Fattade mitt försäkringsbolag rätt beslut?

Permalänk
Inaktiv

Fattade mitt försäkringsbolag rätt beslut?

Hej,

Har Vardia som hemförsäkringsbolag (bostadsrätt),

En dator som köpte för mindre än ett år sedan (macbook pro) = värde 15000kr, gick sönder, skulle vara dyrare att reparera (28,000Kr )

Så jag köpte en ny likvärdig dator och idag fick jag besked från försäkringsbolaget där de hade skrivit följande :

Ersättningen är beräknad enligt nedan:

Apple Mac Book Pro 14 990 kr
Åldersavdrag - 30 % - 4 497 kr
Självrisk - 1 500 kr
Ersättning 8 993 kr

Med andra ord så får jag 8993kr,

Är inte detta konstigt? Jag ringde upp för att klaga, fick då tala med en annan handläggare som säger att min handläggare fattade fel beslut, och bad mig då tala med handläggaren igen. Handläggaren kopplas fram , och erkänner att hon fattat fel beslut, ber mig dröja 2 minuter, efter 1 minut kommer hon tillbaka och säger att hon talat med en kollega och säger nu att hennes beslut är korrekt, att de endast skall betala tillbaka 70%.

Detta gäller en macbook pro 13, 8gb ram, 256 SSD. Har de rätten att göra så ?

Permalänk
Medlem

Ta en titt i avtalet du skrev på vid tecknandet av försäkringen, där finns garanterat information om åldersavdrag, självrisk osv.

Permalänk
Avstängd

Står väl i avtalet du läste och skrev undre när du tecknade försäkringen vad som gäller och vilka åldersavdrag de har, 30% på ett år känns kanske lite saftigt men är långt ifrån orimligt när det gäller datorprylar

Permalänk
Medlem

Tycker nog att ett värde på ca 10 500 kr låter rimligt för en ett år gammal dator med ett nypris på 15 000 kr. Som de andra har skrivit, kolla i avtalet

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

Har Vardia som hemförsäkringsbolag (bostadsrätt),

En dator som köpte för mindre än ett år sedan (macbook pro) = värde 15000kr, gick sönder, skulle vara dyrare att reparera (28,000Kr )

Så jag köpte en ny likvärdig dator och idag fick jag besked från försäkringsbolaget där de hade skrivit följande :

Ersättningen är beräknad enligt nedan:

Apple Mac Book Pro 14 990 kr
Åldersavdrag - 30 % - 4 497 kr
Självrisk - 1 500 kr
Ersättning 8 993 kr

Med andra ord så får jag 8993kr,

Är inte detta konstigt? Jag ringde upp för att klaga, fick då tala med en annan handläggare som säger att min handläggare fattade fel beslut, och bad mig då tala med handläggaren igen. Handläggaren kopplas fram , och erkänner att hon fattat fel beslut, ber mig dröja 2 minuter, efter 1 minut kommer hon tillbaka och säger att hon talat med en kollega och säger nu att hennes beslut är korrekt, att de endast skall betala tillbaka 70%.

Detta gäller en macbook pro 13, 8gb ram, 256 SSD. Har de rätten att göra så ?

Troligtvis rätt, kolla villkoren för din hemförsäkring, finns på nätet att hitta, inga hemligheter. Står garanterat om åldersavdrag vilket finns på nästan alla prylar.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Står väl i avtalet du läste och skrev undre när du tecknade försäkringen vad som gäller och vilka åldersavdrag de har, 30% på ett år känns kanske lite saftigt men är långt ifrån orimligt när det gäller datorprylar

Jag hittade avtal på nätet , där står det 100% om man köper likvärdig produkt, men ringer jag så säger de att jag läser under fel avtal.
Hittar inte de avtalen hon pratar om.

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig, kommer som sagt ta detta vidare oavsett vad avtalen säger, då jag omöjligt kan köpa likvärdig produkt i butiken för det priset.

Permalänk
Medlem

Det låter som en helt normal hantering. Åldersavdragen är alltid brutala.

Permalänk

https://www.vardia.se/wp-content/uploads/2016/01/Villkors_Civ...

Sida 29, tabell på höger sida;

"Datorer inklusive tillbehör" - 30% avskrivning efter 6 månader. Rätt tydligt

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det ens möjligt att en dator som kostar 15000 kan kosta 28000 att laga? Hur kan det bli mer än vad datorn kostar helt ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Titta i ditt försäkringsbrev, men i regel är policyn att du får värdet som varan har när den går sönder, inte vad den en gång köptes för. Elektronik brukar räknas ned snabbt, jämför med företag som har avskrivningstider på kanske max 3 år för en bärbar dator. Tex en 3 år gammal iphone ger antagligen mindre än självrisken.

