil, om den har coilwhine eller liknande.

Skrivet av Kevlarheart:

Lyssna på hur fläktar och hårddiskar låter.

Skrivet av eucalyptus:

Kolla så mycket som möjligt.

Men gå på känsla. Vad är det för säljare? Är han seriös? Vet säljaren själv vad som sitter i datorn? Har han byggt den?

Hur ser det ut, städat, både hus och dator? Rent och fräscht?

Om det skulle uppstå problem, finns säljaren där redo att hjälpa dig? Ev. med t.ex garantier?

Vad är detta värt skulle ni tro? skulle ni ge 4000:- för detta i bra skick?

Windows: Windows 10 (Original)
Grafik kort: MSI Twin frozr geforce GTX 770 2gb
Moderkort: H77MA-G43
Nätagg: CORSAIR GS800
Processor: Intel Core i5-3570K 3,4GHz
Ram minne: CORSAIR Vengeance 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av shann:

Vad är detta värt skulle ni tro? skulle ni ge 4000:- för detta i bra skick?

Windows: Windows 10 (Original)
Grafik kort: MSI Twin frozr geforce GTX 770 2gb
Moderkort: H77MA-G43
Nätagg: CORSAIR GS800
Processor: Intel Core i5-3570K 3,4GHz
Ram minne: CORSAIR Vengeance 8gb

ABSOLUT INTE!!! För guds skull!

Det är ett H moderkort, budget skit. Visst fungerar, men inte alls samma värde som Z77.

Ram, cpu och moderkort ~1000kr.

Grafikkort ~ 800kr.

Så totalt skulle jag ge 2000kr MAX!

Permalänk
Avstängd

Håller med inte en chans att det är värt pengarna och du kan få en ny i3 6100 med 460 eller nått som presterar likvärdigt och är ny för runt dom pengarna skulle jag tro

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

ABSOLUT INTE!!! För guds skull!

Det är ett H moderkort, budget skit. Visst fungerar, men inte alls samma värde som Z77.

Ram, cpu och moderkort ~1000kr.

Grafikkort ~ 800kr.

Så totalt skulle jag ge 2000kr MAX!

Och resten av delarna då? behöver TS inget nätagg eller chassi,hårddisk till delarna?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Jag tycker att du ska: Starta datorn själv för att se så att den inte varnar för något i post, kolla om den är eller har vart överklockad (sämre livslängd), kolla inuti hur den ser ut och att alla grejer faktiskt är det dom ska vara. Du kan också be att få spela något spel en kort stund för att kolla om datorn är stabil, om den har coilwhine eller liknande.

Skrivet av Kevlarheart:

Lyssna på hur fläktar och hårddiskar låter.

Skrivet av eucalyptus:

Kolla så mycket som möjligt.

Men gå på känsla. Vad är det för säljare? Är han seriös? Vet säljaren själv vad som sitter i datorn? Har han byggt den?

Hur ser det ut, städat, både hus och dator? Rent och fräscht?

Om det skulle uppstå problem, finns säljaren där redo att hjälpa dig? Ev. med t.ex garantier?

Skrivet av eucalyptus:

ABSOLUT INTE!!! För guds skull!

Det är ett H moderkort, budget skit. Visst fungerar, men inte alls samma värde som Z77.

Ram, cpu och moderkort ~1000kr.

Grafikkort ~ 800kr.

Så totalt skulle jag ge 2000kr MAX!

Skrivet av Kevlarheart:

Och resten av delarna då? behöver TS inget nätagg eller chassi,hårddisk till delarna?

Vad för chassi behöver jag för detta moderkort? P8H77-M LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av shann:

Vad för chassi behöver jag för detta moderkort? P8H77-M LE

Minst ett mATX, vanligast är annars ATX chassi som är standard mått t ex define r5.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Köp inte datorn. Speciellt inte eftersom du också måste "åka en bit".

Spara pengarna, köp en ny dator senare. Då får du garantier som inte är ett måste, men väldigt bra att ha om man som du, inte verkar vara speciellt kunnig. Bara ett gott råd.

Du får idag en dator som klarar allt du slänger på den, på högsta grafik i 1080p-upplösning (dagens standard) för runt 10000kr, operativsystem och montering är inräknat.

Man kommer såklart billigare undan om man vill, även med nya delar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)