Jag ve inte hur ditt avtal ser ut, men du kan ju försöka visa att andrahandsvärdet för din macbook är X kr och därför vill du ha den summan - självrisk. Liten chans att lyckas, men det kostar inget att bråka lite.

Permalänk
Medlem

Rimligt ja, men inte marknadsmæssigt. En Macbook går inte ned så mycket i værde på 6 månader.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Låter som Vardia inte har så bra villkor, kanske billiga?

Min försäkring på Trygg Hansa och tidigare IF iaf med försäkring stor så är det inget åldersavdrag upp till 3 år, men det gäller ju motsvarande produkt och en ny likvärdig kan ju vara billigare, då får man mindre pengar.

Personligen är det värt att betala lite extra för att få en försäkring som täcker det mesta med bra avtal!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur är det ens möjligt att en dator som kostar 15000 kan kosta 28000 att laga? Hur kan det bli mer än vad datorn kostar helt ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Masstillverkning tar inte arbetstid i beräkning.

Om du ska betala varje del för sig själv, så ska varje del packas, distribueras och sen fraktas + monteras. Detta kostar... multum. Lägg till att ofta delarna i sig är överprissatta så...

Sen får du alltid ett subventionerat pris på "helheten", då de vill få sålt den, för att få dig som kund.

Tittar du tex på en modern bil så pratar vi en kostnad för samtliga delar, på över 1 miljon kronor på basmodell på en billig bil. Detta räknat med allt från forskning till tillverkning och underleverantörer. De säljer den billigt som F i hopp om att du ska köpa extra utrustning, tillbehör, service och lite annat. Samma med billiga bläckstråleskrivare... skrivaren kostar nästan inget, men bläcket kostar skjortan, byxorna och slipsen... så att säga.

Precis på samma sätt som Apple hoppas att du köper massor med USB-C adaptrar, tillbehör och Apple certifierade delar, så att de kan tjäna igen pengarna.

Håller med @Maxizor här också. Folk som letar billig försäkring förstår nog inte vf en försäkring är. Om du betalar mindre, får du också mindre när något sker.

Ex på detta upptäcktes när mina grannar och jag fick inbrott i garagen. De klippte upp och gick mellan dem, och tog 12 st däck. Trots att mina däck var begagnade (1,5 år, vilket inte kunde bevias), och fälgarna var 3 år gamla original tillverkar fälgar, så fick jag ut 80% på fälgarna och 50% på däcken (pga ingen ålder kunde bevisas), vilket var nästan 12kkr, och sen 1500kr i självrisk.
Grannarna på ena sidan fick... 0.
Grannarna på andra sidan fick 4000kr - 1500kr i självrisk för helt nya däck, på 3 år gamla fälgar. Dvs han fick för däcken...

Även när man blivit påkörd av en idiot som både saknat körkort, saknat försäkring och allt, så redde försäkringsbolaget ut allt åt en. Enda jag gjorde var att lämna in alla uppgifter, sen täckte de allt inkl självrisken från Trafikskadeföreningen.

Mao... har man råd med en 15kkr dator, snåla inte på försäkringen... läs igenom villkoren.

Permalänk
Inaktiv

*bort* /Mod

Skrivet av Andreaz1:

Hur är det ens möjligt att en dator som kostar 15000 kan kosta 28000 att laga? Hur kan det bli mer än vad datorn kostar helt ny?

Skickades från m.sweclockers.com

LAN- Masters, sedan gäller det alla apple datorer. Bara en skruv kostar 500Kr att ersätta sa dem till mig.

Ja, men det verkar som att de fattat rätt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

Har Vardia som hemförsäkringsbolag (bostadsrätt),

En dator som köpte för mindre än ett år sedan (macbook pro) = värde 15000kr, gick sönder, skulle vara dyrare att reparera (28,000Kr )

Så jag köpte en ny likvärdig dator och idag fick jag besked från försäkringsbolaget där de hade skrivit följande :

Ersättningen är beräknad enligt nedan:

Apple Mac Book Pro 14 990 kr
Åldersavdrag - 30 % - 4 497 kr
Självrisk - 1 500 kr
Ersättning 8 993 kr

Med andra ord så får jag 8993kr,

Är inte detta konstigt? Jag ringde upp för att klaga, fick då tala med en annan handläggare som säger att min handläggare fattade fel beslut, och bad mig då tala med handläggaren igen. Handläggaren kopplas fram , och erkänner att hon fattat fel beslut, ber mig dröja 2 minuter, efter 1 minut kommer hon tillbaka och säger att hon talat med en kollega och säger nu att hennes beslut är korrekt, att de endast skall betala tillbaka 70%.

Detta gäller en macbook pro 13, 8gb ram, 256 SSD. Har de rätten att göra så ?

Definera "gick sönder"
Sen så säger du själv "hemförsäkring" å inte drulle á la asfalt krossad av lastbil på E4 försäkring.
Om jag tror rätt så har du antingen blivit lurad på en försäkring eller så försöker du lura dom, då ingen av parter är nöjda över beslutet.

Skrivet av Andreaz1:

Hur är det ens möjligt att en dator som kostar 15000 kan kosta 28000 att laga? Hur kan det bli mer än vad datorn kostar helt ny?

Skickades från m.sweclockers.com

MAC + arbetskostnad samt täckande av garanti för jobbet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Definera "gick sönder"
Sen så säger du själv "hemförsäkring" å inte drulle á la asfalt krossad av lastbil på E4 försäkring.
Om jag tror rätt så har du antingen blivit lurad på en försäkring eller så försöker du lura dom, då ingen av parter är nöjda över beslutet.

MAC + arbetskostnad samt täckande av garanti för jobbet.

Den har inte gått "sönder", utan detta är något som hände för länge sedan . Spilldes te på datorn för ca 2 månader sedan, hällde ris över den vilket jag trodde skulle hjälpa men icke. Nu efter några veckor så tog jag tag i det och anmälde det till försäkringsbolaget.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Den har inte gått "sönder", utan detta är något som hände för länge sedan . Spilldes te på datorn för ca 2 månader sedan, hällde ris över den vilket jag trodde skulle hjälpa men icke. Nu efter några veckor så tog jag tag i det och anmälde det till försäkringsbolaget.

Se mitt svar ovan.. Ställt upp med både länk och sidanvisning

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eriksson_91:

Se mitt svar ovan.. Ställt upp med både länk och sidanvisning

Tack så mycket, såg det nu också.

@Paddanx du har mycket rätt i det du skrivit. Men jag visste inte om detta när det kom till hemförsäkringar, utan trodde mer eller mindre att alla bolag var densamma.

Jag betalar ändå 5500Kr året, vilket jag gissar på är mycket mindre än vad alla andra betalar, skall säga upp försäkringen omgående och börja leta nytt.

Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Tack så mycket, såg det nu också.

@Paddanx du har mycket rätt i det du skrivit. Men jag visste inte om detta när det kom till hemförsäkringar, utan trodde mer eller mindre att alla bolag var densamma.

Jag betalar ändå 5500Kr året, vilket jag gissar på är mycket mindre än vad alla andra betalar, skall säga upp försäkringen omgående och börja leta nytt.

Tack för alla svar.

Om du känner att du är benägen att göra sådana här saker fler gånger så finns företag som har tilläggsförsäkringar på just hemelektronik.
Jag lyckades tappa min Oneplus One i klinkern på toaletten så att halva displayen slutade fungera. Fick tillbaka 85% av produktens värde efter det att självrisken var dragen. Det var ca 1 år efter inköpsdatum.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Jag betalar ändå 5500Kr året, vilket jag gissar på är mycket mindre än vad alla andra betalar, skall säga upp försäkringen omgående och börja leta nytt.

Nu har jag förstås ingen aning var du bor (högriskområde för inbrott kanske) och om du har några tilläggsförsäkringar, men 5500:- låter ruskigt dyrt för en bostadsrättshemförsäkring.

Eller menade du kanske 550:- (vilket istället låter väldigt lågt)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att IF och liknande har så många kunder och det är inte det högre priset

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Tack så mycket, såg det nu också.

@Paddanx du har mycket rätt i det du skrivit. Men jag visste inte om detta när det kom till hemförsäkringar, utan trodde mer eller mindre att alla bolag var densamma.

Jag betalar ändå 5500Kr året, vilket jag gissar på är mycket mindre än vad alla andra betalar, skall säga upp försäkringen omgående och börja leta nytt.

Tack för alla svar.

Jag arbetar inom branschen och tycker det låter ohyggligt högt för en bostadsrätt, skulle rekommendera dig att titta dig omkring och jämföra priset.

Skrivet av Subzero299:

Om du känner att du är benägen att göra sådana här saker fler gånger så finns företag som har tilläggsförsäkringar på just hemelektronik.
Jag lyckades tappa min Oneplus One i klinkern på toaletten så att halva displayen slutade fungera. Fick tillbaka 85% av produktens värde efter det att självrisken var dragen. Det var ca 1 år efter inköpsdatum.

Vill även slå ett slag för detta, kom ihåg att jämföra mellan bolagen och se till att ha ett bra skydd för elektronik om ni har mycket prylar där hemma.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Jag hittade avtal på nätet , där står det 100% om man köper likvärdig produkt, men ringer jag så säger de att jag läser under fel avtal.
Hittar inte de avtalen hon pratar om.

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig, kommer som sagt ta detta vidare oavsett vad avtalen säger, då jag omöjligt kan köpa likvärdig produkt i butiken för det priset.

Nu vet jag inte hur dessa ha det, men med Folksam så måste du köpa till "ny elektronik försäkring" för att få detta.
I deras fall så är det även de som avgör vilken produkt du får köpa. I de två fall jag behövt utnyttja försäkringen som täcker tekniker upp till 5 år, så har inte originalvaran funnits kvar längre och jag har istället fått nyare produkter med minst samma specc som tidigare.

Du får även stå för självrisken själv, men du slipper avdraget. Det är för övrigt branch praxis för försäkringsbolagen att räkna av 30% per år. Notera att efter tex 3 år så är det inte 90% utan det är 30%^3.

Men om de inte säger att de var tvungen att välja produkt så kanske det inte är det som är problemet, men du är säker på att du har rätt försäkring? Så du inte bara har den vanliga och glömt det tillägget?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett rätt normalt avdrag, elektronik brukar inte bli billigt på den punkten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Din dator värderas av försäkringsbolaget till inköpspris*0,7 efter 6 månader+. Det är vad du får i ersättning minus självrisken. Är det någonting av det som är orimligt?

Om jag köpte kyl&frys för 10 år sedan som nu gått sönder, inte är det väl rimligt att deras värde idag är detsamma som de var för 10 år sedan?

@Purrfected Restvärdet efter 3 år är 0,7^3, dvs runt 34% av inköpsvärdet (vilket jag antar var vad du egentligen menade med 30%^3)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman: Ja precis Vet vad de drar av, mindre bra på hur de räknar ut det ;D

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Notera att efter tex 3 år så är det inte 90% utan det är 30%^3.

Gillar den matten... så 0.3^3 = så ca 2,7% avdrag efter 3 år, så desto äldre, desto mer värd.
Tror du får skriva det som 70%^3 = ca 34,3% återstående värde istället...

Tror dock inte det är så drastiskt alltid heller, utan det hänger på avtalet. Det kan vara 30% första året och mindre % efter x antal år.

@Dejch Tycker rådet du fått från andra om att byta försäkring är en bra början. Det är komplicerat, och ja det ta lite tid, men det brukar löna sig. Om du är otursgubben (inget ovanligt) så är en bra drulle-försäkring, eller lämplig extra försäkring inte fel.

Tänk dock på att du inte behöver springa och titta på dyra mediamarkt/Elgiganten försäkringar, utan ordna en bra grundförsäkring, och bara fyll på med tillägg om det är något du vill ska täckas bättre.

Permalänk
Inaktiv

Stämmer det verkligen att man inte får säga upp försäkringen såvida det inte gäller flytt? Försäkringen förnyas varje Aug sa dem, och eftersom det redan passerat så får vi inte säga upp förrän Aug?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Stämmer det verkligen att man inte får säga upp försäkringen såvida det inte gäller flytt? Försäkringen förnyas varje Aug sa dem, och eftersom det redan passerat så får vi inte säga upp förrän Aug?

Du får lov att säga upp den precis när du vill, men den gäller kanske till Aug. De har en uppsägningstid (ofta 1-3 mån). Mao, du kommer ha dem som försäkringsbolag till Aug, men självklart får du säga upp dem redan nu, rent formellt. Mao, du får inte pengarna tillbaka, men du kommer inte förnyas.

Inget som hindrar dig från att kontakta andra bolag och börja leta nu dock, du kanske dock inte vill ha dubbla försäkringar i 6 mån dock, så du har tid på dig att jämföra under tiden.

Edit: Tänk också på att en hel del försäkringsbolag kan ge dig rabatt om du samlar olika försäkringar, som olycksförsäkring, hemförsäkring, bilförsäkring osv på ett o samma bolag. Vissa ger kanske 5% andra 15-20%, beroende på vad och hur du gör. Kan bli en hel del pengar, och ett bra sätt att både göra det enkelt om du får problem (då det bara är ett bolag att kontakta), samt det får ner priset, utan att tumma på kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Stämmer det verkligen att man inte får säga upp försäkringen såvida det inte gäller flytt? Försäkringen förnyas varje Aug sa dem, och eftersom det redan passerat så får vi inte säga upp förrän Aug?

Hur länge har du haft försäkringen?
Så vitt jag vet så ska följande krävas för att företaget ska få göra en automatisk förlängning av ditt "abonnemang".
1. Det ska stå i avtalet du skrivit på att de har rätt till en sån förlängning.
2. Du ska få en påminnelse i god tid innan förläningen, som påminner dig om att det kommer förlängas automatiskt i ett år.

Om du köpt försäkringen i Augusti i år så finns ju risken att du låst dig i 1 år. Tolkar dock deras svar som att du haft den längre?
Ett tips är att kolla vilket försäkringsbolag ditt fack har avtal med. Sambon är med i kommunal och får Folksams försäkring därifrån, vi har sen valt att välja till allt som gick och betalar 83kr/månad för det.

Edit: Med endast 750kr självrisk.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.